Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Minä olen eronnut ja lapseni viettävät jokatoisen joulun isällään ja toisen minulla. Niinä vuosina kun lapseni ovat kotona, meidät kutsutaan mummolaan. Oikein vaaditaan tulemaan, kaikki sisarukseni perheineen ovat siellä myös. Silloin kun ovat isällään, kenestäkään ei kuulu mitään ja vietän joulun yksin. Tuntuuhan se hiukan pahalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta
Ja tee olosi mukavaksi
Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap
Asioista kannattaa oppia. Jos et halua olla yksin, perusta perhe. Jos haluat viiniä, matkustelua ja tinderiä tulet lopulta jäämään yksin. Elämä on valintoja.
Sinkkusterotypia!
1. Perheen perustaminen on helppoa, kuka tahansa pystyy siihen
2. Kukaan ei ole sinkku vastoin omaa tahtoaan.
3. Ihmiset eivät koskaan eroa.
4. Vain tietynlaiset ihmiset ovat sinkkuja. Heissä on vikaa.
5. Sinkku haluaa juoda viiniä, matkustaa ja hengata tinderissä, ts. on itsekäs, nautinnonhaluinen, sitoutumiskyvytön ja lapsellinen.
6. Kaikki voivat saada lapsia.
Tiesitkö, että suurin osa Suomen sinkuista on vanhuksia ja leskiä? Tiesitkö, että 1,2 miljoonaa suomalaista asuu yksin? Tiesitkö, että tahaton lapsettomuus koskettaa joka viidettä suomalaista? Tiesitkö, että sinkkuus voi osua kenen tahansa kohdalle? Tiesitkö, että parisuhteetta eläviä on tosi monenlaisia?
Ap, kutsu sukulaiset sinun luo glögille ja joulutortuille Joulupäivänä tai Tapanina.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vietän joulun yksin, sillä olen aineenopettaja isossa koulussa, ja jatkuvasti oppilaita karanteenissa. Joululoma alkaa 23.12., joten en voi mennä 67 v. vanhempieni luokse 24.12., en halua ottaa riskiä. Surettaa.
N36
Voi ei! Meillä Hämeessä alkaa joululoma jo la 19.12., joten tulee sopiva omaehtoinen karanteeni itselleni opettajana ja omille lapsille kouluistaan ennen aattoa. Tarkoitus kutsua äitini kylään jos olemme terveitä.
Käänna asia päälaelleen: Ilmeisesti sinulla on kuitenkin rahaa ja asiat ok: Jouluksi ruokaa, nauti hiljaisuudesta, kuuntele joulumusiikka tai katso leffoja oman maun mukaan. Nauti omasta ajasta ja arvosta omia ajatuksia. Ei siihen muita tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teimme päätöksen vähän viime tipassa varata mökki ja lähteä sinne jouluksi. Ihan vain sen vuoksi, että meille olisi tuppautunut joulua viettämään niin moni sukulainen. Valmiiseen pöytään on niin helppo tulla ja joulutunnelmaa fiilistelemään, kun joku toinen sen tekee heille valmiiksi.
Nyt helpotti stressi. Oman perheen kanssa saamme viettää sellaisen joulun, kun haluamme, eikä tarvitse luoda vieraille heidän kaltaistaan joulutunnelmaa.
Saa haukkua itsekkääksi ihan vapaasti, kun emme kestitse suvun yksineläjiä. Tämän vuoksihan moni normaalioloissa lähtee ulkomaille karkuun joulua.
Tässä on nyt sellainen logiikkavirhe, että se, että viettää joulua ydinperhettä laajemmalla porukalla ei tarkoita automaattisesti sitä, että yksi raataa ja muut tulevat valmiiseen pöytään täydelliseen kotiin. Homman voi järjestää toisinkin.
Kyllä ne vieraat usein tulee valmiiseen joulupöytään odottamaan, että kyläpaikassa on joulu heille laitettu jo valmiiksi.
No sitten täytyy saada se suu auki ja sanoa, että laitetaanpa tänä vuonna joulu yhdessä, kun nyt ei riitä voimat kestitä. Voisitko eno tulla auttamaan siivouksen kanssa lauantaina, toisitko sisko kinkun, äiti laatikot ja veli jälkkärit, kiitos! Itse ostan kaupasta torttuja.
Sano suoraan sisaruksillesi,että olen joulun yksin,en sopisi teidän seuraan? Minä olen järjestänyt sinkkuveljeni joulun jo useita vuosia.Meille kyllä sopii veli,vaikka ydinperhe ollaankin.Myös iäkäs äitini sopii seuraan.Nyt kun veljellä on perhe ja jo lapsikin,viettävät silti joulunsa meidän kanssa,koska perinne...Ja onhan se kivaa.The more,the merrier.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kamalan surullista katkeroituneen ihmisen tekstiä. Tuon uhrautumisen alkusyy on kyllä joku muu kuin joulu. Sääliksi käy,
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän myös perheellisiä jotka haluaa olla oman perheen kanssa. Helppohan se on yksineläjien syyllistää muttei nähdä koskaan sitä toista puolta: työssäkäynnin ja perheen pyörittämisen ohella siivoamista, lahjoja, leipomista, ruuanlaittoa jne. Hyvä että jaksaa ne tehdä ja sitten pitäisi vielä huolehtia siitä että kaikilla MUILLA on kivaa ja mukavaa! Just joo. Tänä vuonna on minun vuoroni rentoutua: mies lahjaostoksille, lapset siivoaa, ruoka ostettuna ja itse lepään. En kestitse sukulaisia. Terveisin jouluorjuudesta irtisanoutunut perheenäiti
Mä en kans tajua tuota, miten monelle on vaikeaa olla luontevasti toisten kanssa. Naiset varsinkin kokevat, että on heidän tehtävänsä järjestää joku hemmetin show vieraita varten, vaikka olisivat omaa lähisukua. Suomessa ei jotenkin osata olla luontevasti yhdessä. Koetaan, että rakkaiden kanssa oleminen on joku arvosteltava esitys, josta muut sitten tuomitsevat, ja epäonnistuminen on katkera paikka. Ihmeellinen ajattelumalli ja kauhea tekosyy sille, että voi vaikkapa jättää oman sisarensa yksin jouluna.
Miksi ei voi vähän höllätä ja sopia, että tehdään joulu yhdessä niillä voimavaroilla mitä itse kullakin on. Ja se riittää. Ihan sama, vaikka ostetaan tortut vaan kaupasta ja pistetään kynttilä pöydälle, kunhan ollaan yhdessä.
Nää on niitä ihmisyyden perusjuttuja. Kuolinvuoteella ei kukaan mieti, että saakeli kun meni kuivaksi se perunalaatikko silloin yhtenä vuonna, me muistetaan läheisten kanssa vietetty aika.
Mutta kuinka pettyneitä nämä yksineläjät olisi, jos kyläpaikka ei olisikaan heille järjestänyt tunnelmallista, perinteistä joulua.
Kokemusta on yhdestä joulusta, kun nuorin oli 6 kuukauden ikäinen. Päätimme viettää joulun perheen kesken ja karsia pois kaikki krumeluudet. Olin valvonut yöt koliikin takia ja vauva nukkui vieläkin huonosti. Tarkoitus oli, että saan nukkua aattoaamuna, kun mies hoitaa lapset ja laittelee aamupalat. Käymme saunassa päivällä rauhassa ja syömme jouluruoan ajoissa ja pukki on tuonut lahjat kuusen alle jo edellisenä iltana. Lapset saa lahjansa ja sitten vain oleskelemme perheen kesken ja minä ehkä saan taas nukkua päiväunet.
Mutta suunnitelma muuttui, kun meille paukkasikin minun pari sukulaista. Heillä oli selvät sävelet. Aamulla joulupuuro,haudoilla käyminen, joulurauhan julistaminen, ulkoilua, joulusauna illemmalla ja illalla jouluateria pitkän kaavan mukaan ja myöhään lahjojen aukaisu ja sitten konjakin ja seurustelun merkeissä jouluiltaa. Koska näin oli ollut tapana viettää suvussamme joulua.
Olin liian kiltti ja annoin periksi ja siitä tuli kauhein joulu, mitä muistamme. Minä olin ihan poikki ja univelkainen ja vauva itki ja lapset riehuivat väsyneinä ja olimme kaikki stressaantuneita. Toki vieraat hehkutti sitä ihanaa, perinteistä joulutunnelmaa.
Siksi tänä vuonna mökille, kun taas pari sukulaista ilmoitti, että tulevat meille tunnelmoimaan perinteistä joulua. Eivät tule, kun karkaamme mökille karkuun oman perheen voimin.
Joo. Vaihtoehdot eivät kuitenkaan varmaan ole ainoastaan ääripäät, eli kuvaamasi kaltainen kauhutarina tai se, että kukaan ei kutsu yksin jäävää sisartaan koskaan mukaan joulunviettoon. Mikä ihmeen ajatus jengillä on, että kaikki leviää heti käsistä ja laiva uppoaa, jos siellä pöydässä istuu kinkkua nakertamassa joku sellainenkin henkilö, jonka kanssa ei ole naimisissa tai jota ei ole itse siittänyt tai synnyttänyt? On olemassa myös mukavia ja osallistuvia vieraita. Esimerkiksi sinkkutätejä, jotka tuovat ruoat mukanaan ja päästävät talon kaikki aikuiset päikkäreille ja hoitavat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kutsu sukulaiset sinun luo glögille ja joulutortuille Joulupäivänä tai Tapanina.
Ne sisarukset ei lähde toiselta puolen suomea ajamaan glögien takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tee olosi mukavaksi
Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap
Asioista kannattaa oppia. Jos et halua olla yksin, perusta perhe. Jos haluat viiniä, matkustelua ja tinderiä tulet lopulta jäämään yksin. Elämä on valintoja.
Sinkkusterotypia!
5. Sinkku haluaa juoda viiniä, matkustaa ja hengata tinderissä, ts. on itsekäs, nautinnonhaluinen, sitoutumiskyvytön ja lapsellinen.
Tiesitkö, että suurin osa Suomen sinkuista on vanhuksia ja leskiä? Tiesitkö, että 1,2 miljoonaa suomalaista asuu yksin? Tiesitkö, että tahaton lapsettomuus koskettaa joka viidettä suomalaista? Tiesitkö, että sinkkuus voi osua kenen tahansa kohdalle? Tiesitkö, että parisuhteetta eläviä on tosi monenlaisia?
Tiesit varmaan myös, että ihminen itse on vastuussa omasta elämästään. Se että koitat tuoda esille uhrilistaa, ei tule muuttamaan asiaa miksikään. Ainoa mikä muuttaa on omat teot, niitä ei kukaan muu tee puolestasi.
-jos haluat elää sinkkuna, laajenna sosiaalisia verkostojasi tai jäät yksin
-jos et saa kumppania, niin laihduta/sivistä itseäsi. Yleensä se on noista jompikumpi mikä tökkää.
-ihmiset eroaa ja silloin yleensä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mikä meni pieleen. Omassa itsensäkin saattaa olla vikaa vaikka sitä on vaikea tunnustaa
Kaikkiin noihin voit itse vaikuttaa.
Oikeasti tuossa listassa paikkansa pitää vain tahaton lapsettomuus sekä lesket/vanhat ihmiset joiden läheiset ovat jo poistuneet tästä maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä järjestin joulun isommalle porukalle, homma toimi täysin nyyttäriperiaatteella. Valmistin yhden ruokalajin, muut toivat jotain muuta, ja loput ostettiin yhdessä kaupasta. Sisko ja ystävä tulivat siivousavuksi yhtenä päivänä, siivottiin se mikä jaksettiin ja sitten juotiin viiniglögiä ja hihiteltiin. Koristeltiin kuusi yhdessä. Aattona ihmiset toivat lainaan mulle myös astioita, mm. jälkkärikulhot, joita en itse omista, enkä halua omistaa, kun en yleensä jälkkäreitä syö. Ne jotka halusivat, saivat jäädä mun pieneen kaksioon patjalle yöksi. Vanhemmat olivat kuitenkin halunneet varata hotellin, etteivät olisi vaivaksi. Meillä oli lahjakielto, ajateltiin niin, että jokaisen tuoma ruokalaji oli se yhteinen lahja.
Oli aivan mahtavaa ja stressitöntä. Ei tullut konkurssia eikä burn-outia kenellekään.
On ihan omassa päässä, jos joulun järkkääminen tarkoittaa itselle jotain kauheaa vannekiristääpäätäni-enjaksaenää-työleiriä.
Mikä sopii yhdelle, ei sovi ehkä toiselle.
Minulla ei olisi aikaa ennen joulua siivoilla kotiamme siskojeni kanssa ja hihitellä ja juoda glögiä. Aika tiukka työputki ennen joulua ja monta muutakin asiaa ennen sitä.
Ei myöskään suunnitella tarkkaan, mitä itse kukin tuo yms.
Haluan helpon joulun, missä ei etukäteen siivoilla kotia, eikä tarvitse suunnitella kenenkään astioita, eikä hommata patjoja yms.
Siksi vietämme joulun omalla porukalla. Itse koen, että saisin sen burnoutin siinä vaiheessa, kun pitäisi suunnitella ennen viikkoja jo, milloin on vapaata, että sukulaiset voi tulla hihittelemään ja siivoamaan ja järjestellä, kuka tuo mitäkin ja laskea astioita ja miettiä tilaa, mihin millekkin patja ja onko vuodevaatteita.
Joten antakaamme kaikkien viettää joulunsa, miten haluaa, älkääkä tuppautuko, jos teitä ei haluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tee olosi mukavaksi
Sinkkusterotypia!
Tiesit varmaan myös, että ihminen itse on vastuussa omasta elämästään. Se että koitat tuoda esille uhrilistaa, ei tule muuttamaan asiaa miksikään. Ainoa mikä muuttaa on omat teot, niitä ei kukaan muu tee puolestasi.
-jos et saa kumppania, niin laihduta/sivistä itseäsi. Yleensä se on noista jompikumpi mikä tökkää.
-ihmiset eroaa ja silloin yleensä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mikä meni pieleen. Omassa itsensäkin saattaa olla vikaa vaikka sitä on vaikea tunnustaaKaikkiin noihin voit itse vaikuttaa.
Oikeasti tuossa listassa paikkansa pitää vain tahaton lapsettomuus sekä lesket/vanhat ihmiset joiden läheiset ovat jo poistuneet tästä maailmasta.
Niin no ap:lta on kohtu poistettu ja mies lähti kävelemään. Että toivottavasti katselee peiliin siellä nyt rankasti ja miettii omaa käytöstään.
Tässä on toivottu jo pidempään, että puhuttais oikeasta asiasta, eli siitä, miksi suomalaisten joulu on niin ydinperhekeskeinen. Ketjun aihe ei ole se, kuinka huonoja, tyhmiä ja kyvyttömiä sinkut ovat ja sinkkuus on oma vika.
Kiva, että kuitenkin listasit, millainen sinkku sulle kelpaa ja millaiset ovat vääränlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä järjestin joulun isommalle porukalle, homma toimi täysin nyyttäriperiaatteella. Valmistin yhden ruokalajin, muut toivat jotain muuta, ja loput ostettiin yhdessä kaupasta. Sisko ja ystävä tulivat siivousavuksi yhtenä päivänä, siivottiin se mikä jaksettiin ja sitten juotiin viiniglögiä ja hihiteltiin. Koristeltiin kuusi yhdessä. Aattona ihmiset toivat lainaan mulle myös astioita, mm. jälkkärikulhot, joita en itse omista, enkä halua omistaa, kun en yleensä jälkkäreitä syö. Ne jotka halusivat, saivat jäädä mun pieneen kaksioon patjalle yöksi. Vanhemmat olivat kuitenkin halunneet varata hotellin, etteivät olisi vaivaksi. Meillä oli lahjakielto, ajateltiin niin, että jokaisen tuoma ruokalaji oli se yhteinen lahja.
Oli aivan mahtavaa ja stressitöntä. Ei tullut konkurssia eikä burn-outia kenellekään.
On ihan omassa päässä, jos joulun järkkääminen tarkoittaa itselle jotain kauheaa vannekiristääpäätäni-enjaksaenää-työleiriä.
Minulla ei olisi aikaa ennen joulua siivoilla kotiamme siskojeni kanssa ja hihitellä ja juoda glögiä. Aika tiukka työputki ennen joulua ja monta muutakin asiaa ennen sitä.
Haluan helpon joulun, missä ei etukäteen siivoilla kotia, eikä tarvitse suunnitella kenenkään astioita, eikä hommata patjoja yms.
Siksi vietämme joulun omalla porukalla. Itse koen, että saisin sen burnoutin siinä vaiheessa, kun pitäisi suunnitella ennen viikkoja jo, milloin on vapaata, että sukulaiset voi tulla hihittelemään ja siivoamaan ja järjestellä, kuka tuo mitäkin ja laskea astioita ja miettiä tilaa, mihin millekkin patja ja onko vuodevaatteita.
Joten antakaamme kaikkien viettää joulunsa, miten haluaa, älkääkä tuppautuko, jos teitä ei haluta.
Joo ei ole varmaan kukaan ollut tuppautumassa. Voihan sitä jättää siivoamattakin, jos ei jaksa, hyvänen aika sentään. Suomalaiset on kyllä kireetä porukkaa. Kivoista perhejuhlista saadaan itkupotkustressiraivot ja kauhee marttyyrimeininki aikaan.
Hyvää joulua vaan teille!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei niin hyvä ajatus, kun sisarukset asui toisella puolella maata. Pakata perheet autoon ja ajaa satoja kilometrejä juomaan torttukahvit.
Helpompi ap.n on kysyä vaikka siltä siskoltaan, joka sai nyt vauvan, että voiko hän tulla koiransa kanssa viettämään aattoa heille. Uskon, että sisko suostuu, jos ap kertoo rehellisesti, että kokee juuri aattona olonsa yksinäiseksi ja kaipaa sitä entisenlaista sukujoulutunnelmaa, mitä on ennenkin ollut.
Ei sisko voi kauniista pyynnöstä kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tee olosi mukavaksi
Sinkkusterotypia!
-ihmiset eroaa ja silloin yleensä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mikä meni pieleen. Omassa itsensäkin saattaa olla vikaa vaikka sitä on vaikea tunnustaaKaikkiin noihin voit itse vaikuttaa.
Ihan käsittämätöntä miten monet ihmiset tietävät, että sinkuissa on vikaa. Kun se oma polku on mennyt nätisti ja odotusarvoisesti, näköjään muuttuu aika kapeakatseiseksi. "Kun minä olen tämän saanut, kaikki muutkin voivat tämän halutessaan saada, ja jos eivät, heissä on vikaa!"
Hei, kaikki eivät edes halua parisuhdetta, ja se on ihan ok. Eivät he ole yhtään sen huonompia ihmisiä, eikä asia liity mitenkään siihen, että heidän kuuluisi olla joulu yksin.
Tajuatko, miten sairasta ajattelua tuo on? Jos et ole kuten minä, olet vääränlainen. Jos sinulla ei ole perhettä, ansaitsetkin olla yksin!
Ei tuo ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teimme päätöksen vähän viime tipassa varata mökki ja lähteä sinne jouluksi. Ihan vain sen vuoksi, että meille olisi tuppautunut joulua viettämään niin moni sukulainen. Valmiiseen pöytään on niin helppo tulla ja joulutunnelmaa fiilistelemään, kun joku toinen sen tekee heille valmiiksi.
Nyt helpotti stressi. Oman perheen kanssa saamme viettää sellaisen joulun, kun haluamme, eikä tarvitse luoda vieraille heidän kaltaistaan joulutunnelmaa.
Saa haukkua itsekkääksi ihan vapaasti, kun emme kestitse suvun yksineläjiä. Tämän vuoksihan moni normaalioloissa lähtee ulkomaille karkuun joulua.
Tässä on nyt sellainen logiikkavirhe, että se, että viettää joulua ydinperhettä laajemmalla porukalla ei tarkoita automaattisesti sitä, että yksi raataa ja muut tulevat valmiiseen pöytään täydelliseen kotiin. Homman voi järjestää toisinkin.
Kyllä ne vieraat usein tulee valmiiseen joulupöytään odottamaan, että kyläpaikassa on joulu heille laitettu jo valmiiksi.
No sitten täytyy saada se suu auki ja sanoa, että laitetaanpa tänä vuonna joulu yhdessä, kun nyt ei riitä voimat kestitä. Voisitko eno tulla auttamaan siivouksen kanssa lauantaina, toisitko sisko kinkun, äiti laatikot ja veli jälkkärit, kiitos! Itse ostan kaupasta torttuja.
Helpommalla pääsee, kun viettää joulun oman perheen kesken, kuin että enot ja kumminkaimat juoksisi siivoamassa jo viikkoja ennen joulua. Pääsen 23.12 aamulla yövuorosta ja starttaamme auton puolilta päivin ja karkaamme vuokramökille ja tulemme vasta sunnuntaina takaisin.
Jos enot ja serkut juoksee viikkoja ennen siivoamassa ja väkertämässä laatikoita toisten kotona, voi olla, että koko porukka makaa joulunpyhinä teholla koronan kourissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on teille hyvä joulu, niin tehkää te ihmeessä noin! Tässä ketjussa nyt oli kuitenkin kyse siitä, että ap tuntee surua yksinäisestä joulusta.
Helpommalla pääsee, kun viettää joulun oman perheen kesken, kuin että enot ja kumminkaimat juoksisi siivoamassa jo viikkoja ennen joulua. Pääsen 23.12 aamulla yövuorosta ja starttaamme auton puolilta päivin ja karkaamme vuokramökille ja tulemme vasta sunnuntaina takaisin.
Jos enot ja serkut juoksee viikkoja ennen siivoamassa ja väkertämässä laatikoita toisten kotona, voi olla, että koko porukka makaa joulunpyhinä teholla koronan kourissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole varmaan kukaan ollut tuppautumassa. Voihan sitä jättää siivoamattakin, jos ei jaksa, hyvänen aika sentään. Suomalaiset on kyllä kireetä porukkaa. Kivoista perhejuhlista saadaan itkupotkustressiraivot ja kauhee marttyyrimeininki aikaan.
Hyvää joulua vaan teille!
Kiitos. Vietämme hyvän joulun ja 23.12 starttaamme auton ja lähdemme mökille. Emme järjestä vierailla ja sukulaisille joulua. Hyvää joulua sinullekkin ja toivon, että jokainen saa järjestää sellaisen joulun, kun haluaa.
Joku haluaa suuren suvun luokseen ja joku viettää sen oman perheen kesken. Joku haluaa istua aaton autossa, jotta ehtii tavata kaikki vanhemmat ja isovanhemmat. Tärkeintä, että kaikki saa viettää sellaista joulua, kuin haluaa, eikä kukaan syyllistä toisia, kun he eivät toimikkaan, kuten joku muu haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tee olosi mukavaksi
Sinkkusterotypia!
Niin no ap:lta on kohtu poistettu ja mies lähti kävelemään. Että toivottavasti katselee peiliin siellä nyt rankasti ja miettii omaa käytöstään.
Tässä on toivottu jo pidempään, että puhuttais oikeasta asiasta, eli siitä, miksi suomalaisten joulu on niin ydinperhekeskeinen. Ketjun aihe ei ole se, kuinka huonoja, tyhmiä ja kyvyttömiä sinkut ovat ja sinkkuus on oma vika.
Kiva, että kuitenkin listasit, millainen sinkku sulle kelpaa ja millaiset ovat vääränlaisia.
Suomalaisten joulu nimenomaan EI OLE YDINPERHEKESKEINEN. Mulla on ikävä tilanne, eli lapsillamme ei ole isovanhempia elämässä. Kahdet elossa olevat isovanhemmat löytyy, toiset on juoppoja ja epästabiileita, ja mun omilla vanhemmilla on mt-ongelmaa ja isäni on väkivaltainen ja aggressiivinen. Emme voi olla tekemisissä turvallisuusyistä, koskaan, ikinä.
Voi herran jestas sitä taivastelun ja päivittelyn määrää kun ihmisille käy selväksi että emme mene jouluisin isovanhemmille tai edes piiphda siellä. On niin selviö että lapsiperheen KUULUU olla isovanhemmilla, varsinkin jouluna. Ja nyt puhun kaikista jouluista, en tästä koronavuoden tilanteesta.
On vahva normi, paine ja pakko että kuuluu olla onnellinen joulu isovanhempien kanssa ja kolmen sukupolven kesken. Ja sit kun sitä ei ole niin ihmetellään ja multa on jopa päin näköä kysytty että ”mitä oikein teit kun olet pilannut välisi isovanhempiin”?
Eli silloinkin kun ne isovanhemmat on vaaralliset väkivaltaiset perseilijät niin oletusarvoisesti syy on aikuisen lapsen kun välejä ei ole ja joulua ei vietetä.
Kaikki, siis ihan kaikki tuntemani lapsiperheet ovat ihan aina joulun isovanhemmilla tai sitten isovanhemmat lapsiperheessä. Olen todellinen poikkeus ja oikku kun meillä ei näin ole.
Ymmärrät kai että tautitilanne vaihtelee huimasti eri osissa maata. On paikkakuntia, joilla ei ole ollut pitkiin aikoihin ainuttakaan tartuntaa. Miksei siellä sisällä voisi sitten läheisiään nähdä? Ne läheiset voivat olla niitä, joiden kanssa olet ollut joka tapauksessa tekemisissä melkein päivittäin (esim perheyritys).
Ei tietenkään niin, että vie viruksen tuliaisiksi kiivaalta tautialueelta.