Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna

Vierailija
28.11.2020 |

Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.

Kommentit (1059)

Vierailija
721/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti hirveä ajatus, että joku kokee joksikin velvollisuudeksi läheisten ihmisten näkemisen varsinkin jouluna. Minä ainakin haluan tavata sisaruksia siksi, että välitän heistä, haluan viettää heidän kanssaan aikaa ja jouluna on vapaata. Jouluaattona on kiva katsoa rakkaitten lasten riemua ja jouluiloa.

Vierailija
722/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävää, jos joku sellainen, joka ei haluaisi viettää joulua yksin, joutuu viettämään :( 

Itse en ymmärrä sellaista kadonnutta kansan perinnettä, kun "vuoroin vieraissa käydään." Olemme laittaneet ja järjestäneet joulun sukulaisille monta kertaa, nyt isovanhemmat ovat poistuneet keskuudestamme, mutta sisarukset eivät koskaan kutsu meitä jouluaatoksi luokseen. En minäkään enää kutsu heitä, kun olen tosiaan sitä mieltä, että vuoropelillä. Samoin pidän yhteyttä vain sellaisiin ystäviin, jotka itsekin soittelevat ja pitävät yhteyttä.

Ymmärrän toki, ettei ap sinkulla välttämättä ole sellaista asuntoa, että sinne mahtuisi isompi porukka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia siskojesi kanssa puheeksi. Itse olen menettänyt ainoan elossa olevan vanhempani tammikuussa ja aviomieheni heinäkuussa. Minä en voi valita olenko joulun yksin, sinä voit kun avaat suusi

Vierailija
724/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin just, että parhaita aikuisiän jouluja ovat olleet ne, jolloin työpäivystyksen takia olen ollut vain itsekseni, ilman pakkovierailuja ja hälinää.

Vierailija
725/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten jännää, että kun minä tulen yksin veljeni viisihenkinen perheen luo joulua viettämään, niin oletuksena on, että tuon ja teen noin puolet jouluruoista, vaikka olen kuudesosa syöjistä.

Samoin toki ostan heille viisi lahjaa ja itse saan yhden.

Ja mennessämme serkun häihin on luonnollista, että maksan puolet lahjasta ja heidän viisihenkinen perhe toisen puolen. En oikein koe, että kauheasti lokkeilisin.

Sinkkuna eläminen ja yksinään talouden pyörittäminen on aina kalliimpaa - tässä taas yksi loistava, konkreettinen esimerkki siitä!

Vierailija
726/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän tajusin vasta otsikon luettuani sekä ketjua selatessa, että yksikseen tulee oltua tänäkin jouluna. :D Omaa aikaa, oma rauha!

Vierailija
727/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi kateellinen. Mikä olisi mahtavampaa kun olla joulu yksin. Ei lahjoja ei koristeluja ei huutavia kakaroita ei nalkuttavaa akkaa...

Ovatko lahjomat ja ylipursuavat koristelut pakollisia asioita lapsiperhejoulunvietossa? Yleensä ne ovat perheen äitioletetut, jotka haluavat överit akkainlehtien/somekuplien markkinoimat ihqujoulukoristeet ja lvaltaisat lahjavyöryt.

Huutavat kakarat ja nalkuttava akka -ongelmaa ei olekaan, jos perheessä noudatetaan sivistyneitä käytöstapoja.

Vierailija
728/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin just, että parhaita aikuisiän jouluja ovat olleet ne, jolloin työpäivystyksen takia olen ollut vain itsekseni, ilman pakkovierailuja ja hälinää.

Sama! Luulisi sopivan paremmin kuin hyvin nykyajan minäminä-ihmisille.

Vierailija
729/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta

Ja tee olosi mukavaksi

Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys  tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap

Välttelisin tänä vuonna "perhepiirissä" pyörimistä, sieltä se korona varmimmin tulee.

Vierailija
730/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta

Ja tee olosi mukavaksi

Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys  tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap

Välttelisin tänä vuonna "perhepiirissä" pyörimistä, sieltä se korona varmimmin tulee.

Mikä nyt on kenellekin perhepiiri.

On minusta eri asia, jos yhteen kokoontuu vaikkapa kolmehenkinen perhe eli äiti, isä ja lapsi, sekä äidin sisko, jota tapaa muutenkin suht säännöllisesti. Siis yhteensä neljä ihmistä, jotka tapaavat toisiaan muutenkin.

Kuin että perhepiiriin kuuluisi seuraavankaltainen kokoonpano: Isä, äiti ja näiden neljä päiväkoti- ja kouluikäistä lasta + isän edellisestä liitosta tytär, joka opiskelee toisella pääkaupunkiseudulla + äidin vanhemmat, jotka kuuluvat ikänsä puolesta riskiryhmään + isän tyttären poikaystävä, joka käy armeijaa toisella paikkakunnalla.

Kumpikin voi olla ihan tavallinen perhepiiri.  Kummassa luulet olevan suurempi riski saada korona?

Vierailija
731/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

737 korjaa: toisella pääkaupunkiseudulla = pääkaupunkiseudulla

Vierailija
732/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännä yksinäinen joulu positiiviseksi. Nauti omasta seurasta. Varaa hyvää syötävää ja herkkuja. Sauno jos oma sauna. Iltakävelyllä voi ihailla jouluvaloja, nauttia hiljaisuudesta. Tv.stä tulee katsottavaa

Vierailija
733/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten jännää, että kun minä tulen yksin veljeni viisihenkinen perheen luo joulua viettämään, niin oletuksena on, että tuon ja teen noin puolet jouluruoista, vaikka olen kuudesosa syöjistä.

Ja mennessämme serkun häihin on luonnollista, että maksan puolet lahjasta ja heidän viisihenkinen perhe toisen puolen. En oikein koe, että kauheasti lokkeilisin.

Miksi menet? Onko tuo kivaa?

Vierailija
734/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä virusvuosi on typerä, mutta toivoisin että olisi sinkkujen cocktail-joulujuhla, ens vuonna vaikka. Joku hauska kokoontuminen, jokainen tuo pikkuisen lahjan ja ne jaetaan. Hengaillaan vaan, ja joku seinäruusuvahti olisi hyvä ettei kukaan ujo jää sivuun.

Vierailija
735/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei halua edes perhettä vaan haluaa elää yksin, niin mitä tälle halulle jouluna tapahtuu?

Jos on halunnut puolison ja lapsen/lapset ja on ne onnellisesti saanut, niin perheellinen ei sitten ikinä varmaan enää halua ja kaipaa omaa aikaa. Ei edes yhtä iltaa vuodessa?!

Mitä väärää on siinä, että sinkku kaipaa sukulaistensa seuraa, läheisiään?

Vierailija
736/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tilanteeseen ei kukaan voi antaa sopivaa ohjetta, koska ap haluaisi viettää joulua jonkun sisaruksensa luona, mutta nämä eivät ole häntä kutsuneet.  

Silloin ei voi muuta kuin toivoa, että joku sisarus kuitenkin kutsuisi, tai sitten ap:n on vain oltava joulu yksinään.  Ei tule olemaan ainoa ihminen, joka joulua yksin viettää.  

Syitä on niin monia, ettei niitä kannata ryhtyä luettelemaan.  Mutta sellainen ihminen, jolla ei ole sitä perhettä itsellään, on todellakin sitten viime kädessä yksin, koska sisaruksia ei voi velvoittaa mihinkään.  Itse kyllä varmasti kutsuisin luokseni yksinäisen sisaruksen, jos sellainen minulla olisi.  

Onhan jouluun vielä sen verran aikaa, että joku ehtii kyllä kutsuakin.  Pallo on kuitenkin näillä sisaruksilla, ei ap:lla.  

Ja onko se yksin oleminen jouluna sitten kuitenkaan niin kauhea juttu?  Minä olen kerran viettänyt täysin yksinäisen pääsiäisen.  Lapsi oli mummolassa viettämässä pääsiäislomaa ja mies joutui olemaan kaikki päivät työssä, ihan aamusta iltaan, oli sellainen tilanne.  Hän kävi vain nukkumassa kotona.  Minä olin neljä päivää kokonaan yksin.  Se oli ihan mukavaa.

Ei yksin oleminen ole kauhea juttu, mutta ethän nyt sentään vertaa kokemustasi sinkun elämään?! Jotkut sinkut saattavat viettää pääsiäisen, joulun, juhannuksen ja uudenvuoden oikeasti yksin 24h/vrk - useana vuotena.

Onhan se tosiaan kivaa olla välillä yksin, jos on perhe ja lapsia. Kaikki tarvitsevat omaa aikaa. Mutta jos olet yksin 24/7 - kuten minä - silloin seura välillä on kivaa.

Joku täällä sanoi, että on mukavaa kerätä muistoja yksinkin ja eri paikkoihin voi mennä yksin. Ehdottomasti on ja ehdottomasti voi! Mutta, jos se jatkuu kauan, se alkaa tympiä. Kenen kanssa jakaa esim. matkakokemukset? Kuka kuuntelisi? Ketä kiinnostaa, mitä sinulle kuuluu ja elämässäsi tapahtuu? Vertaa vaikkapa matkaan yhdessä kaverin tai puolison kanssa. Onhan se mukavampaa ihailla vaikkapa kaunista maisemaa ja keskustella siitä toisen kanssa kuin katsoa sitä yksin.

Perheelliset eivät yleensä ymmärrä mitä totaalinen yksinäisyys on. Se on sitä, kun olet oikeasti yksin 24/7 syystä X kaikki juhlapyhät, synttärit, teet kaiken yksin, menet kaikkialle yksin jne.

Minä käyn matkoilla yksin, leffassa yksin, kahvilla yksin, ulkona syömässä yksin, näyttelyissä yksin, museoissa yksin, ostoksilla yksin. Kokkaan yksin, syön yksin, nukun yksin. Joskus mietin, että jos kuolisin tapaturmaisesti kotiini, minua ei osaisi kukaan etsiä varmaan 1-2 kuukauteen.

Näin on ollut jo 15 vuotta.

Vierailija
737/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menet? Onko tuo kivaa?

Hassu kysymys. Totta kai halua viettää läheisten kanssa aikaa ja toki he minun. Vuorovuosin suunnilleen vaihdetaan joulunviettopaikkaa. Eikä tuo ole tietenkään mikään ongelma, ei se laatikoiden määrä juurikaan vaikuta valmistusaikaan. Lähinnä vaan totesin, että yleensä se tasajako todellisuudessa on vähän hassua.

Vierailija
738/1059 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aidosti surullista, miten huonosti ihmisten elämäntilanteet ja tarpeet kohtaavat. Myötätunto on molemmilla puolilla. Perheellinen nainen varmasti odottaa joulua välttämättömänä hengähdystaukona. Tämä vuosi on ollut vanhemmille todella kuormittava. Varmasti moni on helpottunut siitä, että korona on sosiaalisesti hyväksyttävä syy karsia joulun ohjelmasta kaikki ne vierailut, kyläilyt, koulun ja lasten harrastusten pikkujoulut ja kerrankin vain antaa hengityksen tasaantua. Sitä paitsi kun ollaan oman perheen kesken, ei tule mitään neuvotteluja puolison kanssa siitä, meneekö kyläilyt, kutsut ja huomioimiset tasapuolisesti molempien sukujen kesken.

Ja sinkulla on takuulla ollut yksinäisempää, kuin koskaan. Omaa rauhaa on ollut enemmän kuin tarpeeksi ja uskon, että nostaa ahdistusta ja vaikuttaa mielialaan. Sinkun elämänrytmi on takuulla mennyt sekaisin monta kertaa siinä missä perheellisenkin ja kaikesta sosiaalisesta on tietysti karsittu.

Molemmat osapuolet kaipaavat joululta taukoa siitä, mitä arkea on liikaa. Perheellinen ei jaksa olla toisia huomioiva vaan haluaa hetkeksi käpertyä itseensä toipumaan arjen rasituksesta ja sinkku kaipaa nimenomaan toisia ihmisiä ja yhteenkuuluvuutta. 

Armoa meille kaikille!

Vierailija
739/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala miten empatiakyvyttömiä nämä tämän ketjun perheelliset ovat. Siis ei muka saisi edes surra sitä, että kokee olonsa yksinäiseksi ja ymmärtää, ettei olekaan perhettä ihmisille, joille on kuvitellut sitä olevansa? Tietenkin saa surra! Täältä kaikki empatiat ap:lle. Sisaruksilla on tietenkin oikeus tehdä omat valintansa joulunvieton suhteen, mutta ihan yhtä lailla ap:lla on oikeus surra tilannetta.

Mikähän siinä on, että parisuhde tekee monesti niin empatiakyvyttömäksi sinkkuja ja yksinäiisä kohtaan? Samaa empatiakyvyttömyyttä on tullut itselläkin kohdattua. Esimerkiksi viime kevään jälkeen kun kesällä näin (parisuhteessa olevia) ystäviäni ja ilmaisin, miten ihana on nähdä, sillä kevät sai yksinäisyydessään mielenterveyden rakoilemaan. Sen sijaan, että nämä ystävät olisivat osoittaneet empatiaa tai todenneet "joo, on kiva nähdä", niin sainkin luennon siitä, miten he olisivat keväällä antaneet mitä vaan, että olisivat saaneet olla yksin puolisolta ja lapsilta välillä. Varmasti sekin oli rankkaa olla samojen ihmisten kanssa 24/7, mutta jotenkin tuosta jäi fiilis, että mielenterveyttä raastava yksinäisyys oli höpöhöpöä ja saisin olla vaan onnellinen tilasteestani.

Ette vain ymmärtä toistenne ongelmia. Teillä kaikilla on ollut vaikea kevät, tosin syyt ovat erilaiset.

Vierailija
740/1059 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sinkku sekä perheellinen, suurin osa ketjun sinkuista ei ehkä sitä tajua mutta suurin osa perheellisistä on pitkään elänyt sinkkuelämää. Minä en ainakaan olisi edes kehdannut enkä halunnut tunkea muualle kuin omien vanhempien luokse jouluna mutta he kuolivat kun olin nuori aikuinen. Ei se sinkun joulu ole yksinäinen jos hoitaa asian niin ettei ole. Joka kaupungissa on järjestöjä ja paikkoja jonne sinkut ja muut yksinäiset kokoontuvat jos haluavat seuraa. Mun mielestä on törkeää syyllistää perheellisiä sukulaisia siitä etteivät järjestä ja kustanna sinkun joulua.

Mitäs AP jos kutsuisit nyt vastavuoroisesti sisaresi joulukahville? Se ei taida onnistua. Eli homma toimii vain niinpäin että puitteet luodaan AP:lle muiden kotona. 

Ei AP eikä oikein kukaan muukaan ole kertonut, että joulupöytään tullaan muiden kustannettavaksi. Päinvastoin AP kertoi, että hän se ruokaihminen heillä on ollut ja jouluruokia laittanut. Lisäksi täällä on moneen kertaan kerrottu, miten vaikea perheen kanssa on matkustaa.

Ap asuu kaukana sisaruksistaan ja kulkee julkidilla kulkuneuvoilla ja vie ruoat mukanaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän