Kätilö Petriikka kertoo, miten somenkäyttö näkyy synnytysaleissa: ”Muistutan erikseen aina, että nyt on aika keskittyä vauvaan eikä puhelimeen”
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000007646875.html
Onpa jotenkin katkeran kuuloinen kätilö ja hurjan tuomitseva! Mistä hän tietää haluaako vanhemmat kuvia muistoksi vai heti someen?! Itse esim tykkään taltioida hetkiä ihan itsellenikin.
Pakko tuoda esille omaa erikoisuuttaan ja paremmuuttaan kun some on vaan pikkulasten juttu...
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä ettänykyään tuntuu joiltain unohtuvan oikea maailma somen myötä, mutta tuon naisen asenne on kammottava. Miten joku kehtaakin omalla nimellä ja kuvalla ylentää itseään ja alentaa somen käyttäjät vähän jälkeenjääneiksi barbileikkijöiksi. :D
Niin no tuo ihminen on rehellinen ja sanoo suoraan niin kuin asia on. Totta kai nykyajan valittajamamma loukkaantuu, kun joku kertoo totuuden. Heille pitäisi mieluummin valehdella asiat siten, että kaikki kerrottaisiin heidän mielipiteidensä mukaisesti. Ihan vain reilusti voisi myöntää, että on väärässä ja toinen on oikeassa, mutta ei, eihän se tietenkään käy, sillä typerästä valittamisesta saa sisältöä someen ja niitä tykkäyksiä, nehän ne ovat todella tärkeitä.
Ei mulle ainakaan ole mitääm väliä mitä petriikka musta ajattelee. Pointti oli se että hänen tapansa tuoda asia esiin on todella huono, nyt kun se itse asia katoaa tuonne alentamisten joukkoon. Ei pysty ottamaan vakavasti ihmistä jonka argumenttien tarkoitus on vain nostattaa omaa egoa ja vähätellä muita.
Eli siis sinullekaan ei saa kukaan sanoa mielipidettään, jos se eroaa sinun mielipiteestäsi. Aivan asiallisestihan tuo Petriikka asiat perusteli. Voi hyvänen aika, miten lapsellinen olet.
Olemmekohan lukeneet samaa artikkelia? Petriikka ilmoitti, että hän
a) kaupassa Karenin lailla näpäyttää jos joku kehtaakin kysyä seuraako somessa
b) haukkuu opiskelijatoverinsa miltei bilettäjiksi koska Facebook ja kokee olevansa fiksumpi koska mieluummin opiskeli
c) alentavasti ilmoitti, että hänestä Facebookin käyttö on kun palaisi barbieleikkeihin.
d) toruu uusia vanhempia pikkulasten lailla josbhe kehtaavatkin ottaa puhelimen esille vauvan synnyttyä
e) leimaa vauvan valokuvaajat huonoiksi vanhemmiksi ja yltiösomettajiksi.
Tästä en löytänyt vielä yhtään asiallista perustelua.
Toisaalta, sinunkin tapasi heti haukkua lapselliseksi toista kommentoijaa ei kyllä anna sinustakaan kauhean fiksua kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Myötistä nykynaisille. Ja heti vauvan synnyttyä alkaa hänen kuvien laittaminen nettiin. Sairasta
Miten niin nykynaiselle?
Tämäkin vauvafoorumi on ollut lähes 30v eli tullut joskus 90-luvun alussa ja tänne sen ajan äidit ovat jo isoäitejä ja lähes 70-75v.
Ennen ei kuvattu kännykällä, vaan se tehtiin filmikameralla ja kuvat jaettiin netin kautta niille haluaville. Nettiyhteydet kun Suomessa tulivat jo 80-luvulla.
Enkä siinä näe mitään eroa nykyisyyteen.
Ja synnytyssairaalassa kaikilla oli oma lankapuhelin, joilla soitettiin tuttaville ja sukulaisille.
Minusta tuo juttu on kokonaisuudessaan äitien/naisten parjaamista ja oman hyvyyden ja egon korostamista.
Vaikea ymmärtää, mikä on tuon jutun motiivi ja mitä sillä halutaan saavuttaa.
Jos nykykätilöiden asenne on tuo, en yhtään ihmettele, jos naiset eivät halua synnyttää.
En ikinä kehtaisi esitellä vanhemmilleni naista nimeltä Petriikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä ettänykyään tuntuu joiltain unohtuvan oikea maailma somen myötä, mutta tuon naisen asenne on kammottava. Miten joku kehtaakin omalla nimellä ja kuvalla ylentää itseään ja alentaa somen käyttäjät vähän jälkeenjääneiksi barbileikkijöiksi. :D
Niin no tuo ihminen on rehellinen ja sanoo suoraan niin kuin asia on. Totta kai nykyajan valittajamamma loukkaantuu, kun joku kertoo totuuden. Heille pitäisi mieluummin valehdella asiat siten, että kaikki kerrottaisiin heidän mielipiteidensä mukaisesti. Ihan vain reilusti voisi myöntää, että on väärässä ja toinen on oikeassa, mutta ei, eihän se tietenkään käy, sillä typerästä valittamisesta saa sisältöä someen ja niitä tykkäyksiä, nehän ne ovat todella tärkeitä.
Miten tämä "nykyaika" eroaa 70-90-luvusta eli 30-50v sitten?
Nyt kuvat otetaan älykännykällä ja lähetään eteenpäin, kun ennen se tehtiin filmikameralla ja lähetettiin tietokoneen ja netin välityksellä eteenpäin. Päinvastoin, älykännykän käyttö luulisi olevan vähemmän häiritsevää, kuin kirkkaat salamavalot ja isot kamerat ja jalustat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötistä nykynaisille. Ja heti vauvan synnyttyä alkaa hänen kuvien laittaminen nettiin. Sairasta
Miten niin nykynaiselle?
Tämäkin vauvafoorumi on ollut lähes 30v eli tullut joskus 90-luvun alussa ja tänne sen ajan äidit ovat jo isoäitejä ja lähes 70-75v.
Ennen ei kuvattu kännykällä, vaan se tehtiin filmikameralla ja kuvat jaettiin netin kautta niille haluaville. Nettiyhteydet kun Suomessa tulivat jo 80-luvulla.
Enkä siinä näe mitään eroa nykyisyyteen.Ja synnytyssairaalassa kaikilla oli oma lankapuhelin, joilla soitettiin tuttaville ja sukulaisille.
Minusta tuo juttu on kokonaisuudessaan äitien/naisten parjaamista ja oman hyvyyden ja egon korostamista.
Jos nykykätilöiden asenne on tuo, en yhtään ihmettele, jos naiset eivät halua synnyttää.
Niin tämä on varmaan taas sitä synnytysväkivaltaa XD Ei ihme ettei naiset halua synnyttää!
Siinähän se on kokokuva. Äitien kyykyttämisestä.
Mulla ei ole lasta eikä tule.
Tosi vastenmielistä, että tämä ammattilainen on työnsä puolessa läsnä ihmisten (kyllä, äitikin on ihminen) hyvin intiimeissä hetkissä ja sitten arvostelee heitä julkisuudessa. Tosi kirkasotsaista.
Mitä, jos psykoterapeutti toimisi samoin? Luottaisitteko hänen ammattitaitoonsa?
Samoilla mammoilla lapset eivät opi puhumaan, kun äiti on luurissa kiinni.
Sitten kuskataan taas puheterapeutille, kun lapsessa on joku vika.
Anna mun kaikki kestää.
Tuskin tässä on kyse siitä, että isovanhemmille ilmoitetaan. Eiköhän ne oo niitä, joiden pitää kaikki tunkea someen. Laittaisivat alkajaisiksi kuvan alapäästään, niin saisivat sympatiapisteitä.
Onpa aikuista haukkua toisen etunimeä. Saako teidän lastenne etunimille vtuilla?
Mua kaduttaa, ettei synnytyksestä ole oikein mitään kuvia. En ollut tajunnut ohjeistaa etukäteen miestä kuvaamaan, eikä siinä sählingissä kummallekaan tullut kuvat mieleen. Pari sumuista räpsyä on. Tuo oli juuri aikana ennen somen yleistymistä, ei ollut vielä älypuhelimia mulla ainakaan. Harmittaa, olisi kiva kun olisi kunnon kuvia vastasyntyneestä...
En yhtään ihmettele, miksi nykyään kotisynnytykset ovat yleistyneet, juuri Petriikan kaltaisten kätilöiden ansiosta. Kyllä asenteissa, jotka heijastavat varmasti työhön, olisi paljon korjaamista. Ja erityisesti tuo itsensä jalustalle nostaminen ja tunteminen muita paremmaksi ja naisten oikeuksien ja itsemääräyksen polkeminen.
Ihmettelen, miten tuo juttu on edes julkaistu.
Kiva, että kätilö ymmärtää, mitä todella herkässä tilassa oleva nainen kaipaa (mom-shamingiä tietysti!) Liittyköön tai olkoot liittymättä itse someen, mutta voisi lakata tuputtamasta uskomuksiaan asiakkailleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin nykynaiselle?
Enkä siinä näe mitään eroa nykyisyyteen.Ja synnytyssairaalassa kaikilla oli oma lankapuhelin, joilla soitettiin tuttaville ja sukulaisille.
Internetiä ei kyllä käyttänyt kansa 80-luvulla. Vasta 90-luvun loppupuolella alettiin suuremmin joukoin käyttää sähköpostia. Ei ennen digikuvia ja varsinkin kännykkäkuvia kukaan jakanut kuvia sukulaisille netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa aikuista haukkua toisen etunimeä. Saako teidän lastenne etunimille vtuilla?
Useimmat välttävät antamasta lapselle juuri näin persoonallisia ja joidenkin mielestä rumia nimiä ihan tarkoituksella.
Kyllä näitä näkee sairaalassa, vauva mukamas "vierihoidossa," todellisuudessa äiti somettaa ja kuvaa itseään taukoamatta, huulet mutrulla siirtelee vauvaa parempaan asentoon, että vaan näyttäisi hyvältä kuvassa. Eikö nyt vaikka ensimmäiset tunnit voisi yrittää tutustua siihen lapseensa?
Siitä se sitten jatkuu, vanhemmat ei leiki kun on luuri kädessä, bussissa lapsi yrittää saada huomiota äidiltään äiti, äiti. äiti... mutta ei se mamman huomio herpaannu siitä puhelimesta. No, kaksivuotiaaalle luuri käteen, pelatkoon sillä niin on hiljaa. Päiväkodissa se saa raivokohtauksia kun ei saa pelata.
Vierailija kirjoitti:
Mua kaduttaa, ettei synnytyksestä ole oikein mitään kuvia. En ollut tajunnut ohjeistaa etukäteen miestä kuvaamaan, eikä siinä sählingissä kummallekaan tullut kuvat mieleen. Pari sumuista räpsyä on. Tuo oli juuri aikana ennen somen yleistymistä, ei ollut vielä älypuhelimia mulla ainakaan. Harmittaa, olisi kiva kun olisi kunnon kuvia vastasyntyneestä...
Mä olin niin heikkona, etten edes pystynyt kaivamaan kännykkää esiin. Mies otti kuvan, joka lähti isovanhemmille, mutta ei meilläkään kovin paljoa kuvamateriaalia ole vastasyntyneestä, mikä on vähän harmi.
Itse tein lapset 90-luvulla ja kyllä miehellä oli kamera mukana. Sektiossa mies harmitteli, kun ei ehtinyt napata kuvaa, kun lapsen pää oli nostettu pois minun vatsasta - no, onneksi ei ehtinyt. Ihan rauhassa mies räpsi kuvia vauvoista enkä muista kenenkään siitä huomauttaneen. Olisihan se ollut kiva, jos isovanhemmile olisi voinut laittaa kuvat tuoreeltaan, kun he niin kovasti odottivat uutisia.
Meillä piti kätilön muistuttaa, että ottakaa nyt kuvia. Ihan kiva, että muistutti. Mies otti sitten pari kuvaa.
Ja jos nainen haluaa niin hän saa somettaa vaikka ponnistusvaiheessa.. Se on hänen synnytyksensä. Kätilö on totaalinen nobody.