Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sisko sanoi noin koska yritti vihjailla ettei koronan takia halua nyt vieraita?
Mutta oikeasti, tiedän että kirpaisee tajuta olevansa tosi yksin. Mulla sama oivallus romahdutti hetkeksi aikanaan. Sitten sisuunnuin ja päätin että nyt riittää, muutti koko ajatuskuviot, aloin kiinnostua ihmisistä ja ihastuin, onneksi molemminpuolista, nyt on oma perhe. On siinä aina onnea mukana, mutta silti. Pitää itse tehdäkin jotain. Hankkia se OMA perhe.
Kuten kerroin tuolla aiemmin, en voi saada lapsia. Myöskään "hankkiminen" ei ole välttämättä oma päätös. Aina voi yrittää, jos haluaa, ja olla avoin ja positiivinen ja tutustua uusiin ihmisiin ja käydä vaikka treffeillä. Mulla ei ole ongelmaa näiden asioiden kanssa. Nyt toivoisin kuitenkin, että lopetettaisiin toi "pitää hankkia oma perhe" -jankutus, koska asia ei ole mulle ajankohtainen juuri nyt. Jospahan käsittelen vaikka ensin tuon edellisen eroni ihan rauhassa. Ap
En tarkoita perheellä omia lapsia, mieskin voi olla perhe, tai kumppani, eihän sen mies tarvi olla. Mutta okei olet selvästi nyt vaikeassa paikassa, ilmeisesti tuore ero taustalla (pahoittelut en nähnyt tuota viestiä) joten et ole vastaanottavainen nyt uusille suhteille vielä. Ja lapsuudenperhe hajonnut omille teilleen eikä hoksaa että sinutkin pitäisi kutsua, eivät tajua tai lua tajuta että sinulle tuli paha mieli ja yksinäinen olo (toisaalta korona! nyt ei saisi matkustaa!). Eli nosta kissa pöydälle, mutta samalla keskity laittamaan oma pää kuntoon. Tämä neuvoni on yhä ihan sama kuin äsken. Vietä oma kiva koulu itse. Sure rauhassa että mennyttä ei enää ole, mutta alat luoda omia jouluperinteitä. Nyt on sen aika että pitää luoda omaa. Kun eivät näemmä ota sua mukaan. Tottakai se harmittaa mutta toisaalta minkä sille voi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInulla sama; kutsua ei tule. Mutta odottanevat, että ostan ja lähetän joululahjat lapsilleen...lähettäisittekö? Tekisi mieli jättää väliin kun ei kukaan halua minua edes nähdä.
No ei kyllä tartte lahjoja lähetellä. Vai lähettävätkö he sinulle? Ei se, että joku saa lapsia tarkoita sitä, että sukulaisista tulee lapsille lahja-automaatteja. Ei todellakaan saa olettaa.
Kummilapselle ehkä olisi lahjavelvollisuus, muille se on vapaaehtoista. Sukulaislapsille SAA antaa lahjan, jos haluaa tehdä niin. Hauskaahan se lahjan keksiminen on, jos on edes jotain kontaktia näihin lapsiin.
Ohi: kummeilta en ole saanut yhtään joulu-, enkä syntymäpäivälahjaa. Toinen kummitäti (läheisempi) ei edes muistanut olleensa kummini. Toiselta (asui muualla, nähnyt minut viimeksi 8 vuotiaana) sain kultaisen rannerenkaan 21-vuotiaana (vanhan ihmisen mielestä täysi-ikäiseksi tulin, vaikka 18-v. oli ollut jo monta vuotta aikaisemmin muutettu täysi-ikäisyyden rajaksi)
Se siitä kummin lahja"velvollisuudesta"...
Vierailija kirjoitti:
Melko jäätävää lukea, että juuri keskellä pimeintä talvea tarttee olla läheisten kanssa... Eiköhän olisi järkevämpää pysyä eristyksissä ja tapailla niitä ehkä elossa olevia isovanhempia vaikkapa kesällä? Jos vaikka virus ois heikentynyt jo silloin... Miks juuri nyt pitää kokoontua?
Mäpä kerron nyt esimerkin omasta tilanteestani: Lähden vanhemmilleni jouluksi, ja sinne tulee myös siskoni perheineen. Vanhemmat ovat eläkkeellä ja tilaavat ruoat kotiin. Eivät ole käyneet missään maaliskuun jälkeen. Me kaikki muut aikuiset olemme joko 100 % etätöissä tai vanhempainvapaalla kotona. Mukaan tuleva lapsi on kotihoidossa. Kukaan ei ole nähnyt ketään missään kuukausiin. Kaksi viikkoa ennen joulua siirrymme kaikki loputkin tilaamaan ruoat kotiin ja lopetamme kaupassa käynnin.
Sukujoulun viettohan ei ole kielletty, ja tällaisilla turvatoimilla se on riskitöntä hommaa.
Että saa rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Joulukirkkoon rohkeasti vaan :).
Siellä on muitakin, etkä ole yksin koskaan, vaikka fyysisesti siltä tuntuu/näyttää."Rauhan minä annan teille".
Sanoo Herra Jeesus Kristus.
Valo joka loistaa myös näin vuoden pimeimpänä aikana.
Joo sori ei, en tykkää teidän uskonnosta tippaakaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on muitakin, etkä ole yksin koskaan, vaikka fyysisesti siltä tuntuu/näyttää."Rauhan minä annan teille".
Valo joka loistaa myös näin vuoden pimeimpänä aikana.Joo sori ei, en tykkää teidän uskonnosta tippaakaan. Ap
Vietät silti joulua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sisko sanoi noin koska yritti vihjailla ettei koronan takia halua nyt vieraita?
Mutta oikeasti, tiedän että kirpaisee tajuta olevansa tosi yksin. Mulla sama oivallus romahdutti hetkeksi aikanaan. Sitten sisuunnuin ja päätin että nyt riittää, muutti koko ajatuskuviot, aloin kiinnostua ihmisistä ja ihastuin, onneksi molemminpuolista, nyt on oma perhe. On siinä aina onnea mukana, mutta silti. Pitää itse tehdäkin jotain. Hankkia se OMA perhe.
Kuten kerroin tuolla aiemmin, en voi saada lapsia. Myöskään "hankkiminen" ei ole välttämättä oma päätös. Aina voi yrittää, jos haluaa, ja olla avoin ja positiivinen ja tutustua uusiin ihmisiin ja käydä vaikka treffeillä. Mulla ei ole ongelmaa näiden asioiden kanssa. Nyt toivoisin kuitenkin, että lopetettaisiin toi "pitää hankkia oma perhe" -jankutus, koska asia ei ole mulle ajankohtainen juuri nyt. Jospahan käsittelen vaikka ensin tuon edellisen eroni ihan rauhassa. Ap
En tarkoita perheellä omia lapsia, mieskin voi olla perhe, tai kumppani, eihän sen mies tarvi olla. Mutta okei olet selvästi nyt vaikeassa paikassa, ilmeisesti tuore ero taustalla (pahoittelut en nähnyt tuota viestiä) joten et ole vastaanottavainen nyt uusille suhteille vielä. Ja lapsuudenperhe hajonnut omille teilleen eikä hoksaa että sinutkin pitäisi kutsua, eivät tajua tai lua tajuta että sinulle tuli paha mieli ja yksinäinen olo (toisaalta korona! nyt ei saisi matkustaa!). Eli nosta kissa pöydälle, mutta samalla keskity laittamaan oma pää kuntoon. Tämä neuvoni on yhä ihan sama kuin äsken. Vietä oma kiva koulu itse. Sure rauhassa että mennyttä ei enää ole, mutta alat luoda omia jouluperinteitä. Nyt on sen aika että pitää luoda omaa. Kun eivät näemmä ota sua mukaan. Tottakai se harmittaa mutta toisaalta minkä sille voi?
Ei missään tapauksessa kannata laskea rakkautta, läheisyyttä ja välittämistä vain yhden ihmissuhteen varaan. Se parisuhde ei nyt ole tässä tilanteessa mikään automaattiratkaisu, ihmisten kannattaisi välittää ja rakastaa vähän laajemmin.
015 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se surullista. Muilla sisaruksilla on oma perhe. Mun perhe on mun sisarukset koska ei ole muuta. En voi viettää joulua perheen kanssa vaikka muut voi, sisarukset ovat oman perheen kanssa ja minä en kenenkään. Näin meidän "perheessä".
On täysin luonnollista, että perheelliset haluavat viettää joulun oman perheensä kesken. Ikävää sille perheettömälle, jos joutuu olla yksin, mutta ei ne perheelliset oli mitenkään vastuussa perheettömän joulunvietosta.
Sisarusten odottaisi olevan lojaaleja omille kasvinkumppaneilleen.
MIKSI `?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jengillä menee kyllä komeesti pointti ohi koko ajan. Kyse on siitä, onko normaalia tai kiva hylätä oma sukulainen viettämään joulua yksin, koska itsellä on perhe. Ei siitä, pitäisikö ap:n "hankkia" poikkis, perhe tai lapsia.
Koronan takia sukujoulu peruuntui. Kaikki sisarukset olivat tyytyväisiä, kun saavat viettää oman joulun. Eli olivat väsyneitä sukujouluun.
Ap halusi perunteisen sukujoulun. Tässä ei nyt halut kohtaa
Niinpä. Sisaruksilla on puolisot, joiden suku myös odottaa vierailua normaalijouluna. Monesti se tietää matkustamista. Lasten kanssa kyläilyt ja matkustaminen ehkä kauaskin on väsyttävää, vaikka olisikin kiva tavata sukua. Täytyy muistaa lahjat sinne ja tänne. Lapset käyvät ylikierroksilla ja yhteisen illallisen jälkeen saattaa vielä kotona odottaa joulupukin tuomat lahjat. Joulu on yhtä kiirettä. Nyt on mahdollisuus tehdä toisin.
"Mutta kun se tunnelma" Onhan se "tunnelma", kun isovanhemmat makoilee teholla happikoneessa. On taas niin pikkusieluista ajattelua, minä minä minä, koska "tunnelma" Ostakaa pizza ja kattokaa telkkarii, olkaa nettiyhteyksissä muutenkin kuin juhlapyhinä. Nyt ei parane mennä joulujen viettoihin, jos ette ole hautausurakoitsijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valo joka loistaa myös näin vuoden pimeimpänä aikana.Joo sori ei, en tykkää teidän uskonnosta tippaakaan. Ap
Vietät silti joulua
Kristityt mielellään ajattelee, että joulu on vain heidän juhlansa, mutta se ei pidä paikkaansa, eikä ole koskaan pitänyt. Suomessa on juhlittu joulua jo kauan ennen kristinuskoa, ja suomalaiseen jouluun liittyy todella paljon elementtejä, jotka eivät ole missään tekemisissä kristinuskon kanssa. Joulu on myös kristityille tärkeä juhla, ja hyvä niin. Sitä juhlivat kuitenkin muutkin, ja ovat aina juhlineet.
Jos tästä tulee enemmän tarvetta keskustella, tehdään tälle oma ketju, ei jäädä täällä jankkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko jäätävää lukea, että juuri keskellä pimeintä talvea tarttee olla läheisten kanssa... Eiköhän olisi järkevämpää pysyä eristyksissä ja tapailla niitä ehkä elossa olevia isovanhempia vaikkapa kesällä? Jos vaikka virus ois heikentynyt jo silloin... Miks juuri nyt pitää kokoontua?
Mäpä kerron nyt esimerkin omasta tilanteestani: Lähden vanhemmilleni jouluksi, ja sinne tulee myös siskoni perheineen. Vanhemmat ovat eläkkeellä ja tilaavat ruoat kotiin. Eivät ole käyneet missään maaliskuun jälkeen. Me kaikki muut aikuiset olemme joko 100 % etätöissä tai vanhempainvapaalla kotona. Mukaan tuleva lapsi on kotihoidossa. Kukaan ei ole nähnyt ketään missään kuukausiin. Kaksi viikkoa ennen joulua siirrymme kaikki loputkin tilaamaan ruoat kotiin ja lopetamme kaupassa käynnin.
Sukujoulun viettohan ei ole kielletty, ja tällaisilla turvatoimilla se on riskitöntä hommaa.
Että saa rauhoittua.
Lisään vielä, että ei missään tapauksessa mentäisi, jos ei pystyttäisi järjestämään asiaa näin. Jos siis joku joutuisi esim. käymään töissä tai lapsi olisi päiväkodissa. Homma peruuntuu myös heti, jos tulee pieniäkään flunssan merkkejä. Mutta eihän ihmisiä ole mitenkään kielletty viettämästä pienellä porukalla aikaa, ja jos sen pystyy oikeasti suhteellisen aukottomilla turvatoimilla järjestämään, ei ole mitään tarvetta kököttää yksin kotona jouluna.
Kyllä on kamalan surullista katkeroituneen ihmisen tekstiä. Tuon uhrautumisen alkusyy on kyllä joku muu kuin joulu. Sääliksi käy,
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän myös perheellisiä jotka haluaa olla oman perheen kanssa. Helppohan se on yksineläjien syyllistää muttei nähdä koskaan sitä toista puolta: työssäkäynnin ja perheen pyörittämisen ohella siivoamista, lahjoja, leipomista, ruuanlaittoa jne. Hyvä että jaksaa ne tehdä ja sitten pitäisi vielä huolehtia siitä että kaikilla MUILLA on kivaa ja mukavaa! Just joo. Tänä vuonna on minun vuoroni rentoutua: mies lahjaostoksille, lapset siivoaa, ruoka ostettuna ja itse lepään. En kestitse sukulaisia. Terveisin jouluorjuudesta irtisanoutunut perheenäiti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kamalan surullista katkeroituneen ihmisen tekstiä. Tuon uhrautumisen alkusyy on kyllä joku muu kuin joulu. Sääliksi käy,
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän myös perheellisiä jotka haluaa olla oman perheen kanssa. Helppohan se on yksineläjien syyllistää muttei nähdä koskaan sitä toista puolta: työssäkäynnin ja perheen pyörittämisen ohella siivoamista, lahjoja, leipomista, ruuanlaittoa jne. Hyvä että jaksaa ne tehdä ja sitten pitäisi vielä huolehtia siitä että kaikilla MUILLA on kivaa ja mukavaa! Just joo. Tänä vuonna on minun vuoroni rentoutua: mies lahjaostoksille, lapset siivoaa, ruoka ostettuna ja itse lepään. En kestitse sukulaisia. Terveisin jouluorjuudesta irtisanoutunut perheenäiti
Mä en kans tajua tuota, miten monelle on vaikeaa olla luontevasti toisten kanssa. Naiset varsinkin kokevat, että on heidän tehtävänsä järjestää joku hemmetin show vieraita varten, vaikka olisivat omaa lähisukua. Suomessa ei jotenkin osata olla luontevasti yhdessä. Koetaan, että rakkaiden kanssa oleminen on joku arvosteltava esitys, josta muut sitten tuomitsevat, ja epäonnistuminen on katkera paikka. Ihmeellinen ajattelumalli ja kauhea tekosyy sille, että voi vaikkapa jättää oman sisarensa yksin jouluna.
Miksi ei voi vähän höllätä ja sopia, että tehdään joulu yhdessä niillä voimavaroilla mitä itse kullakin on. Ja se riittää. Ihan sama, vaikka ostetaan tortut vaan kaupasta ja pistetään kynttilä pöydälle, kunhan ollaan yhdessä.
Nää on niitä ihmisyyden perusjuttuja. Kuolinvuoteella ei kukaan mieti, että saakeli kun meni kuivaksi se perunalaatikko silloin yhtenä vuonna, me muistetaan läheisten kanssa vietetty aika.
Me teimme päätöksen vähän viime tipassa varata mökki ja lähteä sinne jouluksi. Ihan vain sen vuoksi, että meille olisi tuppautunut joulua viettämään niin moni sukulainen. Valmiiseen pöytään on niin helppo tulla ja joulutunnelmaa fiilistelemään, kun joku toinen sen tekee heille valmiiksi.
Nyt helpotti stressi. Oman perheen kanssa saamme viettää sellaisen joulun, kun haluamme, eikä tarvitse luoda vieraille heidän kaltaistaan joulutunnelmaa.
Saa haukkua itsekkääksi ihan vapaasti, kun emme kestitse suvun yksineläjiä. Tämän vuoksihan moni normaalioloissa lähtee ulkomaille karkuun joulua.
Vierailija kirjoitti:
Me teimme päätöksen vähän viime tipassa varata mökki ja lähteä sinne jouluksi. Ihan vain sen vuoksi, että meille olisi tuppautunut joulua viettämään niin moni sukulainen. Valmiiseen pöytään on niin helppo tulla ja joulutunnelmaa fiilistelemään, kun joku toinen sen tekee heille valmiiksi.
Nyt helpotti stressi. Oman perheen kanssa saamme viettää sellaisen joulun, kun haluamme, eikä tarvitse luoda vieraille heidän kaltaistaan joulutunnelmaa.
Saa haukkua itsekkääksi ihan vapaasti, kun emme kestitse suvun yksineläjiä. Tämän vuoksihan moni normaalioloissa lähtee ulkomaille karkuun joulua.
Tässä on nyt sellainen logiikkavirhe, että se, että viettää joulua ydinperhettä laajemmalla porukalla ei tarkoita automaattisesti sitä, että yksi raataa ja muut tulevat valmiiseen pöytään täydelliseen kotiin. Homman voi järjestää toisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kans tajua tuota, miten monelle on vaikeaa olla luontevasti toisten kanssa. Naiset varsinkin kokevat, että on heidän tehtävänsä järjestää joku hemmetin show vieraita varten, vaikka olisivat omaa lähisukua. Suomessa ei jotenkin osata olla luontevasti yhdessä. Koetaan, että rakkaiden kanssa oleminen on joku arvosteltava esitys, josta muut sitten tuomitsevat, ja epäonnistuminen on katkera paikka. Ihmeellinen ajattelumalli ja kauhea tekosyy sille, että voi vaikkapa jättää oman sisarensa yksin jouluna.
Miksi ei voi vähän höllätä ja sopia, että tehdään joulu yhdessä niillä voimavaroilla mitä itse kullakin on. Ja se riittää. Ihan sama, vaikka ostetaan tortut vaan kaupasta ja pistetään kynttilä pöydälle, kunhan ollaan yhdessä.
Nää on niitä ihmisyyden perusjuttuja. Kuolinvuoteella ei kukaan mieti, että saakeli kun meni kuivaksi se perunalaatikko silloin yhtenä vuonna, me muistetaan läheisten kanssa vietetty aika.
Mutta kuinka pettyneitä nämä yksineläjät olisi, jos kyläpaikka ei olisikaan heille järjestänyt tunnelmallista, perinteistä joulua.
Kokemusta on yhdestä joulusta, kun nuorin oli 6 kuukauden ikäinen. Päätimme viettää joulun perheen kesken ja karsia pois kaikki krumeluudet. Olin valvonut yöt koliikin takia ja vauva nukkui vieläkin huonosti. Tarkoitus oli, että saan nukkua aattoaamuna, kun mies hoitaa lapset ja laittelee aamupalat. Käymme saunassa päivällä rauhassa ja syömme jouluruoan ajoissa ja pukki on tuonut lahjat kuusen alle jo edellisenä iltana. Lapset saa lahjansa ja sitten vain oleskelemme perheen kesken ja minä ehkä saan taas nukkua päiväunet.
Mutta suunnitelma muuttui, kun meille paukkasikin minun pari sukulaista. Heillä oli selvät sävelet. Aamulla joulupuuro,haudoilla käyminen, joulurauhan julistaminen, ulkoilua, joulusauna illemmalla ja illalla jouluateria pitkän kaavan mukaan ja myöhään lahjojen aukaisu ja sitten konjakin ja seurustelun merkeissä jouluiltaa. Koska näin oli ollut tapana viettää suvussamme joulua.
Olin liian kiltti ja annoin periksi ja siitä tuli kauhein joulu, mitä muistamme. Minä olin ihan poikki ja univelkainen ja vauva itki ja lapset riehuivat väsyneinä ja olimme kaikki stressaantuneita. Toki vieraat hehkutti sitä ihanaa, perinteistä joulutunnelmaa.
Siksi tänä vuonna mökille, kun taas pari sukulaista ilmoitti, että tulevat meille tunnelmoimaan perinteistä joulua. Eivät tule, kun karkaamme mökille karkuun oman perheen voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt sellainen logiikkavirhe, että se, että viettää joulua ydinperhettä laajemmalla porukalla ei tarkoita automaattisesti sitä, että yksi raataa ja muut tulevat valmiiseen pöytään täydelliseen kotiin. Homman voi järjestää toisinkin.
Kyllä ne vieraat usein tulee valmiiseen joulupöytään odottamaan, että kyläpaikassa on joulu heille laitettu jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta
Ja tee olosi mukavaksi
Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap
Asioista kannattaa oppia. Jos et halua olla yksin, perusta perhe. Jos haluat viiniä, matkustelua ja tinderiä tulet lopulta jäämään yksin. Elämä on valintoja.
Kun mä järjestin joulun isommalle porukalle, homma toimi täysin nyyttäriperiaatteella. Valmistin yhden ruokalajin, muut toivat jotain muuta, ja loput ostettiin yhdessä kaupasta. Sisko ja ystävä tulivat siivousavuksi yhtenä päivänä, siivottiin se mikä jaksettiin ja sitten juotiin viiniglögiä ja hihiteltiin. Koristeltiin kuusi yhdessä. Aattona ihmiset toivat lainaan mulle myös astioita, mm. jälkkärikulhot, joita en itse omista, enkä halua omistaa, kun en yleensä jälkkäreitä syö. Ne jotka halusivat, saivat jäädä mun pieneen kaksioon patjalle yöksi. Vanhemmat olivat kuitenkin halunneet varata hotellin, etteivät olisi vaivaksi. Meillä oli lahjakielto, ajateltiin niin, että jokaisen tuoma ruokalaji oli se yhteinen lahja.
Oli aivan mahtavaa ja stressitöntä. Ei tullut konkurssia eikä burn-outia kenellekään.
On ihan omassa päässä, jos joulun järkkääminen tarkoittaa itselle jotain kauheaa vannekiristääpäätäni-enjaksaenää-työleiriä.
Mutku mun tunnelma ja perinteet ja jouluaatto