Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä on lukion vaikein kurssi?

Vierailija
09.04.2014 |

mikä on teidän mielestä ollut lukion vaikein kurssi? entä vaikein matikan kurssi (pitkä/lyhyt)? miksi?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla statiikan kurssi laajassa fysiikassa. Ei se etteikö olisi tajunnut, mutta nappaamisaste rasan nolla.

Myöhemmin rakentaessani OK-taloa sain rakennesuunnittelijan kiinni liian heikon ylimenopalkin ja kattoristikoiden tukipinnan alimitoittamisesta. Kumnasti "naposteli" laskea tällä kertaa kun oli ns tosi kyseessä.

Vierailija
22/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aivan ylivoimaisesti vaikeimpia olivat liikunnat, koska inhosin sitä periaatteesta. Lukuaineista varmaan äidinkielen kurssi, jossa oli jotain runoanalyysiä. Kaameaa hömppää, josta en tajunnut vähääkään.

Kaikki pitkän matematiikan kurssit olivat helppoja, mutta todennäköisyyslaskusta pidin vähiten. En ole pitänyt siitä sen jälkeenkään, kun TKK:lla oli yksi kurssi aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologia 5 eli joku Geenitekniikka tms oli mulle vaikein ainakin oppitunneilla, koska niiden aikana en ehtinyt asioita sisäistämään. Ymmärsin nämä DNA:n järjestyksen selvittämiset yms vasta kun luin kirjoituksiin.

Pitkän matikan kursseista vaikein oli Tilastot ja todennäköisyys, koska en tehnyt tunneilla mitään, joten en mitään oppinut (oma vika, I know). Se kurssi vaan tuntui järjettömän typerältä :D (jos huomenna sataa ehdolla ylihuomenna ei sada, millä todennäköisyydellä eilen ei satanut jne) Oikeasti vaikein matikan kurssi taisi olla MAA12.

Vierailija
24/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen nykylukion käyneen/käyvän lapsen kokemuksella sanon, että pitkän matikan todennäköisyyslaskentaa käsittelevä kurssi. Se vaatii ihan omantyyppisensä aivot, joita meidän perheessä ei kerta kaikkiaan ole, vaikka me vanhemmatkin ollaan dippainssejä.

Vierailija
25/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lukiolainen sanoo että biologian 2. kurssi on työläin/vaikein.

Vierailija
26/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se mikä kiinnostaa on helppoa ja se mikä ei, niin...

Ruotsin kaikki kurssit ehdottomasti vaikeimpia :D Ei kiinnostanut millään kouluasteella tippaakaan.

Äidinkielen kurssit hyvänä kakkosena, ei vaan kiinnostanut pätkääkään.

Matematiikan todennäköisuus/tilastot kurssi oli helppo verrattuna matematiikan muihin kursseihin. 

Samaten biologian perinnöllisyys tms kurssi oli mielestäni mielenkiintoinen ja siten itselle helppo.

Englanti, valinnaiset ranska ja saksa = helppoa

Vierailija
27/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 08:46"]

Kolmen nykylukion käyneen/käyvän lapsen kokemuksella sanon, että pitkän matikan todennäköisyyslaskentaa käsittelevä kurssi. Se vaatii ihan omantyyppisensä aivot, joita meidän perheessä ei kerta kaikkiaan ole, vaikka me vanhemmatkin ollaan dippainssejä.

[/quote]

Allekirjoitan tämän aivan täysin. Meidänkin perheessä mies dippainssi, joilla pitkä matikka laudatur ja 11:sta vai 12:sta kurssista kympit, mutta todennäköisyyslaskenta oli huonoin, siitä hän sai "vain" kasin. Sitten taas minä, KTM, kaikki pitkän matikan kurssien numerot 5:n ja 8:n väliltä, paitsi todennäköisyyslaskenta 10. Minulle se oli todella helppo, looginen ja käytännönläheinen kurssi. Todennäköisyydet pystyin itse helposti laskemaan ja pohtimaan, mutta erilaiset käyrät ja käppyrät avaruudessa sekä yksikköympyrät tuottivat aivan älyttömiä vaikeuksia. :D Samanlaisia tarinoita kuullut monilta. Ne, jotka olivat hyviä tässä "oikeassa matematiikassa", niin niille tuotti suurimpia vaikeuksia juuri todennäköisyyslaskenta.

Vierailija
28/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työläimpiä äidinkielen ja kirjallisuuden sekä pitkän matematiikan kurssit. Mikään ei ole ollut järjettömän vaikeaa.

Vierailija
29/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

digitaalinen viestintä oli vaikein.

Vierailija
30/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää mistä ajasta te puhutte. Esim. on turha verrata nykykursseja johonkin 90-luvun lukioon. Vaikkapa biologian vaatimustaso on ihan toinen kuin 15v sitten.

Vierailija
31/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:38"]

äikän 4 kurssi todella työläs! Biologian 2 kurssi vaikea!!! Perinnöllisyys juttuja :s

[/quote]

Biologia kakkosta moitiskeli meidänkin lukiolainen. Voi toki olla, että biologia ei tippaakaan häntä kiinnostanut

Vierailija
32/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 08:56"]

Moni lukiolainen sanoo että biologian 2. kurssi on työläin/vaikein.

[/quote]

Turhaan alapeukutatte, tämä oli tulos ison lukion kyselyssä. Tuo kurssi on muuten muuttunut huimasti viime vuosina.

Vierailija
33/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numeroiden perusteella varmaan sitten pakollinen filosofia ja biologian kakkoskurssi, sain molemmista seiskan. Filosofian tunneilla en älynnyt yhtään, miksi pitää pohtia asioita niin vaikeasti ja typerästi. "Onko olemassa yleistä kissuutta" no ihan sama se on mulle ja kissalle.

Biologian kakkoskurssilla sitten en tajunnut jotain jäniksen turkin värin periytymistä, ei oo tähän mennessä haitannut yhtään senkään taidon puuttuminen..

Vierailija
34/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä olen niin vanha, että kävin vanhanmallisen lukion. Matikka oli 10, mutta todennäköisyyslaskemissa tipahdin täysin ja sain kutosen :)

Minun aivot eivät vain tajunneet sitä.

Vierailija
35/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:05"]

[/quote]

Minä olen niin vanha, että kävin vanhanmallisen lukion. Matikka oli 10, mutta todennäköisyyslaskemissa tipahdin täysin ja sain kutosen :)

Minun aivot eivät vain tajunneet sitä.

[/quote]

Ja lisänä, että ne kaverit, joilla meni matikka tosi huonosti, sai todennäköisyyslaskemilta ainoat kiitettävät koko kolmen vuoden matematiikasta.

Vierailija
36/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioajoistani on hieman yli 10 vuotta. Mulle vaikeimpia olivat fysiikka, kemia, biologia ja maantieto, ja kävinkin niistä vain pakolliset kurssit. Helpointa oli matematiikka (mulla oli pitkä matematiikka), ja ehkä kaikkein helpoin matematiikan kurssi oli lukuteoria ja logiikka (taisi olla syventävä kurssi).

Vierailija
37/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 02:24"]

Helpoin on terveystieto, jossa selviaa hyvin pitkalle ihan maalaisjarjella. Viimeiset valinnaiset pitkan matikan kurssit olivat mielestani haastavia, samoin kemian viimeinen kurssi. Nuo ovat tosin valinnaisia, pakollisista ehka sitten joku pitkan matikan peruskursseista.

[/quote]

Terveystieto oli henkisesti tukala kurssi. Piti vieraiden ihmisten kanssa (luokaton lukio ja ei tod. tuntenut kaikki tai ollut kavereita mitenkään) jutella henkilökohtaisista asioista, mm. koko luokan kuunnellessa kertoa montako lasta haluaa. Mä en todellakaan halunnut puhua yksityisasioistani jokaiselle sählypetterille, mutta opettajan mieliksi oli pakko keksiä jokin neutraali vastaus, "no vaikka kaks". Seksuaaliterveyttä käsitellessä jouduttiin pelaamaan Aliaksen seksiversiota, olipa tosi jännää ja opettavaista. "Mikä on toinen sana rinnoille? -Tissit."

Kokeessa ei tietenkään kysytty mitään näistä, vaan käskettiin tekemään kunto-ohjelma henkilöille A, B ja C. Tavan talliaisenahan osasin tietysti heti nähdä, että henkilö A tarvitsee kunto-ohjelman jossa... Ne on liikunnan ammattilaiset tuota varten, ei lukion terveystieto opeta kunto-ohjelmia tekemään!! Tuntui että helposta kurssista ja koko diipadaapaterveystiedosta oli pakko saada vaikea, joten tentti oli sitten tuollainen liikuntatieteellisen pääsykoe..

Vierailija
38/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin on pakko kompata tuota todennäköisyysmatikkaa. Minulla oli kaikista lyhyen matikan kursseista kympit (ja kirjoitinkin lopulta kirkkaasti L:n), kunnes Tilastot ja todennäköisyys -kurssista tuli "vain" ysi, ja kokeessa mokasin nimenomaan todennäköisyystehtävät, mutta pystyin komensoimaan läksyistä saaduilla lisäpisteillä ja täysin oikein menneillä tilastotehtävillä, ja taisi opettaja jotain säälipisteitä antaa yrittämisestä. En vain saanut todennäköisyyksiä tahkottua päähäni, vaikka kuinka yritin. Samaan aikaan kaverini, jonka keskiarvo matikan kursseista taisi olla kutonen, naureskeli, että tämähän on koko lukion helpoin kurssi. Eli melkoista hajontaa tuossa kurssissa on, ja nimenomaan muuten hyvällä matikkapäällä siunatut voivat olla tuon kurssin kanssa ihan ulalla.

Henkilökohtaisesti minulle hankalin kurssi lukion aikana oli kemian ykköskurssi, josta sain koko lukiohistoriani ainoan alle kasin arvosanan. Kyse ei ollut kuitenkaan siitä, että kurssi olisi ollut jotenkin universaalisti hankala, vaan minulla ei yksinkertaisesti aivot käsitä kemiaa, vaikka kuinka yrittäisin.

Nyt lukiossa oleva veljeni tuskaili viime syksynä biologian kakkoskurssin kanssa ja väitti kuulleensa jostakin, että se olisi muka suomalaislukioissa eniten hylkäyksiä saava kurssi. Mitään uskottavaa lähdettä veljellä ei ollut antaa. Onko kurssi tosiaan vaikeutunut viime vuosina? Itse sain tuosta kurssista heittäen ysin, ja ihan ok:sti mielestäni koko kaveripiirini siitä selvisi. Olen itse ollut lukiossa 2005-2008, ja vaikka kouluun oli melko korkea keskiarvoraja, niin mikään eliittikoulu ei ollut kyseessä.

Vierailija
39/58 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bio on vaikea

Vierailija
40/58 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 19:37"]

mikä on teidän mielestä ollut lukion vaikein kurssi? entä vaikein matikan kurssi (pitkä/lyhyt)? miksi?

[/quote]

Vaikein oli Fysiikka, mutta pidin opea syynä vaikeuteen, vaikka objektiivisesti ajateltuna se taisi olla opettajasta huolimatta vaikein. Lähdin lukemaan di:ksi. Matikassa vaikein oli tilastomatikka vaikka pidin opea aivan huippuopena, sen pohjalta päätin, etten halua kauppakorkeaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän