Millä alalla ei haittaa aukot CV:ssä?
On meinaan aika pitkä tauko tullut CV:hen, en jaksaisi kouluttautua alalle, jossa tulee esteeksi. En myöskään haluaisi ottaa tähän johtaneita syitä esille liioin työhaastattelutilanteessa, vaikken mitään rikollista olekaan tehnyt. On vain melko vaikea selittää asiaa työhaastattelutilanteen edellyttämällä tavalla. Millä alalla haittaa ja millä ei?
Kommentit (12)
Olitpa millä vain alalla, jos CV:ssäsi on aukkoja joita ei voi selittää opiskelulla tai lasten saamisella tms., varaudu siihen, että asiasta voidaan kysyä. Mieti siis valmiiksi jokin järkevä ja uskottava selitys, ellet voi kertoa totuutta.
Hakeudu vain alalle joka kiinnostaa, ja hae töitä aktiivisesti epätodennäköisistäkin paikoista ja aukkoisellakin CV:llä! Kotoa ei tule kukaan hakemaan.
Eniten se merkkaa tietenkin aloilla joilla on huono työtilanne ja on varaa nirsoilla ja vähiten alalla jolla on työvoimapulaa kuten hoitoaloilla. Valehtele työhaastattelussa miten sielu sietää syistä. Esim. olet ollut omaishoitajana iäkkäälle sukulaiselle, äitiyslomalla, ollut freelance-toimittajana, itseopiskellut jne.Jos sinulla on tuore tutkinto ja aukoista on vuosia niin se ei välttämättä tule edes puheeksi työhaastattelussa. On ihan tuurista kiinni ja haastattelijasta että tuleeko esille. Harjoittele tarvittaessa puhumaan tauoista luontevasti sillä tärkeintä että olet asian suhteen itse rento ja sinut. Näin kysymys ei nouse niin tärkeään rooliin kuin jos silminnähden vaivaannut ja alat änkyttämään.
Sanoo vaan että piti sapattia ja nyt jaksaa taas puskea oravanpyörässä.
Niin, itse asiassa terveydelliset syyt ovat olleet taustalla, luulen vain sairastelun pelon tms. karkoittavan työnantajaehdokkaan, jos kerron olleeni syrjässä näinkin pitkään. Vielä kun kyseiset terveydelliset syyt eivät ole niin helposti selitettävissä ja selkeitä. Itsekin olen miettinyt ratkaisuna juuri tuoretta tutkintoa, toivotaan, että riittäisi eikä työhaastattelu kariutuisi (tätä edeltäviin) viime vuosiin. Mietin vain sitä, että kuinkahan tärkeä aukoton ja hieno CV olisi kaupallisella alalla, jos kuitenkin olen menossa korkeakouluun? Muilla aloilla olen käsittänyt, ettei ole niin paljoa merkitystä (esim. juuri hoitoala, joka on yhtenä vaihtoehtona myös). AP
Mitä väliä, nykyään jokaisella on aukkoja muuallakin kuin persilmässä.
Useimmilla myös CV:ssä.
Äh, sait jo niin hienoja vinkkejä, että mitäs enää murehdit. Mäkin neuvoisin kaunistelemaan totuuttaa, jos toi nyt ylipäänsä tulee puheeksi.
Sos.ja terveysalalla ei oo aukot haitanneet, juuri sain vakituisen paikan. Mun aukot työelämässä johtuu matkustelusta parikymppisenä, ja oon sen ihan rehellisesti todennut työhaastatteluissa. Ei sitä oo ainakaan miinuksena katsottu, ennemminkin haastattelijat on kyselleet kiinnostuneina, missä päin maailmaa oon kiertänyt. Sinuna en kertois terveysonvelmia syyksi.
Huorien ammatissa, mitä enemmän aukkoja sen parempi ;)
Huoralla on useita aukkoja, mm. suu, persrööri ja pillakka.
CV:ssä muutama aukko, koska sutenööri on vaihtunut.
Politiikassa on aina tilaa täysin vaillinnaisen CV:n omaaville henkilöille ;)
Jos kyseessä on täydellinen alanvaihto, ei menneisyydellä ole niin väliä (ellei siellä ole jotain uutta uraa hyödyttävää).
Älä kerro terveysongelmista.
Missä ylipäätänsä kiinnostavat muutamaa edellistä vuotta vanhemmat asiat? Kesätöillä 02-08 kaupan kassalla ei ole mitään merkitystä tänään. Ainoastaan jos olet tehnyt jotakin aivan poikkeuksellista ja sinulla on erikoistaitoja tai mahtavia kontakteja - sitten vanhoilla asioilla voi hyötyä.
Up