Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhanan pyöräilijät!

Vierailija
10.04.2014 |

Onko niiiiin vaikeaa nousta siitä pyörän selästä ja taluttaa? Elkää ihmetelkö, jos jäätte alle kulman takaa täysiä ajaessa suojatien yli. Hitoksee menee hermot!

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kumpi väistää jos 4 suuntanen risteys ja pyörä tulee suojatietä pitkin autoon nähden sivulta ja auto ajaa kans suoraan eli jatkaa samaan suuntaan mistä tullutkin niinkuin pyöräilijökin?

Vierailija
62/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:32"]

Siis kumpi väistää jos 4 suuntanen risteys ja pyörä tulee suojatietä pitkin autoon nähden sivulta ja auto ajaa kans suoraan eli jatkaa samaan suuntaan mistä tullutkin niinkuin pyöräilijökin?

[/quote]

Autoilija, jos on kolmio tai stop-merkki. Pyöräilijä jos ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen mua ärsyttää nää harrastajat jotka ajaa sillä pyörällä tuhatta ja sataa ja luulevat olevansa jotain aatelisia. Hyvä esimerkki just tänään kun yks pyöräiliä ajo täysiä punasia päin ja meinas jäädä auton alle ja auto tööttäs nii pyöräiliä huutaa pää punasena: " MITÄ V****A SÄ MULLE TÖÖTTÄILET K***PÄÄ?!". Onhan toki niitäkin, jotka osaavat liikennesäännöt, mutta valitettavasti olen itse törmännyt niihin jotka eivät osaa. Kauhistuttaa myös katsoa, kun lapset juoksevat tai pyöräilevät suojatielle tai välillä ihan autotielle, eivätkä katso mihinkään suuntaan, helposti siinä auton alle jää. 

[/quote]

Missä päin nettiä löytyy se AutoHomma-foorumi, missä näitä propagandatarinoita autoilukulttuuriin vittumaisen ylimielisesti suhtautuvista pyöräilijöistä keksitään. Itse en ole 3 vuotta Helsingissä taksia ajaessani törmännyt tällaisiin varmaan kertaakaan. Autoilijoita, jotka vaarantavat pyöräilijöitä puutteellisen havainnoinnin ja liikkennesääntöjen tuntemuksen sekä piittaamattomuuden vuoksi kyllä sitäkin enemmän. 

Vierailija
64/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on niin mahoton ymmärtää, ettei ihmiset OSAA liikennesääntöjä, melkeen helpompi ymmärtää, ettei ne viitti niitä noudattaa :( Ei ne liikennesäännöt oo sen ihmeellisempiä ku muutkaan tavat. Mulla on ihan tavislapset, mutta silti ne tietää kuka väistää ja missä tilanteessa. Siinä sitä sitte pyöräilijöinä huidotaan autoja menemään ku idariautoilijat pysähtyvät väistämisvelvollisen pyöräilijälapsen edessä ja huitovat karhunpalvelusta tekien "mene, mene, annan sulle tietä" ja ne samat autoilijat paahtavat jalankulkijoista välittämättä menemään. Kait ne pelkää, et ku pyörään törmää ni tulee autoon pipi, mut kävelijä on pehmeä ni sitä ei tartte väistää.

Vierailija
65/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:02"]

Kyllä pyöräilijät on pahimpia. Harvoin näkee autoja jalkakäytävillä, joskus kyllä. Moni autoilija unohtaa vilkun, mutta suuntamerkkiä näyttäviä pyörälijöitä ei näe edes joka viikko. Autolla vasenta kaistaa ajavat ovat erittäin harvinaisia, mutta pyörällä tietämättämyys siitä, kumpaa puolta pitää ajaa, on erittäin yleistä. Autot sentään pysähtyy edes joskus kun jalankulkijana ylitän suojatietä, pyörälijän en muista antaneen tietä koskaan. Autoista valot unohtaa joku, talvella vain harva. Pyörissä niitä näkee korkeintaan joka toisella, jos sitäkään, vaikka olisi pimeää. 

[/quote]

Uskomattominta minusta on, että niin moni pyöräilijä uhoaa, että hehän ajavat juuri, kuten haluavat. Antavat näin mallin lapsilleen ja sitten itketään, kun lapsi jää auton alle vanhempiensa väärin antaman mallin mukaan.

Jos isi näyttää, että minä en taluta mitään, ennen kuin autoa työnnetään suojatien yli, lapsi oppii mallin ja ajattelee, että hänellä on etuajo-oikeus koko ajan.

Vierailija
66/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jalankulkija ja vituttaa pyöräilijät ihan tuelta. Olen töissä Helsingin keskustassa ja joka luojan suoma päivä saa varoa noita ohjuksia, kun tulevat viittäkymppiä mistä sattuu rimputtamatta kelloa. Helvetillistä vauhtia vaan eteenpäin, vaikka edessä olisi järjetön ihmissuma. Kävelykadulla fillaroivat kärttyisen näköisenä melkein varpaiden päältä, kun ei jostain kumman syystä pysty ruuhkassa taluttamaan sitä härveliä. Ei ole todellakaan ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun joutuu äkkiä loikkaamaan sivuun sentin päästä viistävän pyöräilijän alta. Yleensä tuijottavat vielä vihaisesti, kun kehtasinkin tulla tielle.

Vierailija
67/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukkopolkimet ovat kyllä kaupunkiajossa perkeleestä seuraavat :)

Näitä horjujia näkee aina silloin tällöin, kun ei saada lukkoja auki ja sitten hädissään huidotaan ja kaadutaan. 

Eikö kaupungissa voisi ajaa lukot auki.

Vierailija
68/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:32"]

Näitä horjujia näkee aina silloin tällöin, kun ei saada lukkoja auki ja sitten hädissään huidotaan ja kaadutaan. 

[/quote]

Ajan lukkopolkimilla aina, enkä tunnusta kuvailemaasi ongelmaa. Nehän on tosi helppo irroitta ja laittaa kiinni. Toki jos klossit on ihan uudet ja säädöt kireällä, joku aloittelja voi haparoida niiden kanssa.

Vierailija
69/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:55"]

Talutan heti, kun autoilijat alkavat työntämään ajokkinsa risteyksen yli :)

[/quote]

Eli sinä alat noudattaa lakia vasta sitten kun autoilijat työntävät autonsa?  Muuten laista viis, teen mitä haluan. 

[/quote]

Kyllä. Minulla on kiireempi, minulla on hitaampi kulkuväline. Jos noin muuten yrität opastaa lain kanssa niin parasta osata nyrkkeilyä. Minä nimittäin lyön kovaa.

Vierailija
70/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa osa autoilijoista jotka kiilailee ihan huvikseen ja ajelee liian läheltä keskarit pystyssä vaikka ajan ihan liikennesääntöjen ja virran mukaan kaupungissa. Tilanne kun tulee en soittele kyttiä vaan annan surutta u-lukkoa autolle ja poistun paikalta

Moi vaan volvo-nainen joka ajoit pyöräkaistalla päälleni tuliks kallis remppa?

Vierailija
71/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:50"]

Itse olen aika tasaisesti kaikkea, pyöräilijä, autoilja ja jalankulkija. Kyllä pyöräilijät voittavat ylivoimaisesti liikennesäännöistä piittamattomuuden. Pyöräilijöillä on samat väistämisvelvollisuudet kuin autoilla, mutta silti ovat ottaneet itselleen jalankulkijan oikeudet. Jos suojatie on pyörätien jatke, sen saa ylittää ajamalla. Mutta huom, vain saa. Silti on autoja väistettävä, jos nämä ajavat suoraan eikä ole kolmiota. SUOJATIE EI ANNA PYÖRÄILIJÄLLE MITÄÄN OIKEUKSIA, EI YHTÄÄN MITÄÄN. 

Mutta niin vaan ajetaan jalkakäytäviltä, missä ei ole edes merkittyä pyörätietä, autojen eteen kuin Euroopan omistaja. Itse väistän, koska tiedän useimpien pyörälijöiden olevan hulluja, itsekkäistä ja täysin pihalla liikennesäännöistä. Toisaalta annan sillä tavalla väärän signaalin liikennesääntöjen rikkojalle. Onpa nuo hullut vetäneet täysillä vierestä kun itse sääntöjen mukaan jään väistämään suoraan ajavia autoja, tänään viimeksi. Jalankulkijanakin saa pelätä jalkakäytävillä ajelevia pyörälijöitä. Sama nuori n. parikymppinen tyttö tuli viime viikolla kaksi kertaa kovaa vauhtia saman nurkan takaa vasemmalta, jalkakäytävää pitkin ja olin jäädä alle. Ei älyä edes hiljentää kun tulee nurkalle, ja kaiken lisäksi ajaa kielletyllä alueella. 

[/quote]

Mä taas väitän tuhansien kilometrien/vuosi kokemuksella (pyörällä, jalan, autolla), että suurimmat törttöilijät on jalankulkijoita. Jalankulkijoiden piittaamattomuus ei aiheuta henkilövahinkoja niin usein ja on kuolemaksi usein vain itselle. Autoilijat tulevat hyvänä kakkosena ja punaisia päin ajaminen on yleistynyt kymmenessä vuodessa aivan älyttömästi. Joka ainoa päivä näkee samoissa risteyksissä autoilijoiden kaahaavan päin punaisia.

Jos et osaa liikennesääntöjä tai niiden noudattaminen on sinulle liian vaikeaa, et aja autoa. Näin sen pitäisi olla. Sinkoilevat pyörilijät ja jalankulkijat vielä pystyy jotenkin sulattamaan (vaikka vaikeaa onkin), mutta oikeasti se auto on tappava.

Vierailija
72/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aika sitten sukkahousupyöräilijä kääntyi tien oikeasta reunasta suoraan eteeni kun itse ajoin autolla suoraan.

Katuunhan se idiootti kaatui puskurin tönäisystä tietenkin.

Tuli vielä huutamaan mutta pistin paremmaksi.

Ei hätää, autooni tullut naarmuja. :)

Vierailija
73/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:32"]

[/quote]

Ai, mä en oo kaatunu lukkopolkimilla kuin kerran, vaikka ajan yli 10 000km/vuosi. Kerta oli ensimmäinen lukkopolkimilla ja ne oli liian kireellä. Nimenomaan lukkopolkimilla kannattaa ajaa.

Kaikkien ihmisten pitäisi noudattaa sääntöjä niin olis mukavampaa. Ei olis mitään säätöä, mut se on utopiaa.

Vierailija
74/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi taluttaa jos sääntöjen mukaan saa ajaa? Myös kellon soitosta on säännöt. Ei sitä saa rimputella kokoajan. Ihan kuin odotettaisiin, että pyöräilijä taluttaa ihan toisten huviksi pyöräänsä. Myös odotetaan että pyöräilijä rimputtaa kelloa kokoajan eikä kävelijöiden tarvitse huolehtia liikennesäännöistä tai liikenteen havainnomisesta. Eläimen kuljettamiseen tiellä on omat säädökset, tunnetteko niitä? Asennekasvatusta ei pitäisi tehdä väärään suuntaan vaan siihen, että kaikki huolehtivat omalta osaltaan liikennesäännöistä. Ja oikeasti tuntevat ne. Kuinka moni on esim.lukenut uudet pyöräilysäännöt kokonaisuudessaan? Ei niitä lehtien sekavia tiivistelmiä.

Vierailija
75/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:02"]

Kyllä pyöräilijät on pahimpia. Harvoin näkee autoja jalkakäytävillä, joskus kyllä. Moni autoilija unohtaa vilkun, mutta suuntamerkkiä näyttäviä pyörälijöitä ei näe edes joka viikko. Autolla vasenta kaistaa ajavat ovat erittäin harvinaisia, mutta pyörällä tietämättämyys siitä, kumpaa puolta pitää ajaa, on erittäin yleistä. Autot sentään pysähtyy edes joskus kun jalankulkijana ylitän suojatietä, pyörälijän en muista antaneen tietä koskaan. Autoista valot unohtaa joku, talvella vain harva. Pyörissä niitä näkee korkeintaan joka toisella, jos sitäkään, vaikka olisi pimeää. 

[/quote]

Uskomattominta minusta on, että niin moni pyöräilijä uhoaa, että hehän ajavat juuri, kuten haluavat. Antavat näin mallin lapsilleen ja sitten itketään, kun lapsi jää auton alle vanhempiensa väärin antaman mallin mukaan.

Jos isi näyttää, että minä en taluta mitään, ennen kuin autoa työnnetään suojatien yli, lapsi oppii mallin ja ajattelee, että hänellä on etuajo-oikeus koko ajan.

[/quote]

Entäs se malli jonka autoilevat vanhemmat näyttävät? Ajavat päin punaisia ja suojatien yli väistämättä ketään. Kääntyvät käyttämättä vilkkua ja ajavat törkeää ylinopeutta. Minkälainen on siis se malli? Opetetaan lapset tappamaan ihmisiä?

Vierailija
76/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen mua ärsyttää nää harrastajat jotka ajaa sillä pyörällä tuhatta ja sataa ja luulevat olevansa jotain aatelisia. Hyvä esimerkki just tänään kun yks pyöräiliä ajo täysiä punasia päin ja meinas jäädä auton alle ja auto tööttäs nii pyöräiliä huutaa pää punasena: " MITÄ V****A SÄ MULLE TÖÖTTÄILET K***PÄÄ?!". Onhan toki niitäkin, jotka osaavat liikennesäännöt, mutta valitettavasti olen itse törmännyt niihin jotka eivät osaa. Kauhistuttaa myös katsoa, kun lapset juoksevat tai pyöräilevät suojatielle tai välillä ihan autotielle, eivätkä katso mihinkään suuntaan, helposti siinä auton alle jää. 

[/quote]

Aikuiset törttöilevät ihan samalla tavalla.

Vierailija
77/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:09"]

Miksi pitäisi taluttaa jos sääntöjen mukaan saa ajaa? Myös kellon soitosta on säännöt. Ei sitä saa rimputella kokoajan. Ihan kuin odotettaisiin, että pyöräilijä taluttaa ihan toisten huviksi pyöräänsä. Myös odotetaan että pyöräilijä rimputtaa kelloa kokoajan eikä kävelijöiden tarvitse huolehtia liikennesäännöistä tai liikenteen havainnomisesta. Eläimen kuljettamiseen tiellä on omat säädökset, tunnetteko niitä? Asennekasvatusta ei pitäisi tehdä väärään suuntaan vaan siihen, että kaikki huolehtivat omalta osaltaan liikennesäännöistä. Ja oikeasti tuntevat ne. Kuinka moni on esim.lukenut uudet pyöräilysäännöt kokonaisuudessaan? Ei niitä lehtien sekavia tiivistelmiä.

[/quote]

Sääntöjen mukaan vaikka saisikin ajaa, niin väistämisvelvollisuutta se ei poista. Joko odotat tai talutat. Jos haluat jalankulkijan oikeudet, sitten talutat. jos ajat, väistämisvelvollisuus noudattelee samaa kaavaa kuin muillakin ajoneuvoilla. 

Vierailija
78/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:45"]

Onko niiiiin vaikeaa nousta siitä pyörän selästä ja taluttaa? Elkää ihmetelkö, jos jäätte alle kulman takaa täysiä ajaessa suojatien yli. Hitoksee menee hermot!

[/quote]

Typerys! Sitten valittaisit että pyöräilijät tukkivat liikenteen kun ajelevat keskellä tietä.

Se on juurikin näin! 

Puristaako fillaristeilla kypärä niin kovasti päätä että veri ei kierrä aivoissa vai mistä johtuu että ei ole mitään tolkku pyöräilyssä??
Ajetaan tuhatta ja sataa, olettaen että kaikki muut kanssa kulkijat aina huomaa heidät. Auto väistää ja jalankulkijat hyppii ojaan.

Fillaristit kuvittelee mm että heille pitää jättää kaistan reunaan tilaa ajaa, ei! autolla ajetaan mahd lähellä tien oikeaa reunaa ja mikäli fillaristi haluaa ajoradalla ajaa niin hän ajaa kaistalla keskellä niinkuin autot

Ja onko sitä kuntoilua pyörän selässä harrastettava kaupungissa? luulisi olevan itsellekin miellyttävämpää ajaa vähän sivummalla kuin että ruuhkaisimmassa kaupungissa? taitaa olla vaan halu näyttää että mulla on hieno fillari ja kireet trikoot

[/quote]

Vierailija
79/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:09"]

[/quote]

Sääntöjen mukaan vaikka saisikin ajaa, niin väistämisvelvollisuutta se ei poista. Joko odotat tai talutat. Jos haluat jalankulkijan oikeudet, sitten talutat. jos ajat, väistämisvelvollisuus noudattelee samaa kaavaa kuin muillakin ajoneuvoilla. 

[/quote]

No, autoilijat ei kyllä noudata omia väistämisvelvollisuuksiaan. Eivät näe, kuule, huomioi, ymmärrä. Tämän näkee joka päivä liikenteessä, jos oikeasti avaa silmänsä ja katsoo ulos sieltä peltilehmästään.

Esimerkiksi lyhyehkön työmatkani aikana näen kymmeniä autoja, jotka ajavat päin punaisia. Pyöräilijöitä ja jalankulkijoita muutamia. Erona näillä on se, että autoilijat ajavat "vanhoilla vihreillä" täysiä päin punaisia, jolloin he eivät mitenkään voi olla varmoja, ettei kukaan jää alle. Useimmat kevyenliikenteen säännönrikkojat taas katsovat ensin tilanteen ja ylittävät tien vasta sitten, vaikkakin päin punaisia. Poikkeuksia toki löytyy, mutta näin pääsääntöisesti.

Kaikki edellämainitut rikkovat sääntöjä, mutta autoilijan välinpitämättömyys vie kaikkein todennäköisimmin jonkun hengen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä