Perhanan pyöräilijät!
Onko niiiiin vaikeaa nousta siitä pyörän selästä ja taluttaa? Elkää ihmetelkö, jos jäätte alle kulman takaa täysiä ajaessa suojatien yli. Hitoksee menee hermot!
Kommentit (79)
Autoilija jos tulee kolmion takaa niin todellakin väistää sitä pyöräilijää :)
Jos pyöräilijä on joutunut kääntymään suojatielle, ei pyörätie ole jatkunut suojatien yli vaan jatkanut autotien suuntaisesti. Tällöin pyöräilijä onkin väistämisvelvollinen. Sen sijaan kuten tässä on jo todettu, jos autoilijalla on kolmio ja/tai se pyörätie jatkuu pyörätienä, saa pyöräilijä ajaa suojatien yli ihan rauhassa ja autoilija väistää.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:32"]
Maanantaina aamulla yksi itseensä kyllästynyt ajoi vieressä olevaa pyörätietä ja ilman mitään suuntamerkkiä kääntyi suojatielle. Ei edes vilkaissut sivuilleen. Suoraan meidän auton alle. Pyörä meni paskaks, ukkorahja onneksi säästyi suuremmilta. Jotain pientä ruhjetta ja haavaa vaan (onneksi)
Nosti ihan kamalan mekkalan ja syytti liikenteen vaarantamisesta ja tapon yrityksestä. Soitettiin poliisit paikalle.
No poliisit tuli, kysyivät kummaltakin osapuolelta tapahtumien kulun, joka aikalailla yhtenevä.
Tulos: pyöräilijä syyllinen ja maksaa siis myös meidän auton vahingot. Saipa vielä sakkoakin. Sekä kalliista fillarista tuli romurautaa.
Suojatiellä pyöräilijän tulee taluttaa fillarinsa, mikäli kyseessä ei ole ns pyörätien jatke. Nyt ei ollut.
Ottiko opikseen? Luultavasti. Tapposyytteet ainakin hiljeni, kun poliisi ohjeisti liikennesääntöjen tulkinnasta.
[/quote]
Itse olen aika tasaisesti kaikkea, pyöräilijä, autoilja ja jalankulkija. Kyllä pyöräilijät voittavat ylivoimaisesti liikennesäännöistä piittamattomuuden. Pyöräilijöillä on samat väistämisvelvollisuudet kuin autoilla, mutta silti ovat ottaneet itselleen jalankulkijan oikeudet. Jos suojatie on pyörätien jatke, sen saa ylittää ajamalla. Mutta huom, vain saa. Silti on autoja väistettävä, jos nämä ajavat suoraan eikä ole kolmiota. SUOJATIE EI ANNA PYÖRÄILIJÄLLE MITÄÄN OIKEUKSIA, EI YHTÄÄN MITÄÄN.
Mutta niin vaan ajetaan jalkakäytäviltä, missä ei ole edes merkittyä pyörätietä, autojen eteen kuin Euroopan omistaja. Itse väistän, koska tiedän useimpien pyörälijöiden olevan hulluja, itsekkäistä ja täysin pihalla liikennesäännöistä. Toisaalta annan sillä tavalla väärän signaalin liikennesääntöjen rikkojalle. Onpa nuo hullut vetäneet täysillä vierestä kun itse sääntöjen mukaan jään väistämään suoraan ajavia autoja, tänään viimeksi. Jalankulkijanakin saa pelätä jalkakäytävillä ajelevia pyörälijöitä. Sama nuori n. parikymppinen tyttö tuli viime viikolla kaksi kertaa kovaa vauhtia saman nurkan takaa vasemmalta, jalkakäytävää pitkin ja olin jäädä alle. Ei älyä edes hiljentää kun tulee nurkalle, ja kaiken lisäksi ajaa kielletyllä alueella.
Trikoopyöräilijät ajaa siksi ajoradalla, kun niiden kumit hajoaa hiekoitussorasta siivoamattomilla kevyenliikenteen väylillä ja reunakiveysten tömpsyissä.
Liikennesäännöt koskevat kaikkia. Väistösäännöt kannattaa opetella ennenkuin menee teille palloilemaan. Jalankulkijan paikka on tien reunassa. Talvi auttaa wanna-be-pyöräilijöiden poistumiseen teiltä :)
Aah sitä autuutta fillaroida, kun on - 10 C taas ja kevyen liikenteen väylät tyhjiä!
Autoilija se suurin rikollinen tuolla liikenteessä on! Juuri oli lehdessä poliisin tiedote asiasta kun autoilijoiden piittaamattomuus vaan lisääntyy. Valitettavasti se on se ryhmä myös joka saa eniten pahaa aikaan piittaamattomuudellaan.
Joo tiedän tuon lain, mutta ei ne pyörätiet joka paikassa jatku. Kyse on loppupelissä mielessäni turvallisuudesta, turvallisempaa molemmille jos autolijat hiljentäisi ja pyöräilijät ajaisi heille kuuluvalla paikalla ja taluttaisi ruuhka-alueella tien yli ja antaisi tai ei antaisi autolijalle tilaa, mutta ei turhaa pohtimista.
-Ap
Monella näkyy olevan käsitys, että pyöräilijä on etuajo-oikeutettu, jos suojatie on pyörätien jatke. Ei ole. Pyöräilijä saa yilttää sen ajamalla, mutta etuajo-oikeutta se ei automaattisesti tuo. Muissa tapauksissa pyörä pitää taluttaa tien yli, se on ero tuossa pyörätien jatkeessa. Oikeuksia se ei tuo.
Talutan heti, kun autoilijat alkavat työntämään ajokkinsa risteyksen yli :)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:55"]
[/quote]
Eli sinä alat noudattaa lakia vasta sitten kun autoilijat työntävät autonsa? Muuten laista viis, teen mitä haluan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:55"]
[/quote]
Joo, tämä talutushössötys on outoa. Kyllä, pyöräilijöiden pitäisi noudattaa sääntöjä paremmin. Mutta taluttaminen ei liity siihen juuri mitenkään. Pyörä on kulkuneuvo jolla on tarkoitus liikkua rivakasti, ei sitä ruveta joka risteyksessä taluttelemaan. Ja vain lapsi, laittomasti jalkakäytävällä ajava tai pyörää muutenkin taluttava (vaikka hajonnutta peliä korjaamoon tai parkkiin viemässä oleva) ylipäänsä joutuu tilanteisiin, joissa pitää taluttaa.
Kyllä pyöräilijät on pahimpia. Harvoin näkee autoja jalkakäytävillä, joskus kyllä. Moni autoilija unohtaa vilkun, mutta suuntamerkkiä näyttäviä pyörälijöitä ei näe edes joka viikko. Autolla vasenta kaistaa ajavat ovat erittäin harvinaisia, mutta pyörällä tietämättämyys siitä, kumpaa puolta pitää ajaa, on erittäin yleistä. Autot sentään pysähtyy edes joskus kun jalankulkijana ylitän suojatietä, pyörälijän en muista antaneen tietä koskaan. Autoista valot unohtaa joku, talvella vain harva. Pyörissä niitä näkee korkeintaan joka toisella, jos sitäkään, vaikka olisi pimeää.
Vaikka alle 12-v saakin ajaa jalkakäytävällä, niin eikös silti pitäisi taluttaa kadun yli? Vai miten se sääntö menee? Lapsille pitäisi tosiaan opettaa, ettei kannata luottaa suojatiehen liikaa, ja aina tulee hidastaa tilanteen mukaan. Nurkan takaa voi tulla toinen pyöräilijäkin, ja sitten ei hyvä heilu.
Itse olen useimmiten jalankulkijana, ja todellakin opetan lapseni varomaan vaikka olis suojatie tai vihreät valot jalankulkijalle. Ainakin täällä pk-seudulla autoilijat ovat kovin piittaamattomia tai sitten tietämättömiä. Edelleenkin , kannattaisi autoilijan päätänsä kääntää ennen kuin kääntyy suojatien/pyörätien yli. Liikennevaloissa törkeimpiä vaaratilanteita on tapahtunut kun auto kääntyy vasemmalle eikä autoilija odota, vaan kiirehtää ennen jalankulkijoita. Paha vaan, että mekin kiiruhdamme usein lasten kanssa. Karjaisu on yleensä pysäyttänyt lapseni ja heristän nyrkkiä typerille kuskeille! Sama homma stop-merkki-risteyksessä, idiootit kuskit luulee, että pysähtyä pitää vasta autotiellä eikä siinä merkin kohdalla. Osa ei pysähdy ollenkaan. Olen ilmoittanut poliisille kyseisestä risteyksestä, sinne vaan kytikseen niin rahaa tulee valtiolle!
pyöräilijöiltä toivoisin kellon pirauttelua kaukana ja lähempänä, että osataan väistää ajoissa. Yleensä kuljemme reunassa, mutta kyllä lapset välillä mutkitteleekin miten sattuu. Monesti pyöräilijä on vain hurahtanut siitä parinkymmenen sentin päästä lastemme ohi eikä puhettakaan kellonsoitosta. Ilmeisesti lapseton, yleensä miespuolinen pyöräilijä ei tajua sitä ettei lapset välttämättä kulje aina suoraan... Kellon soitto olisi niin yksinkertainen tapa varoittaa tulosta, mutta ei se taida olla pyöräilijöille tarpeeksi coolia. Sekö sitten on coolia kun ajaa pienen lapsen päälle, siinäkun saatta itsellekin sattua, puhumattakaan pyörästä?
Valitusta tuli, mutta mieöestäni aiheesta. Koitamme tosiaan olla varovaisia ja huomaavaisia muita kohtaan, mutten voi kuin kauhistella joidenkin itsekkäiden valopäiden käytöstä liikenteessä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:02"]
pyöräilijöiltä toivoisin kellon pirauttelua kaukana ja lähempänä, että osataan väistää ajoissa. Yleensä kuljemme reunassa, mutta kyllä lapset välillä mutkitteleekin miten sattuu. Monesti pyöräilijä on vain hurahtanut siitä parinkymmenen sentin päästä lastemme ohi eikä puhettakaan kellonsoitosta. Ilmeisesti lapseton, yleensä miespuolinen pyöräilijä ei tajua sitä ettei lapset välttämättä kulje aina suoraan... Kellon soitto olisi niin yksinkertainen tapa varoittaa tulosta, mutta ei se taida olla pyöräilijöille tarpeeksi coolia. Sekö sitten on coolia kun ajaa pienen lapsen päälle, siinäkun saatta itsellekin sattua, puhumattakaan pyörästä?
[/quote]
Suomessa on puolin ja toisin huono kellonsoittokulttuuri. Usein kävelijät suuttuvat, kun heille soitaa kelloa. Ottavat sen vittuiluna, vaikka tarkoitus todellakin on vain ilmoittaa, että täältä tullaan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:02"]
[/quote]
Suomessa on puolin ja toisin huono kellonsoittokulttuuri. Usein kävelijät suuttuvat, kun heille soitaa kelloa. Ottavat sen vittuiluna, vaikka tarkoitus todellakin on vain ilmoittaa, että täältä tullaan.
[/quote]
Oli juuri kirjoittamassa samaa..! Kerran lauma alakouluikäisiä pojankloppeja maleksi koko pyörätien leveydeltä, rimpautin kelloa hyvissa ajoin. Mitään ei tapahtunut, ajelin lähemmäksi ja kilautin uudelleen, kuului supatusa: "Ei huomata, eihän!!?" :D Huikkasin sitte kuuluvalla äänellä, että menkääs pojat vähän kapeammalle siitä, että täti pääsee ohi! ;) Toruivat sitte siinä muka toisiaan, kun eivät heti väistäneet.. :D
Se on niin vaikeeta pysäyttää sitä helvetin autoa siihen suojatielle, vaikka kaistan toinen auto olisi niin tehnyt?
Hitokseen kiva alkaa arpoa, että jos nyt ylitän tien, niin jäänköhän alle??
päivän action-annos tulee kyllä saatua! hengelläleikkimistä, JES!!!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:42"]
Itse pyöräilen ja voi että mua ottaa pattiin ne kävelijät jotka tukkivat koko PYÖRÄtien kun on niin kivaa kävellä kolme rinnakkain tai koira poukkoillen ympäriinsä...siinä sitten pyöräilijä joutuu koko ajan väistelemään pientareelle. Olenkin ottanut tavakseni kaukaa jo rinkuttaa kelloa ja jos älykääpiö ei silloinkaan vielä osaa ottaa sitä koiraansa haltuun tai eivät osaa tehdä tilaa niin ajan niin likeltä että voin sanoa pari valittua sanaa. Pyöräilijän ei kuulu väistellä pientareelle!
[/quote]
Tämä on juuri oikea tyyli, ei voi olettaa että pyöräilijälle pidetään aina kaista vapaana, vaan pyöräilijä ilmoittaa tulostaa kellolla jolloin annetaan tietä.
Itsekin välttelen kellon rimputtelua juuri siitä syystä, että saan aina vihaisia mulkaisuja osakseni. Yritän sitten aina ohittaa koko kadun valtaavat matelijat tien reunaa myöten, vaikka silloinkin saan välillä vihaisia mulkaisuja.
Autoilijoille annan aina joka paikassa tietä, vaikka niillä olisikin väistämisvelvollisuus, ihan siitä syystä, että muuten tulevat päälle. Menkööt vaan, kun on niin kova kiire :)
Luulisi muuten henkikullan olevan aikamoisen kallis. Itse pyöräilen myös (samoin autoilen), mutta oletan aina, että auto ei pysähdy.. Koska minähän siinä kipuni kärsin, ei auto tahi kuljettaja. Vaikkakin autonkuljettaja kantaa onnettomuuden mielessään lopun ikää.
Enimmäkseen mua ärsyttää nää harrastajat jotka ajaa sillä pyörällä tuhatta ja sataa ja luulevat olevansa jotain aatelisia. Hyvä esimerkki just tänään kun yks pyöräiliä ajo täysiä punasia päin ja meinas jäädä auton alle ja auto tööttäs nii pyöräiliä huutaa pää punasena: " MITÄ V****A SÄ MULLE TÖÖTTÄILET K***PÄÄ?!". Onhan toki niitäkin, jotka osaavat liikennesäännöt, mutta valitettavasti olen itse törmännyt niihin jotka eivät osaa. Kauhistuttaa myös katsoa, kun lapset juoksevat tai pyöräilevät suojatielle tai välillä ihan autotielle, eivätkä katso mihinkään suuntaan, helposti siinä auton alle jää.
Minä myös ihmettelen suuresti niitä kireissä trikoissa polkevia kikkelipyöräilijöitä, jotka ihan tahallaan ajavat aina ajoradalla.