Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki
Eivätkö ihmiset oikeasti tiedä, mitä nämä tarkoittaa tai kuulleet käytettävän kyseisiä sanoja aikaisemmin? :D Hassua
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:58"]
Mistäpäin olet? Ei meillä Treella tuollaisia ole...
[/quote] Jyväskylästä. Täällä nuo sanat ovat ihan arkipäivää :D
Sukulaiset (juuri sieltä Jyväskylästä!) käyttävät, mutta minusta kyllä kuulostavat aina yhtä hassuilta.
Eppu Normaalin tiedän, en muita. Mutta onko ap niin hassu ettei tiedä mitä tarkoittaa ikikieriö?
Olen kuullut käytettävän. En pidä.
Samanlaiset ääliömäiset ja typerät sanat löytyy ilmeisesti myös väreistä. On sinttu, kelttu, punttu ja... vihreä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:00"]
Miksei ykki ja kaakki?
[/quote] Enpä osaa sanoa, kun en ole ollut näitä sanoja keksimässä :D
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:01"]
Eppu Normaalin tiedän, en muita. Mutta onko ap niin hassu ettei tiedä mitä tarkoittaa ikikieriö?
[/quote] Kyllä taidan olla sen verran hassu, en ole nimittäin kuullutkaan mistään ikikieriöistä!
En ole ikinä kuullutkaan. Terveiset pääkaupunkiseudulta!
Mun poika käy esikoulua. Laulan pojan kuullen: "Ekaluokkalaine, kävelee ku naine.. Tokaluokkalaine iha samallaine".
Terkuin toine Tamperelaine
Sain aina Tampereella kuulla "naljailua" siitä, että onko Eppu sen Topun veli :)
Myö ja työ oli myös kuulema epäpuhetta. Mutta kaikki nämä sanottiin kyllä kaikella ystävyydellä ja jokainen varmaan oikeasti piti kyllä murteita suurena rikkautena.
Jyväskylästä minäkin. Samoin sain kuulla siitä, kuinka venytetään vokaaleita. Ja se on kyllä totta.
Samanlaiset ääliömäiset ja typerät sanat löytyy ilmeisesti myös väreistä. On sinttu, kelttu, punttu ja... vihreä.
[/quote] Huh, no nuo värien lyhenteen kuulostaa kyllä oudoilta, en oo ennen kuullut ainakaan käytössä.
Eivät nuo kuulosta hassuilta. Ne kuulostavat typeriltä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:05"]
Ap on vajaa päästään.
[/quote] Mitenkäs nyt niin?
Olen myöskin Jyväskylästä syntyjään ja havaitsin joskus teini-iässä, että nuo tosiaan ovat ihan vain tämän seudun murretta. Eivät tosiaankaan mitään yleisiä murresanoja :). Opettajankoulutuksen myötä noita on kyllä levinnyt kuulemma muuallekin, kun ne ovat tarttuneet täällä kouluttautuneisiin opettajiin.
Minusta kuulostavat jotenkin symppiksiltä :)
[/quote]
En ole ikinä kuullutkaan noista lyhenteistä - ne ovat varmaan jonkin todella pienen piirin käytössä.
t. 17
Ja orkku ja runkku (oranssi ja ruskea).
[/quote]
Kyllä noita käytetään ihan yleisesti Jyväskylässä. :) Musta ne on söpöjä sanoja, kuvaa jotenkin niitä pieniä eppuja ja toppuja :D
Mistäpäin olet? Ei meillä Treella tuollaisia ole...