Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni poistaa nykyään kaikki sometilit?

Vierailija
30.11.2020 |

Mistä johtuu?

Kommentit (286)

Vierailija
241/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun AI-mallit imuroivat sieltä sun täältä treenausdataa, todellakin kannattaa poistaa käyttämättömät tilit. Koskee erityisesti Metaa.

Vierailija
242/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some on kuraa

Jätin Facebookin 2017. Vuosi sen jälkeen yksi FB-kaveri soitti minulle ja kysyi, että olenko masentunut. Sanoin, etten jaksanut sitä ajan tuhlaamista Facebookissa ja voinhan minä pitää muutenkin yhteyttä ihmisiin. Siihen hän totesi, että kyllä se somettomuus on masennuksen merkki. Päätin keskustelun sanoen, ettei se koske minua. 

Mistään muusta tuo henkilö ei halunnut kanssani keskustella. Puhelun jälkeen tuli mieleen, että minkäköhän vuoksi olimme siellä FB:ssä kavereita? Meillä ei ollut mitään yhteistä puheenaihettakaan. Toki nyt ymmärrän, miksi osa ihmisistä ei ole vastannut yhteydenottoihini, jos kerran somettomuutta luullaan masennukseksi.

Vai että masentunut kun lopettaa sometilin. 😄 Entä ne jotka ei ole ollut somessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä näillä ihmisillä ei myöskään ole juurikaan elämää. Arki on sitä töissä käymistä, lasten harrastuksiin kuskaamista, ja Tanssi Tähtien Kanssa sunnuntaina. Eivät matkustele, harrasta itse mitään, ole luovia jne. 

Jos pitäisi arvata niin tuntevat varmaan huonommuutta? Meitä ns. "maailman kansalaisia" kohtaan, joilla on jännittävät elämät. Matkustelua, uusia asioita, hienoja ravintoloita.

N25

Teidän tyhjäpäiden elämälle tulee kyllä naureskeltua välillä. Kyllä se siitä, kun ymmärrät että tuo illuusiosi jännittävästä elämästä on täyttä p*skaa. Tykkäysten toivossa eletään kameralle kuin jokin muka-julkkis. Voin kertoa että suurimmalle osalle ihmisistä sinäkään et ole yhtään mitään. 

Vierailija
244/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some on kuraa

Jätin Facebookin 2017. Vuosi sen jälkeen yksi FB-kaveri soitti minulle ja kysyi, että olenko masentunut. Sanoin, etten jaksanut sitä ajan tuhlaamista Facebookissa ja voinhan minä pitää muutenkin yhteyttä ihmisiin. Siihen hän totesi, että kyllä se somettomuus on masennuksen merkki. Päätin keskustelun sanoen, ettei se koske minua. 

Mistään muusta tuo henkilö ei halunnut kanssani keskustella. Puhelun jälkeen tuli mieleen, että minkäköhän vuoksi olimme siellä FB:ssä kavereita? Meillä ei ollut mitään yhteistä puheenaihettakaan. Toki nyt ymmärrän, miksi osa ihmisistä ei ole vastannut yhteydenottoihini, jos kerran somettomuutta luullaan masennukseksi.

Hyvä esimerkki siitä, kuinka somesta on tullut yhteydenpitokanavan sijaan sosiaalisen kontrollin väline. Niin sanottu kaverisi varmaan kuvitteli, että saisi sinut äkkiä takaisin someen väittämällä sinun olevan masentunut, kun harvempi sellaista leimaa itselleen haluaa. Olen kyllä huomannut omissa kavereissanikin sitä, kuinka ihan normaalista fiksusta ihmisestä on FB:n myötä tullut rajaton urkkija. Kasvotusten tapahtuva kommunikointi ei utelua lukuunottamatta kuitenkaan enää onnistu, koska kaikki kuulumiset ovat vain facessa. 

Vierailija
245/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin somesta siinä vaiheessa kun tajusin että ihmiset jotka siellä olivat kavereita, eivät ole sitä oikeassa elämässä. Myös se vaikutti kun huomasin miten uudessa työpaikassa tietyllä porukalla oli tapana maanantai aloittaa pohtimalla toisen työkaverin fb-päivityksiä ja elämää. En halunnut olla juorujen kohde ja kun ei hyväksy duunikaverin fb kaveripyyntöä aletaan karsastamaan. Voisihan sitä ajatella ettei sitten päivittele sinne mitään tai rajaa näkyvyyttä, mutta mitä minä teen somella jonne sitten voin laittaa päivityksen kukkapenkistä mutten elämästä oikeille kavereille. 

Tyhjensin siis kaiken ja voin sanoa että olikin elämäni parhaita päätöksiä.

Vierailija
246/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole jäljellä enää kuin instagram eikä senkään käyttö enää oikein huvita. Algoritmit suorastaan ruokkivat pahaa oloa. Raskaana fiidiin tuppautui jatkuvasti pahimpia kauhuskenaarioita riippuen raskauden vaiheesta. Alku täyttyi keskenmenopostauksista, sitten kohtukuolemista, synnytyskuolemista, kätkytkuolemista ja nyt lapsen sairastumisista ja puolisoiden poismenosta. Siis niin, että selaan perusfiidiäni ja yhtäkkiä kavereideni postauksien seasta pomppaa esille jonkun täysin tuntemattoman käyttäjän postaus, esimerkiksi lapsen kuolemasta. Lähes joka kerta suljen puhelimen vain ahdistuneena ja kaikki ilo omien tuttujen kuulumisten lukemisesta haihtuu. Muuten tykkään kylläkin instagramista.

Miksi algoritmit tarkoituksella ajavat käyttäjiä pois?

Vierailija
247/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä näillä ihmisillä ei myöskään ole juurikaan elämää. Arki on sitä töissä käymistä, lasten harrastuksiin kuskaamista, ja Tanssi Tähtien Kanssa sunnuntaina. Eivät matkustele, harrasta itse mitään, ole luovia jne. 

Jos pitäisi arvata niin tuntevat varmaan huonommuutta? Meitä ns. "maailman kansalaisia" kohtaan, joilla on jännittävät elämät. Matkustelua, uusia asioita, hienoja ravintoloita.

N25

Teidän tyhjäpäiden elämälle tulee kyllä naureskeltua välillä. Kyllä se siitä, kun ymmärrät että tuo illuusiosi jännittävästä elämästä on täyttä p*skaa. Tykkäysten toivossa eletään kameralle kuin jokin muka-julkkis. Voin kertoa että suurimmalle osalle ihmisistä sinäkään et ole yhtään mitään. 

Nämä asiat tuntuvat N2:lle uusilta, koska hän on vielä niin nuori. Kun ikää on 10 vuotta enemmän ja rahaa käydä viikottain kivoissa paikoissa syömässä, lähteä joka lomalla reissuun ja panostaa rahallisesti elämyksiin, niistäkin katoaa lopulta juuri N25:n kokema uutuuden ja jännittävyyden hehku. Osalle tietysti ei käy koskaan näin, mutta itselleni vähän kävi. Nyt lasten myötä elämässä on auennut uusi uutuuden vaihe ja kaiken voi kokea jälleen uudelleen nyt lasten kautta ja lasten ilosta ja riemusta nauttien. Tämä ei tietenkään ole kaikkia varten. :)

Vierailija
248/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua poistaa somet. Miksi ylipäätään koet tarvetta esitellä elämääsi ihmisille, jotka ovat "kaverilistalla", mutta heistä varmasti 90% ei ole sinun kavereita oikeassa elämässä, ja vielä suurempaa osaa ei kiinnosta sinun elämä tasan yhtään. Näin feikkiä nuo somet on, ihan oikeasti. Ihmiset muuttuvat jatkuvasti vain itsekkäämmiksi, eikä ketään kiinnosta muu, kuin saako miten paljon tykkäyksiä sille omalle joutavanpäiväiselle, kaunistellulle päivitykselleen. Ymmärrän, että parikymppisillä on varmasti eri kanta, kun halutaan huomioita ja olla esillä, mutta kysytäänpä uudestaan kun ovat nelikymppisiä. Hupsista, elämänarvot pikkusen saattaneet muuttua ja kehittyä.

Vierailija
249/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro yksikin oikea ja aito positiivinen asia mikä somessa on? Negatiivisiä asioita on aivan järkyttävän paljon

Vierailija
250/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monetkin syyt johtavat siihen, tylsyys sosiaalisessa mediassa on ainakin yksi iso syy.

Vierailija
251/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin oikea ja aito positiivinen asia mikä somessa on? Negatiivisiä asioita on aivan järkyttävän paljon

Kaikki tieto ja elämä joka sielläkin näkyy.

Vierailija
252/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on kiva seurata tuttujen kuulumisia. 

Vierailija
253/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisuus olla helposti yhteydessä sellaisten ihmisten kanssa joita ei muuten tapaisi, jotka esimerkiksi asuvat kaukana.

Vierailija
254/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ragebaittia nykyään some, täälläkin välillä. En ole koskaan ollut Facessa.

Vierailija
255/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastan valokuvausta ja somen kautta olen saanut kuviani esille ja edelleen palautetta niistä.

Harrastan myös neulomista ja somesta olen saanut myös uusia neuleideoita, ja vastaavasti saanut omia töitäni sinne esiin.

Käytän lähinnä instagramia.

Vierailija
256/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Youtube lasketaan someksi, niin se on kyllä postiviinen! Järkyttävät määrät ilmaista tietoa, oppimateriaalia, ja viihdettä. Eihän nyt mitään sellaista jaksa kukaan katsoa, jossa joku etuoikeutettu itkee rakennekyntensä katkeamista ja muuta vastaavaa, mutta sellaiset kanavat jotka tarjoilevat jotain oikeasti arvokasta ja hyödyllistä sisältöä, niille iso peukalo!

Vierailija
257/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on niitä somen negatiivisia asioita? Somehan on oikeastaan ihan sitä mitä siitä tekee itselleen.

Vierailija
258/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tiktokissa.

Aivot supistuneet ettei osata lukea.

Vierailija
259/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea vaikka kirjastosta parempaa luettavaa, kuin somepäivitykset. Jokainnen voi miettiä miten todellisia sometarinat on.

Vierailija
260/286 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea vaikka kirjastosta parempaa luettavaa, kuin somepäivitykset. Jokainnen voi miettiä miten todellisia sometarinat on.

Ei kai nämä sulje toisiaan pois yhtään mitenkään?

Ainakin itse luen kirjoja aika paljon, lisäksi olen somessa ja saatan päivittää instaa useamman kerran viikossa joko julkaisuihin tai tarinoihin. Somessahan voi tehdä ja seurata ihan mitä itse haluaa. Esimerkiksi tällä viikolla itse jaoin tarinan kauniista kukkaniitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä