Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei käy toiveet! Mitä antaisinkaan, että saisin olla joulun yksin. Juoda kuumaa kaakaota viltin alla ja katsoa elokuvia, viis veisaten joululahjoista, kyläilyistä, joulukoristeista. Lähes 30 ikävuoteen mennessä en ole kertaakaan kehdannut viettää joulua, kuten oikeasti haluaisin. Läheisillä on joulua kohtaan niin suuret odotukset ja valmistelut, itse taas en pidä joulusta yhtään. Ja nyt, en ole enää sinkkukaan, miehellä on iso perhe ja ihan pian meillä on lapsikin... näillä näkymin saan sanoa haaveille hyvästit pitkäksi aikaa. Haluaisin vain jättää joulun kokonaan viettämättä. Lähteä vaikka yksin joulua pakoon jonnekin keskelle metsää. Mutta halusin perheen niin en voi tehdä tämmöisiä päätöksiä vain yksin. Yleensä olen ollut jouluna töissä suurimman osan päivästä, se on helpottanut asiaa.
Olen niin ääri-erakko, että otin töitä kaikki juhlapyhät mitä vain sain, jotta saisin olla yksin tai osallistua vain piipahtaen. Iso osa halusi olla vapaalla perheen kanssa, joten usein sainkin töitä. Olen niin iloinen kun monta vuotta olen saanut olla menemättä juhannusmökille. "Anteeksi mutta minulla on töitä." Niin, en vihaa vain joulua vaan kaikkia juhlapyhiä! Saakin nähdä, miten pärjään juhlapyhien kanssa kun saan lapsen. Mutta lapsiperhehän tarvii rahaa, ehkä voisin ollakin pyhiä töissä kun sinne palaan, pyhälisät jne. Mutta kun lapset oppii siihen, että juhlapyhät on tärkeitä ja olen huono äiti jos olen pyhänä tienaamassa perheelle ja sietäisin hävetä kun edes mietin tämmöisiä... Mutta eihän lapsen kanssa lahjojen avaamiseen koko päivää mene ja onhan sillä isäkin...
Kunpa ihmiset, jotka nauttivat joulusta, saisivat nauttia siitä yhdessä läheistensä kanssa. Ja kunpa ihmiset kuten minä saisivat olla yksin tai töissä ilman painostusta osallistua. Tai osallistua joulunviettoon vain hyvin lyhyesti.
Et voi tehdä päätöksiä yksin, se on totta. Mutta sinulla ei myöskään ole velvollisuutta tehdä kaikkea miehesi vaatimusten mukaisesti. Sinun näkemyksesi on saman arvoinen, vaikka se ei vastaakaan enemmistön tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoo jo aloituksessa, että ei ole saanut kutsua, mutta ei osaa tuputtaa itseään.
Niin suomalaista. Ei kysytä suoraan, eikä puhuta asioista avoimesti. Oletetaan vain ja sitten märehditään sitä yksinään ja syyllistetään muita.
Nyt reippaasti puhelin tänään käteen ja soittokierros siskoille ja kysyä jokaiselta, voiko tulla joulunviettoon. Näin se asia ratkeaa paremmin, kuin märehtimällä aihe vapaalla sivutolkulla.
Vai oletatko, että siskosi käyvät täällä ja tätä kautta huomaavat sinun haluavan heidän luo joulunviettoon. Helpompaa se kommunikaatio olisi suoraan heidän kanssaan.
Mä en kehtaisi. Noloa tyrkytää itseään.
Näin. Jollei kutsuta niin olkoon.
Tulipa mieleen, että haluatko edes sisarustesi joulukahinoiden keskelle?
Minä odotan kutsua lapsenlapsilta, että vaikka vain käymään...eipä taida tulla :=[
Jaa miten niin näkee viimeistä kertaa? - Jos viittaat koronaan niin siihen on kuollut 384 ihmistä joista näitä eläkeikäisiä ehkä se 360. Aika monta isoäitiä ja isoisää vielä jäljellä ensi jouluksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihjaiset siskollesi että 'tulee yksinäinen joulu'. Eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi vielä Joulua. Ja nyt eletään poikkeus aikoja. Ihmisiä kehotetaan viettämään Joulua vain niiden kanssa joiden kanssa asuu saman katon alla. Jos yksinäinen Joulu on tullakseen niin yritä silti nauttia siitä. Ostat kinkun ja jouluruuat. Koristelet kuusen. Ostat punaviiniä ja fiilistelen. Samalla lupaat itsellesi että ensi vuonna sinulla on kumppani kainalossa jonka kanssa Joulua vietät.
Huvittaa ihmiset jotka luulee että kaikki sinkut etsii kumppania tai ovat muuten onnettomia :D näin ei ainakaan itselläni ole! Näin nuorena saan enemmän elämästä irti sinkkuna, seurustelevat kaverini ovat myöntäneet olevansa vähän kateellisia siitä
En muista ikinä seurustellessani kadehtineeni sinkkuja. Monta vuotta olen ollut sinkku vastentahtoisesti seurustelusuhteiden välissä. Ei ollut erityisen hauskaa.
Seurustelusuhteeseen on tavallisesti vaikeampi päästä kuin hankkiutua siitä eroon, jos alkaisivat sinkkujen touhut käydä kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
sama juttu , mutta joulunväimpäivänä kyllä pyydetään hoitamaan lapsia kun oma pk kiinni
Tämä on oikeasti tosi ärsyttävää! Koronan takia ei pääse ulkomaille, joten jouluna olen yli kolme viikkoa lomalla kotona. Ihan taatusti joku sisaruksista keksii pyytää lapsien luo. Tosi noloa, kun olettavat minun olevan pätkääkään kiinnostunut heidän lapsistaan. Aika säälittävää, kun eivät itse ole opiskelleet, että saisivat kunnon lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten jännää, että kun minä tulen yksin veljeni viisihenkinen perheen luo joulua viettämään, niin oletuksena on, että tuon ja teen noin puolet jouluruoista, vaikka olen kuudesosa syöjistä.
Samoin toki ostan heille viisi lahjaa ja itse saan yhden.
Ja mennessämme serkun häihin on luonnollista, että maksan puolet lahjasta ja heidän viisihenkinen perhe toisen puolen. En oikein koe, että kauheasti lokkeilisin.Miksi menet? Onko tuo kivaa?
Hassu kysymys. Totta kai halua viettää läheisten kanssa aikaa ja toki he minun. Vuorovuosin suunnilleen vaihdetaan joulunviettopaikkaa. Eikä tuo ole tietenkään mikään ongelma, ei se laatikoiden määrä juurikaan vaikuta valmistusaikaan. Lähinnä vaan totesin, että yleensä se tasajako todellisuudessa on vähän hassua.
Byääää. Siskolla on kolme lasta ja meillä vain yksi. Minä joudun ostamaan kolme lahjaa ja hän vain yhden. En tiedä, miten selviän tästä katkeruudesta
Kuka tuossa katkeruudesta mitään puhui? Vai oletko oikeasti sitä mieltä, että jouluruokien tai lahjakustannusten jako noin on tasapuolista? Varmaan kalahti kalikka omaan nilkkaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihjaiset siskollesi että 'tulee yksinäinen joulu'. Eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi vielä Joulua. Ja nyt eletään poikkeus aikoja. Ihmisiä kehotetaan viettämään Joulua vain niiden kanssa joiden kanssa asuu saman katon alla. Jos yksinäinen Joulu on tullakseen niin yritä silti nauttia siitä. Ostat kinkun ja jouluruuat. Koristelet kuusen. Ostat punaviiniä ja fiilistelen. Samalla lupaat itsellesi että ensi vuonna sinulla on kumppani kainalossa jonka kanssa Joulua vietät.
Huvittaa ihmiset jotka luulee että kaikki sinkut etsii kumppania tai ovat muuten onnettomia :D näin ei ainakaan itselläni ole! Näin nuorena saan enemmän elämästä irti sinkkuna, seurustelevat kaverini ovat myöntäneet olevansa vähän kateellisia siitä
Ai kateellisia. Ei kai niitä sinun kavereitasi väkisin pidetä parisuhteessa. Taitavat sanoa vain, kun säälivät sinua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7-vuotias poikani totesi silmät säteillen, että tuo on paras lahja, kun kerroin ettei täti tule tänä jouluna.
kerroithan että tulee vähemän lahjoja
Hän sai jo parhaan lahjan maailmassa, lähiperhejoulun. Ei tädin ostamq sukkapari sitä voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sama juttu , mutta joulunväimpäivänä kyllä pyydetään hoitamaan lapsia kun oma pk kiinni
Tämä on oikeasti tosi ärsyttävää! Koronan takia ei pääse ulkomaille, joten jouluna olen yli kolme viikkoa lomalla kotona. Ihan taatusti joku sisaruksista keksii pyytää lapsien luo. Tosi noloa, kun olettavat minun olevan pätkääkään kiinnostunut heidän lapsistaan. Aika säälittävää, kun eivät itse ole opiskelleet, että saisivat kunnon lomat.
Kutsusta voi myös kieltäytyä.
Jos ihminen viihtyy hyvin itsensä kanssa ja vuodessa on 364 päivää yksikseen, niin mikä on yksi päivä joulunaikaan, että pitäisi odotella niitä kutsuja tai mennä kutsumatta ollakseen ihmisjoukossa, jossa ei tunne viihtyvänsä.
Ihanaa. Nauti niin monin tavoin kuin voit. Laita mitä haluat ja hanki mitä haluat.
Perheitä on erilaisia, mutta musta olisi outoa, jos jättäisin siskoni rannalle ruikuttamaan. Hän on perhettä siinä missä mieheni ja lapseni. Myös veljeni perheineen.
Ilman muuta sisko tulee meille jouluksi. Ollut viimeiset 21 vuotta. Ei häntä tarvii erikseen kutsua, kun me lörpötellään joulusta ja muistakin pyhistä, että mitäs suunnitellaan ja tehdään.
Musta on ihan kiva, että on yksi käsipari lisää, edes sitten lasten kanssa ollut, niin mä ja mies voidaan keskittyä jouluruokien tekoon. Nykyään kun lapsetkin alkaa olla jo aikuisia, niin tehdään yhdessä.
Toivottavasti ap löytää itselleen sopivan tavan viettää joulua, se on oikeastaan vain yksi hetki tässä vuodenkierrossa. On harmillista, jos joulua ei voi viettää niiden läheisten kanssa, joiden kanssa sitä haluaa viettää. Ilmaiseksi se lapsiperheen joulumieli ei niille lapsiperheellisille tule, pitää järjestää ihan kauheasti kaikkea, hankkia lahjoja, perustella lapsille miksi heidän joskus epärealistiset toiveet eivät vaan voi toteutua, kuunnella ja toteuttaa monen ihmisen toiveita, siivota, kokata, koristella, hankkia pukki ja kestää kiukkuavia lapsia, keksiä heille jotain ohjelmaa, että jaksavat aaton odotuksen, kestää kiukkuavaa kumppania, jne. jne. jne. eipä siinä oikein ehdi omaa joulua viettää, lapsiperheissä se "palkinto" on vissiin katsella muiden iloa. No, se voi olla hyvinkin ihanaa. Mutta siis, lapsettomana (ja vaikka ihan yksin) voi heittää jalat sohvalle, avata 10 suklaarasiaa, kuunnella ihan sitä musiikkia mitä haluaa (eikä jotain riipivää nissenpolkkaa), syödä mitä itse haluaa, nukkua ja katsoa just niitä elokuvia mitä haluaa, jne. jne. No, kaikki eivät tällaisesta nauti...
Oijoi, mä täällä jo ääni väristen odottelen itekseni vietettyä joulua. Mun ei tarvii lähteä kellekään koronan takia.
Teen just niitä ruokia mitä haluan, lenkkeilen mitä lenkkeilen ja saunon jos huvittaa. Laitan takkaan tulen ja katselen hissukseen leijailevaa lunta. Scarlett osuus: saattaa joku mieskin yömyöhällä kopistella kenkiään eteisessä..
Vierailija kirjoitti:
Etsit miehen, menet naimisiin ja saat lapsia.
Ongelma ratkaistu.
Ainakin tulevaisuuden osalta.
Napostelet herkkuja ja alat haaveilemaan siitä miehestä.
Tinder auki.
Älkää KOSKAAN sanoko kenellekään noin! Läheskään kaikki eivät voi saada lapsia, vaikka kuinka haluaisivat, ja ap kuuluu näihin.
Lisäksi on aivan hanurista sanoa, että jonkun pitäisi haluta viettää joulu jollain tinder-treffeillä. Haloo.
Parisuhde ei voi olla ainoa ratkaisu yksinäisyyteen. Kyse on siitä, saako oman lapsuudenperheensä hylätä.
Eipä ihme, etteivät ihmiset enää löydä toisiaan ja sinkkuus yleistyy yleistymistään, jos koko hommaa leimaa tuollainen epätoivo, että nyt jos en vietä jouluakin tinder-treffeillä, ansaitse yksinäisyyden.
Ihan kuin lapsettomat sinkut eivät olisi mitään muuta kuin puolisonetsintäkoneita. Eivät ihmisiä ollenkaan. Ja ihan kuin perinteillä ei olisi heille mitään väliä, ainoana agendana elämässä tinder-treffit ja miehen/naisenmetsätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.
No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap
Jos mulla olisi sisareeni niin etäiset välit, etten itse kehtaisi ilmaista haluani tulla heille jouluna, saatikka että pitäisi mua vieraana jonka vuoksi pitäisi jotenkin pingottaa, en edes haluaisi mennä.
Yksinvietetystä joulusta on tehty joku perkele.
Muistelen omasta lapsuudesta, kun äiti pyyteli pihan juopaleita meille jouluruualle. Siis juoppoja retkuja meidän joulupöytään, ettei niiden vaan tarvii viettää joulujaan yksin.
Tulihan ne. Kaikki suihkutettuina ja tukka taakse kammattuina ja kölnin vedeltä löyhkäten, pyhäpuku päällä. Kukaan ei tullut koskaan kännissä.
Meillä ei ollut koskaan omaa joulua, jossa oltaisi oltu vaan perheen kesken (äiti ja neljä lasta). Mä teini-iässä haaveilin yksinäisestä joulusta. Sitten saan olla siten ja täten, tehdä just kun haluan. Kerran oli lähellä, että olisin saanut itekseni joulun viettää.. se menikin sitten synnytysosastolla.
En oo ikinä viettänyt joulua yksin. Nyt mietin lähdenkö maaseudulle hyvissä ajoin ennen joulua.