Miten pukeudutte jouluaattona? Entä lapset/teinit?
Onko teillä tapana pistää parempaa päälle jouluna vai oletteko tavallisissa kuteissa?
Kommentit (706)
Olen yksin. Luultavasti päällä vanhat verkkarit ja villapaita.
Vierailija kirjoitti:
Se sosiaaliluokka näkyy näissä vastauksissa.
Höpö höpö. Ihmiset voivat joulunakin ihan itse valita luokasta huolimatta. Sehän riippuu paikasta, mielentilasta, joululle annetusta merkityksestä. Hieman syvempää analyysia, ole hyvä.
Typerään jouluaiheiseen villapaitaan ja tonttulakkiin.
Vierailija kirjoitti:
Lokoiluvaatteet sisällä ja ulkona sään mukaan. Ei todellakaan tartte lasten pynttäytyä ja kenenkään ahdistua juhlatamineissa. Kotona olosta saa nauttia ja mahat pullollaan jouluherkkuja.
Ts. koko elämä tasapaksua pakkopullaa.
Itse laitan ykköstä päälle, mies verskat, jaa ja luulen vieraitten ja omien lastenikin olevan aika rennosti. Mutta jokainen niin kuin itsestä hyvälle tuntuu. Kuitenkin kaikki tietävät minun olevan jouluhullu niin oma ylipukeutuminen menee sen piikkiin eikä ahdista ketään.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan ykköstä päälle, mies verskat, jaa ja luulen vieraitten ja omien lastenikin olevan aika rennosti. Mutta jokainen niin kuin itsestä hyvälle tuntuu. Kuitenkin kaikki tietävät minun olevan jouluhullu niin oma ylipukeutuminen menee sen piikkiin eikä ahdista ketään.
Laitetaaan vielä aikuisten koulutustasot niin saatte referenssiä: DI, 3x AMK inssi ja ekonomi.
No varmasti jotain lämmintä ja parit villasukat. Pitää koittaa säästää sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokoiluvaatteet sisällä ja ulkona sään mukaan. Ei todellakaan tartte lasten pynttäytyä ja kenenkään ahdistua juhlatamineissa. Kotona olosta saa nauttia ja mahat pullollaan jouluherkkuja.
Eivät lapset ahdistu joistain tietyistä vaatteista, jos aikuiset eivät kerro, että niiden pitää ahdistua pikkutakin päälle laittamisesta. Lapset voivat jopa oppia peruskäytöstapoja ja pukeutumista, jos kotonakin opetellaan välillä vähän juhlavampaa syömistä. Sitten he eivät ole ensimmäisissä sukuhäissä aivan hukassa.
Koti on se paikka, jossa käytöstavat pitää opettaa lapselle.
Minusta lapsuudessa oli ihanaa juuri se juhlavaatteisiin pukeutuminen jouluna. Omat lapset oppivat että maaseutujouluina oli rennompaa ja kaupunkivuosina siistimpää päällä.
Aamulla ja päivällä työvaatteet. Olen töissä, illalla tavalliset kotikuteet, paitsi että tossut ovat punaiset ja tupsuton pipokin myös. ei siis mikään tonttulakki. Sisällä niin viileää, etten halua palella, kun töissä ollut päivän säälle alttiina.
Tänään ollut vapaapäivä, huomenna ja koko joulu työtä. Välipäivät vapaata, uusivuosi töitä.
Joidenkin täytyy pitää tämä yhteiskunta toimivana juhlapyhinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla jotain erityistä päällä?/quote]
Ainakin meillä ruokapöydän kattaus on erityisen juhlava, joten tuntuisi aivan idioottimaiselta pukeutua arkivaatteisiin.
Sama meillä! Koti on laitettu kauniisti ja kattaus on juhlava, joten on ihana laittaa juhlavaatteet päälle. Sama homma uutenavuotena!
Ohiksena: En ihan ymmärrä, miksi tässäkin ketjussa pitää haukkua toisten valintoja. Jokainen tehkööt niin kuin itsestä on mukava. Meidän perhe ei viettäisi joulua verkkareissa muussa tapauksessa kuin jos kaikki oltaisiin tyyliin ripulin riivaamia, mutta ei se meiltä ole pois, jos joku muu haluaa joulunsa verkkareissa viettää. Meistä juhlat ovat mukavia tapahtumia ja niitä varten on mukava pukeutua erityisen hyvin. Hyvää joulua kaikille!
Tuntui oudolta yhtenä jouluna vanhempieni luona, kun meillä muilla oli siistit vaatteet, mutta äitini laittoi saunasta tulon jälkeen yöpaidan. Se oli vielä sellainen lyhyt paituli. Hän ei varmaan hoksinut, että nyt ei ole se ihan tavallinen saunailta vaan juhla.
Aaton yksin kotona, joten huppari+collagehousut. Joulupäivänä äidilleni lasten kanssa, jolloin farkut+huppari. Lapsilla jotain vastaavaa.
Ujuttaudun pikkumustaan ja Wolfordin juhlasukkahousuihin ilman pikkareita.
Valitsen näihin sopivat ranne- ja kaulakorut sekä lakkaan kynnet.
M60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ts. koko elämä tasapaksua pakkopullaa.
Päinvastoin, mukavaa ja joustavaa elämää ilman kaikkia pakkopullakohtia.
Eiköhän niihin tukaliin juhlavaatteisiin pääse ihan tarpeeksi häissä ja hautajaisissa sun muissa.
Rennosti arkivaatteissa. Joulu ei ole pönötysjuhla, vaan rentoa yhdessäoloa ja ruuasta ja toisten seurasta nauttimista. Kuinka hienoja vaatteita luulette entisaikojen ihmisillä olleen jossain maatalousyhteiskunnassa? Enemmän mielestäni haetaan vaatimattomuutta kuin pröystäilyä, jos nyt haluaa asiaa miettiä jotenkin ylevämmällä tasolla.
Lapsuudessa oli vähän ahdistavallakin tasolla se jäykkyys ja pakotettu tapa tehdä ja olla juuri tietyllä tavalla ja tietyssä järjestyksessä.
Mutta jokainen tavallaan, ei se minulta ole pois jos joku vetää koko illan ykköset päällä. Älkää vetäkö krakaa liian tiukalle.
Normi pieruverkkareissa hoidellaan vikat siivoukset ja ostokset. Vasta aattoaterille fiksusti päälle. Jopa isäntä ja teinipoika laittaa tumman puvun, ihan fiiliksen vuoksi. Aloitetaan myös evankeliumilla vaikka ollaan kirkkoon kuulumattomia ja liberaaleja ihmisiä. Ei ateisteja kuitenkaan. Joulu on kuitenkin sellainen tärkeä juhla, sekä muinaissuomalaisessa että kristillisessä mielessä. Sitten illalla otetaan kaulusta ja vyötä löysemmälle.
Ei meillä mitenkään erityisesti pukeuduta. Miksi pitäisi? Ihan älytön ajatus kun kuitenkin nähdään toisemme ennen ja jälkeen ihan arkikuosissa. Yhtä tyhmää kuin tanssiminen kahdestaan hitaita.
Luultavasti jotain vaatteita laitan päälle, mitä nyt vaatekaapista ensimmäisenä käteen sattuu osumaan. Alasti en viitsi olla mutta ei minulla minään parempia vaatteita satu olemaan.
No en koe kovin tärkeäksi saunan jälkeen pukeutua pikkumustaan ja korkkareihin, kun miehen kanssa vietetään joulu mökillä kahdestaan.
Mukavaa ja kotoista päälle illaksi