Allergset ja diettaavat vieraat
Vietän ensi viikonloppuna 40v syntymäpäiviä. Nyt on tullut ongelmaksi vieraiden erilaiset ruokatottumukset ja allergiat.
Olin ajatellut, että teen liharuokaa ja kasvisruokaa, patonkia, erilaisia salaatteja ja päällysteitä. Jälkiruoaksi olisi ollut kahvia ja teetä ja mehua ja paria kakkua ja muuta makeaa tarjottavaa.
Viikonloppuna alkoi tulla tekstareita (vieraita tulee n. 40 aikuista ja lapsia päälle): minulla on keliakia, olen kasvissyöjä, mutta syön kalaa, olen kasvissyöjä, mutta en käytä maitotuotteita, minulla on laktoosiontoleranssi, käytän vain hylatuotteita.
Suurin piirtein siis näin tuli viestejä.
Jotenkin alkoi tuntumaan, että kannattaisiko koko juhlat perua, kun ei millään lailla saa kaikille oikeanlaista ruokaa ja tarjottavaa tehtyä. Olen tietenkin huomioinut keliaatikot ja laktoori-intoleranssin ja kasvisruokakin on mietitty. Mutta minua alkoi yhtäkkiä ahdistamaan koko juhlien järjestäminen ja tarjoilun miettiminen. Kun en edes tiedä kovin tarkkaan erilaisia vivahteita eri ruokavalioista. Perusallergiat toki tiedän, mutta nämä ovot ja muut menee kyllä yli hilseen.
Miten muut juhlien järjestäjät olette nämä asiat hoitaneet? Stressaanko turhasta?
Kommentit (28)
Liharuoka on helppo tehdä gluteenittomana, kun et leivitä mitään etkä käytä vehnäjauhoja tai tavallisia korppujauhoja. Mikä liharuoka on kyseessä? Joku pata on gluteeniton, kun et suurusta vehnäjauhoilla ja katsot, mitä lihalientä käytät.
Älä stressaa, ap! Jos huomioit laktoosittomat, keliaakikot ja teet kasvisruoan, se riittää. Muut saavat tyytyä valitsemaan tarjoiluista mieleistään tai olemaan ilman, jos ei kelpaa. Itse olen todella moniallergisen lapsen äiti ja fakta on, että meillä on kaikissa kyläpaikoissa, juhlissa yms. lapselle aina omat eväät. Vaikka tarjoiluissa olisi allergiat huomioitukin, en voi koskaan olla varma, kuinka ne on valmistettu yms. emmekä uskalla ottaa anafylaksian riskiä vaan kuljetamme lapselle mielellämme omat eväät. Luulen, että muillakin todella allergisilla on sama juttu. Muuten vaan diettaajat ovat asia erikseen eikä heitä kannata ottaa juhlatarjoiluissa erikseen huomioon. Joten stressi pois ja mukavia juhlia! :)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 11:28"]
Inhoan närppiviä vieraita "hyi yök, olen karppaaja, ei kai tässä vain ole kasvisrasvaa, en saata syödä sitä, yök yök"
Nykyajan muotidiettien takia aikuisista ihmisistä on tullut nirsoja lapsia
[/quote]
Minä karppaan, mutta sinä et sitä edes tajua, jos olen sinun luonasi syömässä. Osaan valikoida kaikessa hiljaisuudessa tarjolla olevista juuri ne, mitä syön. Ellet sitten aloita sitä "nyt otat siitä joka sorttia, kun koko viikon olen niitä rakkaudella vääntänyt! tästä nyt syöt kun sulle lautasen valmiiksi täytän! muista sitten kehua miten hyvää oli" -tuputusta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 11:28"]
Inhoan närppiviä vieraita "hyi yök, olen karppaaja, ei kai tässä vain ole kasvisrasvaa, en saata syödä sitä, yök yök"
Nykyajan muotidiettien takia aikuisista ihmisistä on tullut nirsoja lapsia
[/quote]
Karppaajat nyt ei edes välttämättä halua mitään kahvinsa kanssa. Kermaa ehkä, mutta sekään ei haittaa, jos ei sitä ole.
Kiitos kaikille. Alkoi vain ahdistamaan, kun mietin, että juhlien oli tarkoitus olla hauskat vanhan kaveriporukan juhlat. Ennen nuorena vietettiin nyyttäreitä ja kaikki söi kaikkea ja viinit jaettiin.
Nyt tuntui, että kaikki haluaa jotain erityistä ja jokaiselle pitää olla joku erikoinen dietti tiedossa, mitä voi syödä ja mitä suostuu syömään, muuten on ilta pilalla.
Olen ehkä naivi, kun halusin järjestää vanhan porukan tapaamisen synttäreideni kunniaksi. Itse en ole koskaan emännälle tekstaillut, että minulle pitää sitten laittaa sellaista ja tällaista ruokaa. Olen syönyt sitä, mitä on tarjolla.
Ohjeet olivat hyviä. Katson niitä illalla tarkemmin ja mietin, miten leivon ja laitan kaiken, että kenenkään vieraan ei tarvitsisi maha kuristen lähteä juhlista pois.
ap
Kiitos kaikille. Alkoi vain ahdistamaan, kun mietin, että juhlien oli tarkoitus olla hauskat vanhan kaveriporukan juhlat. Ennen nuorena vietettiin nyyttäreitä ja kaikki söi kaikkea ja viinit jaettiin.
Nyt tuntui, että kaikki haluaa jotain erityistä ja jokaiselle pitää olla joku erikoinen dietti tiedossa, mitä voi syödä ja mitä suostuu syömään, muuten on ilta pilalla.
Olen ehkä naivi, kun halusin järjestää vanhan porukan tapaamisen synttäreideni kunniaksi. Itse en ole koskaan emännälle tekstaillut, että minulle pitää sitten laittaa sellaista ja tällaista ruokaa. Olen syönyt sitä, mitä on tarjolla.
Ohjeet olivat hyviä. Katson niitä illalla tarkemmin ja mietin, miten leivon ja laitan kaiken, että kenenkään vieraan ei tarvitsisi maha kuristen lähteä juhlista pois.
ap
Yhteen asiaan kiinnitin huomiota: laktoositon ei todellakaan ole maidoton! Lehmänmaitopohjaisille kermoille ja juustoille on olemassa kasvivaihtoehtoja. Niitä löytää ihan marketin hyllystä.
Hei ap
Älä nyt stressaa turhaan, alkuperäisten suunnitelmiesi mukaan kyseessä on hyvinkin helppo juttu.
- Tee liharuoka niin kuin alunperinkin ajattelit.
- Tee kasvisruoka gluteenittomana ja ilman maitotuotteita.
- Tarjoile patonkeja kuten suunnittelit, hanki tavallisten lisäksi gluteenitonta. Esim. Frian Minibaguette on hyvää, samoin Vuohelan leivät. Muista erillinen tarjoiluastia!
- Osta muutamaa erilaista levitettä. Esim. perinteinen voi, maidoton/laktoositon margariini, joku tuorejuusto. Muitakin päällisiä maun mukaan, ne ottavat joille sopii.
- Salaatteja. Perinteinen vihersalaatti (sekin on hyvä jos voit sekoittaa valmiiksi, omassa suvussa on pakko tarjoilla jokainen vihanneslaatukin erikseen). Jos haluat niin omiin tarjoiluastioihin fetaa, krutonkeja, oliiveja, sipulirenkaita jne.
- Täytekakun voi tehdä perunajauhopohjaisena ja laktoosittomana, jolloin se käy melkein kaikille. Lisäksi jotain maidotonta ja munatonta, netti on täynnä reseptejä.