Nimeä perheenne viisi yleisintä ateriaa
Kaipaisin ideoita tämän meidän "lihapitoisen" ruokavalion piristämiseen. Tuntuu, että aina tulee syötyä jotain lihapitoista, vaikka välillä toki puuroa ja pinaattilettujakin.
Meillä yleensä:
1. Makaronilaatikko
2. Lasagne
3. Perunamuusi + lohi, kana tai pihvi
4. Nakkikastike
5. Lihapullat
Argh. Olen selannut Googlea, mutta kaipaisin silti teiltä vinkkejä!
Kommentit (94)
-makaronilaatikko
-uuniperunat, kuha ja keitetyt vihannekset
-kinkkukiusaus
-perunamuusi ja lihapullat
-naudan sisäfilee, pippurikastike, perunat
Lohi, kuha, siika, ts. jokin kala, ei pakastekala kuitenkaan.
Naudan sisäfilee
Porsaan sisä- tai ulkofilee
Broileri, yleensä kokonainen uuniin
Kasviskeitot
-kinkku kaali kiusaus-thaimaalainen kananuudeli keitto-täytetyt paprikat-pekoni pasta-kanasalaatti
Kanakiusaus
Spagetti Bolognese
Tomaattinen makkarasoppa
Chili con carne
Kanasalaatti
Kananrinta tai tomaattinen makkarakastike + perunamuusi
Tulinen ja tomaattinen jauhelihakeitto
Tomaattikeitto mozzarellan ja valkosipulileipien kera
Minäkin yritän vaihdella meillä syötävien ruokien listaa, mutta ronkelin leikki-ikäisen kanssa tulee usein tehtyä tiettyjä samoja ruokia. Ne ovat:
-pasta bolognese
-kalakeitto
-linssikeitto
-paistettu broileri tai broilerikastike
-jauhelihakeitto
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:21"]Kanakiusaus
Spagetti Bolognese
Tomaattinen makkarasoppa
Chili con carne
Kanasalaatti
Kananrinta tai tomaattinen makkarakastike + perunamuusi
Tulinen ja tomaattinen jauhelihakeitto
Tomaattikeitto mozzarellan ja valkosipulileipien kera
[/quote]
+ burgundinpata ja stroganov!
Mitähän nämä ruuat olisivat jos tätä kysyttäisiin vaikka Espanjassa tai Kreikassa :)
1. Kanakastike+ riisi
2. Lihamureke+ perunat
3. Lasagne
4. Siskonmakkarakeitto
5. Pasta carbonara
- lasagne
- broileria usein (grillattu salaatin kanssa, lopusta currykastike ja riisiä, broileripasta jossa sieniä ja pinaattia, paistettuna broilerin rintafileitä ja muussia tai riisiä)
- uunilohta ja perunamuussia
- wokkivihanneksia, broileria ja riisiä tai nuudeleita
- chili con carne ja riisi miehelle joka viikko, muut ei syö
- itse tehdyt hampurilaiset (ruisleivällä ja pihvit tehdään itse)
- keitot (siskonmakkarakeitto, lohikeitto, kanakeitto)
Tonnikalakiusaus, punajuurisalaatti, kurkku-maustekurkkusalaatti (teinin monivuotinen suosikki)
Lohi-parsakaalipasta ja katkarapusalaatti
Arrabbiata-lihapullat tai itämaiset kanajauhelihalihapullat vaihtelevilla lisukkeilla
Naudanliha-herkkusienikastike, keitetyt perunat, höyrytetty kukka-, parsa- ja/tai ruusukaali
Kermainen broiler-tuorejustokastike, riisi, kurkku-tomaatti-jäävuorisalaatti (kummilapsen suosikki)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:04"]
Lihapitoista on meilläkin, kun pakastimessa on hirvenlihaa. Viikottain kuitenkin syödään jotain kalaa, myös maksa- tai veriruokaa.
Jauhelihasta ja possustakin tehdään jotain. Tässä esimerkkejä:
- muusi ja possupihvi (kyljystä tai filettä)
- jauhelihakastike + perunat tai spagettia
- lihakeitto
- hirvikäristys + muusi
- kalaruokana kalakeitto, kiusaus, uunikalaa tai paistettua kalaa.
- broileria + riisiä
- makkarasta uunimakkaraa, makkarakeitto, makkarakastiketta tai -munakasta.
[/quote]
Tää on melkein kuin meidän lista, paitsi hirvi on meillä poroa ja makkaraa syödään harvoin. Tai mies ja lapset kyllä tykkäävät makkararuuista, mutta minä inhoan. Ja kun ruokakaupassa käynti on mun hommia niin makkaraa on meillä harvoin.
Nakkikastike ja perunamuussi, jauhelihakeitto, siskonmakkarakeitto, kanakastike ja pasta, lihapullat ja muussi.
1. Kanakeitto (perunaa, keittojuureksia, broilerisuikaleita, ruokakermaa, masteita mielen mukaan)
2. Kalakeitto (perunaa, seitä, ruokakermaa)
3. Tomaattisosekeitto + raejuusto (tomaattimurskaa, paprikaa ja/tai porkkanaa jos on, sipulia, mausteita, ruokakermaa)
4. Perunamuusi + uunilohi/lihapullat
5. Ranskalaiset + makkara, itse tehty pitsa, tortillat
Keittoja syödään aina pari päivää...
1. jauhelihakastike+pasta
2. lihapullat+muusi
3. uunikanaa
4. makaronilaatikko
5. uunilohta
Hässäkkä, tökerrys, sekamelska, jämät ja joku omituinen
Naudan lehtipihvit (suolaa, pippuria) ja voissa paistetut ja lorauksessa kermaa haudutetut paistetut pitkät vihreät pavut
Milloin mitäkin vihanneksia ja broileria kuutioina/suikaloituna (ostan yleensä pihvejä joita leikkelen pienemmiksi tarvittaessa, valmissuikaleisiin varsinkin marinoituihin en koske), koskenlaskijaa, kermaa, mausteita, haudetaan muhennokseksi.
Kasviksia (yleensä hedelmäinen kasvissekoitus), porsasta suikaloituna, aurajuustoa, mausteita, kermaa.
Broilerinkoivet ja fetasalaattia
Broilerin pihvejä, täytteeksi mozzarellaa, ja "tahnaa" jossa tuoretta basilikaa, valkosipulia, oliiviöljyä, muutama tippa vaahterasiirappia, vuorisuolaa, mustapippuria, rullalle ja uuniin.
Tuossa taisi olla viimeisimmät viisi evästä.
Erilaisia juustoja käytän paljon antamaan makua ruokiin ja esim kastike suurustuu helpommin. Mausteet tuoreyrttejä, mustapippuria, vuorisuolaa, ja muita maustesekoituksia, joskus hiukan jotain fondia. Noita muhennoksia voi tehdä vaikka minkälaisia, vaihtaa vain vihanneksia ja lihaa ja maustaa erilailla. Helppojakin ne on, hautuu padassa tai kannellisessa wokkipannussa.
Kasviksia paljon, myös ohelle tarjottuna. Tuoreita ja jonkin verran pakastettuna, pyrin valitsemaan sellaisia missä ei ole mitään ylimääräistä. Avokado on monesti lisäkkeenä ihan sellaisenaan.
Kuohukermaa, oliiviöljyä, voita.
Jauhelihapastaruoka, lohiruoka, jonkinlainen kasvissosekeitto, lihapullat ja muusi tai uunijuurekset, broileria riisillä tai nuudeleilla. Tuossa meidän tavallisimmat, niistä sitten eri variaatioita.
Uusi kokeilu joka sai koko perheen suosion on broileri-parsakaaligratiini, ohje löytyy karppisivustolta. Toinen hyvä ja nopea on sosekeitto pakasteherneistä, valkoisia papuja joukkoon saostamaan keittoa.
Puuro
Kinkkukiusaus
Muusi & lihapullat/jauhelihakastike
Spagetti kastikkeineen
Kanapasta
- Tortillat karitsanjauhelihalla, pähkinöillä ja fetasalaatilla & hummusta ja chilejä
- Tonnikalakastike & tumma pasta
- Ruokaisat salaatit / kuskus-salaatit/ quinoasalaatit jne
- Itse tehdyt hampurilaiset ja bataattitikut.
- Katkarapukeitto thaityyliin. Kookosöljyä ja maitoa, currypastea, chiliä, sitruunaa, korianteria jne..
Mulla vaihtelee ruuat kausittain, teen yleensä jotain ruokaa tosi usein ja sitten se vaihtuu... Teen myös eri vuodenaikoina aika erilaisia ruokia. Nyt oon tehnyt paljon seuraavia:
- pastaruoka, jossa on fetaa, kasviksia ja tuoreita yrttejä
- pastapata, jossa on papuja, varsiselleriä ja porkkanaa
- ahvenkeitto ja linssikeitto (mies ei syö kalaa, joten nämä teen aina rinnakkain)
- spagetti ja joku tomaattimurskapohjainen kastike
- lohkoperunat, kasvislisäke ja esim. paistettua kalaa ja falafelia
Aika pastapainotteista on ollut viimeaikoina!