Mitkä terveydelliset syyt estävät sekä maskin että visiirin käytön?
Kansanedustaja Ano Turtiainen ei kuulemma terveydellisistä syistä pysty käyttämään maskia eikä visiiriä. Mikä tällainen terveyssyy voisi olla, ottaen huomioon että se ei rajoita kuitenkaan muuta elämää mitenkään oleellisesti?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Moni sydänsairas kärsii happivajauksesta, keuhkosairaus voi olla esteenä. Mitä tuota ihmettelemään. Minulla on yhtenä dg:na hengenahdistus, olen sydänpotilas. En siis käytä mitään. Tulee jos on tullakseen. Immuunipuolustus ratkaisee.
Miten sairautesi vaikuttaa visiirin käyttöön? Siis jos haluaisit käyttää visiiriä, niin etkö hengenahdistuksen vuoksi voisi käyttää sitä?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaus.
Vain tyhmät lietsovat joukkohysteriaa.Yhdessä sovittujen sääntöjen tahallinen noudattamatta jättäminen on sinusta viisasta?
Ja eikö juuri se, että jättää noudattamatta tätä sääntöä, ole omiaan aiheuttamaan pelkoa työkavereissa. Maskienhan sanotaan suojaavaan enemmän muita kuin maskin käyttäjää itseään, joten Turtiaisen "viisaus" saattaa hyvinkin vaarantaa paitsi hänen omansa, myös hänen kollegoidensa terveyden.
-ap
Se että iso lauma idio otteja tekee jotain ei tee toiminnasta fiksua. Maski taas ei suojaa käyttäjäänsä eikä merkittävästi suojaa ulkopuolisiakaan. Tämä on testein näytetty fakta.
Mun 76-vuotiaalla äidillä on sydänvaivoja ja astma, joka ei pysy aina ihan hoitotasapainossa. Hän ei ole kuitenkaan maininnut, että maskin pitäminen kauppareissuilla hankaloittaisi elämää. Enkä ole itsekään huomannut, että äitini astmaoireet liittyvät maskin käyttöön.
Teinikin on lapsi ja vahva maskisuowitus jo yläkoulussa, joten tofellakin käyttää maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaus.
Vain tyhmät lietsovat joukkohysteriaa.Yhdessä sovittujen sääntöjen tahallinen noudattamatta jättäminen on sinusta viisasta?
Ja eikö juuri se, että jättää noudattamatta tätä sääntöä, ole omiaan aiheuttamaan pelkoa työkavereissa. Maskienhan sanotaan suojaavaan enemmän muita kuin maskin käyttäjää itseään, joten Turtiaisen "viisaus" saattaa hyvinkin vaarantaa paitsi hänen omansa, myös hänen kollegoidensa terveyden.
-apSe että iso lauma idio otteja tekee jotain ei tee toiminnasta fiksua. Maski taas ei suojaa käyttäjäänsä eikä merkittävästi suojaa ulkopuolisiakaan. Tämä on testein näytetty fakta.
Kyllä suojaa, jos enemmistö käyttää maskia oikein ja huolehtii myös käsihygieniasta ja turvaväleistä.
Jos mä olisin auktoriteettivastainen niin piruuttanikin noudattaisin kaikkia suosituksia pilkuntarkasti, jotta pääsisin sanomaan että minähän sanoin, sitten jos asiat menevät v*tuiksi. Nyt me suosituksia noudattavat pääsemme syyttämään teitä välinpitämättömiä jos tilanne huononee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaus.
-apSe että iso lauma idio otteja tekee jotain ei tee toiminnasta fiksua. Maski taas ei suojaa käyttäjäänsä eikä merkittävästi suojaa ulkopuolisiakaan. Tämä on testein näytetty fakta.
Kyllä maski suojaa kun enemmistö käyttää sitä oikein ja noudattaa käsihygieniaa ja turvavälejä.
Jos mä olisin auktoriteettivastainen, noudattaisin kaikkia suosituksia pilkuntarkasti, jotta pääsisin sanomaan että minähän sanoin, jos tilanne kääntyy huonompana, suuntaan. Nyt me suosituksia noudattavat pääsemme syyttämään teitä välinpitämättömiä tilanteen pahenemisesta.
Tavallinen ihminen ei käytä maskia oikein. Sitä kohennetaan, kosketellaan, lopuksi heitetään kaupan pihalle. Miksi ette luota omaan vastustuskykyynne.Maskit ovat silmänlumetta. Moni ottaa taskun pohjalta sen yhden ja saman maskin, jota on käyttänyt jo heinäkuusta.
Hengityselinsairaudet kuten astma ja keuhkoahtauma, esimerkiksi, ja sydänsairaudet kuten sepelvaltimotauti tai sydämen vajaatoiminta.
Visiiri on ihan yhtä huono kuin maski, joskus jopa huonompi kuin hyvälaatuinen maski. Siinäkin hengität lähinnä sitä omaa uloshengitysilmaasi, jossa ei paljon happea ole joukossa.
Itse käytän paperimaskeja päivittäin asiakaskontakteissani töissä (astmastani huolimatta). Olen ihan poikki iltaisin, ja päänsäryt ovat lisääntyneet. Ulkona maskin käyttäminen haittaisi vähemmän, koska ulkoilmassa on happea enemmän - mutta ulkotiloissa en mokomaa maskia juuri käytä, kun täällä Turussa voi pitää sosiaalista etäisyyttä ihan muutenkin, täkäläiset ei juuri työkseen tunge toisten lähelle (toista on helsinkiläisten kanssa, ne kun suurin piirtein kävelevät kadulla toisten päälle).
Vierailija kirjoitti:
Minulla maski vaikeuttaa hengitystä, jotkut maskit jopa alkaa yskittää. On niin monia allergioita.
Silti olen nyt alkanut käyttää mm. kauppakeskuksissa asioidessa maskia.
Meillä töissä käytetään maskeja. Minusta tuntuu, että siitä irtoaa jotakin. Minuakin alkoi yskittämään ja kutittamaan kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen ihminen ei käytä maskia oikein. Sitä kohennetaan, kosketellaan, lopuksi heitetään kaupan pihalle. Miksi ette luota omaan vastustuskykyynne.Maskit ovat silmänlumetta. Moni ottaa taskun pohjalta sen yhden ja saman maskin, jota on käyttänyt jo heinäkuusta.
Silti se taskun pohjalla ryvettynyt maski suojaa toisia, vaikka saattaa altistaa käyttäjänsä. Eikö tämä kuukausienkaan aikana ole ehtinyt mennä jakeluun?
Riskiryhmäläinen, jolle maskin käyttö ei sovi, saa suojan siitä, että muut pitävät maskia. Itse hän altistaa muita liikkuessaan paikoissa, joissa turvavälin pitäminen ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Maskin käyttöä voi estää astma tai muut hengityselinsairaudet, joiden vuoksi hengittäminen on muutenkin työlästä. Visiirin käyttöä tuskin estää mikään, mutta onhan se todettu, ettei se auta kuin sellaisissa tapauksissa, että joku aivastaisi suoraan naamallesi, niin sitten vältyt roiskeilta. Virus kyllä pujahtaa visiirin alitse.
Jos maskin käyttämättömyyttä perustellaan terveyssyillä, niin yllättävän räjähdysmäisesti on astma lisääntynyt ihan viime kuukausina myös meillä Suomessa ;)
Mitä jos hengitysteiden oireisiin ei vain ole aiemmin kiinnittänyt huomiota?
Olen yksi näistä tuoreista astmaatikoista. Työpaikan maskipakko pahensi oireet, jonka seurauksena alettiin oikeasti tutkimaan hengitysteitä (10v. tehdyssä spirometrissa todettiin hengitysvaikeudet, mutta lääkäri käski vaan välttää rasitusta ja case closed) ja astmahan se oli.
Nyt mennään sitten visiitillä, mikä on kyllä täysin turha kapistus.
Oikoluin otsikosta suoraan, että mielenterveyssyyt.
Persoonallisuushäiriö on varmaan suurin maskin käyttämistä estävä tekijä ja puhun ihan yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaus.
Kyllä suojaa, jos enemmistö käyttää maskia oikein ja huolehtii myös käsihygieniasta ja turvaväleistä.
Jos mä olisin auktoriteettivastainen niin piruuttanikin noudattaisin kaikkia suosituksia pilkuntarkasti, jotta pääsisin sanomaan että minähän sanoin, sitten jos asiat menevät v*tuiksi. Nyt me suosituksia noudattavat pääsemme syyttämään teitä välinpitämättömiä jos tilanne huononee.
Näinhän vastuuntuntoinen ihminen toimii.
Kun tietää itse toimivansa oikein, mahdollinen onnettomuus ei ole ainakaan oma syy. Silloin ei tarvitse itse kieriskellä tunnontuskissa. Tämä sama pätee liikenteessä, työelämässä ja ihan kaikkialla. Siksi toisten välinpitämättömyys myös ärsyttää suuresti. Koska minä teen kaikkeni, miksen saa palkintoa siitä, vaan sinulla on oikeus pilata kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Oikoluin otsikosta suoraan, että mielenterveyssyyt.
Persoonallisuushäiriö on varmaan suurin maskin käyttämistä estävä tekijä ja puhun ihan yleisesti.
Niinpä. Trumpillakin oli varmaan astma tai keuhkoahtaumatauti, kunnes sai itse koronan ja joutui taipumaan hetkeksi maskin käyttöön.
Menieren tauti ja paniikkihäiriö estää takuulla visiirin.
Monilla lihavilla on hengitysvaikeuksia ilman maskiakin ja suomalaisista enemmän kuin joka toinen on lihava.
Muiden epikriisit eivät kuulu maskipoliiseille. Kuljen ilman ja yksikään ei katso pahasti, saan palvelua.
Sydän- ja verisuonitaudit estävät maskin käytön joko kokonaan tai sitten voi käyttää lyhyitä aikoja. Vaikea verenpainetauti, astma ja keuhkosairaudet estää maskin käytön.
Psykiatrin toteama erittäin vakava ketä-sanan väärinkäyttö, eli lääketieteellisesti ilmaistuna parantumaton ketä-hulluus.