Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021
Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?
Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.
Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.
Kommentit (551)
En ostanut tammikuussa periaatteessa mitään turhaa. "Periaatteessa" siksi, että tilasin kyllä fiksuruoasta läjän suklaakonvehteja, mutta koska suklaata tiedän ostavani joka tapauksessa, vaikka se vähän turhaa onkin (mutta tuo niin paljon iloa ja lohtua (tiedän, tunnesyöppö)), niin sainpahan sitä ainakin halvemmalla. Lisäksi kun ovat vähän parempaa sorttia, niin tulee vähän edes säästeltyä.
Muuten ei ole ollut turhuuksia, eikä nyt helmikuun puolellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo tapana ostaa mitään turhaa. Päinvastoin, yleensä viivyttelen tarpeellisten hankintojen tekoa liian pitkään. Vihaan shoppailua. Eikö tästä kannattaisi mieluummin tehdä uusi elämäntapa kuin vuoden mittainen tapahtuma?
Vaatteiden osto ei ole turhaa. Pitää ihmisellä vaatteet olla päällä. Itse en pystyisi olla ostamatta juurikin vaikka uusia vaatteita tänä vuonna, koska olen ensimmäistä kertaa raskaana.
Äitiysvaatteita tarvitsee ostaa hyvin vähän, se on kaikki markkinointia. Samoin kuin kaikki vauvoihin ja häihin "tarvittava"erityinen tavara.
Tarvitsin raskaana ollessa uutena vain yhdet äitiystrikoohousut, mustat, jotka joustivat loppuun asti, ja joita käytin toimistolla töissä. H&M oli riittävä laatu ja alhainen hinta.
Muutoin käytin tavallisia väljiä mekkoja ja paitoja ja trikoohousuja.
Jos loppuvaiheessa tarvitsee esim takin, ja omat ovat kaikki tyköistuvia, hakee kirpparilta, ja vie takaisin kun raskausaika on ohi. Hinta noin kympin.
Pidin kerran tällaisen vuoden ja se vaikutti merkittävästi ostokäyttäytymiseen jatkossa. Tuona vuonna ostin ainoastaan yhdet kengät ns ylimääräisenä ja pakollisena. Opin todella harkitsemaan mitä tarvitsen, ja oli jotenkin ihanaakin kun tiesi ettei saa ostaa mitään.
Nykyäänkään en enää osta heti ensinäkemältä, vaan pitkän harkinnan jälkeen jos silloinkaan. Jos valmistusmaa on muu kuin Suomi (erityisesti jos se on Kiina), tai materiaali esim. vaatteissa jotain tekokuitua, niin useimmiten kauppaan jäävät.
Kun ajattelee mitä kaikkea jo omistaa, niin ei yksinkertaisesti tarvitse mitään uutta vain uutuuden ilosta.
Kuitenkin korona-aikana olisi hyvä tukea yrittäjiä, joten ne rahat mitä voi käyttää niin käytän ajatuksella, että tuen paikallisia pytinkejä. Ei ole hyvä vuosi totaaliselle ostoslakolle.
Ostin vuosi sitten Tokmannilta kolme paitaa työvaatteeksi. Onneksi tuli etätyö, koska oli ihan hukkaan heitettyä rahaa. Yksi niistä haalistui ja nyppääntyi jo ensimmäisessä pesussa, se oli pahin järkytys. Kaikki ovat vähän käytön jälkeen ihan rättejä. Ja nyt jo menivät tammikuussa roskiin. Ei siis kiertoon, roskiin.
Sen sijaan kymmenen vuotta sitten Gerry Weberiltä tai Your Facesta ostamani vaatteet eivät ole menneet miksikään. Ne siis saavat maksaa kymmenen kertaa enemmän, helposti.
Plus, että en halua käyttää rättejä, joissa joten näyttäväni vanhalta ja lihavalta, se ei tee hyvää itsetunnolle eikä mielialalle.
Kun ovat jääneet minulle epäsopiviksi, ovat menneet kirpparilla heti kaupaksi.
Pakko ostaa joskus vaatteita. Nyt tilasin käytetyt farkut ja paidan. Tällä hetkellä on vain yhdet farkut käytössä.
Aloitin jo viime syksynä tuon, kun luin hyvän kirjoituksen tavaroiden elinkaaresta.Mulla päälimmäisenä syynä luonnon säästäminen ja jätteiden väheneminen.Olen alkanut katsomaan missä tavara tai elintarvike tuotetaan ja yritän aina valita lähituotteen/tavaran eli siis suomalaisen ja ruuasta lähiruuan. Myös se piti opetella ettei kaikki tavarat tarvitse olla uusia,eli ostan kirppiksiltä ja myös vaihdellaan vaatteita/kodintekstiilejä ym kavereiden kanssa. Muutoinkin mietin aina,että tarvitsenko jotain tavaraa vai onko minulla vastaava tai pärjäänkö ilman? Hyvä asia herätellä keskustelua tästäkin ja laittaa haaste eteenpäin! Kaverini joka aina väittää, ettei heillä ole varaa ostaa mitään,heillä on koti äärimmäisen täynnä tavaraa .Sitä on lattialla,sohvilla,työtasoilla ja näkyypä ettei edes keittön kaapin ovet mene kiinni kun tursuaa tavaraa. Joten monella on kyllä ongelmaa liiallisen ostamisen kanssa.
Ap: tammikuun raportti vähän myöhässä:
Ruoka ja päivittäistavara: 515,62 e
Auto (bensa, pesut, pysäköinti yms.): 153.87 e
Apteekki: 0 e
Muut: 55,9 e (työjuttuja, menevät tulonhankkimisvähennyksiin)
Nollakulutuspäiviä 18/31. Pysyttiin 700 euron kuukausibudjetissa, kun työhön tarvittavia juttuja ei huomioida.
Taidan liittyä joukkoonne nyt. Se mikä on turhaa, taitaa olla myös aika subjektiivinen kokemus. Määrittelen sen itse siten, etten hanki mitään turhia tavaroita tai uusia käsityötarpeita tai palveluita. Ostaa voin, jos vanha tarpeellinen menee rikki.
Teimme vuoden vaihteessa tavarakarsinnan koko asuntoomme. Eniten lähti minun käsityö- ja askartelumateriaaleja. Jätin vain ne keskeneräiset projektit, jotka aion tehdä tämän vuoden aikana loppuun. Tämä karsinta jo sinällään hillitsee ostohaluja.
Alkuvuoden aikana olen ostanut kaksi turhaa tuotetta:
Pöytäliina
Collegehousut
Kolme tarpeellista hankintaa olivat:
Kuusen lasipallo rikkoutuneen tilalle
Pitkät kalsarit
Laukku hajonneen tilalle
Jos mietin tämän vuoden pakollisia hankintoja niin lista on lyhyt:
Pikkuhousuja
Matalat kävelykengät
Kannattaa Ostaa ulkomailta ja ulkolaista. Suomi tuotteet kun ovat kalleimpia. Syynä suomen järjetön verotus. Tosi asiassa suomalainen ostaa aasialaista halpavaatetta, ainakin 90 % kansasta. Tilastofakta.
Helmikuu on lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Muutaman asian olen ostanut, kuten ihonhoitotuotteita loppumisen tilalle ja urheilutopin, kun edellinen hajosi. Kävin kosmetologilla käyttämässä kuukauden tuhlausrahat, joten nurkkiin ei ainakaan kerry ylimääräistä. Vähän turhana ostoksena ostin höyheniä pääsiäistä varten, mutta ne tulevat suurimmaksi osaksi lapsille askartelukäyttöön.
Kiva huomata, että ekan kuukauden jälkeen ei tee edes mieli ostella vaatteita. Muutaman sisustustavaran perään haikailen vielä, mutta ei oikeastaan tee mieli hankkia mitään sen jälkeen kun laskin, paljonko rahaa muuttoon ja siihen liittyviin pakollisiin hankintoihin tulee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä ketjua hämmentyneenä. En tunne ketään, joka ostaisi 300e hajuveden tai 70e legginsit. Muitakin ihmetyksen aiheita ihmisten erilaisista ostokäyttäytymisistä oli, nämä jäi päällimmäisenä mieleen. Oletteko te kovinkin hyvä tuloisia? Onko tämänkaltainen shoppailu "normaalia". (Jokainen kai mitää omaa käytöstään normaalina, myös minä luulin olevani normaali)
En tarkoita pahaa kysymykselläni, enemmän kaipaan ehkä keskustelua asiasta.
En harrasta hajuvesiä, joten en laittaisi koskaan 300 euroa siihen, mutta olen ostanut yli 300 euron laukkuja ja minulla on 70 euron Niken leggingsit. En koe sen hintaluokan leggingsejä erikoisena ostona. Olen kai juuri ja juuri keskituloinen 2000 euron nettotuloillani.
Mitä erikoista on 70 euron legginsseissä ?
Viimeisin ostos oli Tokmannilta. Maksoi n 10 e ja hyvin kestää.
Ne ostamani 70 euron legginsit olivat luomupuuvillaa, Euroopassa ommellut, täydellisen väriset ja kivalla leikkauksella. Luultavasti maksoin myös merkkilisää, mutta ei haittaa, koska ovat juuri sitä mitä halusin.
Ostin syksyllä Prisman 10e legginsit. Ne ovat jääneet käyttämättä, koska materiaali tuntuu ikävältä, saumat hiertävät ja kankaasta näkyy läpi. Itselleni siis täysin turha ostos, nyt vain mietin minne voisin hyvällä omallatunnolla dumpata ne. Totesin, että jatkossa ostan mieluummin juuri haluamani asian, koska sen tulen käyttämään loppuun asti. Olen monta kertaa aiemminkin huomannut saman, mutta aina joskus se harmillisesti unohtuu.
Tämän viikon rahankäyttö:
Ruoka 36€
Puhtaus ja terveys 28€
Herkut 15€
Matkakortti 100€
Kirja 25€ (Jari Salonen: Ristilukki)
Komppaan ap:aa. Hänen periaatteellaan meidän 2 eläkeläisen tuloista jää lähes 2/3 säästöön. Siitä pienen osan, n 1000 €, käytän omaan ulkomaanmatkaan, jos korona sen marraskuussa sallii.
EI oo mun mielestä "turhaa" jos itseä haluaa piristää joskus jos ei oo mitään superkalliita ostoksia, esim ostin pari huulikiiltoa, 2 euroa maksoi ja sitten uuden meikkipussin
Vierailija kirjoitti:
EI oo mun mielestä "turhaa" jos itseä haluaa piristää joskus jos ei oo mitään superkalliita ostoksia, esim ostin pari huulikiiltoa, 2 euroa maksoi ja sitten uuden meikkipussin
Jokainen määrittelee turhan tietenkin itse. Pohtisin silti, onko mielekästä piristää (tai palkita, lohduttaa tai mihin tunteisiin ostamisen sitten liittääkään) itseään ostamalla. Tunneostoksissa ei ole sen enempää järkeä kuin tunnesyömisessä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju. Kiitos aloituksesta Ap. Mitäpä sitä ihminen turhaa krääsää tarvii?
Luulen, että ensi vuoden ( kuten tämänkin) ostokset jäävät aika minimiin: ilman sanomalehteä aamu ei lähde käyntiin. Se on pakollinen. Samoin auton kulut.
Jos mikään ei hajoa ensi vuoden aikana, ainoa, mitä nyt tulee mieleen ovat kynttilät 2021 jouluksi, nyt poltellaan entiset pois. Myös 6.12. kaksi kynttilää :-)
Tunnelmallista Joulun Odotusta!
Tilannekatsaus: mitään kulutustavaroita ei ole tarvinnut ostaa.
Kynttilöitä on vieläkin ;-) Kaupan laskut tippuu, kun olen vähentänyt tupakanpolttoa ja turhaa tissuttelua.
Lottolakko myös päällä, ei siitä kuitenkaan mitään voita...
En yleensäkään ostele turhaa, mutta niin itsekäs en ole, että jättäisin myt ne tarpeelliset ostamatta siellä nyt on monen työpaikka muutenkin vakavasti uhattuna.
Robe kirjoitti:
En yleensäkään ostele turhaa, mutta niin itsekäs en ole, että jättäisin myt ne tarpeelliset ostamatta siellä nyt on monen työpaikka muutenkin vakavasti uhattuna.
Paras työllistämisostos on kotimainen palvelu esm. siivous, kosmetologi, hieronta, kampaaja, jäsenkorjaaja, laulutunnit, koiran trimmaus jatkakaa listaa..
Eikä jää kotiin turhaa tavaraa pyörimään ❤️
PITÄKÄÄ LUPAUKSENNE huu haa yritykset ovat saaneet korona tukia 100000e tokmanni ei ole hakenutkaan. SIIS SINNE olen pistänyt paperille tuen ruinaajat joissa en koskaan tule poikkeamassa nauttikaa tuista
Ratkaisin itse tämän niin, että otin mukaan hyvän kirjan. Kiertelin kaupungilla, mutta en ostanut mitään, vaan menin sitten vilkkaaseen tavaratalon lounaskahvilaan, istuin siellä kahvilla tai lounaalla ja luin kirjaa. Sama ihmiskuntaan kuulumisen kokemus.
Kannattaa meikata ja pukeutua hyvin sitä varten, niin ei tule olo, että näyttää kauhealta, ja siksi pitää ostaa jotain. Esim ei tule ostettua jälleen uutta samanväristä kynsilakkaa, kun sitä on jo kynsissä.