Tytär raskaana, minua ei kiinnosta isovanhemmuus
Eikä miestänikään. Ainoa tyttäremme, 22v, on raskaana. Olemme saaneet nauttia mieheni kanssa muutama vuosi ihanasta vapaudesta, olemme matkustelleet keskimäärin joka toinen kuukausi, ostimme ihanan kerrostalokaksion, nautimme joka päivä toisistamme. Ja nyt tuli tämä. Tiedän, että tyttäreni odottaa minun osallistuvan paljon lapsenlapsen elämään ja hoitavan häntä jne. mutta kun minua ei kiinnosta! Minä en halua hoitaa enää yhtään vauvaa tai pientä lasta. Minä olen työni jo tehnyt ja nyt haluan keskittyä muihin asioihin.
Ja kyllä, tyttäremme on meille todella rakas ja tärkeä, mutta mummous tai pappana oleminen ei ilmeisesti ole vain meitä varten. Ajatuskin puistattaa.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 14:48"]
Meilläkin mummi ilmoitti että hän on työnsä jo tehnyt. Nyt kun lapset ovat jo nuorukaisia, niin mummi ihmettelee kun välit ovat jääneet jotenkin niin etäiseksi.
[/quote]
surullista. Meillä on 4 lasta ja mummi on työnsä tehnyt. Silti lapsieni välit äitiini ovat läheiset ja hyvät, vaikka äitini ei ole kertaakaan hoitanut lapsiani.
Hyvät välit eivät edellytä hoitamista. Äitini on saanut rusinat pullista, eli nauttia lapsenlapsistaan ilman hoitovastuuta.
[/quote]
Kenties tässä kauhistellaan eniten sitä, että ei oteta edes rusinoita pullista. Että lapsenlapset koetaan niin ylitsepääsemättömänä rasitteena, ettei jouda käymään kylässä kuin kerran-pari vuodessa. :)
[/quote]
Minusta oli ihanaa, kun äitini pääsi vihdoin eläkkeellä matkustamaan ja nauttimaan elämästään. Ei olisi tullut mieleenkään vaatia häntä kykkimään kotona ja hoitamaan lapsiamme. Hän on todella työnsä tehnyt.
Äitini on ansainnut sen, mitä hän sai elää, kun jäi töistä pois.
En ymmärrä tätä nykyajan ajattelua, että lapsia tehdään mummin hoidettavaksi ja sitten murjotetaan, jos mummi ei luovukaan omasta elämästään ja parisuhteestaan lapsenlapsien takia.
Lisäksi esim. naapurissani asuu esimerkki mummista, joka hoisi lapsenlapsia ja eli heidän ehdoillaan. Miehensä kuoli ja kas, nyt ei näy aikuisia lapsenlapsia apuna, eikä omia lapsia, vaikka mummi teki kaikkensa heidän eteen. Se, joka auttaa häntä nykyään talon töissä, olen minä, hänen naapurinsa. Hänen lapsiaan ja lapsenlapsiaan ei ole näkynyt moneen kuukauteen. Siellä saa leskimummu kykkiä yksinään rauhassa.
'
Joten ei se lastenlasten hoitaminen todellakaan takaa sitä, että apu olisi vastavuoroista. Nyhdetään vanhasta vain kaikki irti ja sitten heivataan helvettiin.
[/quote] Joo näitä on nähty... Mummo ollut piikomassa monta krt viikossa ja auttanut taloudellisesti esim.maksanut autokoulut,harrastuksia ja yksi jopa rahoitti vaihtarivuoden. Ja nyt kun ikää alkaa olemaan lähemmäs 80v niin eipä näy aikusia lapsia ja lastenlapsia. Hätäseen tuodaan jouluna kukka.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 15:35"]
Meilläkin mummi ilmoitti että hän on työnsä jo tehnyt. Nyt kun lapset ovat jo nuorukaisia, niin mummi ihmettelee kun välit ovat jääneet jotenkin niin etäiseksi.
[/quote]
surullista. Meillä on 4 lasta ja mummi on työnsä tehnyt. Silti lapsieni välit äitiini ovat läheiset ja hyvät, vaikka äitini ei ole kertaakaan hoitanut lapsiani.
Hyvät välit eivät edellytä hoitamista. Äitini on saanut rusinat pullista, eli nauttia lapsenlapsistaan ilman hoitovastuuta.
[/quote]
Kenties tässä kauhistellaan eniten sitä, että ei oteta edes rusinoita pullista. Että lapsenlapset koetaan niin ylitsepääsemättömänä rasitteena, ettei jouda käymään kylässä kuin kerran-pari vuodessa. :)
[/quote]
Minusta oli ihanaa, kun äitini pääsi vihdoin eläkkeellä matkustamaan ja nauttimaan elämästään. Ei olisi tullut mieleenkään vaatia häntä kykkimään kotona ja hoitamaan lapsiamme. Hän on todella työnsä tehnyt.
En ymmärrä tätä nykyajan ajattelua, että lapsia tehdään mummin hoidettavaksi ja sitten murjotetaan, jos mummi ei luovukaan omasta elämästään ja parisuhteestaan lapsenlapsien takia.
Lisäksi esim. naapurissani asuu esimerkki mummista, joka hoisi lapsenlapsia ja eli heidän ehdoillaan. Miehensä kuoli ja kas, nyt ei näy aikuisia lapsenlapsia apuna, eikä omia lapsia, vaikka mummi teki kaikkensa heidän eteen. Se, joka auttaa häntä nykyään talon töissä, olen minä, hänen naapurinsa. Hänen lapsiaan ja lapsenlapsiaan ei ole näkynyt moneen kuukauteen. Siellä saa leskimummu kykkiä yksinään rauhassa.
'
Joten ei se lastenlasten hoitaminen todellakaan takaa sitä, että apu olisi vastavuoroista. Nyhdetään vanhasta vain kaikki irti ja sitten heivataan helvettiin.
[/quote] Joo näitä on nähty... Mummo ollut piikomassa monta krt viikossa ja auttanut taloudellisesti esim.maksanut autokoulut,harrastuksia ja yksi jopa rahoitti vaihtarivuoden. Ja nyt kun ikää alkaa olemaan lähemmäs 80v niin eipä näy aikusia lapsia ja lastenlapsia. Hätäseen tuodaan jouluna kukka.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
'
Miksi aina oletetaan, että jos isovanhempia ei voi käyttää säännöllisinä hoitajina he eivät haluaisi hoitaa ollenkaan. Meillä lapset olivat paljon mummilla hoidossa, kylässä ja yökylässä. Välillä he pyysivät, välillä minä ja syyt vaihtelivat. Alusta asti oli selvää, että sanovat rehellisesti, jos eivät voi, jaksa tai muuten halua. Meillä ei tarvinnut pelätä sen rikkovan kenenkään välejä.
Säännöllistä hoitoa varten on päiväkodit.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:35"]
Anteeksi nyt vaan , mutta:" Olen työni tehnyt" kuulunut vain suomalaisilta!!! Surullista.
Hirveä kiire päästä eroon omista lapsista js lapsenlapsista!
Oisit jäänyt lapsettomaksi jos on noin hirveätä tulla mummoksi !
Onneksi mun vanhemmat ei ole tollasia, soittaa päivittäin ja aina kun on mahdollista ottavat lapsenlapset hoitoon.
Joka vuosi ku lähtee lomalle , ottavat lapset mukaan. Toisille oma perhe on elämän tarkoitus , toisille haittaa.
[/quote]
Meilläkin isovanhemmat muutti samaan taloon kanssamme, kun esikoinen syntyi. Anoppi oli sitä mieltä, että hän haluaa olla lähellä lasta ja mies oli samaa mieltä. Minulta ei edes kysytty, koska minähän siitä eniten olen hyötynyt, kun isovanhemmat on lapsenlapsille läheisiä.
Ei ole teillä ollut kasvatustaitoja, kun 22-vuotias ilmeisesti kouluttamaton tytär pamahtaa paksuksi. Hoitakaa vaan jälkeisenn.. anteeksi jälkeläisenne, kun ette ole osanneet toimia vastuullisesti.
On se jännä kun ne jotka vakaasti ovat sitä mieltä että eivät halua ikinä hoitaa lapsenlapsia olettavat että kukaan mummo tai pappa ei halua lapsenlapsiaan hoitaa.
Ihmiset on erilaisia, jotkut nauttii lapsista ja haluavat olla heidän kanssaan, toisia taas ei voisi vähempää kiinnostaa. Mutta älkää nyt hyvänen aika olettako että kaikki isovanhemmat ovat samanlaisia että vaan pakolla hoitavat.
Yksi lapsenlapsi ja toinen tulossa. En enää jaksa omien hommien lisäksi hoitaa pieniä lapsia, mutta kun on pakko. Tytär ja vävy ovat hyvätuloisia, mutta eivät raski maksaa hoidosta kenellekään. Minulle sitten vähän väliä hommaavat lapsen hoitoon. Omat menot on pakko perua ja nyt kyllästyttää täysin. Välillä sanon etten pysty hoitamaan, mutta heti kohta taas pyydetään. Minä olen sitä mieltä, että se joka on lapsen äiti ja isä hommaavat lapselle turvallisen hoitopaikan eivätkä käytä sukulaisiaan hyväksi hoidossa. Nyt on minulle tullut raja vastaan. Olen omat lapseni hoitanut itse eli en ole käyttänyt hyväkseni isovanhempia enkä edes kunnallista hoitopaikkaa. Jälkipolvet voivat tehdä mitä lystäävät jatkossa. Keskityn nyt itseeni. Kylässä saa käydä, mutta ilman vanhempia lapset eivät enää tule luokseni.
Miksi jotkut alapeukuttavat viestejä, joissa kerrotaan, että isovanhemmat ovat mielellään mukana lapsenlapsen elämässä? Ettei vain olisi katkeruutta ilmassa..