Millä kasvisruokailijat korvaavat kinkun joulupöydässä?
Kommentit (50)
Miten se halutaan korvata?
Yksi yhteen ulkonäöllisesti?
Joku proteiinirikas pääruoka?
Tofusta ja seitanista saa kaikenlaista.
Lyö kinkkusiivu lautaselle ja sano vegaanille että syö tai itkee ja syö. Kinkku kuuluu Suomalaiseen jouluun. On kuulunut siihen jo ajasta ennen kristinuskoa ja tulee kuulumaan maailmanloppuun asti.
Ei kinkkua voi korvata, se vaan pitää jättää pois. Ei planeetta muuten pelastu.
Vierailija kirjoitti:
Miten se halutaan korvata?
Yksi yhteen ulkonäöllisesti?
Joku proteiinirikas pääruoka?
Tofusta ja seitanista saa kaikenlaista.
Näkkileipä toimii hyvin
Seitania yleensä ihan kaupasta, tai sitten savutofu sinappihunnulla uuniin. Jos vehnä ja soija on no-no niin esim. laadukkaat kasvispullat (usein tehty herneproteiinista) voisivat sopia joulupöytään.
Voi tehdä jouluista seitania.
Kasvissyöjät saattavat syödä myös erilaisia kasvispateita.
Kuitenkin jouluiset laatikot ja rosolli ovat jo itsessään ruokaisia, jos lisää laatikoihin punajuuri-aurajuustokiusauksen niin kaipaako silloin kinkkua:)
Itse syön joululaatikoiden kanssa savutofua. Reilu kerros hyvää sinappia päälle, korppujauhoja ja sitten uuniin niin että saa vähän väriä. Toimii ja kelpaa myös sekasyöjille!
Vierailija kirjoitti:
Minä en korvaa millään. Onhan sitä muutakin ruokaa.
Arvatenkin sitä muuta sitten meneekin, ja paljon? Ja liikunta nollassa?
Vierailija kirjoitti:
Itse syön joululaatikoiden kanssa savutofua. Reilu kerros hyvää sinappia päälle, korppujauhoja ja sitten uuniin niin että saa vähän väriä. Toimii ja kelpaa myös sekasyöjille!
Tuskin kelpaa.
Vegaaninen seitanpaistiaines (entinen Sika säkissä -seitankinkkuaines). Tarvitset tämän lisäksi vain vettä ja öljyä valmistaaksesi herkullisen seitanpaistin!
Valmistusohje: Kaada pussin sisältö kulhoon ja sekoita, jotta kaikki ainekset menevät varmasti sekaisin. Sekoita 3 dl vettä ja 0,5 dl öljyä erillisessä kulhossa. Kaada nesteet jauhoseoksen joukkoon ja sekoita nopeasti jauhot nesteeseen. Vaivaa taikinaa käsin parin minuutin ajan, jotta siitä tulee kiinteää. Muotoile taikinasta noin 20 cm pituinen paisti ja kääri se tiiviisti folioon. Aseta uunipellille tai paistonkestävään astiaan.
Paista 175 C asteessa 1h, sammuta uuni ja jätä jälkilämpöön vähintään 15 minuutiksi. Anna paistin jäähtyä avaamatta foliota. Valmis seitanpaisti säilyy jääkaapissa useita päiviä. Seitanpaistia voi myös pakastaa.
Ainesosat: vehnägluteenijauho (75%), vehnäjauho (17%) (sis. jauhonparanne E300), suola, savupaprika, sinappijauho, sipulijauhe (sis. paakkuuntumisenestoaine E551 (1,8%)), valkosipulijauhe, valkopippurijauhe, maustepippurijauhe, mustapippurirouhe, savuaromi.
Säilytä kuivassa ja huoneenlämmössä.
Ravintosisältö / 100 g valmista tuotetta:
Energia 1771 kJ / 423 kcal
Rasvaa 13,8 g
/josta tyydyttynyttä 1,04 g
Hiilihydraatteja 25,5 g
/josta sokereita 1,3 g
Proteiinia 47,3 g
Natriumia 0,7 g
Suolapitoisuus: 1,75 %, voimakassuolainen.
Valmistuttaja: Organic Health, Lempäälä
Teksti on kopioitu täältä: https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/vegemix-seitanpaistiaines/p/64…
Meillä ei ole rannikolla ollut koskaan joulukinkkuperinnettä vaan pääosassa on keitetty tai paistettu, kauniisti koristeltu kala. Kasvismureke on niille, jotka eivät syö kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Lyö kinkkusiivu lautaselle ja sano vegaanille että syö tai itkee ja syö. Kinkku kuuluu Suomalaiseen jouluun. On kuulunut siihen jo ajasta ennen kristinuskoa ja tulee kuulumaan maailmanloppuun asti.
Kun olin alle kouluikäinen, saatettiin laittaa lautaselle mitä tahansa. En syönyt silloinkaan, mitä en halunnut.
Eipä tulisi mieleenkään 'pakottaa' ketään syömään.
Joulupöydässämme on paljon eri ruokalajeja. Kukin aterioitsija ottaa itselleen maistuvia ruokia, myös lapset.
Itse en välitä kinkusta, otan mieluummin vähän kalaa. Molempia on tarjolla.
Hyi, ei tuommoisia tekokinkkuja. Kasvissyöjille löytyypöydästä paljon kaikkea muuta hyvää. Toki jos on ihan vegaani, niin pitää säätää. Kermat yms pois. Siitä ei sitten enää hyvä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en korvaa millään. Onhan sitä muutakin ruokaa.
Arvatenkin sitä muuta sitten meneekin, ja paljon? Ja liikunta nollassa?
??
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä jouluista seitania.
Kasvissyöjät saattavat syödä myös erilaisia kasvispateita.
Kuitenkin jouluiset laatikot ja rosolli ovat jo itsessään ruokaisia, jos lisää laatikoihin punajuuri-aurajuustokiusauksen niin kaipaako silloin kinkkua:)
Sama täällä. Normaalit laatikot muulle perheenväelle ja punajuuri-aurajuustolaatikko perheen vegaanille. Näin tehty jo useampi vuosi. Suosittelen kokeilemaan.
Vantaan Tammiston sittarissa ainakin myydään kasviskinkkurullia einesosastolla. Kai jotain tofukinkkujakin on.