Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
301/551 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut alkuvuosi tiukkaa rahoista, kun on ollut muutama isompi lasku. En ole ostanut mitään ylimääräistä.

Ruokaan meillä menee valtavasti rahaa, kun on iso perhe. Samoin polttoaineeseen kuluu, en ajele hupia, kaikki ajot on pakollisia. Siksi en näitä ala erittelemään. Puhutaan kuitenkin satasista kuukausittain, 600-800e kuukausittain on polttoaine ja ruoka ja päivittäistavara kulut.

Tarpeeseen kyllä ostin toppahousut itselleni alesta, hintaa jäi alle 14 euroa. Lapset tarvitsivat lämpölegginssejä ja sukkia, leggareilla oli hintaa 3,99e, sukkanippukin oli -50%

Minä ostan paljon punalappuisia, ja laitan pakastimeen. Täällä on marketissa aamuisin -30% lihoja hyllyt väärällään, ja ostan mahdollisuuksien mukaan kaikki ruuat näitä lihoja. Nyt en vain ole työvuorojen vuoksi päässyt aamuisin kauppaan, vaan olen joutunut ostamaan normaalihinnoin.

Myös leipää on pakkasessa, sekä lapsille ranskiksia, kalapuikkoja, nuggetteja ym , joita voivat tehdä silloin, kun olen pitkän päivän töissä. Toki teen myös ruokaa jääkaappiin.

Minulla on töissä työvaatteet, joten vaateostokseni ovat lähinnä kalsareita, lidlin trikoisia pitkähihaisia paitoja, pikkuhousuja ja sukkia. Näitä ostan alennuksista, jos tarve on, kuten myös pesuaineet ym.

Vierailija
302/551 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu on lähtenyt muuten hyvin käyntiin, mutta jouduin ostamaan uudet sukkahousut ja joogalegginsit hajonneiden tilalle. Lisäksi vähän turhana ostoksena kaksi keittiöpyyhettä vanhojen ja kohta tiensä päässä olevien tilalle, kun kerrankin löytyi sellaiset, jotka kelpaavat materiaalin ja kuosin puolesta. Ai niin, lumikola piti myös ostaa, mutta mies maksoi siitä puolet. Muuten olen pysynyt ihan budjetissa, ruokaan on mennyt ehkä vähän vähemmänkin kuin tavallisesti.

Poden legginsien ostosta vähän huonoa omaatuntoa, koska ne olivat aika kalliit (70€ postikuluineen, vaikka olivat alessa). Toisaalta olen oppinut, ettei kannata ostaa melkein hyvää vaan juuri sellaisen kuin haluaa, koska melkein hyvään ei sitten kumminkaan ole tyytyväinen ja kohta tekee taas mieli ostaa uutta.

Jos jotain onnistumista pitäisi juhlia, niin olen tyytyväinen itseeni, koska olen jo viikon pitänyt pitkään haaveilemiani kesäkenkiä verkkokaupan ostoskorissa, mutten ole tilannut niitä vaikka jäljellä on vain muutama pari. Päätin niiden kohdalla odottaa joko riittävää alea tai taloustilanteen kohenemista, katsotaan kauanko itsehillintä kestää :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/551 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaanrannanmaalari kirjoitti:

Tammikuu on lähtenyt muuten hyvin käyntiin, mutta jouduin ostamaan uudet sukkahousut ja joogalegginsit hajonneiden tilalle. Lisäksi vähän turhana ostoksena kaksi keittiöpyyhettä vanhojen ja kohta tiensä päässä olevien tilalle, kun kerrankin löytyi sellaiset, jotka kelpaavat materiaalin ja kuosin puolesta. Ai niin, lumikola piti myös ostaa, mutta mies maksoi siitä puolet. Muuten olen pysynyt ihan budjetissa, ruokaan on mennyt ehkä vähän vähemmänkin kuin tavallisesti.

Poden legginsien ostosta vähän huonoa omaatuntoa, koska ne olivat aika kalliit (70€ postikuluineen, vaikka olivat alessa). Toisaalta olen oppinut, ettei kannata ostaa melkein hyvää vaan juuri sellaisen kuin haluaa, koska melkein hyvään ei sitten kumminkaan ole tyytyväinen ja kohta tekee taas mieli ostaa uutta.

Jos jotain onnistumista pitäisi juhlia, niin olen tyytyväinen itseeni, koska olen jo viikon pitänyt pitkään haaveilemiani kesäkenkiä verkkokaupan ostoskorissa, mutten ole tilannut niitä vaikka jäljellä on vain muutama pari. Päätin niiden kohdalla odottaa joko riittävää alea tai taloustilanteen kohenemista, katsotaan kauanko itsehillintä kestää :D

Hyvältä kuulostaa ja hyvät legginsit on hyvät legginsit!

Mulla noihin ostohaluihin auttaa se, että kirjoitat kohteen ja sen hinnan vihkoon. Ei tee mieli ostaa mitään ku näkee paperille menevän rahan.

Ap

Vierailija
304/551 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tätä ketjua hämmentyneenä. En tunne ketään, joka ostaisi 300e hajuveden tai 70e legginsit. Muitakin ihmetyksen aiheita ihmisten erilaisista ostokäyttäytymisistä oli, nämä jäi päällimmäisenä mieleen. Oletteko te kovinkin hyvä tuloisia? Onko tämänkaltainen shoppailu "normaalia". (Jokainen kai mitää omaa käytöstään normaalina, myös minä luulin olevani normaali)

En tarkoita pahaa kysymykselläni, enemmän kaipaan ehkä keskustelua asiasta.

Vierailija
305/551 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen tätä ketjua hämmentyneenä. En tunne ketään, joka ostaisi 300e hajuveden tai 70e legginsit. Muitakin ihmetyksen aiheita ihmisten erilaisista ostokäyttäytymisistä oli, nämä jäi päällimmäisenä mieleen. Oletteko te kovinkin hyvä tuloisia? Onko tämänkaltainen shoppailu "normaalia". (Jokainen kai mitää omaa käytöstään normaalina, myös minä luulin olevani normaali)

Tienaan jonkin verran yli keskipalkan, mutten ole kuitenkaan mikään suurituloinen, esim. omat vanhempani ovat paljon varakkaampia. Olen joskus aiemmin pienemmillä tuloilla kuluttanut paljon enemmänkin, mutta silloin kyse oli ihan puhtaasti tunneshoppailusta.

Nykyään kyse on ehkä enemmän valinnoista ja siitä mihin haluaa panostaa. En ikinä ostaisi 300 euron hajuvettä, mutta voin helposti laittaa saman summan kenkiin, käsilaukkuun tai mekkoon jos sellaisen tarvitsen ja löydän tarpeeksi kivan. Toisaalta pihistelen muissa asioissa, esim. puhelin on vanha ja siinä on mahdollisimman halpa liittymä, kirjat ja lehdet lainaan aina kirjastosta, en osta alkoholia, tupakkaa, karkkia ym. omasta mielestäni turhaa tai epäterveellistä, en uusi huonekaluja huvikseni, omat harrastukset ovat halpoja tai ilmaisia jne. Mutta totta kai jos tulot ovat todella pienet, ei varmasti olisi mahdollista törsätä mihinkään.

Ihailen kaikkia jotka kuluttavat vain vähän ja haluaisin olla samanlainen, mutta siihen on kyllä vielä matkaa :D

Vierailija
306/551 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut turhaa enkä paljoa tarpeellistakaan. Asetin tiukan tavoitteen itselleni, minkä verran haluan tässä kuussa saada rahaa säästöön. Aloin myös kirjaamaan tuloni ja menoni ylös ruutuvihkoon. Kumma juttu, nyt kun on tiukka linja ja en halua ostaa ylimääräistä, niin tulee hirveästi kaikkia ostohaluja ja mielitekoja.

Olen yrittänyt ahkerasti käyttää pakastimesta löytyneitä alennuslihoja ja syönyt puuroa aamuisin itsekeräämilläni mustikoilla, säästöä tulee tosi paljon verrattuna leipä+höystöt-aamiaiseen. En ole intohimoinen puuronsyöjä, mutta kyllä siihen tottuu :)

Olen myös tehnyt edullisia ruokia, kuten linssikeittoa. Linssikeiton ja kasvissosekeiton (jotka eivät myöskään ole itselleni himoruokia) olen antanut luvan syödä uunissa paistettavaa valkosipuli/yrttipatonkia, jotta olisi joku ”porkkana” syödä ei-niin-lempiruokiani

Vierailija
307/551 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No musta 70 euroa ei ole paha hinta hyvistä legginseistä. Sillä saa kuitenkin jo jopa eettisesti tuotetut housut. Halvat legginsit on ihan varmasti jostain hikipajasta, jossa halvan hinnan maksavat työntekijät terveydellään. Toki kalliillakin niitä myydään, mutta se on sitten valinta kysymys mitkä ostaa.

Mulle normaalia ei ole kaiken ostaminen mahdollisimman halvalla, etenkin vaatteissa halpojen vaatteiden laatu on käsittämättömän huono. Jouduin eilen vähän aikaa tappamaan aikaa kaupoilla ja melkoista lumppua kaupat täynnä. Eikä ne vähän kalliimmatkaan vaatteet ole sen kummempia.

Ap

Vierailija
308/551 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut turhaa enkä paljoa tarpeellistakaan. Asetin tiukan tavoitteen itselleni, minkä verran haluan tässä kuussa saada rahaa säästöön. Aloin myös kirjaamaan tuloni ja menoni ylös ruutuvihkoon. Kumma juttu, nyt kun on tiukka linja ja en halua ostaa ylimääräistä, niin tulee hirveästi kaikkia ostohaluja ja mielitekoja.

Olen yrittänyt ahkerasti käyttää pakastimesta löytyneitä alennuslihoja ja syönyt puuroa aamuisin itsekeräämilläni mustikoilla, säästöä tulee tosi paljon verrattuna leipä+höystöt-aamiaiseen. En ole intohimoinen puuronsyöjä, mutta kyllä siihen tottuu :)

Olen myös tehnyt edullisia ruokia, kuten linssikeittoa. Linssikeiton ja kasvissosekeiton (jotka eivät myöskään ole itselleni himoruokia) olen antanut luvan syödä uunissa paistettavaa valkosipuli/yrttipatonkia, jotta olisi joku ”porkkana” syödä ei-niin-lempiruokiani

Kannattaa laittaa menot päiväkohtaisesti ja merkata nolla aina niille päiville kun rahaa ei ole mennyt. Se on yllättävän tyydyttävään ja harmittaa rikkoa hyvä nollarivi :D

Ap

Vierailija
309/551 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana jo vuosia! Todella kiva tapa elää! Ei tarvitse omistaa elämäänsä markkinavoimille ja sen kyttäämiselle, mikä roju mut seuraavaksi saattaisi tehdä onnellisemmaksi. Ihan parasta, suosittelen kaikille.

Vierailija
310/551 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan talousvaikutukset on omalta osalta saanut aikaan sen, että entistäkin enemmän tekee mieli suosia kotimaisia tuotteita, silloin kun se oma rahatilanne huomioiden on mahdollista.

Vierailija
311/551 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viikkoraportti

Ruoka ja päivittäistavara: 160 e (tässä 30 eurolla ihan huttua ruokaa, mutta osa niistä on käytettävissä myöhemminkin)

Autoon: 152 e (bensa ja pesu+vahaus)

Elektroniikkaa etätöihin 192e (tästä menee ainakin osa firman piikkiin, loput verovähennyksiin)

Vierailija
312/551 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muilla on mennyt? Omalla kohdallani lähtenyt hyvin käyntiin. Mitään turhaa ei ole tullut ostettua. Ruokaan meni tällä viikolla aika paljon rahaa, mutta pärjäilen niillä melkein kaksi viikkoa.

Vierailija
313/551 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?

jos olet yli 20v eli et enää kasvavassa iässä niin eikö sinulla ole vielä ennestään vaatteita?

Vierailija
314/551 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Viikkoraportin aika.

Ruokaan meni 41€.

Puhtauteen ja terveyteen 40€.

Ja hyvin poikkeuksellisesti vaatteisiin 60€. Ostin kolmet kotimaiset neulesormikkaat, 100% villaa.

Koronatilanteen vuoksi olen alkanut pitää kotona kahden viikon varastoa ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Tein uuden päätöksen luottokorttien suhteen: niitä saan käyttää terveydenhoitokuluihin jos rahaa ei ole. Tällaisia kuluja ovat Synvisc, suuhygienisti ja hammaslääkäri. Vielä en ole tämän vuoden puolella luottokorttejani tarvinnut.

Vierailija
315/551 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo tapana ostaa mitään turhaa. Päinvastoin, yleensä viivyttelen tarpeellisten hankintojen tekoa liian pitkään. Vihaan shoppailua. Eikö tästä kannattaisi mieluummin tehdä uusi elämäntapa kuin vuoden mittainen tapahtuma?

Vaatteiden osto ei ole turhaa. Pitää ihmisellä vaatteet olla päällä. Itse en pystyisi olla ostamatta juurikin vaikka uusia vaatteita tänä vuonna, koska olen ensimmäistä kertaa raskaana.

Vierailija
316/551 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän ostaa/hankkia/lainata käytettynä niin paljon kuin mahdollista. Palveluita ostan normaalisti. Tavoitteena ei ole siis (pelkästään) säästäminen, vaan jätteiden vähentäminen...

Vierailija
317/551 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä(kään) viikko ei mennyt ostosten vähentämisen kanssa ihan putkeen. Tilasin yli vuoden ostoslistalla olleet kesäkengät (ne joita hillosin nettikaupan ostoskorissa), koska oma koko oli loppumassa eikä haluamaani väriä enää valmisteta. Eivät olleet alessa, mutta tuskin olisivat tulleetkaan, kun olen kytännyt niitä pitkään eivätkä ole missään vaiheessa olleet edes pienessä alennuksessa. Ilokseni sentään huomasin, etten saanut itse ostamisesta mitään kiksejä, vaan kovasti odotan että kengät tulevat ja pääsen oikeasti käyttämään niitä kesällä. Ja häpeäkseni myönnän, että samaan tilaukseen eksyi mukaan t-paita, jota ilman olisin varmaan tullut toimeen, mutta joka oli luonnonkuituinen, laadukasta merkkiä, -70% alessa ja yhtä lempiväriäni, jota tosi harvoin tulee vaatteissa vastaan 🤭

Tämä selittely varmaan valottaa, miksi tulee osteltua. Olen aika nirso vaatteiden suhteen, joten aina kun löydän jotain mieleistä tulee sellainen olo että täytyy ostaa, koska muuten sitten kun oikeasti tarvitsisin uuden paidan, ei mistään löydy sellaista mikä kelpaisi. Käytössä on siis ap:n vinkkaama ostoslista, joka toimisi muuten hyvin, mutta saatan ostaa asioita listan ohi. Vaatii varmaan vielä vähän harjoittelua tämäkin asia... Ehkä pitäisi sisäistää, että kivat vaatteet ei maailmasta lopu, ja aivan varmasti tulen löytämään uusia vaatteita sitten kun niitä tarvitsen.

Olen sentään vastapainoksi laittanut Toriin ja Rekkiin myyntiin tarpeettomia vaatteita ja sellaisia huonekaluja, jotka eivät tule mahtumaan uuteen kotiin. Tulevassa kodissa on kiinteät vaatekaapit ja vaatehuone toisin kuin vanhassa, joten turhaksi jää kaikenlaisia vaatekaappeja ja muita säilytyskalusteita.

Seuraavaan pariin viikkoon ei toivottavasti tule ostettua kuin ruokaa ja ehkä shampoota.

Vierailija
318/551 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka on ostolakkolaisten tammikuu sujunut? Minulla meni tosi hyvin! Ns. turhia ostoksia oli vain muutama käynti pubissa kavereiden kanssa, mutta niihinkin meni rahaa vain viitisenkymppiä ja yksinasuvalle etätyöläiselle oli tosi tärkeää nähdä kavereita. Tavallaan siis nekään eivät olleet turhia. Ostin myös pipon ja ponnareita, tarpeellisia kaikki. Loppukuusta tuli reilun 200 euron odottamaton (eli olin unohtanut sen) lasku, ja aiemmin se olisi laittanut budjetin aivan sekaisin. Nyt kuitenkin maksoin sen saman tien, koska tilillä oli ylimääräistä. Pitkäaikaiselle säästötilille siirsin 900 euroa ja toiselle, isompiin ostoksiin tarkoitetulle säästötilille 170 euroa. Kirpparimyynneistä tuli vähän vajaa satanen. Kirjanpidon mukaan ruokamenoista olisi varmasti edelleen mahdollista vähentää, nyt ruokakauppaan meni yli 200 euroa.

Helmikuussa yritän saada säästöön 800 euroa. Nettopalkka on nyt vähän pienempi veroprosentin noston vuoksi ja ensi kuussa tulee yksi iso kerran vuodessa maksettava lasku. Muutama hankintakin pitää tehdä, koska jotkin päivittäin käyttämäni kosmetiikkatuotteet ovat loppumassa. Niihin mennee muutama kymppi. Olen ottanut tavaksi listata tarvittavat hankinnat puhelimen muistiosovellukseen. Näin pystyn arvioimaan, minkä verran niihin on kulumassa rahaa lähiaikoina ja tarvittaessa jaksottamaan hankinnat niin, että ne eivät tee liian suurta lovea yhden kuukauden budjettiin.

Vierailija
319/551 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tammikuun viimeinen raportti.

Ruoka: 47€

Puhtaus ja terveys: 30€

Herkut: 23€

En olisi uskonut, että yhden hengen ruokiin sain kuukaudessa menemään 165€. Ja lisäksi herkkuihin 37€.

On parantamisen varaa tässä, mutta en aio totaalikieltäytyä herkuista.

Energiajuomalakossa olen kyllä edelleen.😇

Vierailija
320/551 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä haaste. Pistetään loputkin yritykset konkurssiin tämän haasteen myötä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi