Thelma ja Louise
Onko kukaan katsonut Areenalta Thelma ja Louise-leffan? Kovasti mainostettiin, että hienoa kun naiset ottavat oikeuden omaan käsiinsä, siinä ikään kuin voimaantuu, kun ei tarvitse alistua miesten alle. Tosi hienoa, kun nainen murhaa, tekee asellisen ryöstön sekä lopuksi itsemurhan. Elokuva on melkein 30v vanha, katsoin sen ainoastaan Geena Davisin tähden, kun olen tuntenut Rennyn, jonka kanssa hän oli avioliitossa joskus.
Mutta mitä mieltä olettem, antaako se naisille oikeaa sanomaa, sitäkin on kehuttu.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin se leffa itsemurhaloppuineen oli huono. Eikö muka naisilla ole muuta keinoa kuin lopettaa eämänsä kun menee pieleen?
Kyseessä on fiktioelokuva, ei dokumentti.
Siksi sitäkin huonompi kun ei edes keksitty järkevämpää loppuratkaisua.
Se on sen käsikirjoittajan valinta. Jos sä olisit käsikirjoittaja, sä voisit sitten miettiä omiin teoksiisi mielestäsi järkevämmät loppuratkaisut.
Mun mielestä se loppu on tarinan kehityksen kannalta perusteltu ja se pohjustetaan hyvin.
Minusta se on silti huono. Järjen vastainen ja typerä. Mutta eipä ole ensimmäinen eikä viimeinen huono leffa.
Ehkä sinun ei kannata katsoa leffoja jos niiden on mielestäsi oltava järjellisiä ja realistisia tarinan kustannuksella? Katso mielummin dokkateita ja A-talkia.
Vierailija kirjoitti:
Luusereita oli. Ei osannut ottaa vastuuta teoistaan joten piti tehdä itsemurha.
Samaa mieltä. Olin pettynyt loppuratkaisusta. En voimaantunut siitä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin se leffa itsemurhaloppuineen oli huono. Eikö muka naisilla ole muuta keinoa kuin lopettaa eämänsä kun menee pieleen?
Se on sen käsikirjoittajan valinta. Jos sä olisit käsikirjoittaja, sä voisit sitten miettiä omiin teoksiisi mielestäsi järkevämmät loppuratkaisut.
Mun mielestä se loppu on tarinan kehityksen kannalta perusteltu ja se pohjustetaan hyvin.
Minusta se on silti huono. Järjen vastainen ja typerä. Mutta eipä ole ensimmäinen eikä viimeinen huono leffa.
Ehkä sinun ei kannata katsoa leffoja jos niiden on mielestäsi oltava järjellisiä ja realistisia tarinan kustannuksella? Katso mielummin dokkateita ja A-talkia.
Katson mielummin tositapahtumiin perustuvia elokuvia koska niitä ei ole yliammuttu.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Olin pettynyt loppuratkaisusta. En voimaantunut siitä yhtään.
Elokuva ei ole sinulle voimaantumista velkaa.
Thelma ja Louise on ajaton klassikko, joka ei ole sanomaltaan ja tarinaltaan elähtänyt yhtään. Tällaisia aina ajankohtaisia elokuvia syntyy erittäin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson mielummin tositapahtumiin perustuvia elokuvia koska niitä ei ole yliammuttu.
Eri
Haha, no kyllä todella on! Nyt hieman mediakriittisyyttä siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista on se että tämä oli eka elokuva jossa naiset toimivat kuten miehet ovat pitkään elokuvissa toimineet ja se näemmä pöyristyttää yhä.
Minua pöyristyttää ihmisen murha, asellinen ryöstö ja se että oma elämä eletään niin, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin itsemurha. En näe siinä mitään ihailtavaa ja voimaannuttavaa.
Ap
Varmasti sitten olet tehnyt aloituksen kaikista niistäkin elokuvista tai tv-sarjoista, joissa miehet toimivat samalla tavalla?
Joistakin olen tehnyt, joissa väkivallalla ratkotaan asioita, mutten hirveästi katso leffoja. Katsoin tämän Geena Davisin vuoksi niinkuin mainitsin.
Ymmärrän leffana tämän, mutten sitä, että toimintapoja hehkutetaan ja pidetään jotenkin naista voimaannuttavina.
Elokuva oli aikanaan virkistävä poikkeus roud moveille, joita yleensä hallinnoivat miehet ja osa yhtä raakaan tapaan kuin Thelmassa ja Louisessa. Myös naisnäyttelijät ovat alallaan arvostettuja, joten jo pelkästään hyvän ohjauksen ja näyttelijäsuorituksien vuoksi se menee reippaasti yli kaiken valmiiksi pureskellun viihdetarjonnan.
Elokuvaa ei kannata katsoa, jos väkivalta inhottaa.
TArina kertoo naisista, jotka elivät varsin tiukoissa naisen raameissa. Jo elokuvan alussa tajuaa, että jos toisen pitää lähteä salaa ja valehdellen, suhde ei ole toimiva ja naista vahvistavaa. Elokuvan naisissa on pidätettyä vihaa, raivoa ja alistumista. Sen tajuaa leffan edetessä. Matkan aikana vastaan tulee miehiä, jotka kohtelevat heitä yhtä huonosti. Se, että naiset turvautuvat väkivaltaan kertoo myös ettei heitä muuten kuunneltaisi. Onko raiskausyritys yhtään sen suotavampaa ja jolloin naiset ratkaisevat tilanteen yhtä rumasti kuin raiskauksen yrittäjäkin?
Elokuvan lopussa naiset ratkaisevat elämänsä ja kohtalonsa itsemurhalla. He olivat lainsuojattomia kaikkien tekojensa jälkeen, joten eikö se kerro myös naisten vastuuntunnosta jotakin? Mitään pyhimyksiä he eivät itsarinsa johdosta ole, mutta he tuomitsivat myös itse itsensä.
Muistelen, että tykkäsin aikoinaan elokuvasta. Mutta nyt kun monituisen vuoden jälkeen yritin katsoa uudelleen, pidin sitä jotenkin latteana ja aikansa eläneenä. Kaksi naista ärhentelee hermostuneena toisilleen ja ajaa autoa. En jaksanut katsoa loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista on se että tämä oli eka elokuva jossa naiset toimivat kuten miehet ovat pitkään elokuvissa toimineet ja se näemmä pöyristyttää yhä.
Minua pöyristyttää ihmisen murha, asellinen ryöstö ja se että oma elämä eletään niin, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin itsemurha. En näe siinä mitään ihailtavaa ja voimaannuttavaa.
Ap
Varmasti sitten olet tehnyt aloituksen kaikista niistäkin elokuvista tai tv-sarjoista, joissa miehet toimivat samalla tavalla?
Joistakin olen tehnyt, joissa väkivallalla ratkotaan asioita, mutten hirveästi katso leffoja. Katsoin tämän Geena Davisin vuoksi niinkuin mainitsin.
Ymmärrän leffana tämän, mutten sitä, että toimintapoja hehkutetaan ja pidetään jotenkin naista voimaannuttavina.
No ymmärrä sitten sekin, miten Thelma & Louise muutti elokuvakerrontaa. Ei se, että jossain elokuvassa on väkivaltaa, tarkoita sitä, että väkivaltaa ihannoitaisiin tai suositeltaisiin ongelmanratkaisukeinona. Mun mielestä just Thelmassa ja Louisessa on ihan päin vastoin. Tavalliset toimintaelokuvat juuri ihannoivat väkivaltaa, mutta ei niistä kukaan jaksa suuttua.
Ihmetyttää kyllä, että jos jo ennen elokuvaa tiesit vähän siitä, mitä elokuvassa tapahtuu, päätit kuitenkin katsoa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EriHaha, no kyllä todella on! Nyt hieman mediakriittisyyttä siellä!
Kyllä sen tiedän että jokaiseen elokuvaan on lisätty keksittyjä juttuja mutta ei ammuta niin yli kun fiktioissa. Jos tosielämä elokuva/kirja tehtäisi täysin todenmukaisesti, eihän se kiinnostaisi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis Genan roolihahmon olisi pitänyt jatkaa söpösti hymyilyä "pas kaako tässä"-asenteella vaikka aviomies oli täysi kus"""ipää, tuntematon äijä koetti ras kata ja baaripoka pölli rahat?
Thelma ja Louse eivät ole hirviöitä, yhteiskunta on. Maailma ei toimi niin, että se olisi kiltti sinulle vaikka sinä olisit kiltti sille.
Miksi teet tuommoisen oletuksen, oletko itse alistuva kotirouva? Thelma olis voinut hakeutua terapeutille puhumaan, miten irrouttautuu liitostaa ja saa tervettä itsetuntoa. Mutta eihän se ketään kiinnostaisi.
Ymmärrän tämän leffana, aikanaan varmaan hyvä. Mutta en ymmärrä, että naislauma huutaa kuorossa, kuinka toimintatapa sama kuin miehillä ja ihanaa! MIekin teen oletuksia ja luulen, että yksikään nainen ei snoisi mitään, jos ei saisi sisarellista tukea huutamiseen. Väkivälta ei ratkaise tosielämässä mitään, useinhan se päättyy tekijänsä itsemurhaan niinkuin tässäkin ` voimaannuttavassa` elokuvassa.
Mutta tämähän oli leffa.
Mä en ihan tykännyt siitä edes silloin aikoinaan. Odotin kekseliäämpää loppuratkaisua ja olin pettynyt, että tosiaanko ne vaan syöksyi kuolemaan.
Jäi lattea ja pettynyt fiilis.
En näe tuossa leffassa mitään hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EriHaha, no kyllä todella on! Nyt hieman mediakriittisyyttä siellä!
Kyllä sen tiedän että jokaiseen elokuvaan on lisätty keksittyjä juttuja mutta ei ammuta niin yli kun fiktioissa. Jos tosielämä elokuva/kirja tehtäisi täysin todenmukaisesti, eihän se kiinnostaisi ketään.
Mun mielestä just tositapahtumiin perustuvissa elokuvissa ammutaan paljon helpommin yli, koska elokuva muka käsittelee oikeaa elämää, mutta tapahtumia on kuitenkin muokattava fiktion suuntaan, jotta niistä saadaan tarina ja elokuva. Ihmiset nielevät purematta valkokankaan tapahtumat, kun niiden kerrotaan perustuvan totuuteen. Sen sijaan puhdas fiktio on ihan oma maailmansa, fiktiossa voi tapahtua mitä vain, eikä kukaan kuvittele, että tämä olisi joku realistinen kuvaus oikeasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kyseessä tuntuu olevan miesten ratkaisu.
Noloa ja omituista.
Kukaan ei ole vieläkään sanonut, millainen loppu olisi ollut parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä on elokuva, ei tosielämää, ap.
Voisiko sanoa, että taideteos, eräänlainen.
Arvostellaan sitä sellaisena.
OLen jo sanonut, että tämähän on elokuva ja sinällään varmaan ihan kelpoinen, joskin jo vanha. Mutta kun se asia, mitä kritisoin, on tapa vastata väkivallalla ja tämä on hyvä asia joidenkin mielestä! Voimaannuttavaa, uykskin nainen selitti jossain, että elokuva muutt hänen elämänsä.
KIltti ihminen muuten saa useinkin kiltteyttä osakseen! Kiltti ei ole sama kuin alistuva!
Syyt ja seuraukset kyllä puhutteli minuakin. esim. se kiltti poliisi tivasi siltä Brad Pittiltä, olisiko THelma tehnyt aseellisen ryöstön, jos rahoja ei olisi varastettu. Esim. ´tytöillä`olisi ollut mahdollisuus ilman hotellipanon varkautta.
PItt taisi olla tässä 1. elokuvaosassaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi antautunut ja mennyt vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös sitä mieltä, että tuo loppu oli tosi huono ja epäuskottava. Ettäkö noin elämää täynnä olevat naiset yhtäkkiä päättäisivät kumpikin, että haluavat kuolla, ei ei ei...Pelkkää satuahan tuo, ei sen pitäisi käydä niin tunteisiin.
Enpä tosiaan ole miettinyt, mikä olisi parempi loppu.