Monissa Euroopan maissa ihmetellään Suomen koululiikuntaa
Miksi tyttöjen ja poikien koululiikuntaa ei voisi Suomessa järjestää yhdessä?
On kansainvälinen urheilukonferenssi Hollannissa. Suomalainen tutkija mainitsee puheessaan, että meillä tytöt ja pojat ovat koulussa eri liikuntaryhmissä. Joku yleisöstä keskeyttää, koska luulee kuulleensa väärin. Seuraa kiihkeä keskustelu, jossa paheksutaan suomalaisia: Pisa-testin tuloskin asettuu uuteen valoon, jos liikunnanopetuksemme on näin alkeellisella tasolla. Joku pauhaa seisten: tytöt ja pojat eri ryhmissä, onko Suomi jokin Saudi-Arabia?
Onko se tosiaan muualla niin yleistä?
Norjalaiset vieraat ihmettelevät erillisiä ryhmiä, kertoo helsinkiläinen rehtori. Norjassa ollaan yhdessä, ja Ruotsissa.
Kööpenhaminassa tuttavan tytär opetteli yläasteella poikien kanssa yhdessä sekä rugbya että vauvanhoitoa.
Toisen kaverin poika kävi yläasteen Espanjassa. Sielläkin tytöt ja pojat liikkuivat yhdessä. Aina oli joukkuepelejä, ei koskaan yksilölajeja, vain kuntotesti tehtiin yksin. Espanjassa!
Ystävän ranskalainen vaihto-oppilas kertoo, että heillä valtion kouluissa on yleensä sekaryhmät. Yksityiset katoliset koulut ovat eri asia.
Suomi kuuluu erillisryhmineen konservatiivien joukkoon.
On normaalia olla yhdessä. Epänormaalia on olla erikseen, ovathan Suomessa miehet ja naiset muuallakin luontevasti samoissa ryhmissä, ollaan tasa-arvoisia ja hyväksytään erilaiset sukupuolivähemmistöt, Nurmi selittää.
"On kivikautista ajatella sukupuolittuneesti", hän sanoo.
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:09"]
mutta onkohan siellåkin oikeasti urheilua harrastava tytöt ja pojat ihan omissa ryhmissään?
olisihan se yläasteella 150cm pitkän tytön pelata koripalloa 200cm maajoukkue koripalloilijan kanssa :D
[/quote]
Minä olin jo yläasteella 180cm eli ihan yhtä naurettavaa se oli minunkin pelata 150cm pitkää tyttöä vastaan. Ei sitä koskaan voinut "täysillä" pelata.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:21"]
Mua ainakin ärsytti 90 -luvulla koululiikunnassa se, että pojilla oli sisäliikunnassa aina palloilulajeja ja meillä jotain fuckin aerobickiä. Kas kun ei naisvoimistelua. Mä olisin halunnut olla siellä jätkien liikassa.
[/quote]
Minua ärsytti aikoinaan, kun meillä pojilla oli niitä saamarin pallopelejä ja tytöillä sitä aerobiciä.
Mutta pahin oli talvella jääkiekko. Koulukiusattuna ruipelona on hemmetin hauskaa olla kaukalossa, jossa on opettajan lupa "vähän" runnoa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:36"]
Sikäli hyvä, että lapseni luokan pojat (kutosella) ovat liian tosissaan ja rajuja peleissä. (Heillä olivat yhdessä syksyn ajan poikkeuksellisesti koulun homeen vuoksi.)
[/quote]
Pojat lienevät tyttöjen mielestä aina "liian tosissaan" ja rajuja peleissä. Siksi nuo yhteiset liikuntatunnit eivät toimi.
Öö paitsi että koulutettu opettaja EI arvostele oppilaita toisiinsa verraten vaan yksilöinä suhteessa opetussuunnitelmaan ja kansallisiin tavoitteisiin...
Uimassa käyvät yhdessä, mutta muuten on liikunta erikseen kolmannelta luokalta alkaen.
Sikäli hyvä, että lapseni luokan pojat (kutosella) ovat liian tosissaan ja rajuja peleissä. (Heillä olivat yhdessä syksyn ajan poikkeuksellisesti koulun homeen vuoksi.)
[/quote]
Tosissaanhan sitä pitääkin pelata. Mitä järkeä edes pelata jos ei pelaa voittaakseen?
En itse haluaisi missään nimessä poikien kanssa samalla liikkatunnille, eikä monet muutkaan tytöt. Yläasteella pojat kiinnosti niin paljon, ettei liikuntatunneista olisi tullut mitään poikien kanssa!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:59"]
Toisen kaverin poika kävi yläasteen Espanjassa. Sielläkin tytöt ja pojat liikkuivat yhdessä. Aina oli joukkuepelejä, ei koskaan yksilölajeja, vain kuntotesti tehtiin yksin.
[/quote]
Aina joukkuelajeja? Tämä ei olekaan yhtään alkeellista ja yksipuolista.
[/quote]
Yksilölajeja on aika vaikea harrastaa yhdessä.
[/quote]
Tennis, suunnistus, uinti, hiihto, luistelu, tanssi, monet yleisurheilulajit, jne.
Nämäkö eivät kelpaa koululiikuntatunneille, vaan pitää olla pelkkiä joukkuelajeja?
[/quote]
Miten opettaja voi arvostella jos on jotain pitkän matkan juoksua tai vastaavaa? Ei opettaja voi tietää huijaako joku vai ei tai saako joku apua.
Laji pitää olla sellainen missä on selvä voittaja ja selvät säännöt. Opettajan pitää myös pystyä koko ajan tarkkailemaan kaikkia koska opettaja on oppilaista vastuussa.
Yleisurheilua on paljonkin liikunnassa
Öö paitsi että koulutettu opettaja EI arvioi oppilaita suhteessa toisiinsa vaan yksilöinä opetussuunnitelman arviointiperusteisiin nähden...
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:43"]
Öö paitsi että koulutettu opettaja EI arvostele oppilaita toisiinsa verraten vaan yksilöinä suhteessa opetussuunnitelmaan ja kansallisiin tavoitteisiin...
[/quote]
Moniko on valmis sanomaan liikunnanopettajaansa "koulutetuksi"?
Noh, eihän sitä arvostelua tehty toisiin verraten meillä, vaan sen perusteella, mitä harrasti vapaa-ajalla.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:02"]
Meillä oli aina liikuntaa yhdessä poikien kanssa ala-asteen ajan. Tosin uimahallissa käytiin erikseen, onneksi.
[/quote]
Meillä juuri päinvastoin. Muuten erikseen, mutta kaikki meni samalla kuljetuksella yhtä aikaa uimahalliin. Ainoita tunteja jolloin pinnasin.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:02"]
Meillä oli aina liikuntaa yhdessä poikien kanssa ala-asteen ajan. Tosin uimahallissa käytiin erikseen, onneksi.
[/quote]
Meillä juuri päinvastoin. Muuten erikseen, mutta kaikki meni samalla kuljetuksella yhtä aikaa uimahalliin. Ainoita tunteja jolloin pinnasin.
[/quote]
Mä taas kävin ainoastaan poikien kanssa uimassa koko ylä-asteen ajan.
Hiihdot pinnasin aina.
Meilläkin taisi olla tytöt ja pojat erikseen. Eihän siinä mitään järkeä ollut, mutta itse vihasin "poikien liikuntaa" ja pidin siitä aerobicista kun ei paljoa tarvinnut tehdä.
No mepäs mentiin ykkö- ja kakkosluokalla pojat ja tytöt uimaan yhdessä. Bussilla mentiin koko luokka viereiseen kylään ja mentiin vielä samaan pukkariin ja suihkuunkin(!), kun ei ollu mies opettajaa, niin ei pojat saanu mennä omalle puolelle. Oli kyllä inhottavaa ja koiteltiin peitellä "varustuksiamme" xD
Muuten liikka oli erikseen ja yhdistettiin niin, että esim. A ja B luokkien tytöt yhdessä ja sama pojilla. Ihan lukioon saakka. Ja olen siis syntynyt 92.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:26"]
Siinä nyt ei ole mitään järkeä, että jossain lukioliikunnan salibandyssä 90-kiloiset pojat joutuvat pelaamaat ylivarovaisesti, etteivät vain jyrää niitä 40-kiloisia tyttöjä. Ihan järjetön ehdotus.
[/quote]
Mitäs niille lukioliikunnan laihoille pojille sitten tapahtuu?
Oltiin aina erikseen liikuntatunnilla ja ainakin joukkuepeleissä se oli huono asia. Poikien kanssa olisi oppinut edes yksinkertaisimmat perusteet, tyttöjen kanssa se oli aivan onnetonta ja pelaamisen oppi ihan muualta ja vasta aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:03"]Oltiin aina erikseen liikuntatunnilla ja ainakin joukkuepeleissä se oli huono asia. Poikien kanssa olisi oppinut edes yksinkertaisimmat perusteet, tyttöjen kanssa se oli aivan onnetonta ja pelaamisen oppi ihan muualta ja vasta aikuisena.
[/quote]
Mä muistan kanssa että siitä tyttöjen kanss pelaamisesta ei tullut yhtään mitään, kikatteluksi meni ja puolet lintsasi aina kun oli liikuntaa. No hyvähän se oli että olivat vapaaehtoisesti pois niin ei tarvinnut kestää sitä perseilyä kun toiset halusivat pelata oikeasti. Ja miksi muka tytöt eivät saisi pelata tosissaan? Mä ainakin pelaan aina voitosta, ihan sama mikä laji ja vastustaja.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:43"]
Uimassa käyvät yhdessä, mutta muuten on liikunta erikseen kolmannelta luokalta alkaen.
[/quote]
Tosissaanhan sitä pitääkin pelata. Mitä järkeä edes pelata jos ei pelaa voittaakseen?
[/quote]
Kunnon vuoksi. Ja ennen sanottiin myös "tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa". Tämän oli opettajat kyllä unohtaneet jo 80-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:03"]
Oltiin aina erikseen liikuntatunnilla ja ainakin joukkuepeleissä se oli huono asia. Poikien kanssa olisi oppinut edes yksinkertaisimmat perusteet, tyttöjen kanssa se oli aivan onnetonta ja pelaamisen oppi ihan muualta ja vasta aikuisena.
[/quote]
Siksi ihmettelenkin, miksi poikien liikuntatunnille pitäisi tuoda joitakin onnettomia tyttöjä, jotka eivät halua oppia edes perusasioita. Tuollaisia kun siis ilmeisesti ovat suurin osa tytöistä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:28"]
Ihan hyvä systeemi että erikseen liikkis.
[/quote]
Niin on, etenkin siinä kohtaa kun alkaa murrosikä pukkaamaan päälle eikä tarvitse mennä esim. uimahalliin vähäpukeisenä luokan poikien eteen. Usein tuossa iässä (ainakin) tytöillä on epävarmuutta oman kropan suhteen ja jo ihan luokan muiden tyttöjen edessä saattaa tuntua hankalalta olla uimapuvussa. Saati sitten, että siinä olisi vielä pojatkin.
[/quote]
Pojilta olisi ehkä saanut jopa ihailua kaiken naureskelun lisäksi. Muut tytöt suhtautuivat pilkallisesti aikaisemmin kehittyneeseen. Ihan turha siinä open selittää mun mutsille, joka soitti sille kun olin alkanut lintsata uimahallista, että ne on vain kateellisia mun vartalostani. Se jätti pysyvän inhon omaa ruumista kohtaan.
34: Ja sinä ajattelet tuon perusteella, että kaikki pitävät niistä?