Millaisia oireita saatte viljasta/gluteenista?
Itselläni ei ole käytännössä lainkaan suolisto-oireita. Olen kuitenkin melkein aina väsynyt vaikka nukun keskimäärin n. 8 tuntia ja lisäksi ihoni punoittaa ja kutisee aika usein. Verikokeissa ei ole näkynyt mitään poikkeavaa, joten mietin, voisivatko oireet johtua viljoista. Ainakin niitä parjataan nykyään joka paikassa.
Kommentit (25)
Erityy limaa suolesta niin perkuleesti, vaipoissa saa olla. Muitakin oireita on, mutta toi on pahin! Onneksi niitä ei ole pakko syödä :)
No mulla tulee gluteenista pahat vatsakrampit, nivelsärkyjä ja ihottumaa, ja nenän ja suun limakalvoille aukeaa pieniä haavoja. Gluteenittomia tuotteita voin syödä ilman oireita, mut huomaan että niiden mukana tuli takaisin iltapäiväväsymys, joka oli pois koko sen ajan kun välttelin varmuuden vuoksi kaikkia viljoja. Nykyään tulee joka päivä kolmen maissa sellainan unelias ja nuutnut olo, ja se selvästi johtuu tästä viljojen syömisestä, tai siis sen vaikutuksesta verensokerin vaihteluun.
Olen keliaakikko, diagnoosi saatu 5vuotiaana eli n. 17vuotta sitten.
Jos syön lusikallisenkin ruokaa jossa gluteenia on, niin ekan tunnin sisällä iskee hurja väsymys, voisin nukahtaa siihen paikkaan. 2-3 tunnin päästä syömisestä kaikki tulee ylös voimalla suunnilleen tunnin ajan. Sitten nukun loppupäivän täydellisen voimattomana.
Jos en oksentaisi kaikkea ulos, niin lähinnä suolinukkaa tuhoutuisi sekä tulisi varmaan myöhemmin ruikulle vatsa jne. Mut yleensä ne harvat kerrat kun oon ruokavaliossani mokannut, niin suunnilleen kaikki syömäni on tullu sulamattomana ulos oksentamalla.
Lapsena oireet oli pituuskasvun hidastuminen, kalpeus ja hirvittävät vatsakivut.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:48"]
Mistä teen kun osaan keittää vain makaronia?
[/quote]
En tiedä, aika paljon joutuu itse tekemään, kun aloittaa tällaisen ruokavalion, ehkä opetella pikkuhiljaa ja kannattaa myös tehdä esim. pakkaseen valmiiksi ruokia.
Itse söin tänään-
aamu - hedelmäsalaattia ja teetä
päivä - kurpitsakeittoa, sellaisia norirullia, joissa oli avokadoa, ituja, salaattia (tää on mun suosikkiruokaa ja syön sitä melkein joka päivä), lisää hedelmäsalaattia
ilta - kalaa, uunibataattia, uunissa tehtyä parsaa
Syön kans paljon pähkinäjauhokeksejä, siemenäkkäriä, ja yleensä syön jotain suklaata joka päivä (tummaa suklaata, tai marsipaanisuklaata). Mun lempiruokia on linssikeitto ja siemennäkkäri, ne norirullat, erilaiset salaatit, bataattimuussi ja kala.
En syö välipaloja, mulla on harvoin nälkä, kun en syö viljoja, ja ällöän välipaloja.
Monilla huonovatsaisilla ihmisillä on myös fruktoosi-intoleranssi, sitäkin kannattaa tarkkailla.
[/quote]
Ei viddu migä iduhippi :--DD
[/quote]
Ei viddu migä idiooddi :--DDD
[/quote]
Nyt iduhippi vidduun siitä :--DD