kiinnitätkö kaupassa huomiota muiden ostoksiin
Katsotko vartavasten tiettyyn kategoriaan kuuluvien (esim lihavat, anorektisen näköiset, sporttisen näköiset, perheenäidit) ostoksia vai kyyläätkö tasapuolisesti kaikkia? Hymähteletkö mielessäsi jos vaikka jonkun lihavan kori on herkkuja täynnä?
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:17"]Kerran huomasin, että mun ostoksia tuijotettiin ihan kysymysmerkkinä. Kärryissäni oli iso määrä kaikenlaista säilykettä ja kuivaeinestä, jauhoja, makaroonia, riisiä, näkkäriä ja hapankorppua, leivinpaperia, suodatinpusseja, pesuaineita joka lähtöön, isot paalit vessapaperia ja talouspaperia, kanisterillinen mehua ja pari kanisteria vettä. Oli nimittäin käynyt niin hassusti, että kotivara oli kuin varkain päässyt hupenemaan pikku hiljaa lähes olemattomiin ja päätin palkkapäivän kunniaksi vähän panostaa. Tuo mehu ja vesi ei tullut minulle, vaan naapurille, joka oli mökille lähdössä ja oli unohtanut ostaa omalla kauppareissullaan.
Näytti tosiaan siltä kuin olisin ollut vetäytymässä bunkkeriin itänaapurin pelossa. :)
[/quote]
Meillä kävi vastaavassa tilanteessa niin, että joku mies jäi oikein tuijottamaan meidän kärryjä. Mä totesin sille kuivasti, että kyllä me nämä kaikki ihan ite maksetaan. Meni setä aika vaikean näköiseksi ja luikki seuraavaan hyllyväliin. Mua vaan rassaa, jos jonkun on pakko avoimesti tuijottaa mun ostoksia, ku ne ei kellekään kuulu niin kauan ku ite maksetaan ostokset.
Itse kiinnitän muiden ostoksiin huomiota hyvin harvoin. Mutta tuossa lähikaupassa pikkusen riipas, ku äiti oli tyttären kans ostoksilla ja osti laatikon kaljaa ja lonkeroa ja sit laski, mitä ruokia pitää jättää pois, että rahat riittää. Juomia ei raaskinu jättää pois yhtään..
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 18:54"]
olen lähes 30v mutta silti jotenkin nolottaa ostaa apteekista raskautestiä. olemme miehen kanssa yrittäneet lasta nyt 7kk ja 4-5krt olen jo täällä meidän pienessä kaupungissa ostanut testin..kahta eri apteekkia vaihdellen
[/quote]
tilaa netin kautta
Olen luonteeltani melko utelias, joten toki katselen muiden ostoksia. Yleensä huomioni kiinnittävät ääripään ostokset eli esim. kaikki tuotteet halpiskamaa/kalliita tai terveellisiä/epäterveellisiä tai ekologisia/epäekologisia.
Kerran väsyneenä vähän nauratti, kun joku nainen osti pari kurkkua ja kondomeja. :D Oli sillä muitakin ostoksia, mutta nuo se latoi ensimmäisenä hihnalle.
En ole edes moista asiaa koskaan ajatellut. Tai oikeastaan alakoulu aikoihin kattelin toisten kärryjä. Nykyisin ei enää kiinnosta.
Oe usein kaupassa samaan ikaan illalla kuin paikalliset ppht. Hridän ostoksensa kiinnostavat, kieltämättä. Kaiki on halvinta höttöä: halvin ranskan leipä, sika-nautajauhelihaa, monesti lihat niitä -30%, kasvokset ( esim tuore kurkku) ulkolaisia. Omille lapsilleen ostavat jogupikareita, mutta hoitolapsille halvinya tölkki jogua. Murot täysin ravintoarvo nollia.
Joo, yritän bongata muita vegaaneja. Erityisesti muuten kiinnostavan näköisten ihmisten ostokset kiinnostavat.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:46"]Oe usein kaupassa samaan ikaan illalla kuin paikalliset ppht. Hridän ostoksensa kiinnostavat, kieltämättä. Kaiki on halvinta höttöä: halvin ranskan leipä, sika-nautajauhelihaa, monesti lihat niitä -30%, kasvokset ( esim tuore kurkku) ulkolaisia. Omille lapsilleen ostavat jogupikareita, mutta hoitolapsille halvinya tölkki jogua. Murot täysin ravintoarvo nollia.
[/quote]
Sääli, että nykyisiin ruoan hintoihin nähden pph:n kulukorvaus on ihan mitätön. Tuntuu varmasti pahalle syöttää roskaa lapsille (etenkin kun se rajoittaa, ettei ruokaa ole aikaa valmistella puolta päivää vaan sen on valmistuttava siinä ulkoiluun ja leikin vahtimisen lomassa) mut palkkakin on niin pieni että ei omistaankaan oikein voi vieraiden lapsia alkaa ruokkimaan.
Joskus vilkaisen, mutten arvostelevasti. Ärsytt jos mun ostoksia kytätään. Itse maksan ostokseni ihan omalla palkallani.
Ruokakaupassa tulee katseltua toisten ostoksia siinä jonottaessa. Eihän siinä muuallekaan voi silmiään panna! :D Joskus huomaan mielentiintoisia tuotteita, joita tulee sitten itsekin kokeiltua myöhemmin. Joskus sitä vain viihdyttää itseään miettimällä onko tyyppi ostosten perusteella sinkku/parisuhteessa/perheellinen/tekemässä treffiruokaa/lohturuokaa/laihduttamassa/jne. Ja joskus sitä vain paheksuu, ettei ole ihme, että tuokin nyt noin lihava on... Riippuu ihan omasta mielentilasta. Minua ei henk.koht. kiinnosta mitä muut puolestaan minun ostoksistani ajattelevat ja minkälaisia johtopäätöksiä niiden perusteella tekevät!
Olin myös viime perjantaina ihmetyksen kohteenä :D Ostin pari laatikollista uht-maitoa, 20pillimehua, leivinpaperia,foliota,elmu kelmua, wc-paperia,talouspaperia, nenäliinoja, megapakkauksen vauvan "pyllypyyhkeitä",n. 50 piltin hedelmäsose purkkia, pastaa, riisiä, puurohiutaleita, tulitikkuja, jättisäkin koiranruokaa, ruoka säilykkeitä, tampooneja, vauvan vaippoja, monta säkkiä kissanhiekkaa, soijarouhetta, jauhoja. Olin yksin kaupassa.
Mentiin mökille ekaa kertaa tänä vuonna ja päätin päivittää "kuiva varastot". Varmaan joku ajatteli että olen katsonut vähän liikaa maailmanlopun odottajia :D
Minä kiinnitän muutenkin ympäröivään maailmaan huomiota keskimääräistä enemmän. Korvani nappaavat lauseita sieltä, toisia täältä. En siis yritä seurata, vaan vain vaistomaisesti kuuntelen. Se on varmaan jokin syntymävika. Samoin katselen ympärilleni ja huomaan asioita, joita moni muu ei tunnu huomaavaan. Samalla lailla huomaan ostoskärryjen sisältöjä. En ikinä arvostele enkä arvioi niitä, mutta näen kyllä, mitä muut ostavat.
Myönnän että jonkin kerran olen miettinyt, onko joku superlihava ostamassa irtokarkkeja itselleen, kun näen sellaisen irtsarihyllyllä lappomassa puolta kiloa karkkia pussiinsa. Ja kerran minua suretti keskenkasvuisen ylipainoisen pojan kainalossaan kantamat ostokset: kolme tölkkiä limsaa ja kaksi isoa suklaapatukkaa. Se vain tuntui niin ylimitoitetulta ostoshetkeltä. Vaikka mistä minä oikeasti tiesin, oliko ne siihen hetkeen vai koko loppuviikon herkut.
Kyllä katselen, vaikka en sitä ääneen koskaan myöntäisi. Minua tosin vain kiinnostaa, mitä muissa lapsiperheissä syödään, ja joskus tunnen lapsellista ylemmyydentunnetta kun muiden kärryissä on kaikkea epäterveellistä yli puolet, meillä taas muutama ostos viidestäkymmestä on epäterveellistä.
Ja ei, en ole elämään kyllästynyt kotiäiti, jos sillä yritätte lyödä vastaiskujanne :D
En ole ikinä ymmärtänyt tota, että otetaan itselle kauheat paineet ja ärsytykset toisten ostoksista. Itse painan 53kg, syön terveellisesti jne pälä pälä, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa jos joku ylipainoinen lappaa liukuhihnalle sipsiä ja karkkia. Mitä sitten? Miten se minulta on pois, että joku syö huonosti? Ei minun niitä ruokia tarvitse syödä.
Tai miten se on minulta pois jos joku on lihava? Olkoon. Ei minua haittaa yhtään.
En katso oikeastaan ikinä, en edes siinä kassahihnalla. Joskus pistää silmään jos joku lastaa hirveän määrän jotain tiettyä samaa tuotetta, mutta muuten en huomaa onko siellä korissa tai kärryissä kasviksia vai roskaruokaa vai jotain siltä väliltä.