Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksukunnon kehittymisestä kysymys

Vierailija
30.03.2025 |

Olen 49-vuotias kolmen lapsen äiti ja vuosikaudet keskittynyt paapomaan lasteni hyvinvointia oman kuntoni kustannuksella. Nyt olen öisin herännyt ajatukseen, että näin ei voi enää jatkua ja haluan kohottaa kuntoani ja kokea jaksavani paremmin arjessa.

Aloitin juoksemisen ja olen nyt kolme kertaa viikossa juossut 2 kilometrin kuntopolun aikaan 16 minuuttia. Matka on siis todella lyhyt ja vauhti hidas. Silti salaa tunnen häpeän lisäksi myös iloa siitä, että totaalisen - askasta suorituksestani huolimatta olen sen sinnikkäästi uudelleen tehnyt enkä ole antanut periksi. 

Kysymykseni siis on, että kohoaako se kunto tällaisella säännöllisellä lyhyemmälläkin juoksemisella? Tämän juoksulenkin lisäksi kävelen koiramme kanssa sellaiset reilu 5 kilometriä päivässä, mutta juoksulenkille en vanhaa nivelrikkoista koiraamme enää raaski ottaa eli tuon juoksulenkin teen siis kolmesti viikossa tuon 5 kilsan päälle päivässä.

Jos koet suurta tarvetta haukkua kuntoani ja yritystäni, niin anna mennä. Olen varmasti kaikki haukut ansainnut, kun olen näin huonossa kunnossa. Kiitos jo etukäteen kaikesta vertaistuesta tai vinkeistä.

-M-

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
2/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kuukausi säännöllistä liikuntaa ja hapenottokyky alkaa olla sellainen, ettei 5 kilometria tee tiukkaa tai kipeytä paikkoja. Parempi antaa kunnon kehittyä hitaasti kuin ahnehtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettaanko tuo minun määräni säännölliseksi liikunnaksi?

ap

Vierailija
4/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa sellaista, että teet kaksi kierrosta kolmeen osaan jaettuna, eli kolme n. kymmenen minuutin vetoa.

Vierailija
5/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi aloittelijja ja en nyt ymmärtänyt mitä tarkoittaa "kaksi kierrosta kolmeen osaan jaettuna, eli kolme n. kymmenen minuutin vetoa."

ap

Vierailija
6/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi tuo kuin ei mitään, mutta vielä parempi olisi jos löytäisit aikaa juosta kierroksen kaksi kertaa.

Vierailija
7/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos minulla olisi varaa, niin menisin vaikka kuntosalille kuukausijäseneksi tai ostaisin jonkun juoksukurssin, mutta nyt tilanteeni on se, että minulla on lenkkarit ja kova tahtotila pysyä täällä terveessä kunnossa lasteni elämässä vielä pitkään.

ap

Vierailija
8/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP:lle!

Itse olen vielä siinä vaiheessa, että pitäisi raahata itsensä lenkkipolulle edes noita lyhyitä lenkkejä vetämään.

Ongelmana on runsas ylipaino ja se, etten yksinkertaisesti jaksa juosta kuin muutaman sata metriä kerrallaan.

Vierailija
9/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden kilometrin kävely on tunnin lenkki ja päivittäisenä se on huomattava liikuntasuoritus. Kun vielä lisäksi juokset kolme kertaa viikossa parin kilometrin lenkin kuntosi varmasti nousee. Toki juoksulenkkisi on lyhyt, sitä kannattaa vähän pidentää kun itsekin huomaat että voisit juosta vähän pidempään. Mutta älä tee suuria muutoksia, vaikka 1km lisää.

Kilometrejä paljon tärkeämpää on säännöllisyys, se että teet liikunnasta elämäntavan.

Et liiku ollenkaan vähän vaan selvästi enemmän kuin suomalaiset keskimäärin.

Vierailija
10/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä jaksaisinko toista kierrosta vielä juosta. Nyt sen yhden kierroksen jälkeen olen hiestä märkä, syke on 165 ja olen onnellinen kun pääsen "maaliin" koko matkan juosseena.

ap

Vierailija
11/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee just ja just lyhtypylväiden välit kun astma haittaa hengitystä että hyvinhän toi on

Vierailija
12/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun kunto tuolla tavalla kohoaa. Huomaat sen itse, kun juokset tuon 2km nopeammin. Sitten voit pidentää lenkkiä. 

Vierailija
13/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva viesti numero yhdeksän. Kiitos. 

Numero kahdeksalle: Minullekin on kertynyt ylipainoa. Sanoisin sellainen 10 kiloa ja ihan itse aiheutettua kun en ole liikkunut ja pidän ruoasta. Toivottavasti sinäkin rohkaistut lenkkipolulle. Tsemppiä!

ap

Vierailija
14/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen aina ihaillen ihmisiä, jotka vaan viipottavat rennon näköisinä lenkkipoluilla. Ikinä en ole ollut sellainen juoksija, että se olisi ollut helppoa. Se on kuitenkin edullinen harrastus ja pelkään, että pelkällä kävelyllä en saa sydämeni terveyttä edistettyä tarpeeksi.

ap

Vierailija
15/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tuo M tuossa lopussa tarkoittaa? Sanoit olevasi äiti.

Vierailija
16/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asteittain nostat määriä, ja oheen muutakin liikuntaa. Pelkästään juoksemalla saat paikat ennemmin tai myöhemmin rikki. Ja läskit pois (lähtee kyllä luonnostaankin, kun liikuntamäärät riittävän kovia)

Vierailija
17/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos koet suurta tarvetta haukkua kuntoani ja yritystäni, niin anna mennä."

En hauku, mutta annoin alapeukkua,koska vähättelet itse kuntoasi turhaan. Olet kuvauksesi perusteella ihan hyvässä kunnossa. Jotkut aloittavat juoksemalla 10 metriä. Miksi aikuinen ihminen edes kuvittelee, ettei vähäinenkin liikunta olisi hyväksi?

Vierailija
18/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä jaksaisinko toista kierrosta vielä juosta. Nyt sen yhden kierroksen jälkeen olen hiestä märkä, syke on 165 ja olen onnellinen kun pääsen "maaliin" koko matkan juosseena.

ap

Sitten nopeutta hieman pienemmäksi, että jaksat juosta toisenkin kierroksen. 165 on sinulla maksimisyke eli menet anaerobisella alueella. Matalasykkeisempi aerobinen treeni on kunnon kasvattamisen kannalta hyödyllisempää, maksimisykkeelle menevät kovat vedot kannattaa ainakin toistaiseksi pitää suht lyhyinä eikä niitä kannata tehdä edes joka kerta. Ehdotankin, että seuraavan kerran pidät sykkeen matalampana, esim. 135-140 paikkeilla, vaikka se tarkoittaisi että joudut välillä vaihtamaan kävelyyn, ja menet näin kaksi kierrosta.

Vierailija
19/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, niin olen. Käyn täällä tosi harvoin ja laitoin sinne etunimeni alkukirjaimen. Tarkoittaako se jotain muuta täällä?

ap

Vierailija
20/42 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on lähtenyt samasta tilanteesta. Nyt olen jo vuosia joussut n. 1500 kilsaa vuodessa ja tavalliset lenkkisykkeet 120 kieppeillä. Alkutaipaleella pelkkä kävely nosti sykettä korkeammalle. Tärkeitä kehittymisessä on ettei hanki itselle rasitusvammoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan