kiinnitätkö kaupassa huomiota muiden ostoksiin
Katsotko vartavasten tiettyyn kategoriaan kuuluvien (esim lihavat, anorektisen näköiset, sporttisen näköiset, perheenäidit) ostoksia vai kyyläätkö tasapuolisesti kaikkia? Hymähteletkö mielessäsi jos vaikka jonkun lihavan kori on herkkuja täynnä?
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:35"]En kyylää kaupassa enkä apteekissa. Mitä se minulle kuuluu, mitä joku omalla rahallaan ostaa. Ainut, mikä kiinnittää toisinaan huomiota, on se, miten paljon jotkut ostavat, kun on tulossa juhlapyhät ja kauppa on peräti yhden päivän kiinni. On toki mahdollista, että ostajalle tulee koko suku vierailulle ja ruokaa tarvitaan paljon. Nolottaa, kun itsellä viereksii vain muutama pieni ostos korin pohjalla.
[/quote]Me käymme kaupassa vain kerran viikossa jolloin ostokset ovat tietenkin enemmän kuin muutama ostos korin pohjalla. Ei ne isot ostokset sitä tarkoita että ne välttämättä sen yhden pyhäpäivän aikana vedettäisiin.
Näin kerran kun yksi mies osti avokadopastan ainekset mutta tuore chili puuttui. Mieli teki huomauttaa.
Kerran huomasin, että mun ostoksia tuijotettiin ihan kysymysmerkkinä. Kärryissäni oli iso määrä kaikenlaista säilykettä ja kuivaeinestä, jauhoja, makaroonia, riisiä, näkkäriä ja hapankorppua, leivinpaperia, suodatinpusseja, pesuaineita joka lähtöön, isot paalit vessapaperia ja talouspaperia, kanisterillinen mehua ja pari kanisteria vettä. Oli nimittäin käynyt niin hassusti, että kotivara oli kuin varkain päässyt hupenemaan pikku hiljaa lähes olemattomiin ja päätin palkkapäivän kunniaksi vähän panostaa. Tuo mehu ja vesi ei tullut minulle, vaan naapurille, joka oli mökille lähdössä ja oli unohtanut ostaa omalla kauppareissullaan.
Näytti tosiaan siltä kuin olisin ollut vetäytymässä bunkkeriin itänaapurin pelossa. :)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:34"]Minä ainakin katson uteliaana kassalla toisten ostoksia, en nyt ihan heti ymmärrä, mitä pahaa tässä on. En mitenkään kyttää paheksuvasti, vaan huomaamattomasti muita häiritsemättä katselen ostoksia. Näkee vähän, että miten muut syövät, ja minua ainakin kiinnostaa toisten ihmisten elämä! Miksi ihmeessä ei kiinnostaisi? Omaa elämää minulla ei kylläkään ole, opiskelut ja masennus painaa päälle, kotona lähinnä itken ja kaupassakäynti on hirveän jännittävää vaihtelua itkemiseen. Ei minua siellä kukaan tunne, katsovat läpi kuin näkymätöntä, suruuni lapan karkkia ja jätskiä hihnalle, mutten geenieni takia koskaan liho, rasvaprosentti vain nousee kohisten. Joskus syön terveellisesti, hirveästi siivoan ja ulkonäkö huoliteltu, mutta ihmiset katsoo läpi ja maailma tuntuu muuttumattomalta, tasaisen harmaalta virralta. En vaan keksi yhden yhtä asiaa, joka minun täytyisi tehdä, tai mitä voisin tehdä. Lähinnä odotan aamua ja kylmää viimaa, bussikuskin moikkausta ja luentosalia, jossa ihmiset katsoo läpi niin ahdistavan tietäväisinä, että tekee mieli mennä pois. Ja taas pureskelen kynteni, mietin taloutta ja masennun taas. Äiti tulee kylään ja tarjoaa appelsiinimehua, ei sen nuoruudessa ollut mitään tällaista laiskottelua jota minä edustan. Oikeustiede on kaunista, niin vaativaa ja ajatukset junnaa siinä seuraavassa aamussa ja viimassa. Tässäkö se elämä sitten oli, tällaistako muut tekevät?
[/quote]
Well, that escalated quickly!
[/quote]
Puhu suomea.
Minkäs teet kun perheessä on kasvuikäisiä poikia eli ruokaa on ostettava ja paljon. Inhoan kauppareissuja ja meillä on onneksi kaksi jääkaappia ja pakastinta. Mieheni työajat ovat epäsäännölliset eli usein minä olen poikien kanssa ostoksilla. Varmaan joku ajattelee, että olen bulimikko yh-mamma joka vähän kuorruttelee pintaa kasviksilla ja hedelmillä. Eihän nyt kukaan normaali osta maitoa laatikollista, eihän? Leipääkin ostetaan välillä tarjouksesta paljon ja pakastetaan. Sitten vielä ne valmiiksi pilkotut peruna- ja sipulipakasteet, aijai ls-ilmon paikka!
Täällä en kiinnitä mitään huomiota muiden ostoksiin, mutta Suomessa viimeksi eräs asia pisti silmään: ostoskärryissä monella useita litroja maitoa.
t. ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:25"]Täällä en kiinnitä mitään huomiota muiden ostoksiin, mutta Suomessa viimeksi eräs asia pisti silmään: ostoskärryissä monella useita litroja maitoa.
t. ulkosuomalainen
[/quote]
Missä maassa asut? Eikö teillä ole maitoa siellä?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 18:42"]
Katsotko vartavasten tiettyyn kategoriaan kuuluvien (esim lihavat, anorektisen näköiset, sporttisen näköiset, perheenäidit) ostoksia vai kyyläätkö tasapuolisesti kaikkia? Hymähteletkö mielessäsi jos vaikka jonkun lihavan kori on herkkuja täynnä?
[/quote]siinä seisoessa tulee katsottua mitä ihmiset ostaa ja minkälaiset. on niitäkin jotka on ylilihavia ja herkkuja näimmään mätetään iltakaudet. Eli paljon turhaa ihmiset ostaa
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:19"]
Minkäs teet kun perheessä on kasvuikäisiä poikia eli ruokaa on ostettava ja paljon. Inhoan kauppareissuja ja meillä on onneksi kaksi jääkaappia ja pakastinta. Mieheni työajat ovat epäsäännölliset eli usein minä olen poikien kanssa ostoksilla. Varmaan joku ajattelee, että olen bulimikko yh-mamma joka vähän kuorruttelee pintaa kasviksilla ja hedelmillä. Eihän nyt kukaan normaali osta maitoa laatikollista, eihän? Leipääkin ostetaan välillä tarjouksesta paljon ja pakastetaan. Sitten vielä ne valmiiksi pilkotut peruna- ja sipulipakasteet, aijai ls-ilmon paikka!
[/quote]en syö pakkasleipää, ostan tuoretta
En oikeastaan muuten kuin ehkä kassalla edessä olevan ostoksia kun en keksi minne muuallekaan katsoa. En mä kyllä sillä tavalla edes rekisteröi mitä siinä hihnalla on. (Jännitän aina kassalla oloa jostain syystä.:D)
Mutta en katso mitenkään arvostelevasti ostoksia, ei kuulu tyyliini eikä se kuulu minulle yhtään ostaako joku päkin kaljaa tai 10 pussia karkkia. Jokainen elää niin kun haluaa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:25"]Täällä en kiinnitä mitään huomiota muiden ostoksiin, mutta Suomessa viimeksi eräs asia pisti silmään: ostoskärryissä monella useita litroja maitoa.
t. ulkosuomalainen
[/quote]
[/quote]
Asun Keski-Euroopassa. Maitoa toki löytyy mutta ei kymmeniä eri sortteja kuten Suomessa eikä sitä kukaan litrakaupalla osta.
Av:lta vasta opin että joku tekee niin. Joskus on alkanut katse eksyä muiden ostoksiin minullakin :)
Miltä ne toisten bulimikkojen/syömishäiriöisten ostokset sitten näyttää, kun joku sanoi tunnistavansa?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:42"]
t. ulkosuomalainen
[/quote]
[/quote]
Asun Keski-Euroopassa. Maitoa toki löytyy mutta ei kymmeniä eri sortteja kuten Suomessa eikä sitä kukaan litrakaupalla osta.
[/quote]
Ravataanko sitten joka päivä kaupassa yhden maidon vuoksi?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:34"]Minä ainakin katson uteliaana kassalla toisten ostoksia, en nyt ihan heti ymmärrä, mitä pahaa tässä on. En mitenkään kyttää paheksuvasti, vaan huomaamattomasti muita häiritsemättä katselen ostoksia. Näkee vähän, että miten muut syövät, ja minua ainakin kiinnostaa toisten ihmisten elämä! Miksi ihmeessä ei kiinnostaisi? Omaa elämää minulla ei kylläkään ole, opiskelut ja masennus painaa päälle, kotona lähinnä itken ja kaupassakäynti on hirveän jännittävää vaihtelua itkemiseen. Ei minua siellä kukaan tunne, katsovat läpi kuin näkymätöntä, suruuni lapan karkkia ja jätskiä hihnalle, mutten geenieni takia koskaan liho, rasvaprosentti vain nousee kohisten. Joskus syön terveellisesti, hirveästi siivoan ja ulkonäkö huoliteltu, mutta ihmiset katsoo läpi ja maailma tuntuu muuttumattomalta, tasaisen harmaalta virralta. En vaan keksi yhden yhtä asiaa, joka minun täytyisi tehdä, tai mitä voisin tehdä. Lähinnä odotan aamua ja kylmää viimaa, bussikuskin moikkausta ja luentosalia, jossa ihmiset katsoo läpi niin ahdistavan tietäväisinä, että tekee mieli mennä pois. Ja taas pureskelen kynteni, mietin taloutta ja masennun taas. Äiti tulee kylään ja tarjoaa appelsiinimehua, ei sen nuoruudessa ollut mitään tällaista laiskottelua jota minä edustan. Oikeustiede on kaunista, niin vaativaa ja ajatukset junnaa siinä seuraavassa aamussa ja viimassa. Tässäkö se elämä sitten oli, tällaistako muut tekevät?
[/quote]
Well, that escalated quickly!
[/quote]
Puhu suomea.
[/quote]
Opettele englantia.
Katselen välillä ohimennen muiden ostoksia. Huomio kiinnittyy lähinnä ääripäiden ostoksiin, esim. todella lihavat ihmiset ostaa kaikkea skeidaruokaa, säälittää ja tekisi mieli sanoa, että rakas vaihda se sokerilimu kivennäisveteen ja sipsit vaikka porkkanoihin. Sitten hippien ostokset ovat mielenkiintoisia myös, paljon luomua, papuja, linssejä jne. Entisenä kassamyyjänä oli hauska seurailla ihmisten ostoksia ns. reseptitasolla. Esimerkiksi näki, että tämä asiakas leipoo korvapuusteja näistä jne. :D
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:59"]
t. ulkosuomalainen
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuskin. Meillä esimerkiksi on aina vain yksi maitotölkki kaapissa ja se kestää muutamia päiviä, joskus viikonkin. Välillä kotona ei ole maitoa ollenkaan.
t. ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:08"]
t. ulkosuomalainen
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuskin. Meillä esimerkiksi on aina vain yksi maitotölkki kaapissa ja se kestää muutamia päiviä, joskus viikonkin. Välillä kotona ei ole maitoa ollenkaan.
t. ulkosuomalainen
[/quote]
No ymmärrätkö sen verran, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä? Meillä menee yleensä kaksi tai kolmekin maitopurkkia päivässä - olemme viiden henkilön talous.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:08"]
t. ulkosuomalainen
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
t. ulkosuomalainen
[/quote]
No ymmärrätkö sen verran, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä? Meillä menee yleensä kaksi tai kolmekin maitopurkkia päivässä - olemme viiden henkilön talous.
[/quote]
Sinä taas et taida tajuta, ettei kyse ole minusta vaan siitä, mitä ihmisten ostoskärryissä on. Ja kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, suomalaisten ostoskärryjen useat maitolitrat pistivät viimeksi silmään. On täälläkin viisihenkisiä perheitä, mutta ei sitä maitoa silti osteta ja kuluteta kuten Suomessa. Tästä oli kyse, jos nyt tajuaisit.
Katselen, jos kaipaan virikkeitä. Tarkoitan siis sitä, että en ole keksinyt moneen päivään mitään muuta laitettavaa, kuin se iän ikuinen keitto tai kastike ja kaipaan uusia ideoita. Jonkun muun ihmisen ostoksista joskus tulee sellainen ahaa-elämys, että keksiikin jotain kivaa ruokaa.