Monissa Euroopan maissa ihmetellään Suomen koululiikuntaa
Miksi tyttöjen ja poikien koululiikuntaa ei voisi Suomessa järjestää yhdessä?
On kansainvälinen urheilukonferenssi Hollannissa. Suomalainen tutkija mainitsee puheessaan, että meillä tytöt ja pojat ovat koulussa eri liikuntaryhmissä. Joku yleisöstä keskeyttää, koska luulee kuulleensa väärin. Seuraa kiihkeä keskustelu, jossa paheksutaan suomalaisia: Pisa-testin tuloskin asettuu uuteen valoon, jos liikunnanopetuksemme on näin alkeellisella tasolla. Joku pauhaa seisten: tytöt ja pojat eri ryhmissä, onko Suomi jokin Saudi-Arabia?
Onko se tosiaan muualla niin yleistä?
Norjalaiset vieraat ihmettelevät erillisiä ryhmiä, kertoo helsinkiläinen rehtori. Norjassa ollaan yhdessä, ja Ruotsissa.
Kööpenhaminassa tuttavan tytär opetteli yläasteella poikien kanssa yhdessä sekä rugbya että vauvanhoitoa.
Toisen kaverin poika kävi yläasteen Espanjassa. Sielläkin tytöt ja pojat liikkuivat yhdessä. Aina oli joukkuepelejä, ei koskaan yksilölajeja, vain kuntotesti tehtiin yksin. Espanjassa!
Ystävän ranskalainen vaihto-oppilas kertoo, että heillä valtion kouluissa on yleensä sekaryhmät. Yksityiset katoliset koulut ovat eri asia.
Suomi kuuluu erillisryhmineen konservatiivien joukkoon.
On normaalia olla yhdessä. Epänormaalia on olla erikseen, ovathan Suomessa miehet ja naiset muuallakin luontevasti samoissa ryhmissä, ollaan tasa-arvoisia ja hyväksytään erilaiset sukupuolivähemmistöt, Nurmi selittää.
"On kivikautista ajatella sukupuolittuneesti", hän sanoo.
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:44"]
Tulipa mieleen että ei tuo liikunta ole ainut esimerkki sukupuolierottelusta. Käsityö oli sukupuolierotettua koko minun peruskouluaikani. Ei yhtään tyttöä näkynyt koskaan siellä. Siellä oltiin monesti aika tunkkaisissakin luokissa ja pelattiin vaarallisten sähkösahojen sun muiden vaara-alttiiden välineiden kanssa. Yhdeltä opettajalta puuttui muutama sormi.
-Mies 28v-
[/quote]
Kun minä olin peruskoulussa, olin nimenomaan puukäsityötunneilla, sekä ylä -että ala-asteella =) Meitä muuten oli kaksi tyttöä siellä ja saatiin todella kummeksuvia katseita että kommenttia opettajalta. Kuulemma meidän paikka olisi ollut kutomassa villasukkia....
Nykyään olen levyseppä ja samaa kommenttia kuulen edelleen.
Asennekasvatus mitään?
Meillä taas on pikkupaikkakunnalla ihan sekaryhmät ja se on mua aina pänninyt. Valitettava tosiasia on se, että pojat pelaavat paremmin joukkuelajeja kuin tytöt. Tämä näkyy siinä että tytöt valitaan aina viimeisenä, tytöille ei syötellä ja jos mokaan niin huudot niskaan pojilta.... että tällaista meiltä.
-lukiolainen
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 01:05"]
Meillä taas on pikkupaikkakunnalla ihan sekaryhmät ja se on mua aina pänninyt. Valitettava tosiasia on se, että pojat pelaavat paremmin joukkuelajeja kuin tytöt. Tämä näkyy siinä että tytöt valitaan aina viimeisenä, tytöille ei syötellä ja jos mokaan niin huudot niskaan pojilta.... että tällaista meiltä.
-lukiolainen
[/quote]
Valitaan viimeisenä? Ettekö te saa tätä tapaa tosiaankaan loppumaan? Joukkueet voidaan muodostaa vaikka millä muulla tavalla. Ottakaapa kaikki puheeksi ensi kerralla.
Voi kun saisi joltakin liikunnanopettajalta tätäkin kysyä. Voisiko joku liikunnanopettaja vaikka täällä vastata, miksi tuo joukkueenmuodostustapa on käytössä. Mikä on sen piilo-opetussuunnitelma (oletteko kuulleet sanan)? Nöyryyttäminen?
Erilliset liikuntaryhmät ovat ihan vaan siksi että niillä luodaan opettajakuntaan keinotekoinen sukupuolikiintiö. Liikunnan opetus on hyvä tekosyy sille että jokaiseen kouluun voidaan virallisesti palkata sekä nais- että miesopettajia. Niissä maissa joissa on viralliset sukupuolikiintiöt opettajakunnissa ei ole tarvetta keinotekoisesti jakaa liikuntaa erikseen tytöille ja pojille.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:56"]
Tulipa mieleen että ei tuo liikunta ole ainut esimerkki sukupuolierottelusta. Käsityö oli sukupuolierotettua koko minun peruskouluaikani. Ei yhtään tyttöä näkynyt koskaan siellä. Siellä oltiin monesti aika tunkkaisissakin luokissa ja pelattiin vaarallisten sähkösahojen sun muiden vaara-alttiiden välineiden kanssa. Yhdeltä opettajalta puuttui muutama sormi.
-Mies 28v-
[/quote]
Kun minä olin peruskoulussa, olin nimenomaan puukäsityötunneilla, sekä ylä -että ala-asteella =) Meitä muuten oli kaksi tyttöä siellä ja saatiin todella kummeksuvia katseita että kommenttia opettajalta. Kuulemma meidän paikka olisi ollut kutomassa villasukkia....
Asennekasvatus mitään?
[/quote]
Minäkin olin ainoana tyttönä puukässyissä. Ystäväni oli alkujaan tulossa sinne kanssani, mutta opettaja soitti meidän kotiimme ja painosti äitejämme. Hänen äitinsä antoi periksi, minun äitini ei. :)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:51"]
Mä uskon, että jos alusta saakka tytöt ja pojat olisivat yhdessä liikuntatunnilla, ei edes pääsisi syntymään noita asetelmia, että "pojat kävivät naureskelemassa tyttöjen suorituksille" jne. Tehtäisiin yhdessä, kuten muillakin tunneilla eikä asiaan kiinnittäisi erityistä huomiota. Suomen koko liikunnanopetuksen saisi kyllä laittaa täysremonttiin muutenkin, niin surkeaa touhua se on, ja isoin ongelma on liikunnanopettajat itse, jotka tosiaan samastuvat niihin liikunnallisimpiin. Pedagogiikka myöskin loistaa poissaolollaan suomalaisilla liikuntatunneilla. Pallo heitetään kentälle ja sanotaan, että pelatkaa. Öö, miten? Mitkä on säännöt? Tekniikan opettelua? Jotain?
[/quote]
Aivan, jos jo alusta asti kaikki tekisivät yhdessä niin tuskinpa sitten myöhemmin kiinnitettäisiin mihinkään tuollaisiin huomiota. Ja tuo oli aika yleistä, että ehkä ala-asteella opetettiin hatarat säännöt ja sitten vaan pelaamaan, ei mitään oikein kunnon opetusta, hyvä jos ne säännöt edes muisti... Ärsyttävää oli aikanaan myös tyttöjen ja poikien käsitöiden erottelu. Itse inhosin käsitöitä, jotain neulomista ja ompelemista, blaah... Poikien käsitöihin kun pääsi hetkeksi vaihtamaan niin oli kivaa. Tehtiin jotain puisia kulhoja ja mitä lie, paljon mielenkiintoisempaa ja kivempaa niitä oli tehdä. Kai sitä sitten olisi saanut vaihtaakin sinne poikien puolelle, mutta eipä kukaan oikein uskaltanut yksin mennä eri ryhmään ettei pidettäisi outona... Toivottavasti nykyään ovat valinnaisia selkeästi. Ja oli se poikien liikuntakin usein mielenkiintoisempaa silloin kun pelasivat erikseen jotain ja tytöillä oli jotain aerobiccia tai voimistelua. Paljon hauskempia lajeja oli pojilla, enkä minä edes ollut mikään poikatyttö. Samaa mieltä olen jonkun kanssa myös siitä, että liikunnanopettajat voisivat valita joukkueet erilailla kuin oppilaiden toistensa valitsemisella, ettei sitten olisi niin että joku valitaan aina viimeiseksi. Kouluissa saisi mun mielestä aika paljolti unohtaa ennakkoasenteet sukupuolen perusteella eli ns. perinteiset sukupuoliroolit. Tärkeämpää olisi että oppilaat pääsisivät tekemään erilaisia juttuja, että olisi monipuolisuutta ja siten ehkä mielekkäämpää.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:51"]
Mä uskon, että jos alusta saakka tytöt ja pojat olisivat yhdessä liikuntatunnilla, ei edes pääsisi syntymään noita asetelmia, että "pojat kävivät naureskelemassa tyttöjen suorituksille" jne. Tehtäisiin yhdessä, kuten muillakin tunneilla eikä asiaan kiinnittäisi erityistä huomiota. Suomen koko liikunnanopetuksen saisi kyllä laittaa täysremonttiin muutenkin, niin surkeaa touhua se on, ja isoin ongelma on liikunnanopettajat itse, jotka tosiaan samastuvat niihin liikunnallisimpiin. Pedagogiikka myöskin loistaa poissaolollaan suomalaisilla liikuntatunneilla. Pallo heitetään kentälle ja sanotaan, että pelatkaa. Öö, miten? Mitkä on säännöt? Tekniikan opettelua? Jotain?
[/quote]
Mä taas en usko, koska olen kokenut toisin. Meillä siis yli puolet alakoulusta sekaryhmässä ja sitten vaihtui. Sekaryhmässä pojat huusivat, jos ei osannut jotain ja ollut tarpeeksi kilpailuhenkinen, he kun tähtäsivät voittoon eivätkä pelaamisesta nauttimiseen. Heistä moni harrasti jotain lajia, mistä tuo asenne ehkä osittain kumpusi.
Ainakin 2000-luvulla tyttöjen ryhmässäkin tehtiin ihan samoja juttuja kuin sekaryhmässä, ei siis vain jotain aerobiccia. Paritanssiharjoitukset oli sekaryhmässä, mutta sekä tyttöjen että poikien opetussuunnitelmaan kuului ainakin yksilötanssia, voimistelua, esterataa, joukkuelajeja ja yleisurheilua.
Itsekin olisin muuten halunnut ottaa valinnaiseksi mieluummin puukässän, sillä vihasin rättikässää. Olisin kuitenkin ollut ainoa tyttö siellä minua kiusaavien poikien joukossa, joten eipä sekään vaihtoehto juuri houkutellut.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 01:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:56"]
-Mies 28v-
[/quote]
Asennekasvatus mitään?
[/quote]
Minäkin olin ainoana tyttönä puukässyissä. Ystäväni oli alkujaan tulossa sinne kanssani, mutta opettaja soitti meidän kotiimme ja painosti äitejämme. Hänen äitinsä antoi periksi, minun äitini ei. :)
[/quote]
Niin soitti meilläkin ja äitini oli minua vastaan kunnes myöntyi ja pääsin puukäsityötunneille =) Isälleni oli aika lailla se ja sama, siellä me oltiin jo aiemmin pilkottu puita ja tehty linnunpönttöjän isän kanssa.
Myöhemmin tuli myös kerhot (puukäsityö ja tekstiili) ja voin sanoa ettei äitini ollut kovin iloinen kun valitsin puutyöt :D Isäni suhtautui aika neutraalisti.
Mutta kuten sanoin, olen nyt hyvin miehisellä alalla ja kommenttiakin kuulee liian usein siitä =/
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:09"]
mutta onkohan siellåkin oikeasti urheilua harrastava tytöt ja pojat ihan omissa ryhmissään?
olisihan se yläasteella 150cm pitkän tytön pelata koripalloa 200cm maajoukkue koripalloilijan kanssa :D
[/quote]
Sillä ei oo mitään väliä onko maajoukkuekoripalloilijalla vastassa 150 senttinen tyttö tai 200senttinen poika.
Miksi nyt aikuisilla naisilla on omia naistensaleja. Varmaan ulkomailla kauhistellaan sitäkin, että suomalaiset aikuiset naiset ei halua käydä miesten punttisaleilla, missä voisivat oppia punttaamaan oikein.
jälleen tätä propagandaa, "on kivikautista ajatella", ei todellakaan ole. mitä tällä koko asialla on väliä? harrastaa kahdessa ryhmässä liikuntaa on epätasa-arvoista? Ei ole, sen enempää kuin pituuserotkaan. Antaa eurojen ihmetellä vain. Ei tämä ole muutakuin vain yksinkertainen käytännön järjestely eikä mikään helv.. tasa-arvo asia. Humanistihihhulit eivät osaa mitään muuta kuin repiä ja rikkoa. Jos joku haluaa pelata poikien kanssa palloa niin siitä vain opettajalle kertomaan.
Niin? Ja tämä häiritsee sinua? "keinotekoinen kiintiö". Pitäähän naisillakin töitä olla että saa leipää.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 08:16"]Miksi nyt aikuisilla naisilla on omia naistensaleja. Varmaan ulkomailla kauhistellaan sitäkin, että suomalaiset aikuiset naiset ei halua käydä miesten punttisaleilla, missä voisivat oppia punttaamaan oikein.
[/quote]
Naisethan ei opi keskenään punttaamaan oikein, TOKI siihen tarvitaan miehiä! Olisiko ne naisten punttikset kuitenkin ihan sitä varten että säästytään pahimmilta hajuhaitoilta ja saadaan treenata ilman kyylääviä pervoja - näin kärjistäen.
jos et uskaltanut vaihtaa niin se on aivan omaa syytäsi.
No onpa iso ongelma taas, voi hohhoijaa. Meillä koko peruskoulu pitäisi saada ajantasalle, että saataisiin Suomesta kilpailukykyisempi maa ja täällä mietitään pitiäskö poikien ja tyttöjen olla samassa liikkaryhmässä...
Mutta tyttöjen ja poikien ero ei ole niin suuri missään maassa kuin suomessa. Muualla pojat ovat fiksuja, juuri oli pisatulos jonka mukaan muualla pojat päättelevät paremmin asioita kuin tytöt. Suomessa pojila ei ole kuria eikkä heiltä vaadita mitään.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:46"]
En itse haluaisi missään nimessä poikien kanssa samalla liikkatunnille, eikä monet muutkaan tytöt. Yläasteella pojat kiinnosti niin paljon, ettei liikuntatunneista olisi tullut mitään poikien kanssa!
[/quote]
Siksihän se olikin niin kivaa, kun yläasteella meillä oli kerho koulun jälkeen, ja siellä sai pelata sählyä poikien kanssa.
[/quote]
Jotkut tytöt oikeasti haluaa sitä haastetta ja pelata poikien kanssa! Kaikki ei oo niitä kikattavia ballerinoja!
[/quote]
Et selvästikään ole ikinä harrastanut balettia.
Ala-asteela fyysiset erot ei ole niin suuret. Murrosikä ja sen myötä erot kasvaa.
-Mies 28v-
[/quote]
Näin on. Joku puolen vuoden vaihto oli, kun tytöt tuli puutöihin ja pojat kässään. Puutyöope ei opettanut kauheasti mitään, viihtyi pitkälti sellaisessa kopissaan ja varoitti sirkkelistä.
Todella ärsyttävää, että nämä asiat on sukupuolieroteltuja - ovatko vieläkin?
Onneksi sentään musiikki ja kotitalous ovat yhteisiä, kas kun niitä ei ole keksitty erotella. Tytöt tekee lusikkaleipiä ja pojat grillaa pihvit.