Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi terveelliset elämäntavat eivät torju sairastelua?

Vierailija
09.04.2014 |

Elämäntapani ovat jo vuosia olleet lähes optimaaliset, mutta olen silti sairastunut jatkuvasti flunssiin. Mistä helvetistä se johtuu? Masentavaa.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spirulinaa olen syönyt ennen raskautta, lopetin sen neuvolan ohjeen takia. Chlorellaa suositteli juuri luontaistuotekaupan myyjäkin, taidan kokeilla. Savesta en ole kuullutkaan.

Ap

Vierailija
22/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus alentaa vastustuskykyä. Sairastin aikanaan flunssaa koko raskauden loppuajan (3 kk), se ei vain kerta kaikkiaan parantunut. Alkoi jo pelottaa, kun synnytys lähestyi ja kurkku oli kuin tulessa, heräilin yölläkin kurkkukipuun ja alkoin näyttää siltä, etten varmasti jaksaisi ponnistaa siinä kunnossa. Terveyskeskuslääkäri vain totesi, ettei voi tehdä mitään. Hain yksityiseltä apua, sain reseptin nenäsuihkeesta, jota saa ainakin nykyään ihan ilman reseptiä. Se auttoi toipumaan sen verran, että jaksoin sitten lopulta ponnistaa, vaikka vielä synnärilläkin oli hieman tukkoinen olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla loppui sairastelut kuin seinään, aloin ottaan rennommin ihan kaiken suhteen: liikunnan, ruokavalion, lasten, työn jne. Stressi vähentää ihan tutkitusti vastustuskykyä. Meillä syödään pääsääntäisesti niin, että viikolla aika luomua ja puhdasta ravintoa, täysmaitoa, paljon vihanneksia jne, joskus löysäillään kun ei ole aikaa ruuanlaittoon. Sitten viikonloppuisin otetaan kunnolla rennusti: kokataan herkkuruokia ja jälkkäreitä, pidetään hauskaa ja illalla katsotaan leffa jos pari kera karkkien ja sipsien.

Ehkä ap sulla kannattas vaan ens viikonloppuna tilata pitsaa ja pistää lapsille piirretyt pyöriin jo heti aamusta? :) Ei ole mitään järkeä suorittaa elämää viimisen päälle; laskea vihannesten ja lisäravinteiden määrää ja suoritettuja liikuntakertoja. Riittää kun liikkuu useamman kerran viikossa itselle mieleisellä tavalla, hyötyliikkuu ja syö pääsääntöisesti terveellisesti.

Vierailija
24/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistösi ei saa sinulle optimaalisia määriä kaikkia tarvittavia hivenaineita.

Yksi tuttu käy mittauttamassa hivenainetasonsa muutaman vuoden välein ja sen perusteella sitten syö niitä. Tutkimus maksaa monta tonnia, mutta tuttuni on 85v ja terve kuin pukki.

Vierailija
26/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL Vituttaako? Vaikka kuinka on niiiiin tunnollinen ja auktoriteettiuskoinen ja tekee just niin kuin käsketään ja pitää, niin silti ei mee kuin Strömsöössä.

Mä taas olen niitä saatananperkeleitä, joilla elämäntavat ovat...ööö...aerodynaamiset...tai boheemit, jos sievistellä pitää, mut silti mä en ole koskaan - toistan - koskaan kipeä (poltan satunnaisesti tupakkaa, syön usein miten sattuu, juon viinaa, pössyttelenkin joskus, liikuntaa en pahemmin harrasta jne.).

Saan kiittää tästä hyvästä terveydestäni yksinomaan geenejäni. Ja jos lähisukulaisteni kohtalosta jotain voi päätellä, elän melko vanhaksi ja kuolen sitten nopeasti lähes suorilta jaloin. Olen kiitollinen saamastani lahjasta.

Vierailija
27/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, rahapula stressaa niin paljon, että nyt ei vain ole mahdollisuutta mittauttaa tasoja. Stressi ja negatiivinen asenne voi tosiaan olla yksi syy sairasteluun, mutta en todellakaan nyt kipeänä jaksa olla positiivinen!

Ap

Vierailija
28/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 10:51"]http://samisundvik.com/2013/08/11/oma-tarina-osa-1/

[/quote]

Satunpa syömään lähes paleosti. Jos olisin yhtään tiukempi ruokavaliossa, stressaantuisin vain lisää. Amalgaami - tai muitakaan paikkoja ei ole, kun ei ole ikinä ollut reikiä.

Ap

Vierailija
29/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeneistähän se pääosin on kiinni, eikä ravinnosta. Esim. itse olen suurimman osan elämästäni elänyt hyvin epäterveellisesti: alkoholin suurkulutusta, roskaruokaa, paljon karkkia ja limsaa, ja en ole silti teini-iän jälkeen yhtäkään räkätautiakaan sairastanut. 

Vierailija
30/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi olla "terve kuin pukki" vaikka satavuotiaaksi, jos on sattunut saamaan hyvät geenit ilman mitään lisäravinteita tai hivenainetutkimuksia. Toinen sairastelee, vaikka elää mielestään terveellisesti ja käyttää rahansa kaiken maailman lisäravinteisiin. Epäterveelliset elintavat esim. tupakointi aiheuttavat joka tapauksessa ennen pitkää jotain ongelmia lähes väistämättä. Niin se vain menee, kun ei kaikkeen voi itse vaikuttaa.

Vierailija
31/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö heikosti ja harrastaa liikuntaa niin sairastuu.

Parempi olisi laskea ne sapuskat juuri sopivasti ja vähän yli oman kulutuksen.

Ruokailu on tärkein osa.

Vierailija
32/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:04"]Jos syö heikosti ja harrastaa liikuntaa niin sairastuu.

Parempi olisi laskea ne sapuskat juuri sopivasti ja vähän yli oman kulutuksen.

Ruokailu on tärkein osa.

[/quote]

En todellakaan syö heikosti , eli pyri olemaan kalorivajeella. Syön kokoisekseni paljon, enkä ole pyrkinyt välttämään raskauskilojakaan, joita on tullut 14. En myöskään ole treenannut koskaan liian kovaa tai kipeänä. Eli treenitaukoja on tullut jatkuvasti sairastelujen takia :( Toisaalta jos jatkuvasti syö yli kulutuksen, lihoo, mikä ei kyllä ole tarkoitus enää raskauden jälkeen!

Ap

Vierailija
33/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta tässä muutama teoria:

1. Stressaat liikaa. Stressi alentaa vastustuskykyä.

2. Olet altistunut homeelle.

3. Raskaus.

4. Elämä ei vain ole reilua.

Vierailija
34/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko koskaan miettineet miten paljon paremman maailman pystyisimme rakentamaan, jos kaikki tämä ruokahifistelyyn pistetty energia suunnattaisiinkin siihen, miten me kaikki voisimme yhdessä paremmin.

Vierailija
35/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko koskaan miettineet miten paljon paremman maailman pystyisimme rakentamaan, jos kaikki tämä ruokahifistelyyn pistetty energia suunnattaisiinkin siihen, miten me kaikki voisimme yhdessä paremmin.

Vierailija
36/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on luonnostaan hyvä vastustuskyky. ollut kausia, jolloin elän roskaruualla ja kkaikilla ja kausia, kun syön superterveellisesti enkä ole huomannut mitään eroa.

Ainoat kaksi asiaa, jotka mulla lisäävät selvästi flunssiin tms. sairastumista, jotka normaalisti eivät muhun tartu, ovat raskaus ja liikunnan harrastaminen! Raskausaikana oon saanut joka ikisen töissä kiertäneen taudin ja sairastanut paljon pidempään kuin normaalisti. Sohvaperunana taas en sairasta juuri koskaan mut liikkumattomuus toisaalta on muuten niin epäterveellistä et yritän jonkun verran liikkua, en kuitenkaan hampaat irvessä kovilla tehoilla vaan silleen leppoisasti ja suht tavoitteettomasti milloin sattuu oikeasti jaksamaan. Jos on muuten stressiä elämässä, ei mun kannata kuormittaa enää elimistöä lisää rankalla liikunnalla, siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
37/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt, sen takia syön ja toimin elämässäni kuten toivoisin muidenkin ympärilläni toimivan -nimenomaan yhteisen hyvän vuoksi. Muutos lähtee aina itsestä, ja täytyy olla itse se muutos, jonka ympärillään haluaa nähdä. Ja jokaisen henkilökohtainen ruokavalio on aika iso osa tätä suurta eettisekologista toimintaa, joka on nimenomaan yhteisen hyvän rakentamista.

Vierailija
38/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee epäterveellistä , elämästä huono olo jo ihan akuutisti, tyyliin niskajumi, migreeni ja nuha (valvominen, sokeri, alkoholi jne.). Ehkä se pitäisi vain hyväksyä , että olen heikko. Ja jättää elämä täysillä elämättä.

Ap

Vierailija
39/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän täsmälleen miltä susta tuntuu! Olen itse myös flunssassa melkein joka kuukausi vaikka syön terveellisesti ja urheilen säännöllisesti. Aloitin kaksi kuukautta sitten lisämään aamupuuron ruokalusikallisen paahdettua pellavansiemenrouhetta ja nyt en ole ollut parin kuukauteen kipeä vaikka muksut on tarhasta kantaneet jos jonkinlaista pöpöä. Kokeile sitä. Ei ainakaan paljon maksa, iso pussillinen alle 3 euroa Prismassa ja riittää melkein kahdeksi kuukaudeksi. Lisäksi siitä saa kuitua ja Omega 3:sta eli ei tarvitse Möllereita popsia.

Vierailija
40/59 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se olla että sun perinnöllinen vastustuskyky flunssille. Tai jotakin poikkeavaa niissä räkälinjastoissa, että oot ihan tukossa siitä mistä muut vaan vähän niiskuttaisi.

Mitenkäs lapsi/lapset? Sairastaako samat taudit? Syötätkö heille samalla lailla kasviksia ja maitohappobakteereja ja deevitamiinia? Jos heidän vastustuskyky olisi teräksinen niin eivät ehkä toisi joka virusta kotiin asti... Toisaalta flunssaviruksille ei kuulukaan kehittää vastustuskykyä, ne muuntuu ja isossa päiväkodissa leviää herkästi. Pane seuraava lapsi jollekin vähän erakkoluonteiselle perhepäivähoitajalle :), tai muuttakaa syrjäseudulle pikkupaikkakunnalle, jospa sinne asti ei kaikki mahdolliset pöpöt aina kulkeutuisi.

Sitten yksi mikä voisi ehkä auttaa, on nenäkannu. Kolme kertaa vuorokaudessa, jos se huuhtoisi virukset pois. Ja kunhan olet raskaudesta selvinnyt, ehkä voit lääkäriltä kysyä jotain kunnon troppeja että saat olon edes siedettäväksi kun seuraava flunssa tulee. Tulehduskipulääkkeet, nenäsumutteet ja mitä niitä on, Duactista joku tykkää.

Rasvaa myös niitä käsiä sen pesun ohella, rikkonaisesta ihosta voi pöpöjä päästä elimistöön myös.