Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki
Eivätkö ihmiset oikeasti tiedä, mitä nämä tarkoittaa tai kuulleet käytettävän kyseisiä sanoja aikaisemmin? :D Hassua
Kommentit (58)
Tuttuja on mullekin. Olen Jyvääskylästä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:17"]
Noi väreihin liittyvät sanat on kyllä teidän omia keksintöjä nyt... :P
[/quote]
Noi värit olen kuullut omiltakin lapsiltani, mutten toppuja.
Joskus pikkusena oli ykki, kakki, kokki, nekki, vikki, kukki muttei niitä kukaan aikuinen käyttäny. Lähinnä varmaan kun hypittiin hyppistä ni laskettiin hassusti? No jos sillonkaan.
Terkuin se Tamperelaine joka laulaa lapselleen "ekaluokkalaine, kävelee ku naine"
Opiskelen Jyväskylässä OKL:ssä ja jessus kun menee hermo noitten toppujen kanssa. En ikinä ala käyttään noita sanoja.
Kylläpä nyt jaksaa vihastuttaa muutama hassu sana :D Ootte kaikki hulluja
Ruman kuulosia on nuo "eput, toput..." En tykkää yhtään. Onneks en oo kuullu tollasta aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:24"]
Opiskelen Jyväskylässä OKL:ssä ja jessus kun menee hermo noitten toppujen kanssa. En ikinä ala käyttään noita sanoja.
[/quote] Noi voi jessus, että ei varmaan kannata sitten ainakaan alakoulun puolella alkaa opettamaan.
Jyväskylästä alkujaan minäkin. Muistan ikuisesti kun joku tätini ystävä alkoi nauraa mulle kun sanoin olevani menossa viikille... en ole sen jälkeen käyttänyt näitä jyväskyläläisiä murresanoja.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:24"]
[/quote] Noi voi jessus, että ei varmaan kannata sitten ainakaan alakoulun puolella alkaa opettamaan.
[/quote].
näiden sanojen käyttö varmaan määrittääkin, millanen opettaja on? Harmittaako, kun et päässyt OKL:ään? :)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:31"]Jyväskylästä alkujaan minäkin. Muistan ikuisesti kun joku tätini ystävä alkoi nauraa mulle kun sanoin olevani menossa viikille... en ole sen jälkeen käyttänyt näitä jyväskyläläisiä murresanoja.
[/quote]
En edes ymmärrä, mitä "mennä viikille" tarkoittaa.
Luulin otsikosta, että kyseessä on joku päiväkotilaisten loru. Ei kai kukaan aikuinen näitä käytä siellä Jyväskylässä? :O Melkoista lässyttämistä...
Ihmettelee turkulainen
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:24"]
[/quote].
näiden sanojen käyttö varmaan määrittääkin, millanen opettaja on? Harmittaako, kun et päässyt OKL:ään? :)
[/quote] Jos sinä olet se opettaja-tyyppi, kannattaa varmaan totutella vähän pahempaankin sanailuun. Anteeksi, jos pahastuit tuota huonoa vitsiäni, joka oli vain sanaleikkiä.
Luulin otsikosta, että kyseessä on joku päiväkotilaisten loru. Ei kai kukaan aikuinen näitä käytä siellä Jyväskylässä? :O Melkoista lässyttämistä...
Ihmettelee turkulainen
Kyllä me jyvääskyläläiset tosiaan puhutaan epuista, topuista jne. Ei mua nolota yhtään käyttää noita sanoja.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:41"]
Kyllä me jyvääskyläläiset tosiaan puhutaan epuista, topuista jne. Ei mua nolota yhtään käyttää noita sanoja.
[/quote] Ei minuakaan. Jos ne jotain ärsyttää, niin silloinhan ongelma on hänen, ei minun.
Tuttuja on, ja jkl:stä ollaan kotoisin... Aikoinaan noita käytti ihan kaikki. :) Nykyään en käyttäisi mistään hinnasta, koska vajakiltahan ne kuulostaa!
Kolkki sijaitsee Mänttä-Vilppulassa Pohjaslahden kylässä. Ainoa minkä noista tiedän ja tuo ei ihan taida olla se mitä haetaan :D
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:45"]
Tuttuja on, ja jkl:stä ollaan kotoisin... Aikoinaan noita käytti ihan kaikki. :) Nykyään en käyttäisi mistään hinnasta, koska vajakiltahan ne kuulostaa!
[/quote] Ja vajakki on eppua ja toppua parempi sana?
Noi väreihin liittyvät sanat on kyllä teidän omia keksintöjä nyt... :P