Söisitkö näin?
Miksi et tai miksi söisit?
Aamu: kuppi kahvia kookosöljyllä ja kermalla
Aamupala n. 2 tuntia edellisestä: pinaattimunakas kurkulla ja salaatilla
Lounas: kasvismuusi-jauhelihalaatikko, kurkkua, salaattia, jälkkäriksi puolukoita smetanassa.
Päivällinen: Uunisilakoita kasvispedillä juustokastikkeessa, jälkkäriksi suklaavaahtoa.
Kommentit (86)
En kyllä pystyisi tai haluaisi syödä noin. Kahvin juon maidolla, en todellakaan söisi silakoita juustokastikkeella, liikaa eläinrasvaa mulle koko päivän ajan. Mieluummin käytän ruoassa hyviä öljyjä, tuoreita kasviksia ja marjoja syön mieluiten sellaisenaan. Hyviä hiilihydraatteja, en laske eikä kiinnostakaan laskea.
Ai niin ja #83 vielä jatkaa, en syö punaista lihaa terveyssyistä, mieluummin kalaa ja toisinaan kanaa. Useimmiten meillä on joko kala- tai kasvisruokaa.
Täällä yksi maltillinen karppaaja. En jaksa osallistua tämän ketjun eipäs-juupas väittelyyn, mutta sen sanon, että jos karppaaja koostaa ruokavalionsa hyvin, ei siinä syödä punaista lihaa välttämättä kovinkaan paljon. Minä söisin punaista lihaa ihan yhtä paljon, vaikka söisin virallisterveellisesti.
Tämän viikon proteiinit ja eläinrasvat olen ottanut seuraavanlaisista lähteistä. Naudanliha, sianliha, broilerin liha ja nahka, kala, kananmuna, maitotuotteet. Rasvat oliiviöljystä, voista, kookosöljystä. Hiilihydraatit kasviksista, marjoista ja maitotuotteista, niin ja parista teelusikallisesta hunajaa. Näiden lisäksi olen syönyt myös pähkinöitä, linssejä sekä papuja. Pekonia en ole syönyt lainkaan, koska en pidä sen teollisesta mausta.
Kaloreita on ravinnossani ollut 1500-2000 siten, että viikon keskimääräiset kalorit ovat olleet 1700kcal/päivä. Hiilihydraattia keskimäärin 60g, proteiinia 95g ja rasvaa 120g. Aterioita on ollut 3-4/pvä.
Tämä on minulle hyvä tapa syödä, virallisterveellistä noudattavalle on hänen tapansa hyvä. Suomessa on kuitenkin iso joukko teollisen einesruuan kannattajia, jotka eivät tuoreisiin koske pitkällä tikullakaan, heistä olisin eniten huolissani.
Oma mieheni esimerkiksi syö aina lounaaksi lounasruokalan seisovasta pöydästä ja se on ihan kuvottavaa einesmössöä, hän ei ota koskaan salaattia. Jos en laita ruokaa joku päivä, mies menee ja ostaa kaupasta jonkun mikrolämmitettävän roiskeläpän. Mies ei ota tarjolla olevaa salaattia, jos en pakota. Joskus saattaa vapaaehtoisesti syödä greipin tai pakkasesta lakkoja tai laittaa leivän päälle kurkkusiivuja, mutta muuten ei kasviksia, marjoja tai hedelmiä syö. Hän saattaa myös hotkaista iltapalaksi neljä grillimakkaraa tai paistaa kaksi naudanlihapihviä grillissä, edelleen ilman mitään tuorepalaa. Perunaa söisi kattilallisen päivässä, leipää menee yksi Vaasan ruispalapussi kahdessa päivässä, siis sellainen 12 ruispalan pussi. Mies syö siis minun karppiruokiani, mutta näiden lisäksi noita pottuja ja leipiä yms. omia virityksiään ja jättää kasvislisukkeet kokonaan pois.
Joten kumpikohan meillä terveellisemmin syö? Mies nyt nelikymppisenä painaa pitkälti yli 100kg, ja minä keikun siinä normaalipainon ylärajalla, kuitenkin alaspäin paino minulla menossa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 08:22"]
Mä olisin kiinnostunut karppauksesta, mutta en pysty lukemaan aiheeseen liittyviä ketjuja. Karppien hyökkäävä asenne ja ylimielisyys on ihan kauheaa :/ Sama meininki on Suomi24 vhh foorumilla ja karppifoorumilla. Olisiko jotain. englanninkielistä paikkaa, jos meno olisi vähän asiallisempaa?
[/quote]
Ymmärrän sua. Mä en ole lainkaan kartalla näistä muotidieeteistä. Sen verran luen palstaa, että tiedän karppaamisen aiheuttavan aivan hillittömiä intohimoja. Se näkyy tässäkin ketjussa, tuossa aamuyöllä käydyssä aika tökerössä riidassa.
Loppujen lopuksi on kyse vain ruoasta. Sen pitäisi olla ilo ja nautinto arjessa, sen valmistaminen ja syöminen yhdessä perheen/ kavereiden kanssa tai yksin nautiskellen.
Jos on ylipainoa pitää sen verran katsoa että syö vähemmän kuin kuluttaa. Jos ylipainoa on paljon, voi olla hyvä miettiä miksi syö liikaa (lihavuuden emotionaaliset tai psykologiset syyt) ja kärsivällisesti muuttaa elämäntapojaan.
Jos elämässä ei ole sisältöä ja sen korvaa dieetillä (= ruoalla, ruoan ajattelemisella), johon sitten suhtautuu kiihkolla, kannattaa ehkä miettiä miten elämä on mennyt sellaiseksi ja onko esim. karppaaminen se elämä, jota haluaa elää. Voisiko löytyä jotakin muuta elämänsisältöä?
76 (luulen)
Muuten kyllä mutta kookosöljy ja smetana ajatuksena jo oksettavia... Mieluummin vaikka pähkinöitä ja rasvaista kalaa kuin noita...
Mä olisin kiinnostunut karppauksesta, mutta en pysty lukemaan aiheeseen liittyviä ketjuja. Karppien hyökkäävä asenne ja ylimielisyys on ihan kauheaa :/ Sama meininki on Suomi24 vhh foorumilla ja karppifoorumilla. Olisiko jotain. englanninkielistä paikkaa, jos meno olisi vähän asiallisempaa?