Ovatko Steiner-koulujen opettajat yleisesti ideologisia hörhöjä vai onko tämä yksi vain räikeän törkeä poikkeus?
Jokainen varmasti tietää kenestä puhun. Sähköautomiehestä nimittäin.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä saakelin hörhölaitos laillinen?
On se. Löytyy myös ikioma hörhökorkeakoulu.
Siis mit vit nämä indigo- ja kristallilapset ovat? Ihmiset nyt vain ovat erilaisia persoonia. Pitääkö kaikki luokitella ja lokeroida joksikin erityiseksi Mars-, spektri-, multapottu-persooniksi?
Tuo Steiner-koulu on älytöntä hörhöilyä, ettei mitään rajaa. Siellä ei käytetä esim. oppikirjoja, vaan oppilaiden aika menee siihen, kun kirjoittavat omalla tavallaan asioita ylös vihkoon. Vanhempien on mahdoton seurata, mitä koulussa opetetaan tai mitä siellä pitäisi oppia, kun on tosiaan vain ne lapsen itse tekemät muistiinpanot.
Steiner-koulussa hoetaan, että jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa, eikä ole mitään oikeaa ikää, jolloin kaikkien pitäisi osata lukea tai laskea. Eli kun jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, myöskään esim. lukihäiriöitä tai muita oppimisen häiriöitä ei huomata eikä lapsi saa niihin tukea. Hörhöt vanhemmat tuudittautuvat sitten näihin ajatuksiin, että heidän lapsensa on oma persoonansa, joka kehittyy omaa tahtiaan. Sitten, kun osa vanhemmista jossain vaiheessa havahtuu, että jotain onkin ehkä pielessä ja haluaa siirtää lapsensa tavalliseen peruskouluun, alkaakin paljastua laajat tiedon puutteet ja usein myös laajat oppimisen häiriöt. Tiedän, koska itse olen työskennellyt koulussa, jonka lähistöllä oli Steiner-koulu. Kun osa vanhemmista kyllästyi Steiner-hörhöilyyn ja laittoivat lapsensa lähikouluun, miltei kaikki lapset saivat ensimmäiset vuoden erityisopetusta, ja oli kova työ paikata hörhökoulun tekemiä virheitä. Meille tuli esimerkiksi 11-vuotias, joka ei osannut lukea. Vanhemmille oli vain hoettu tätä jokainen oppii omaan tahtiinsa-hömppää. Tuokin lapsi oppi sitten kyllä lukemaan, kun sai oikeanlaista tukea oikeilta, koulututetuilta erityisopettajilta.
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö toi vihreä steinerismi perustu aika pitkälti okkulttiseen teosofiaan? Näin ollen kristityn näkökulmasta kyse on silloin ikuisen diabolisen sielunvihollisen masinoimasta viritelmästä ja ehdottomasti kristitylle sopimattomasta koulusta. Hieman yksinkertaistaen mutta suoraan sanottunut kyseessä on oppilaitos joka johdattelee ja korruptoi oppilaansa syntisen saatanan palvonnan äärelle.
Vierailija kirjoitti:
"Steinerin oppien sovellutuksista biodynaaminen viljely on myös laajalti tunnettu. Toisin kuin biologinen viljely, pohjautuu biodynaaminen viljely astrologiaan. Eläinradan eri merkkien uskotaan olevan yhteydessä maahan, veteen, ilmaan ja tuleen. Olennaista biodynaamisessa viljelyssä on myös erilaisten maagisten preparaattien käyttö. Preparaattien tarkoituksena on ohjailla kosmisten voimien vaikutuksia ja täten edistää mm. siementen itävyyttä sekä juuriston ja lehtien muodostumista. Preparaatit valmistetaan lehmän lannasta, mineraaleista, kristallista tai kvartsista. Preparaatti kompostoidaan lehmän sarveen, joka kaivetaan maahan. (Ollikainen 1997, 180–182; Arman & Pettersson 1983.)"
Preparaatteja on erilaisia, kaikkia ei kompostoida lehmänsarveen. Ajatus on "jotain eläinperäistä ja jotain kasvi/mineraaliperäistä". Muita eläinperäisiä on peuran rakko, lehmän kallo, peuran suoli. Kasveista sitten voikukkaa, rohtovirmajuurta ja nokkosta. Näitä sitten joko kompostoidaan tai kuivataan.
Kasvien istutus, huolto ja sadonkorjuu perustuu kuukalenteriin. Onhan esim kuun vaikutus maapalloon ihan tieteellisesti todistettu (esim vuorovesi), joten miksi ei muillakin planeetoilla voi olla vaikutusta? Itse tosin olen vähän liian tieteellinen, ja esim noiden preparaattien kanssa ajattelen, että pääseehään siihen maahan kaikkia aminohappoja ja mineraaleja, joista varmasti on apua. Kiertoviljely on tärkeässä osassa biodynaamista viljelyä ja se ehkäisee kasvitauteja ja tuholaisia.
Mä tykkäsin mun koulussa juuri siitä, miten vaihtelevia oppiaineet oli. Oli englantia, hollantia ja matematiikkaa. Sitten oli teoriatunteja maanviljelystä, kasvitiedosta, eläinoppia, mekaniikkaa. Kemiallisia kaavoja maaperässä ym. Sitten "hippi" aineita; meditaatiota, havainnointia, astrologiaa. Myös ihmiset oli erilaisia. Oli niitä "vapaan kasvatuksen hedelmiä", joiden vanhemmat oli jo käyneet Steiner-koulun ja sitten ihan tavallisista kouluista tulleita, jotka halusivat vain opiskella kestävämpää maataloutta. Sitten oli ne vegaanit, jotka lähti muutaman viikon sisällä, kun me ei vaan halittukaan eläimiä päivät pitkät. Mä opin mm teurastamaan kanoja!
Ja sairastamiseen ja rokotuksiin; ei siellä ollut kun ne kaksi pahinta oppilasta, jotka noita piti pahoina. Kyllä siellä lääkittiin niin eläimet kun ihmiset, jos joku oli kipeänä. Eikä kukaan katsonut vinoon, vaikka mäkin hain influenssarokotteen.
Tätä keskustelua on ollut mielenkiintoista seurata. Aika hullulta välillä kuulostaa, mutta oma kokemukseni ei ole se. :)
Siis onko tämä saakelin hörhölaitos laillinen?