Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhanan pyöräilijät!

Vierailija
10.04.2014 |

Onko niiiiin vaikeaa nousta siitä pyörän selästä ja taluttaa? Elkää ihmetelkö, jos jäätte alle kulman takaa täysiä ajaessa suojatien yli. Hitoksee menee hermot!

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä säikähin talvella ku oli pilkkopimeää ja himmeät katuvalot ja yhtäkkiä sielt sivulta (täysin mustiin pukeutunnut ei valoja) ajo pyörällä tien yli n. 10metrin päästä. Tien nopeus oli 60km/h, et läheltä piti tilanne onneks. Tööttäsin kyllä perään.

Vierailija
22/79 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:27"]

Tulen nyt tähän ketjuun valittamaan yhdestä asiasta. Usein lenkillä käy niin, että minua vastaan tulee kevyen liikenteen väylällä toinen jalankulkija. Ohittaessamme toisemme siihen väliin jää ehkä reilun metrin väli. Nyt pyöräkauden alettua on luokattoman monta kertaa käynyt niin, että tästä pienen pienestä raosta on suhahtanut joku pyöräilijä tuhatta ja sataa kelloa pirauttamatta. Siinä ihan oikeasti pelästyy kun ajattelee, että jos siinä olisi vaikka vähän horjahtanut tai muuten vain liikahtanut yllättäen, niin varmasti olisi jäänyt pyörän alle.

Saako pyöräilijä toimia näin? Kyllähän autoilijoidenkin pitää välillä liikenteessä hidastaa menoa, jos tielle tulee esteitä tai jalankulkijoita, mutta miksei sama tunnu koskevan pyöräilijöitä? Siinä menisi kaksi sekuntia, kun odottaisi jalankulkijoiden ohittaneen toisensa niin, että ohittaminen on turvallista. Eihän noissa tilanteissa ole vielä koskaan mitään tapahtunut, mutta pelottavaa tuo silti on. Hankala siinä on itsekään alkaa väistelemään, jos pyöräilijä tulee takaapäin, ja muutenkin ainut paikka mihin väistää olisi mutainen oja.

[/quote]
tällaisia takaa hipoen ohittavia pyöräilijöitä on pk-seudulla tosi usein! Tosi vaarallista kun mulla on usein lapset mukana, joskus pienempikin alle 3v kävelee itse. Aion jatkossa huutaa "käytä soittokelloa!" tai vastaavaa, kyllä mulla ääntä löytyy, kunhaan vaan osaan tarpeeksi nopeasti reagoida. Suosittelen samaa sulle, huuto perään jos tuollaisia idiootteja ilmaantuu. Liikun kyllä pyörälläkin, ja kyllä välillä ihmiset töllää ikävästikin kun rimpautan tulostani. Ei se mua haittaa, se on kuitenkin pienempi paha kuin vaaratilanteen aiheuttaminen jalankulkijoille, lapsille tai koirille!
Kellonsoittoa pitäisi lisätä ja opettaa käyttö lapsillekin. Ensin soitto kauempana, sitten lähempänä jos ei tehoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ttu menee hermot välillä näiden  tienomistaja"autoilijoiden" kanssa. Koko keskustelua en lukenut, mutta omien kokemusten kautta.. Tiedäthän, autoilija, että liikennesäännöt pätevät myös pyöräilijöihin? Jos tulen oikealta fillarillani tasa-arvoiseen risteykseen, SINÄ väistät. Jos tulen vasemmalta, MINÄ väistän. Käsittääkseni, jos ajan pyörätietä pitkin suoraan suojatielle ja autoilija kääntyy ajotieltä päälleni "kun katsoin vaan niitä autoja enkä tota vieressä kulkevaa pyörätietä" niin eipä ole minun vikani. Valot ja heijastinliivit löytyy, silti olen poikittain jarruttanut monta kertaa kun "minä ja minun auto halutaan tonne NYT!"

Vierailija
24/79 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:45"]

-ttu menee hermot välillä näiden  tienomistaja"autoilijoiden" kanssa. Koko keskustelua en lukenut, mutta omien kokemusten kautta.. Tiedäthän, autoilija, että liikennesäännöt pätevät myös pyöräilijöihin? Jos tulen oikealta fillarillani tasa-arvoiseen risteykseen, SINÄ väistät. Jos tulen vasemmalta, MINÄ väistän. Käsittääkseni, jos ajan pyörätietä pitkin suoraan suojatielle ja autoilija kääntyy ajotieltä päälleni "kun katsoin vaan niitä autoja enkä tota vieressä kulkevaa pyörätietä" niin eipä ole minun vikani. Valot ja heijastinliivit löytyy, silti olen poikittain jarruttanut monta kertaa kun "minä ja minun auto halutaan tonne NYT!"

[/quote]

Kyllä se vaan on niin, että sinä väistät myös vasemmalta tulevia ajoneuvoja, jos ne ajavat suoraan, eikä heillä ole kolmiota. 

http://liikenneturva.mobie.fi/tata-vaistamissaantoa-et-tunne/

Vierailija
25/79 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:45"]

[/quote]

Kyllä se vaan on niin, että sinä väistät myös vasemmalta tulevia ajoneuvoja, jos ne ajavat suoraan, eikä heillä ole kolmiota. 

http://liikenneturva.mobie.fi/tata-vaistamissaantoa-et-tunne/

[/quote]

Ei muuten väistä, jos pyöräilijä on autojen kanssa ajoradalla eikä pyörätiellä.

Eri asia tietty, jos tulee pyörällä pyörätietä pitkin pyörätien jatkeelle. Silloin väistää myös vasemmalta tulevia.

Opetelkaa autoilijat ne risteyssäännöt!

Nehän on niiiii hirveän helppoja:

http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu-pikaopas-risteyspyorailyyn/

Vierailija
26/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep samaa mieltä! Seuraava jääköön vaikka puskuriin roikkumaan. Enää en väistä!

Vierailija
27/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, etten hiljentäisi. Näin kevätauringolla saattaa ihminen näkyä häikäistymisen takia todella huonosti.

Vierailija
28/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:47"]

[/quote]

Onpas asenne kohdillaan.

Saattaa karskimpikin mies tirauttaa kyyneleen kun 6v Jani-Petteri roikkuu puskurissa ja itse istuu poliisiauton takapenkillä.

Vierailija
29/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli yhdelle autoilijalle kalliiks, kun ajo mun päälle suojatiellä... korvauksia maksaa vieläkin+sakot poliisille päälle.

Itselläni ei enää mitään vikaa

Vierailija
30/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:45"]

Onko niiiiin vaikeaa nousta siitä pyörän selästä ja taluttaa? Elkää ihmetelkö, jos jäätte alle kulman takaa täysiä ajaessa suojatien yli. Hitoksee menee hermot!

[/quote]

Se on juurikin näin! 

Puristaako fillaristeilla kypärä niin kovasti päätä että veri ei kierrä aivoissa vai mistä johtuu että ei ole mitään tolkku pyöräilyssä??
Ajetaan tuhatta ja sataa, olettaen että kaikki muut kanssa kulkijat aina huomaa heidät. Auto väistää ja jalankulkijat hyppii ojaan.

Fillaristit kuvittelee mm että heille pitää jättää kaistan reunaan tilaa ajaa, ei! autolla ajetaan mahd lähellä tien oikeaa reunaa ja mikäli fillaristi haluaa ajoradalla ajaa niin hän ajaa kaistalla keskellä niinkuin autot

Ja onko sitä kuntoilua pyörän selässä harrastettava kaupungissa? luulisi olevan itsellekin miellyttävämpää ajaa vähän sivummalla kuin että ruuhkaisimmassa kaupungissa? taitaa olla vaan halu näyttää että mulla on hieno fillari ja kireet trikoot

Vierailija
31/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:47"]

[/quote]

Onpas asenne kohdillaan.

Saattaa karskimpikin mies tirauttaa kyyneleen kun 6v Jani-Petteri roikkuu puskurissa ja itse istuu poliisiauton takapenkillä.

[/quote]

Järki käteen, ei autoilijat ole tunteettomia. Pyöräilijät vain kuvittelevat esim talvella liukkailla, että auto pysähtyy ja menevät siitä vielä hyvä etteivät jo valmiiksi kaadu alle. Ymmärrän ajamisen, jos autoja ei tule. Mutta miksi molemmat osapuolet eivät kunnioita toisiaan.

-Ap

Vierailija
32/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoradan voi ylittää suojatietä pitkin pyöräillen, jos suojatie jatkuu pyörätien jatkeena. Suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle (riippumatta siitä jatkuuko pyörätie tien toisella puolella vai ei). 7]

Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, ettei ole selvää, missä tilanteissa suojatiemerkintä katsotaan pyörätien jatkeeksi, mutta tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijä on oikeutettu käyttämään suojatietä tien ylittämiseen. Tästä syystä vuonna 2010 voimaan tullut tieliikenneasetuksen muutos velvoittaa muuttamaan kaikki suojatie-maalauksella merkityt pyörätien jatkeet varsinaiseksi pyörätien-jatke maalaukseksi noin viiden vuoden siirtymäajan kuluessa. 

Vierailija
33/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:47"]

[/quote]

Onpas asenne kohdillaan.

[/quote]

Järki käteen, ei autoilijat ole tunteettomia. Pyöräilijät vain kuvittelevat esim talvella liukkailla, että auto pysähtyy ja menevät siitä vielä hyvä etteivät jo valmiiksi kaadu alle. Ymmärrän ajamisen, jos autoja ei tule. Mutta miksi molemmat osapuolet eivät kunnioita toisiaan.

-Ap

[/quote]

En tiedä mitä sinulle on autokoulussa opetettu, mutta minulle opetettiin, että autoilija on väistämisvelvollinen. On toki tilanteita, joissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen, mutta jos sinä nyt ajaisit tuollaisessa tilanteessa pyöräilijän päälle, sinä olisit se, joka joutuisit maksumieheksi. 

Että järki käteen vain.

Vierailija
34/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntyvä AUTOILIJA ON VÄISTÄMISVELVOLLINEN. Eli auto väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää tai jalankulkijaa!

Miten ap on edes saanu ajokortin??

Vierailija
35/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina aamulla yksi itseensä kyllästynyt ajoi vieressä olevaa pyörätietä ja ilman mitään suuntamerkkiä kääntyi suojatielle. Ei edes vilkaissut sivuilleen. Suoraan meidän auton alle. Pyörä meni paskaks, ukkorahja onneksi säästyi suuremmilta. Jotain pientä ruhjetta ja haavaa vaan (onneksi)

Nosti ihan kamalan mekkalan ja syytti liikenteen vaarantamisesta ja tapon yrityksestä. Soitettiin poliisit paikalle.

No poliisit tuli, kysyivät kummaltakin osapuolelta tapahtumien kulun, joka aikalailla yhtenevä.

Tulos: pyöräilijä syyllinen ja maksaa siis myös meidän auton vahingot. Saipa vielä sakkoakin. Sekä kalliista fillarista tuli romurautaa.

Suojatiellä pyöräilijän tulee taluttaa fillarinsa, mikäli kyseessä ei ole ns pyörätien jatke. Nyt ei ollut.

Ottiko opikseen? Luultavasti. Tapposyytteet ainakin hiljeni, kun poliisi ohjeisti liikennesääntöjen tulkinnasta.

Vierailija
36/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealta tuleva pyöräilijä väistää autoilijaa. 

Toinen juttu, mitä ihmettelen, on se, että vieressä menee pyörätie, mutta sitä ei voi hienolla maantiepyörällä ajaa, vaan ajetaan autotietä, missä 100km rajoitus ja sitten heristellään nyrkkiä, kun autojen kohtaustilanteessa ei kaikki meinaa mahtua tielle,

Kolmas tilanne. Vaikka ajat pyörällä, sinulla ei ole etuajo-oikeutta tyyliin "poljen eteen päin täysillä ja en vilkaise taakse ja missään nimessä en näytä kädellä merkkiä, että käännyn tien yli, vaan käännyt yhtäkkiä tien poikki" ja sitten heristetään nyrkkiä, kun takanatuleva auto tekee suttijarrutuksen.

Vierailija
37/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkuleen autoilijat. Tänään tulin pyörällä kaupasta pyörätietä ajaen ja terveyskeskuksen pihasta papaprainen melkein kurvas päälle...sain viime tingassa vedettyä jarrut päälle ja oli ihan hilkulla etten löytänyt itseäni auton konepelliltä! Hemmetin papat tuolla liikenteessä...

Vierailija
38/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyöräilen ja voi että mua ottaa pattiin ne kävelijät jotka tukkivat koko PYÖRÄtien kun on niin kivaa kävellä kolme rinnakkain tai koira poukkoillen ympäriinsä...siinä sitten pyöräilijä joutuu koko ajan väistelemään pientareelle. Olenkin ottanut tavakseni kaukaa jo rinkuttaa kelloa ja jos älykääpiö ei silloinkaan vielä osaa ottaa sitä koiraansa haltuun tai eivät osaa tehdä tilaa niin ajan niin likeltä että voin sanoa pari valittua sanaa. Pyöräilijän ei kuulu väistellä pientareelle!

Vierailija
39/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:37"]

Oikealta tuleva pyöräilijä väistää autoilijaa. 

Toinen juttu, mitä ihmettelen, on se, että vieressä menee pyörätie, mutta sitä ei voi hienolla maantiepyörällä ajaa, vaan ajetaan autotietä, missä 100km rajoitus ja sitten heristellään nyrkkiä, kun autojen kohtaustilanteessa ei kaikki meinaa mahtua tielle,

Kolmas tilanne. Vaikka ajat pyörällä, sinulla ei ole etuajo-oikeutta tyyliin "poljen eteen päin täysillä ja en vilkaise taakse ja missään nimessä en näytä kädellä merkkiä, että käännyn tien yli, vaan käännyt yhtäkkiä tien poikki" ja sitten heristetään nyrkkiä, kun takanatuleva auto tekee suttijarrutuksen.

[/quote]

Lisää:

Pihalta ei tulla kumpaankaan suuntaan katsomatta ja ajeta suoraan tielle ja heristetä nyrkkiä, kun auto joutuu paniikissa jarruttamaan.

Kun ajetaan autotien reunaa ja tulee kivi eteen ja et osaa aukaista lukkopolkimien lukkoa, vaan alat kallistella ja horjua keskelle tietä kengät lukoissa, et heristele nyrkkiä, jos takaa tuleva auto joutuu painamaan hädissään jarrua, kun hortoilet kengät lukkopolkimissa kiinni keskellä tietä kaatumaisillasi.

Tulet pyörätietä ja pyörätieläisille on punaiset. Vaikka saat ajaa suojatien yli, jos se on pyörätien jatke, sinua koskee myös punaiset valot. Joten älä heristä nyrkkiä, kun auto hädissään jarruttaa, kun syöksyt alamäkeen päin punaisia. Ymmärrän kyllä, että lukkopolkimien akaisu on punaisten ajaksi vaivalloista, mutta silti punaiset koskee sinua.

Vierailija
40/79 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autoilija tulee kolmion takaa ja minä en, niin totta hitokseen muuten ajan siitä suojatieltä yli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän