Nimeä perheenne viisi yleisintä ateriaa
Kaipaisin ideoita tämän meidän "lihapitoisen" ruokavalion piristämiseen. Tuntuu, että aina tulee syötyä jotain lihapitoista, vaikka välillä toki puuroa ja pinaattilettujakin.
Meillä yleensä:
1. Makaronilaatikko
2. Lasagne
3. Perunamuusi + lohi, kana tai pihvi
4. Nakkikastike
5. Lihapullat
Argh. Olen selannut Googlea, mutta kaipaisin silti teiltä vinkkejä!
Kommentit (94)
tortillat
kanasalaatti
munakas
lihapullat ja salaatti
kebab
Voi ei, itku pääsee kun lukee tätä ketjua :(
Meillä on sukuvikana pakko-oireet ja niitä on jokaisella lapsellani (4kpl).
Tämä rajoittaa syömistä todella paljon. Lapseni inhoavat kastikkeita ja "sotkettuja" ruokia esim. makaronilaatikko (jauheliha on siis sekaisin pastassa).
Kukaan ei suostu syömään lihaa. Jos laitan pöytään salaattia ja höyrytettyjä kasviksia, kaikki katoaa mutta ruokaan ei kosketa. Leipää syövät huonosti. Jogurtissa ei saa olla "möykkyjä". Välistä tuntuu että makaroni on ai oa mitä saan edes vähän heille alas. Byhyhyhyyy mä en jaksa, saisinpa lasagnea tai tortillaa :(
ps. Turha lähteä ulos syömään, pizzaa syö vain yksi. Hampurilaiset ei, nugetit ei, nakkia voi palan maistaa. Ranskiksia syövät muutaman.
1. Lasagne (yleensä dolmion valmissooseihin tehtynä, lisätty porkkanaa ja sipulia jauhelihan lisäksi)
2. Ohuita kanafileitä paistettuna, riisiä, karrisoosia (pussista)
3. Jauheliha-tomaattikastike ja spagettia
4. Kinkki (paistettua nuudelia, kanaa ja kasviksia paloina paistettuna ja joku kaupan hapanimeläsoosipussi kaadettu sekaan)
5. Ikea (keitetyt perunat, oolannin pikkulihapullat, kermakastike ja puolukkahillo)
6. Kalapuikot ja perunamuusi
7. Kirjolohen file (??) uunissa paistettuna + uuniperunoita
8. Kasvissosekeitto (koskenlaskijaa ja valmissoseita sekotettuna...)
9. Pinaattikeitto (pakasteesta)
10. Nakkikeitto
En nyt osannut valikoida viittä yleisintä, taisin kertoa kaikki meillä esiintyvät ruuat...
tähän oli hauska vastata :)
porkkanapihvit, lohkoperunat
parsakaaligratiini, lohi
kasvissosekeitto
feta-lihamureke ja muusi
tonnikalatortillavuoka
1. naudan filee ja uuniperunat
2.lihapullat
3.papukeitto
4.jauhelikeitto
5.jauheli ja makaroni
Jos mä nyt listaan omien kokkailuideni top vitosen. Mieheni kun tekee miltei pelkästään liharuokia. Kun hänellä on kokkausvuoro, meillä syödään kaiken maailman paisteja, joista tulee raskas olo minulle, joka olen jo pitkään vältellyt punaista lihaa.
1. Broilerkiusaus
2. Pinaattikeitto
3. Uunilohi ja esim. tillikermaviilikastike
4. Lasagne
5. Keitetyt perunat, kananmunakastike
Tähän väliin täytyy vähän mainostaa. Sain mummoltani opiskeluaikoinani syntymäpäivälahjaksi marttojen Penninvenyttäjän keittokirjan. Se alkaa ruokalistasta, johon on kolmen viikon ajalle kirjattu kaksi lämmintä ateriaa tyyliin makkararuoka, kasvisruoka, kalaruoka jne. Vaikka en kirjaa jatkuvasti käytäkään niin tuo runko helpottaa suunnittelua huomattavasti. Ja kirjassa on helppoja kotiruokavinkkejä, joilla monipuolistaa ruokavaliota. Edelleenkin hyvin usein selailen sitä ja etsin uusia kokkausvaihtoehtoja.
1. Kuorrutetut perunat + kanaa/possua pihvi/sisäfilee muodossa + salaatti
2. Tinjamilla maustetut bataatit + kana/possu/härkä pihvi/sisäfilee muodossa + salaatti
3. Itse tehtyä pitsaa
4. Ciabatta leipää, täytteeksi kanasuikaleita, paprikaa, kinkkua, kurkkua, juustoa ja uuniin.
5. Tortillat, erilaisilla täytteillä.
Broilerin filee+uunikasvikset/bataattimuusi
Täysjyvätortillat+ tomaattisalsaa kidneypavuilla, fetaa ja kasviksia
Makaronilaatikko
Kalakeitto
Juustosalaatti (esim halloum), lapselle lisäksi perunaa
Pasta ja tomaattinen jauhelihakastike
kesäkurpitsakeitto
kasvikset ja jugurttikylmäsavulohikastike
pasta-broilerisalaatti (tai savulohesta myös tehdään tätä)
kaurapuuro (vaikka en tiedä saako sitä laskea ateriaksi,mutta syödään sitä monesti jos on kiire lähtö vaikka harrastuksiin, on niin supernopea tehdä)
Meillä on useimmiten kalaa uunissa tai pannulla paistettuna, broileria uunissa tehtynä tai mies paistaa naudanlihapihvejä. Niiden kaverina salaattia, mun jotain papuhässäkköjä tai perunaa tai riisiä. Kesällä kikkailemme ruoalla, talvella ei ole aikaa ainakaan arkisin. Esim. lihapullat tai murekkeen koen jo kovin työläiksi arki-iltana.
Makaronilaatikko, broileririsotto, uunilohi, broilerikastike ja pasta, jauhelihakeitto.
Kasviswokki, jossa "proteiinilisänä" pähkinöitä ja kananmunaa (siis kokkelimuodossa, ei keitettynä :D)
Kaalipata jauhelihasta, varsinkin varhaiskaaliaikaan kun kypsyy niin nopeasti
Riisi-papupata, jossa erilaisia kasviksia paljon
Salaatti + joku proteiini (broileri, possu, kikhernepihvi, falafel tms)
Munakas
Meillä yleisimmät on varmaan
1. Pekonipurjopasta
2. Chili con carne
3, kanacurry
4. Kalavuoka
5. lampaanpotkat uunissa
Yritän pitää ruokavalion monipuolisena ja tuoda pöytään ihan uusia ruokia joka viikko (silläkin hinnalla että lapset valittavat ja mua sitten harmittaa), mutta jos viisi yhä uudelleen toistuvaa listataan niin sanoisin että
- lihapullat tomaattikastikkeessa ja spagettia
- uunilohi, riisiä ja kastiketta
- kana-kasvistortillat
- paistia, lohkoperunoita ja sienimuhennosta
- lihapataa ja perunamuusia
On tosi lihapainotteinen tämä meidänkin vakioruokien lista, mutta puolustuksekseni sanon että kyllä mä laitan paljon muunlaisiakin ruokia, ne eivät vain ole niitä jotka ihan samanlaisina toistuisivat joka kuukausi.
Meidän viisi yleisintä
1. höyrytetty parsakaali ja porkkana, teriyakilla maustetut pannulla paistetut ohuet broilerin fileepihvit
2. siikaa/ kuhaa/ haukea/ ahventa ja höyrytettyjä kasviksia tai sitten uunijuureksia (lohkoperunoiden tapaan esim. lanttua, sipulia, punajuurta, palsternakkaa jne ja hunajaa ja valkosipulia päälle)
3. pinaattipasta: keitettyä pastaa, sekaan runsaasti ryöpättyä pinaattia, loraus kermaa ja esim. mozzarellahelmiä tai fetaa, mausteena esim. suolaa, pippuria ja valkosipulia
4. nuudeliwokki: ohuita viipaleita sipulia ja kesäkurpitsaa öljyssä kuullotettuna, mausteena valkosipulia, suolaa, makeaa chilikastiketta/ teriyakia ym, sekaan keitettyä nauhanuudelia
5. keitto: kasvisliemi, jossa mm. katkarapuja, sipulia, valkosipulia, bambunversoja, vesikastanjaa, paprikaa, porkkanaa, mausteita ja nuudelia.
T. perhe isä, äiti, 4v ja 7v.
1. Chili con carne ja riisi
2. Curry kanasta, lampaasta tai kikherneistä, riisi ja kurkkuraita
3. Tortillat jauheliha- tai kanatäytteellä + salaatti ym. härpäkkeet
4. Savulohi/uunilohi (tai joku muu uunikala), perunamuusi ja salaatti
5. Keitot (kala-, siskonmakkara-, pinaatti-, herne- tai linssikeitto)
Kanacouscous
Tomaattikeitto
Lasagne
Pastat
Kala ja vihannekset
- Tomaattinen linssikastike + pasta
- viherpippuri-kalkkunakastike + pasta
- uunijuurekset + lohi
- itsetehdyt lihapullat + peruna/bataatti/kukkakaali
- täytetyt tomaatit/paprikat/kesäkurpitsat (joko liha tai kasvistäytteellä)
Lisäksi yleensä lisäkesalaatti.
1. Tortillat (kana, salaatti, kurkku, paprika, salsa)
2. Kana-fetasalaatti
3. Pasta bolognese
4. Thaimaalainen kanakastike (ananasta, cashwpähkinöitä, kookosmaitoa) ja riisi
5. Kasviscurry riisillä
1. sitruunapasta
2. Soijarouhelasagne
3. Kasvishernekeitto + ruisleipä
4. Sushi
5. Uunilohi ja perunamuusi