Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna

Vierailija
28.11.2020 |

Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.

Kommentit (1059)

Vierailija
21/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.

No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap

Herranjestas! Itse olet päättänyt elää yksin tai ilman lapsia. Ole itse aktiivinen.

Vierailija
22/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omia läheisiä saa tavata ja olla alle 20-10 ryhmissä . Käyttäkää järkeä . Sairaat omaan huoneeseen / lääkäriin ,terveet yhteen .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se surullista. Muilla sisaruksilla on oma perhe. Mun perhe on mun sisarukset koska ei ole muuta. En voi viettää joulua perheen kanssa vaikka muut voi, sisarukset ovat oman perheen kanssa ja minä en kenenkään. Näin meidän "perheessä".

On täysin luonnollista, että perheelliset haluavat viettää joulun oman perheensä kesken. Ikävää sille perheettömälle, jos joutuu olla yksin, mutta ei ne perheelliset oli mitenkään vastuussa perheettömän joulunvietosta.

Jokaisella on tietenkin oikeus viettää joulua oman perheen kesken jos haluaa. Mä vähän kyllä silti haastaisin tota luonnollisuuden ajatusta. Ei tulisi esimerkiksi jossain Etelä-Euroopassa kuuloonkaan, että joku sukulainen jätetään yksin jouluna, saatika että oma sisarus.

Voin vannoa, että jos omassa suvussani olisi joku yksinäinen jouluna ja mulla perhe, meille olisi kyllä tervetullut. En kestäisi elää itseni kanssa, jos jättäisin jonkun yksin, enkä koe mitään erityistä arvoa siinä, että ollaan nimenomaan vain oman perheen kesken sen kustannuksella, että toiset jätetään yksinäisyyteen. Lapsilleni haluaisin myös opettaa, että porukalla on kivempaa ja kaikista pidetään huolta.

Vierailija
24/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysymys ihmisten vihaamisesta tai syrjimisestä vaan ettei tauti tartu ja leviä .

Vierailija
25/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap odottaa vaan, että joku tajuaisi kutsua? :D Ok, ainakin meidän piireissä sitä kutsua sais kyllä odotella, kun on itsestäänselvää että kaikki ovat tervetulleita, että eikun kysyy vaan "sopiiko jos tulen", tai nyt me kyllä suunniteltiin ihan porukalla että kokoonnutaan, 5 eri taloutta yhteen eri puolilta Suomea (tosin vain 2 lapsiperhettä, 3 lasta yhteensä näissä).

Vierailija
26/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo niin kauheaa? Laita joulutunnelmaa kotiisi, ja katselet vaikka tv:stä konsertteja. Olen viettänyt yhden joulun yksin. Valehtelematta se on ollut yksi parhaista jouluista. Pukeuduin juhlavaatteisiin, ja tein mieluisaa ruokaa.

Yksi parhaista jouluista oli yksin tehty aattoinen lentomatka maailman toiselta laidalta kotiin. Uskomattoman rentouttava kokemus!  Vain kiireettömiä jouluiseksi somistettuja lentokenttiä, hiljainen lentokone ja omat ajatukset.

Vierailija
27/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.

No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap

Herranjestas! Itse olet päättänyt elää yksin tai ilman lapsia. Ole itse aktiivinen.

Mä sairastuin syöpään ja multa poistettiin kohtu ja mun mies jätti mut. Toivottavasti tuli  hyvä mieli kommentistasi. En ymmärrä tätä sinkkuihin ja lapsettomiin kohdistuvaa vihapuhetta ollenkaan. Aina automaattisesti oletetaan, että ovat paskoja ihmisiä. Häpeä! Ap.

Vierailija
28/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestetäänkö tänä vuonna yksinäisten joulujuhlia? Kotikunnassani se on jo perinne.

Vierailija
29/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta

Ja tee olosi mukavaksi

Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys  tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap

Tulipa paha mieli.. ovatpa sisaruksesi ajattelemattomia, vielä kehuskella kuinka ihanaa on, ettei tule vieraita. Laskevat sinut vieraaksi :(

Ehkä sullakin joskus on puoliso ja/tai lapsia, joiden kanssa viettää joulut. Sitten voit unohtaa noi vanhat ”perheenjäsenet”.

Itse vietän joulun vanhempieni ja pikkusiskon kanssa. Vanhempia isosiskoja kyllä harmittaa, ettei voida tänä jouluna olla kaikki yhdessä, vaikka heillä miehet ja lapset onkin. Kuulemma joulu ei tunnu joululta kun ei ole vanhemmat ja pikkusiskot mukana.

Vierailija
30/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihjaiset siskollesi että 'tulee yksinäinen joulu'. Eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi vielä Joulua. Ja nyt eletään poikkeus aikoja. Ihmisiä kehotetaan viettämään Joulua vain niiden kanssa joiden kanssa asuu saman katon alla. Jos yksinäinen Joulu on tullakseen niin yritä silti nauttia siitä. Ostat kinkun ja jouluruuat. Koristelet kuusen. Ostat punaviiniä ja fiilistelen. Samalla lupaat itsellesi että ensi vuonna sinulla on kumppani kainalossa jonka kanssa Joulua vietät.

Kiitti! Tosi kiva kommentti. Mutta nythän kaikki siis olettaa, että mä etsin kumppania. Mistä tämä oletus tuli? Ei mulla ole haku päällä, enkä tarvitse tähän nyt kumppania. Olen ihan tyytyväinen näin. Ei kaikkien tarvitse olla parisuhteessa.

Ja joo, sisarukset siis kyllä tietävät kaikki, että mulle on tulossa yksinäinen joulu.

Ap

Vierailija
31/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut matkustaa, mutta tänä jouluna se on vaikeaa. Suomi on täynnä sinkkuja, täytyy yrittää löytää samassa elämäntilanteessa olevia ja keksiä jotain yhdessä.

Toi on musta sellainen ratkaisu, jota tarjotaan aika helposti, mutta jota ei välttämättä ole kovin helppo toteuttaa. Se, että kaksi ihmistä on sinkkuja, ei vielä tarkoita, että heillä olisi automaattisesti jotain yhteistä. Perheen ja vanhojen ystävien korvaaminen yhtäkkiä jollain random-sinkkuporukalla on aika hitonmoinen homma. Kaikki me sinkut ei myöskään olla parikymppisiä bilettäjiä, kuten monet saattavat ajatella. Mäkin viihdyn parhaiten ihan niissä omissa tutuissa ja rakkaissa sukulais- ja ystäväporukoissa. Uusia ystäviä toki kannattaa aina hankkia, mutta ei se ole ihan niin yksinkertaista, että onnistuisi tuosta vaan päättämällä.

Mulla jouluun liittyy monia rakkaita perinteitä ja nimenomaan se perhekonteksti. Tietenkin jos tämä nyt on tätä, pitää sitten pikku hiljaa alkaa muodostaa niitä uusia perinteitä, mutta ei se ihan tuosta vaan ilman haikeutta onnistu. Mulla on yksi sinkkukaveri, jonka voisin kutsua kylään, mutta hän ei ole ollenkaan jouluihminen eikä välitä ruoastakaan tuon taivaallista. Varmaan päädyttäisiin syömään irtokarkkeja ja katsomaan telkkaria. Ihan kivahan sekin, mutta en mä sellaista joulua halua. Lisäksi hän taitaa vähän toivoa, että olisin kiinnostunut hänestä romanttisesti, joten se olisi aika vaivaannuttavaa lopultakin, jos kutsuisin kylään. Saattaisi tulla vääriä signaaleja.

Ap

No näin varmaan on, ettei se onnistu, jos tuosta noin vaan kokoonnutaan tuntemattomien kanssa.. Mutta jos löydät ihmisiä, joihin tutustut pikkuhiljaa, niin sitten on luontevampaa keksiä jotain yhdessä joulunakin. Ja sinkku ymmärtää toista sinkkua, joten jonkun ehdotuksen tekeminen ei tunnu tuputtamiselta, kun tiedät että toisella on sama tarve viettää aikaa yhdessä juhlapyhinä.

Vierailija
32/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta

Ja tee olosi mukavaksi

Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys  tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap

Tulipa paha mieli.. ovatpa sisaruksesi ajattelemattomia, vielä kehuskella kuinka ihanaa on, ettei tule vieraita. Laskevat sinut vieraaksi :(

Ehkä sullakin joskus on puoliso ja/tai lapsia, joiden kanssa viettää joulut. Sitten voit unohtaa noi vanhat ”perheenjäsenet”.

Itse vietän joulun vanhempieni ja pikkusiskon kanssa. Vanhempia isosiskoja kyllä harmittaa, ettei voida tänä jouluna olla kaikki yhdessä, vaikka heillä miehet ja lapset onkin. Kuulemma joulu ei tunnu joululta kun ei ole vanhemmat ja pikkusiskot mukana.

Puoliso ei ole haussa, mutta voihan sellainen joskus eteen tupsahtaakin. Lapsia en voi saada. Ap

Vierailija
33/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko tulla seuraksi?

Vierailija
34/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sinua surettaa ja tuntuu haikealta kun näyttää siltä, että joudut tahtomattasi luopumaan sinulle tärkeästä joulusta ja sen myötä nousee vielä tuo kokemus perheettömyydestä ja joukkoon kuulumattomuudesta. Ei siitä voi suoraan hypätä sellaiseen "nytpä järjestän itselleni kivan joulun" -moodiin, anna surun ja harmin tulla ja koeta pitää itsestäsi hyvä huoli.

Joulumieli on ehkä tänä vuonna kadoksissa, mutta se voi jollain uudella tapaa löytyä tulevaisuudessa. Väkisin sitä ei voi tehdä eikä tarvitsekkaan. 

Vierailija
35/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko sinun kaikki ystävät perheellisiä? Joku muu yksinäinen sukulaisesi? Elääkö sinulla vielä setiä tai tätejä jotka elelevät yksinään tai joku sinkku serkku? Soitat ja kyselet kuulumisia. Kysyt mitä Joulu suunnitelmia on. Ainakin voi aattona rupatella hetken puhelimessa jos ei muuta.

Vierailija
36/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tosiaan, miten kaikki tarjoaa ratkaisuksi sitä, että pitää hommata itselleen se puoliso ja lapsia. Ja sitten voidaan kaikki kökkiä omissa tuvissamme omien perheidemme kanssa. Ei yksinäisyys sillä tavalla maailmasta poistu. Ehkä kannattaisi ennemmin miettiä, miksi kaikki ovat Suomessa niin jumittuneita siihen ajatukseen, että ollaan vaan sen oman ydinperheen kanssa. Eihän se ole ollenkaan normaalia.

Tästäkin ketjusta paistaa läpi, että ainoa ratkaisu on hankkia oma puoliso ja perhe, ja jos ei, sitten sitä ansaitseekin olla yksin, tai ainakaan kenenkään ei tarvitse siitä välittää.

Kovaa puhetta.

Vierailija
37/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se surullista. Muilla sisaruksilla on oma perhe. Mun perhe on mun sisarukset koska ei ole muuta. En voi viettää joulua perheen kanssa vaikka muut voi, sisarukset ovat oman perheen kanssa ja minä en kenenkään. Näin meidän "perheessä".

Jep! Sä tiedät, mistä puhun! Ap

Kyllä, tiedän miltä susta tuntuu. Haluaisi vaan olla jonkun perhettä. Enkä kuitenkaan halua syyllistää ja marttyroida, koska niinhän se on, heillä on nyt oma perhe. Mullakin on, ne sisarukset mutta se ei nyt tässä paina niin paljon. En vaan ikinä ajatellut että tämä menee näin ja on se surullista.

Laitan itselleni aina jouluruuat ja joulun tunnelman olen saanut kotiini silti.

Vierailija
38/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestetäänkö tänä vuonna yksinäisten joulujuhlia? Kotikunnassani se on jo perinne.

Hmmm... Mä en oikeastaan ole yksinäinen, enkä kokisi millään tavalla tuollaisia tilaisuuksia itselleni tarkoitetuiksi. Siis ihanaa, että niitä järjestetään (tosin ehkä tänä vuonna ei?), mutta en mä kokisi oloani yhtään paremmaksi lusikoidessani luumusoppaa ventovieraiden ja ehkä osin syrjäytyneiden elämän kolhimien ihmisten kanssa jossain seurakunnan kerhohuoneella. En voisi edes kuvitella. Ap

Vierailija
39/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep! Sä tiedät, mistä puhun! Ap

Kyllä, tiedän miltä susta tuntuu. Haluaisi vaan olla jonkun perhettä. Enkä kuitenkaan halua syyllistää ja marttyroida, koska niinhän se on, heillä on nyt oma perhe. Mullakin on, ne sisarukset mutta se ei nyt tässä paina niin paljon. En vaan ikinä ajatellut että tämä menee näin ja on se surullista.

Laitan itselleni aina jouluruuat ja joulun tunnelman olen saanut kotiini silti.

No juuri tuo! En mäkään todellakaan halua ketään syyllistää ja ilman muuta sisaruksilla on oikeus viettää joulua aivan kuten haluavat, mutta kun itse kaipaisi niin kovasti myös sitä perhefiilistä. Sisaruksethan eivät lakanneet olemasta mun perhettä vaikka menivät naimisiin ja saivat lapsia. Mutta lakkasinko mä olemasta heidän perhettään silloin? Vannon, että jos osat olisivat toisin, en varmasti jättäisi ketään heistä yksin. Tuntuu todella pahalta, että kukaan heistä ei halua minua mukaan.

Moni ei ehkä ymmärrä sitä, ettei sitä perheen kanssa vietetyn ajan fiilistä oikein voi korvata jollain random-sinkkuseuralla tai yksinäisten kinkkujuhlalla. Kyllähän mä nyt tuntisin oloni kahta surullisemmaksi kinnujonossa jonkun rantojen Ranen kanssa. Mielummin sitten todellakin ihan yksin kotona konvehtirasian kanssa. Mietin, että laitan varmaan ainakin joulukuusen ja kalat kyllä ihan itselleni.

Mutta kyllä tästä varmaan jonkinlainen haava sieluun jää. Tosi surullinen olo. Pitää vaan jotenkin tottua varmaan tähän ja oppia kääntämään asia voitoksi. Tai jotain muuta ällöpositiivista scheissea.

Ap

Vierailija
40/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isovahemmat kuolivat, jäätiin äidin kanssa viettämään kaksin joulut, olen ainoa lapsi. Äidin sisarukset omissa sukuhaaroissaan. Sitten kuoli äitikin ja minä jäin oman sukuhaarani ainoaksi.

Olen ollut jouluja yksin ja ystävien luona, etenkin yhdessä perheessä tunnen olevani osa joulunviettoa enkä ulkopuolinen.

Lähin lähiomainen on (kummi)täti ja tajuan juuri, että unohdin vastata hänen viestiinsä kuukausi sitten, kun se hautautui kiiteisenä työpäivänä. No, eivät kauheasti kanna huolta, koska eivät ole kysyneet uudestaan, olenko edes hengissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi