Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naimisiin?

Vierailija
08.04.2014 |

Haluaisin kuulla ajatuksia siitä, miksi oikeasti pitäisi mennä naimisiin. Itse alan kallistua sille kannalle, että naimisiinmeno on vain historiallinen jäänne jostain....miltä lie vuosisadalta. Itsenäinen ja taloudellisesti pärjäävä nainen ei tarvitse ainakaan mitään taloudellista syytä naimisiinmenoon. Ja rakkaus ja sitoutuminen...avioliitosta voi yhtä hyvin lähteä kuin avoliitostakin, jos haluaa. Mitä siis jää jäljelle? Onko avioliitto vain jokin tapa...halutaan mennä valtavirran mukana, koska ajatellaan että "niin kuuluu tehdä"?

Tällaisia ajatuksia minulla.....

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhteistä omaisuutta, niin yleensä se on varmaan puoliksi (siis omistus). Miksi sen vuoksi pitää mennä naimisiin? Kummallakin on ennen avioliittoakin jo se oma puolikkaansa. Mitkä on ne juridiset syyt, joiden takia avioliitto on välttämätöntä? Ja nyt en halua kuulla, että saa sitten puolison omaisuuden, jos puoliso kuolee ennen kuin itse kuolee.

Vierailija
22/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiksEI naimisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei hypätä katolta, miksi ei antaa seuraavalle vastaantulijalle koko omaisuuttaan, miksi ei juoda itseään hengiltä....niinpä. Siksi, koska kaikki toiminta ei ole järkevää vain siksi, että muutkin niin tekee =)

Vierailija
24/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haluttiin mennä naimisiin ja mulle se on riittävä syy. Mutta helpottaa myös käytännön elämää olla ihan virallisesti toisen lähiomainen. Mieheni sairastaa syöpää joten en halunnut joutua tilanteeseen jossa en esim pystyisi hoitamaan hänen asioitaan jos tarvitsee.

Vierailija
25/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluaisin kuulla ajatuksia siitä, miksi oikeasti pitäisi mennä naimisiin"

Ei ole pakko mennä naimisiin.

Minä haluan mennä naimisiin, kuten miehenikin. Syitä:

-se on juridisesti järkevää meille

-avioliitto on sekä lähipiirille että tuntemattomille henkilöille uskottavampi ratkaisu kuin ikuisesti jatkuva avoliitto

-avioliitto sitoo enemmän kuin avoliitto ja sen symbolinen merkitys on suuri

-häitä on mukava suunnitella ja viettää. Haluamme juhlia rakkaimpimme kanssa

-häistä jää muistoja elämän loppuun saakka. Hääpäivä seuraa aina mukana. Vihkisormus on joka päivä kädessä. Häälahjat ilahduttavat kenties arkea.

-minusta on mukava ottaa miehen sukunimi itselleni

Vierailija
26/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo jo paljon suhteen laadusta, että he jotka eivät mene naimisiin sanovat ettei se kuitenkaan kestä loppuelämää tai eivät usko ikuiseen rakkauteen.

Vierailija
27/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

"Rakkaus on kärsivällinen, 
rakkaus on lempeä." (1. Kor. 13:4)

Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä keskeistä on siunauksen pyytäminen. Vihittävät jättävät toinen toisensa ja yhteisen liittonsa Jumalan huolenpitoon.

Seurakunta rukoilee Jumalan siunausta avioparille. Liitto ei ole kiinni vain ihmisistä, vaan Jumala siunaa yhteistä elämää.

Avioliitto perustuu parin valintaan ja päätökseen. Ilmaistessaan tahtonsa rakastaa toinen toistaan vihittävät sitoutuvat avioliittoon ja siihen, että tekevät parhaansa, jotta kumpikin voisi olla siinä onnellinen.

(Tämä sivu löytyy myös osoitteella evl.fi/avioliitto)"

Tässä 1 syy miksi menen naimisiin kesällä :) Ja ajatus että olemme sitten virallisesti perhe, tuntuu hyvältä. Tää vaan tuntuu siltä että ratkaisu on oikea. Luulin etten koskaan halua naimisiin. Nyt haluan. Sydämeni pohjasta. Ja pidän ajatuksesta että Jumala on mukana suhteessamme (enkä ole mitenkään kovin uskonnollinen).

Vierailija
28/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 20:34"]

Jos on yhteistä omaisuutta, niin yleensä se on varmaan puoliksi (siis omistus). Miksi sen vuoksi pitää mennä naimisiin? Kummallakin on ennen avioliittoakin jo se oma puolikkaansa. Mitkä on ne juridiset syyt, joiden takia avioliitto on välttämätöntä? Ja nyt en halua kuulla, että saa sitten puolison omaisuuden, jos puoliso kuolee ennen kuin itse kuolee.

[/quote]

Ei avioliitto ole kaikissa tapauksissa se paras vaihtoehto. Tärkeintä on tietää mikä sopii omalla kohdalle ja omaan parisuhteeseen. Eikä itkeä jälkikäteen eron sattuessa, että olisi pitänyt mennä tai olla menemättä naimisiin. 

Vierailija
29/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole riittävä syy mennä juridisista syistä naimisiin? Toki testamenttikin on mahdollinen, mutta avioliitto on mahdoton kiistää jos se toinen osapuoli sattuu kuolemaan. Muutenkin keskinäiset asiat esim. vakuutuksissa, edunsaannissa ja lähiomaisena on helpompia hoitaa kun on virallisesti naimisissa. Avopuoliso voi saada aika kylmää kyytiä jos jotain tapahtuu.

Vierailija
30/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee. Itse mietin pitkään naimisiinmenoa.

Vierailija
31/35 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naimisiin pidäkään mennä, jos se ei itselle mitään merkitse. Minulle avioliitto on Jumalan edessä tehty lupaus, ei niinkään oikeudellinen toimenpide, toki sillä oikeudellisia seurauksiakin on. Mutta jos kokee ettei avioliitto itselleen mitään tarjoa, parempi pysyäkin naimattomana.

Vierailija
32/35 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:49"]

Olen mies mutta vastaan silti. Minä menin naimisiin, koska halusin avioliiton olevan minulle ja vaimolleni symboli siitä, että tahdomme pysyä yhdessä nyt ja aina, merkki syvästä sitoutumisesta toisiimme tavalla, jolla emme ole koskaan ennen sitoutuneet muihin ihmisiin. Emme tehneet sitä muiden vuoksi emmekä edes aluksi kertoneet kenellekään. Kun olemme naimisissa, tuntuu että olemme läheisempiä kuin jos olisimme avopari. Vaimollani oli kertomansa mukaan samat motiivit.

[/quote]

Onkohan mieheni käynyt vastaamassa täällä. 

Nykyisin tuntuu valtavirtaa olevan enneminkin, että asutaan avoliitossa. Kun me saimme esikoisen 90-luvun alussa, oli lehdessä syntyneiden kohdalla suurin osa aviopareja. Nykyään näkyy olevan avopareja melkein kaikki.

[/quote]

Mistäs tiedät ovatko vanhemmat naimisissa vai ei? Moni pitää oman nimensä avioliitossakin.

Vierailija
33/35 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:53"]Varsinkin jos on lapsia, niin asiat ovat avioliitossa huomattavasti selkeämpiä esim. jos puoliso kuolee.

[/quote]

Millä tavoin puolison kuolema on selkeämpää avioliitossa? Lapset perii vanhemman oli vanhemmat naimisissa, eronneitai tai avoliitossa.

Avoparit ovat samassa perintäveroluokassa kuin avioparit mikäli heillä on yhteisiä lapsia.

Vierailija
34/35 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua naimisiin niin kauan kuin varallisuuksissamme on suuri ero (minä, nainen, olen se varakkaampi). Jos tässä vielä vanhoilla päivillään lapsia alkaisi tehdä, niin sitten voisin harkita. Testamentti täytynee jossain vaiheessa tehdä. Ainoana lapsena (ja lapsettomana) pistää mietityttämään, että kuka minut perii, etenkin jos vanhaksi elän.

Vierailija
35/35 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:49"]

Olen mies mutta vastaan silti. Minä menin naimisiin, koska halusin avioliiton olevan minulle ja vaimolleni symboli siitä, että tahdomme pysyä yhdessä nyt ja aina, merkki syvästä sitoutumisesta toisiimme tavalla, jolla emme ole koskaan ennen sitoutuneet muihin ihmisiin. Emme tehneet sitä muiden vuoksi emmekä edes aluksi kertoneet kenellekään. Kun olemme naimisissa, tuntuu että olemme läheisempiä kuin jos olisimme avopari. Vaimollani oli kertomansa mukaan samat motiivit.

[/quote]

Onkohan mieheni käynyt vastaamassa täällä. 

Nykyisin tuntuu valtavirtaa olevan enneminkin, että asutaan avoliitossa. Kun me saimme esikoisen 90-luvun alussa, oli lehdessä syntyneiden kohdalla suurin osa aviopareja. Nykyään näkyy olevan avopareja melkein kaikki.

[/quote]

Mistäs tiedät ovatko vanhemmat naimisissa vai ei? Moni pitää oman nimensä avioliitossakin.

[/quote]

No pienellä paikkakunnalla tuntee aika lailla ihmiset, että kyllä moni heistä on ihan todistettavasti avoliitossa. Ennemin minusta näkyy nykyään olevan tyylinä muutenkin, että lapset tehdään avoliitossa ja sitten vasta, kun nähdään kestääkö liitto vauva-ajan, mennään naimisiin, jos mennään.

Joten nykyään jos haluaa mennä vastavirtaan, menee naimisiin ennen lapsia.

Mutta en toki löydä yhtään syytä mennä naimisiin, jos se parille itselleen ei sovi. Meille se oli vain tapa osoittaa toiselle, että halusimme sitoutua ja rakastamme toista äärettömästi.

Kaikillehan ei näin ole ja ei tarvitsekaan olla. Mutta ei se kyllä enää mitään vastavirtaan uimista ole. Sitä se oli äitini aikaan, kun avopareista puhuttiin susipareina.

http://www.stat.fi/artikkelit/2013/art_2013-12-09_001.html?s=4

Tässä tilastossakin mainitaan, että puolet esikoisista syntyy avoliittoon, joten ei se nyt enää mikään erikoisuus ole, jos asuu avoliitossa.