Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
381/551 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En useinkaan osta mitää "turhaa" En koe herkkuja turhaksi, koska ne piristää elämää enkä käytä niihin kuin korkeintaan kympin kuukaudessa. Meikkejä en juuri käytä, huonekaluit ja uudet vaatteet ei mielestäni ole turhia

Vierailija
382/551 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan ainakin kaikea sitä mitä mieli tekee tai tarvin, oli turhaa tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/551 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomiona kaikille jotka tähän nk. haasteeseen haluaa osallistua, hyvä työkalu henkilökohtaisen talouden seurantaan on Suomalainen Penno- työkalu.

Vähentämällä turhaa kulutusta, suosimalla kotimaisia tuotteita ja seuraamalla tuloja & menoja pääsee varmasti hyvin alkuun.

Vierailija
384/551 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään turhasta, ja mulla on rahaa. Joten en ole mukana.

Vierailija
385/551 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju. Olen vähentänyt reilusti kulutusta, olen ollut hyvin spontaani shoppaaja aina, nyt tulevaisuuden turvaksi olen kääntänyt säästöasennon päälle muutama vuosi sitten, vuosi vuodelta petraten. Pidän puhelimessa kirjaa siitä, mitä olen ostanut ja paljonko kuussa mennyt rahaa. Olen myös koettanut etukäteen arvioida mitä menoja on kullekin kuukaudelle tulossa, se auttaa, kun tiedostan että rahareikiä on tulossa, on helpompi vastustaa sitä 'minä nyt vain tämän kerran tämän ostan, säästän sitten enemmän jatkossa', houkutusta. Tavoite on ostaa mahdollisimman vähän. Jotain palveluja vielä käytän, kannatuksenkin vuoksi.

Toisaalta kunnon tuhlaaminen on edelleenkin kun se harvakseltaan tapahtuu, helppoa, ei tuota tunnontuskia vaan on oikein mukavaa. Mutta nykyään tulee vielä mahtavampi mieli siitä, kun pärjää vähällä, sillä mitä jo on. En lähtisi hävittämään jo kertynyttä roinaakaan, en siis ole minimalisti vaan nautin tästä mitä tähän asti olen hankkinut ympärilleni, muotia en enää juuri seuraa, ehkä näillä jopa mennään suurinpiirtein loppuelämä. Mahdollisimman vähällä. Enimmäkseen.

Vierailija
386/551 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mites teille itsellenne kävisi, jos ihmiset lakkaisivat hankkimasta tekemäänne työtä?

Vierailija
387/551 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mites teille itsellenne kävisi, jos ihmiset lakkaisivat hankkimasta tekemäänne työtä?

Suurin osa ostetusta tavarasta on halpatyövoimalla tuotettua kamaa, jonka tuottaminen on huomattavasti vahingollisempaa kuin sen ostamatta jättäminen isossa kuvassa. Orjatyövoima, ympäristöongelmat yms. aiheuttavat paljon enemmän kärsimystä kuin se talouden vaikutus mikä aiheutuu ettei me suomalaiset osta tänne raahattua krääsää.

Vierailija
388/551 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ostaako joku sitten jotain turhaa ilman tällaista haastetta? miksi ihmeessä joku ostaisi jotain turhaa? Onko se joku rikkaiden juttu?

Tämä rikkaisiin viittaaminen on aika jännä juttu. Omasta tuttavapiiristä kaikkein eniten jotain ihme krääsää ja muita turhakkeita ostaa eniten pienituloisimmat. Varakkaammat ostavat huomattavasti harkitummin ja aikaa kestäviä tuotteita.

Ap

Vierailija
389/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin heti aloitusviestissä kerroin, kuinka jo vuoden 2020 alussa päätin ostaa jatkossa vain Suomessa suunniteltuja ja tehtyjä vaatteita ja kenkiä. Ne maksavat vähän enemmän ja määrinä ostan vähän vähemmän, mutta ei tuo vaikutus ainakaan kansantaloutta heikentävä ole. Pikamuoti tuottaa ison osan kasvihuonekaasuista, on epäeettistä eikä jätä Suomeen kovin paljon rahaa.

Vierailija
390/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin heti aloitusviestissä kerroin, kuinka jo vuoden 2020 alussa päätin ostaa jatkossa vain Suomessa suunniteltuja ja tehtyjä vaatteita ja kenkiä. Ne maksavat vähän enemmän ja määrinä ostan vähän vähemmän, mutta ei tuo vaikutus ainakaan kansantaloutta heikentävä ole. Pikamuoti tuottaa ison osan kasvihuonekaasuista, on epäeettistä eikä jätä Suomeen kovin paljon rahaa.

Siis omassa ensimmäisessä viestissäni ketjuun, en ole ap.

Underbuyer

Vierailija
391/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toteuttanut tätä koko elämäni, miksi sen pitäisi olla vuoden haaste? Uudet housutkin ostan siinä vaiheessa, kun vanhoista kuluu haarat puhki ja en jaksa/viitsi/voi niitä enää ommella...

Joka kuukausi jää puolet rahaa palkasta säästöön pakollisten menojen jälkeen. Tosin nykyään ostan valmisruokaa paljon laiskuuttani, voisi taas palata siihen, että laittaa itse ruoan niin jää vieläkin enemmän säästöön jatkossa.

Vierailija
392/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toteuttanut tätä koko elämäni, miksi sen pitäisi olla vuoden haaste? Uudet housutkin ostan siinä vaiheessa, kun vanhoista kuluu haarat puhki ja en jaksa/viitsi/voi niitä enää ommella...

Joka kuukausi jää puolet rahaa palkasta säästöön pakollisten menojen jälkeen. Tosin nykyään ostan valmisruokaa paljon laiskuuttani, voisi taas palata siihen, että laittaa itse ruoan niin jää vieläkin enemmän säästöön jatkossa.

Ehkä siksi, että ensi vuoden haaste liittyy luetun ymmärtämiseen ja yksinkertaisten tulkintojen tekemisen välttämiseen... sille näyttää olevan tarvetta.

Vierailija
393/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sitä mitä tarvitsen eikä se silloin ole turhaa.

Nyt olen ostellut talviurheiluvehkeitä, koska niitä tarvitsen

Vierailija
394/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lopetamme kuluttamisen vastavetona hallituksen surkealle politiikalle ja rajoituksille, joilla vaikeutetaan tavallisten ihmisten elämää, mutta ei puututa esimerkiksi ulkolaisen halpatyövoiman tuomaan koronaan.

Vierailija
395/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bläääh, nytkö kytätään muiden ja omia ostoksia? Niin turhaa, niin turhaa vouhotusta. Ostakaa, laittakaa raha kiertämään.

Vierailija
396/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä ketjussa keskitytä ihan omiin ostoksiin. Jos ei aihe kiinnosta, ei kannata seurata ketjua. Minusta näitä on mukava lueskella.

Vierailija
397/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ostaako joku sitten jotain turhaa ilman tällaista haastetta? miksi ihmeessä joku ostaisi jotain turhaa? Onko se joku rikkaiden juttu?

Tämä rikkaisiin viittaaminen on aika jännä juttu. Omasta tuttavapiiristä kaikkein eniten jotain ihme krääsää ja muita turhakkeita ostaa eniten pienituloisimmat. Varakkaammat ostavat huomattavasti harkitummin ja aikaa kestäviä tuotteita.

Ap

Rahojen käyttäminen aina kun siihen rahkeet riittävät, ovat köyhimmille statusasia. Ja koska rahaa ei ole paljon, ostettavaksi valikoituu joku Kiinan-nyssäkkä tai edullinen vaate. Varakkaammalle tällainen toimita ei tuo statusta vaan rahaa halutaan esimerkiksi sijoittaa. Voi olla hiukan elitistinen vivahde minimalismissa ja konsumerismin kyseenalaistamisessa. Itse ainakin tunnistan sen. Kun on ollut rahahuolia, ostamisesta on saanut enemmän mielihyvää. Nyt saan kiksejä siitä, kun saan siirrettyä kuun lopussa isomman summan sijoitukseen.

Vierailija
398/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen aika monen tavallisen ihmisen jo tekevän näin ilman haastettakin. Tätä haastetta kannattaisi tarjota joillekin bloggaajille, jotka ostavat jo sen tuhannennen mekon, koska se oli alessa, kaunis, juuri tätä sävyä ei kaapistani löydy, juuri tätä helman pituutta ei kaapistani löydy, koska kevät, koska valo, koska yleensä ostan aina second handiä, koska yleensä en käytä rahaa tavaraan (paitsi ne noin 1000 mekkoa, kenkäparia, takkia, villapaitaa, puseroa...)

Vierailija
399/551 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosikausiin ostanut mitään herätteitä ja turhaa. Ei olis kyllä rahaakaan ylimäärästä. Myynnissä ihan turhia juttuja, sisustuskrääsää, kuteita, koruja, puutarhajuttuja, autotavaraa jne. On kiva kiittää itseä itsekurista ja säästää!

Vierailija
400/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, nyt suomalainen Saltlife palashampoon käytössä.

Terveisiä sille joka sanoi koiraansa turhakkeeksi, meillä koira on perheenjäsen ja kaikki siihen liittyvät hankinnat ovat tarpeellisia ❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme