Nelikymppinen mies nukahtaa joka päivä päiväunille ja sammuu illalla sohvalle - normaalia?
Mies on hyväkuntoinen, urheilee ja syö terveellisesti. Työssäkäyvä, kunnollinen mies, ei mitään sairauksia.
Onko normaalia, että joka ikinen päivä tällainen mies nukahtaa sohvalle iltapäivällä (esim nyt, kello on 17) ja nuokkuu ja sammuu sohvalle telkkaria katsoessaan joka ikinen ilta 21-23 välillä. Herätän siis miehen joka ilta sohvalta sänkyyn nukkumaan. Usein en edes herätä, vaan annan nukkua ja tällöin mies herää joskus 02-03 sohvalta.
En tajua, miten ihminen voi olla koko ajan noin väsynyt. Tätä on siis jatkunut jo 10 vuotta ja on yksi suurimmista riidanaiheista kotona.
Piti lähteä ulos kävelylle, mutta tuossa se mies taas nukkuu nojatuolissa..
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Herää 6.30, tekee normaalin työpäivän.
Riitaa tulee siis siitä, ettei mies mielestään ole koskaan väsynyt, eikä tunnista omaa väsymystään. Voi luvata lähteä vaikka minne ja tehdä vaikka mitä, mutta sitten onkin viidessä minuutissa sanomisesta nukahtanut. Ja ärtyy, jos herätän ja kysyn, että voidaanko lähteä/tehdä sitä, mistä just puhuttiin. Ei kuulemma jaksakaan.
On joskus nukahtanut myös silloin, kun meillä on vieraita. Kerran katsottiin Linnan juhlia sohvalla yhdessä ja mies nukahti. Sama kerran jalkapallomatsin kanssa. Se on jo mun mielestä noloa jo vieraidenkin takia.
On tosi vaikea suunnitella mitään yhteistä, kun mikään aikataulu ei päde. Pitäisi lähteä yhdessä kauppaan tai puistoon ja mies nukahtaa sinä aikana, kun luen lapset ulos.
Ap
Vaikuttaa uniapnealta. Nukahteleeko myös työpaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Sitä lähinnä siis kysyin, että onko tämä ihan normaalia, eikä tarvitse huolestua? Mä en itse voi millään käsittää sitä, että väkisin vain nukahtaa, vaikkei sano olevansa väsynyt. Jos minä olen väsynyt, tiedostan sen ja voin sanoa meneväni nukkumaan. Mies ei. Saattaa sanoa, että lähdetään vaan kävelylle ja kun olen 5min päästä pukenut, mies löytyy nojatuolista kuorsaamasta.
Mä en oikeasti jaksa itse tätä. Mitään ei voi suunnitella, kun mies saattaa nukahtaa. Jos vaikka katsotaan yhdessä illalla leffaa lasten nukahdettua, mies nukahtaa. Se siitä yhteisestä ajasta. Tai juodaan lasi viiniä illalla, niin mies nukahtaa.
Ap
Ei, tuo ei minusta kuulosta normaalilta. Lääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää 6.30, tekee normaalin työpäivän.
Riitaa tulee siis siitä, ettei mies mielestään ole koskaan väsynyt, eikä tunnista omaa väsymystään. Voi luvata lähteä vaikka minne ja tehdä vaikka mitä, mutta sitten onkin viidessä minuutissa sanomisesta nukahtanut. Ja ärtyy, jos herätän ja kysyn, että voidaanko lähteä/tehdä sitä, mistä just puhuttiin. Ei kuulemma jaksakaan.
On joskus nukahtanut myös silloin, kun meillä on vieraita. Kerran katsottiin Linnan juhlia sohvalla yhdessä ja mies nukahti. Sama kerran jalkapallomatsin kanssa. Se on jo mun mielestä noloa jo vieraidenkin takia.
On tosi vaikea suunnitella mitään yhteistä, kun mikään aikataulu ei päde. Pitäisi lähteä yhdessä kauppaan tai puistoon ja mies nukahtaa sinä aikana, kun luen lapset ulos.
Ap
Vaikuttaa uniapnealta. Nukahteleeko myös työpaikalla?
En tiedä, kun en ole siellä. Nyt on puoli vuotta tehnyt etänä kotona töitä, itse olen tämänkin ajan ollut kodin ulkopuolella töissä.
Ap
Milloin olet viimeksi antanut sille pillua?
Ei kuulosta minusta normaalilta. Yritä saada hänet tutkimuksiin.
Voisiko olla uniapnea, minkä seurauksena väsymys. Eli seuraa saako hyvin happea, kuorsaako todella kovaa ja pidättääkö hengitystä?
Joka tapauksessa kannattaa ottaa jotkut verikokeet ja selvittää arvot.
Kyllä sinun pitää jättää miehesi, jos kerran ärsyttää ja hankaloittaa elämääsi . Ajattele vain itseäsi, ei ihmisen kannata kärsiä toisen sairauksien takia tai muutenkaan ,eihän sitä vanhempiakaan enää kukaan jaksa hoitaa kotona. Toki ymmärrän, että hyvätuloinen mies on hankala jättää .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinun mielestä tässä marraskuun koronaharmaudessa voi muuta tehdä kuin nukkua ?
Tätä on jatkunut 10 vuotta ja ongelma on ympärivuotinen. Nukkuu myös kesällä.
Ap
Aika erikoista ettei miehesi tunnista olevansa väsyneempi kuin muut keskimäärin. Yritä saada hänet vaikka yksityiselle lääkärille kunnon check-up-tutkimukseen jossa katsotaan veriarvot, sokeri, uniapnean mahdollisuus jne. Kyllähän se elämänlaatua laskee jos puoliso on jatkuvasti unessa vapaa-aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä lähinnä siis kysyin, että onko tämä ihan normaalia, eikä tarvitse huolestua? Mä en itse voi millään käsittää sitä, että väkisin vain nukahtaa, vaikkei sano olevansa väsynyt. Jos minä olen väsynyt, tiedostan sen ja voin sanoa meneväni nukkumaan. Mies ei. Saattaa sanoa, että lähdetään vaan kävelylle ja kun olen 5min päästä pukenut, mies löytyy nojatuolista kuorsaamasta.
Mä en oikeasti jaksa itse tätä. Mitään ei voi suunnitella, kun mies saattaa nukahtaa. Jos vaikka katsotaan yhdessä illalla leffaa lasten nukahdettua, mies nukahtaa. Se siitä yhteisestä ajasta. Tai juodaan lasi viiniä illalla, niin mies nukahtaa.
Ap
Ok tää on ihan selvä. Sun miehes ei ole kunnossa ja ei todellakaan tee tota tahalleen. Älä siis suutu hänelle! Vaadi hänet tutkimuksiin, epäilen vahvasti uniapneaa. Lue aiempi kommenttini ja seuraa unenlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Seksiä on muutaman kerran vuodessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksiä on muutaman kerran vuodessa.
Ap
Joopa joo. Tämä oli niin lapsellinen kommentti, etten alentunut edes vastaamaan siihen. Vielä typerämpää on kirjoittaa kommentti minuna.
Et ole oikea Ap. Hanki elämä. Poistun tästä ketjusta ja yritän saada puolisoni tutkimuksiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Uupunut. Ei siihen mäkätys auta.
Pöh. Nimenomaan mäkätys auttaa. Auttaa myös parantamaan sokeritaudin, syövät ja sydänsairaudet. Tädin mies parani jopa aidsista, kun täti mäkätti riittävästi.
Miten paljon se siis käytännössä nukkuu? Aikuisen, terveen ihmisen pitäisi sinänsä kyllä pärjätä koko vuorokausi läpi sillä n. (yksilötasolla vaihdellen) n. 6.30-8.30 h kertanukkumisilla.
Raudanpuute tai testosteronivaje? Narkolepsia? (Ottiko sikainfluenssarokotteen taannoin?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uupunut. Ei siihen mäkätys auta.
Pöh. Nimenomaan mäkätys auttaa. Auttaa myös parantamaan sokeritaudin, syövät ja sydänsairaudet. Tädin mies parani jopa aidsista, kun täti mäkätti riittävästi.
Ja erityisen hyvin mäkätys toimii kumppanin ylipainoon. Jotkut tykkäävät hoitaa mäkättämällä ihan tuntemattomiakin, ihan hyvää hyvyyttään!
Ap