Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Väitöstutkimus: Äidit tinkivät urahaaveistaan – perheen sisällä yllättävän vähän neuvotteluvaraa työssäkäynnistä

Vierailija
28.11.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11668087

Oletko sinä joutunut tinkimään urahaaveistasi tai jopa urastasi perheesi takia? Onko se tasa-arvo oikeasti levinnyt perheiden sisälle, niin että mies jäisi hoitamaan lapsia, jotta vaimon ura etenisi?

Kommentit (1316)

Vierailija
1281/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isi kirjoitti:

Naiset ei ymmärrä että perhe on yhteinen projekti. Työelämä ja pienlapsivaihe on olosuhteiltaan pahimmillaan kylmää kyytiä. Feminismi opettaa surutta panemaan kaiken ikävän miehen harteille ja ottamaan avioeron. Perheen selviytyminen kovissa oloissa vaatisi sitoutumista yhteiseen rojektiin....naiset ei osaa pysty tähän.

Jos pikkulapsivaihe on helpompaa yksin ilman miestä, niin kyllä se on mies, joka ei siihen projektiin osallistunut. Päinvastoin, lisäsi taakkaa mm. valittamalla.

Eikä todellakaan voi mennä minkään sellaisen taakse, että mies elättäisi perhettä tms. Minulla (naisella) tuli pitkä lovi säästöihin perhevapaiden aikana, vaikka toki laskin kulutusta normaalista huomattavasti. Mies tienasi ja säästi normaalisti. Eron jälkeen minä tienaan miestä enemmän, vaikka hoidan lapsiarjen yksin ja mies vain joka toisen viikonlopun.

Siis ei mies säästä perhevapaiden aikana jos nainen kuluttaa samaan aikaan omia säästöjä! Mies maksaa tottakai enemmän menoja.

Vierailija
1282/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tilanne tämä, tuntuu irvokkaalta, että jotkut puhuvat että perheiden pitää itse saada päättää. Ja kuitenkin se päätös on aina sama: nainen kotiin. Siksi tarvitaan vaikka pakolla erilliset perhevapaat miehille.

Ja joillekin se tuntuu olevan ylivoimaista ymmärtää, että tuo on nimenomaan naisten oma vapaa tahto. He haluavat jäädä kotiin. Ei siellä taustalla ole se, että oma rakas mies olisi joku tyranni, joka määräisi kaiken. Ja siksi jotkut haluavatkin valtiovallan toimesta pakottaa miehet kotiin ja pakottaa naiset duuniin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tilanne tämä, tuntuu irvokkaalta, että jotkut puhuvat että perheiden pitää itse saada päättää. Ja kuitenkin se päätös on aina sama: nainen kotiin. Siksi tarvitaan vaikka pakolla erilliset perhevapaat miehille.

Tällaisten juttujen takia meillä jäi lapsiluku yhteen. Olin kolme vuotta kotona ja en todellakaan olisi kyennyt menemään töihin samalla kun imetin tai ylipäätään kun lapsi oli pieni ja herätteli öisin. Olin hormonien ja väsymyksen takia mielialoiltani hyvin ailahteleva. Varsinkin silloin kun lopetin imetyksen alkoi masennus. Eli mitähän hyötyä siitäkin olisi ollut: Saikulla olisin kuitenkin joutunut olemaan.

Kaikilla ei ole myöskään siistiä sisätyötä. Omaan työhöni kuului ulkona oleminen pitkiäkin aikoja. En olisi päässyt missään vaiheessa pumppaamaan maitoa pois vaan olisin kastellut työpaidat ja saanut rintatulehduksen töissä. Lisäksi työhön kuului hallintaotteet asiakkaisiin jotka olivat väkivaltaisia.

Tuntuu, että näissä ajatellaan vain toimistotyöläisiä.

Miten on niin vaikeaa hyväksyä biologiset tosiasiat? Aina voi sönköttää että isä voi ruokkia lasta pullosta, mutta meille kyllä neuvolassa kerrottiin että imuote on erilainen nännistä ja pullosta, eli voi tulla ongelmia jos vaihtelee. Lapsi ei enää hyväksykään jompaa kumpaa. Valittiin siis rinnat ja se, ettei tarvitse tuttipulloja pestä.

Lisäksi joillain naisilla se maidontuotanto on luokkaa oma meijeri, eli sitä tulee suihkuamalla pitkään. Imetin reilun vuoden. Lopussakin omat työvuoroni olisivat olleet liian pitkiä ja hankalia.

Juuri näin. Tuntuu, että lapsettomat täällä vaativat kiivaasti, että äidin pitää vaikka väkisin palata töihin vaikka vauva olisi täysimetyksellä.

Ne on elämästä vieraantuneita kommentteja. Ei taatusti paranna naisten eikä lasten asemaa kiskoa vauva äidin rinnoilta. Kaikki äidit eivät tosiaan tee myöskään siistiä sisätyötä puhumattakaan etätyöstä.

Mediaani imetysaika on 6kk ja täysimetysaika vain 1,5kk. Suurin osa ei imetä enää esim. 7kk ikäistä lasta ollenkaan. On ihan eri tarina, jos äiti haluaa olla kotona, mutta jos äiti toivoo, että vapaat jaettaisiin tasan ja lapsen isälläkin sellainen suunnitelma oli, kunnes keksi, ettei vauvan kanssa kotona olekaan niin inspiroivaa ja päättikin, ettei sittenkään jää kotiin, jolloin lapsen äidin on käytännössä pakko pitää kaikki perhevapaat, niin asetelma on ihan eri.

Äiti haluaa olla kotona? Mitäs jos sovittais ettei ne saa jäädä kotiin vaikka haluaisivat. Eihän se nyt niin mene että toimitaan äidin mielihalujen mukaan ja jälkikäteen vääristellään kuka toivoi ja mitä.

No kyllä se perusperiaate nyt vaan näin on, että perheet saavat itse päättää. Käytännössä tämä usein on miehen päätös, että mies joko haluaa jäädä perhevapaille tai ei halua. Jos ei halua, niin naisen on sitten oltava kotona siihen asti, että muksun voi laittaa päiväkotiin.

Ikävää, jos sinun perheessä kumpikaan ei haluaisi olla perhevapaalla edes vauva-aikaa. Useimmat äidit haluavat olla vauvan kanssa ja varmasti monet isät.

En tiedä yhtäkään pikkuvauvaperhettä, joka riitelisi siksi, ettei kumpikaan halua olla kotona. Jos tällainen tilanne tosiaan on, säälin lasta jota kukaan ei halua.

Kyllä minä olin kotona siihen asti, kun lapsi oli 1v 3kk. Ei se silti poista ärtymystä siitä, ettei lasten isä pitänyt edes kaikkia isyysvapaitaan, vaikka ihan muuta lupaili. Käytännössä hän ulkoisti itsensä koko perheestä, eikä sittenkään, kun minäkin menin töihin, osallistunut lapsen vaatimiin joustoihin työajasta. Hän myös harrasti, mutta vastusti ajatustakin siitä, että minä olisin yhdenkin illan pois. Eron kautta sain miehen hoitamaan lapset edes joka toisen viikonlopun.

Eli mies ei halunnut yhtään olla yksin lapsen kanssa ja mulla oli ajatus kahden vanhemman perheestä, jossa vastuuta jaetaan ja esim. molemmille mahdollistetaan harrastaminen ja joustot työstä jaetaan (kun silloin tienattiinkin saman verran). Mies oli epäreilu.

Vierailija
1284/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus tai vanhempainvapaa ei ole pakollinen. Jos kumpikaan ei halua jäädä kotiin voi mennä töihin. Täällä keskustellaan niinkuin laki pakottaisi olemaan kotona.

Vierailija
1285/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joillekin se tuntuu olevan ylivoimaista ymmärtää, että tuo on nimenomaan naisten oma vapaa tahto. He haluavat jäädä kotiin. Ei siellä taustalla ole se, että oma rakas mies olisi joku tyranni, joka määräisi kaiken. Ja siksi jotkut haluavatkin valtiovallan toimesta pakottaa miehet kotiin ja pakottaa naiset duuniin.

Sori nyt vaan, mutta pikkulapsiperheiden avioerot (ja erot avoliitosta) ovat ihan peruskauraa ja johtuvat usein juurikin siitä, että lapsiarjen vastuut kaatuvat yksin naiselle suhteen aikanakin. Nainen ei voi arvostaa, saati rakastaa, miestä, joka sluibaa oman lapsensa vanhemmuudesta, ja parisuhdekin kuolee, jos mies pitää naista lähinnä kotiorjana.

Vierailija
1286/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ura.

Suurin osa on tavallisia duunareita. Ei siinä uraa rakenneta.

Sen pari vuotta, mitä olin kotona, ei paljon hetkauttanut. Silti työvuosis ehti kertyä päälle 40 v

Eläkkeellä oleva duunari nainen 211

Vierailija
1287/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakottaminen on ainoa tapa, jolla muutosta saadaan, jos halutaan.

Meilläkin vaimo jäi hihkuen kotiin. Pääasiallinen syy oli matalapalkkatyö, josta halusi parin vuoden hengähdystauon.

Lienee sama myyjillä, lähihoitajilla, opettajilla, päiväkodin työntekijöillä jne. jne. yleisissä naisammateissa, joissa ei edetä mihinkään vaan jökötetään kymmeniä vuosia samassa positiossa.

Vierailija
1288/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu kun perhebarometrissa erityisesti naiset vastustivat iseille korvamerkittyjä lisäkuukausia ja halusivat sen sijaan "perheen saavan itse päättää".

Tässä nyt vähän haiskahtaa se, että halutaan jäädä kotiin mutta siitä on sitten mukavaa uhriutua.

Mitä helvataa on tää teidän jankuttama uhriutuminen? Saako siitä rahaa? 

Viimeaikoina suurimmat uhriutujat löytyy täältä, miehet ruikuttaa kuin ikinä ennen. Ku naiset byhyy ja feministit byhöö...

Me ei sentään tehdä väikkäriä aiheesta, ja laiteta lehdistöä tekemään valheellista artikkelia teikäläisistä.

Koska ette pääse edes yliopistoon.

Vierailija
1289/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon vaikeampaa ja harvinaisempaa tienata hyvin kuin osata hoitaa vauvaa. 

Melkein kuka tahansa osaa hoitaa vauvaa. 

Hyvin harva tienaa yli sata tonnia vuodessa.

Vierailija
1290/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti joka ei halua tehdä paljon töitä kirjoitti:

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, kun et tiedä yhtään, miten lapsen hoito ja kasvatus vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen myöhemmin.

Vierailija
1291/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, kun et tiedä yhtään, miten lapsen hoito ja kasvatus vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen myöhemmin.

Olen eri, mutta kyllä se vauvavuonna on aika yksinkertaista, mitä se lapsi tarvitsee kasvaakseen tervepäiseksi. Arvostusta siitä, että esim. korkeakoulutettu, hyvätuloinen nainen suostuu zombiena hengailemaan vauvan kanssa kotona ja valvomaan yöt, olisi tarpeen. Ja mulla on siis lapsia ja tienaan 100keur/v (olen nainen) ja se vauvavuosien valvominen oli ihan kamalaa. Kyllä se miehen osa silloin (nuku yöt ja käy töissä kuten ennenkin) oli huomattavasti helpompi. Kaiken lisäksi minun piti käyttää säästöjäni elämiseen samalla, kun mies tienasi ja säästi itselleen lisää. Todellakin erosin noin epäreilusta kuviosta ja lasten isä näkee lapsia joka toinen viikonloppu. Jos mies ei kontribuoi, niin ei saa hyötyjäkään.

Vierailija
1292/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen ei pysty oman miehensä kanssa neuvottelemaan ja sopimaan kummallekin sopivasta järjestelystä, tuskin työelämä hänessä kovinkaan kummoista naisjohtajaa menettää.

Kouluttautumalla hyväpalkkaiselle alalle, tiebaamalka hyvin ja valitsemalka oikeanlaisen miehen nainen pystyy valkan hyvin luomaan uraa. Itsestä se on kiinni, ei yhteiskunnasta.

T. Ylilääkäriäiti, joka jakoi miehensä kanssa hoitovapaan 1:1

No onpa typerä kommentti. Luulisi nyt lääkärin tietävän, että uraa voi tehdä muuallakin kuin johtotehtävissä. Ei huippuasiantuntijana välttämättä mitään säkenöiviä johtamistaitoja tarvita. Muutenkin ottaa päähän tämä nyky-yhteiskunnan alituinen johtamisen ihannointi. Ihan kuin mitään muita taitoja kuin johtamista ei tarvitsisi arvostaa eikä muista taidoista tarvitsisi maksaa hyvää palkkaa.

Vierailija
1293/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta molemmista ja olen kyllä ainakin osittain eri mieltä. Hyvin nukkuvan vauvan hoitaminen oli helpompaa kuin vaativa työ, mutta 1-2 taaperon ja huonosti nukkuvan vauvan kanssa ei kyllä ollut yhtään niin yksinkertaista. Puhumattakaan erityislapsen kasvattamisesta.

Vierailija
1294/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muutama ns. luovien alojen täti leikkii vähän työntekoa ja yllättää, ettei mies ole sen takia valmis jäämään kokopäivätöistä kotiin? Voi kyynel. 

Vierailija
1295/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainen ihan mielellään uhraa uransa, jos vaan saa lapsia. Miehen tehtävä on olla provider, miehelle voi olla henkisesti vaikeaa jäädä kotiin jumiin.

Minulla on ura eikä lapsia, voisin antaa uran pois, jos tilalle tulisi lapset, mutta ei sitä enää voi muuttaa.

Juuri näin. Puolisoni on akateemisesti koulutettu ja hän oli kotona niin pitkään kun lapset asuivat kotona. Meni takaisin töihin vasta sitten kun lapset olivat jo omillaan. 

Vierailija
1296/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isi kirjoitti:

Naiset ei ymmärrä että perhe on yhteinen projekti. Työelämä ja pienlapsivaihe on olosuhteiltaan pahimmillaan kylmää kyytiä. Feminismi opettaa surutta panemaan kaiken ikävän miehen harteille ja ottamaan avioeron. Perheen selviytyminen kovissa oloissa vaatisi sitoutumista yhteiseen rojektiin....naiset ei osaa pysty tähän.

Jos pikkulapsivaihe on helpompaa yksin ilman miestä, niin kyllä se on mies, joka ei siihen projektiin osallistunut. Päinvastoin, lisäsi taakkaa mm. valittamalla.

Eikä todellakaan voi mennä minkään sellaisen taakse, että mies elättäisi perhettä tms. Minulla (naisella) tuli pitkä lovi säästöihin perhevapaiden aikana, vaikka toki laskin kulutusta normaalista huomattavasti. Mies tienasi ja säästi normaalisti. Eron jälkeen minä tienaan miestä enemmän, vaikka hoidan lapsiarjen yksin ja mies vain joka toisen viikonlopun.

Siis ei mies säästä perhevapaiden aikana jos nainen kuluttaa samaan aikaan omia säästöjä! Mies maksaa tottakai enemmän menoja.

Miksi ihmeessä maksaisi? Ei mies naisen visa ole.

Vierailija
1297/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu kun perhebarometrissa erityisesti naiset vastustivat iseille korvamerkittyjä lisäkuukausia ja halusivat sen sijaan "perheen saavan itse päättää".

Tässä nyt vähän haiskahtaa se, että halutaan jäädä kotiin mutta siitä on sitten mukavaa uhriutua.

Mitä helvataa on tää teidän jankuttama uhriutuminen? Saako siitä rahaa? 

Viimeaikoina suurimmat uhriutujat löytyy täältä, miehet ruikuttaa kuin ikinä ennen. Ku naiset byhyy ja feministit byhöö...

Me ei sentään tehdä väikkäriä aiheesta, ja laiteta lehdistöä tekemään valheellista artikkelia teikäläisistä.

Koska ette pääse edes yliopistoon.

Juu, yksikään mies ei ole yliopistossa.

Vierailija
1298/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isi kirjoitti:

Miksi ihmeessä maksaisi? Ei mies naisen visa ole.

Mieshän maksaa oman lapsensa kuluja. Säästöä tulee siitä, kun lapsesta ei mene hoitomaksuja. Jos puolivuotiaalle pitää hommata lastenhoitaja, se maksaa ja paljon.

Vierailija
1299/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä ei ikinä huomioda sitä, ettei kaikkea mitata rahassa ja kaikissa kyselyissa juuri perhe on ihmisille työtä tärkeämpi ja tämä on totta eritryisesti naisten kohdalla.

Saavat siis jotain parempaa tilalle ja mikä ihme insentiivi naisille on edes luoda uraa jos siitä ei ole kuin lähinnä haittaa parisuhdemarkkinoillakin?

Olet väärässä.

Tutkitusti naiset katuvat kuolinvuoteellaan eniten sitä, että ovat tuhlanneet elämänsä lasten ja miehen palvelemiseen, ja uhranneet omat unelmansa, opiskelunsa ja työnsä.[/quote

Tutkitusti miehet katuvat kuolinvuoteellaan sitä, etteivät olleet enemmän lastensa kanssa.

Tuo kertoo siitä että naiset ovat syntyjään itsekkäitä opportunisteja joita kiinnostaa oma mukavuus. Miehiä kiinnostaa toisten etu.

Vierailija
1300/1316 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä ei ikinä huomioda sitä, ettei kaikkea mitata rahassa ja kaikissa kyselyissa juuri perhe on ihmisille työtä tärkeämpi ja tämä on totta eritryisesti naisten kohdalla.

Saavat siis jotain parempaa tilalle ja mikä ihme insentiivi naisille on edes luoda uraa jos siitä ei ole kuin lähinnä haittaa parisuhdemarkkinoillakin?

Olet väärässä.

Tutkitusti naiset katuvat kuolinvuoteellaan eniten sitä, että ovat tuhlanneet elämänsä lasten ja miehen palvelemiseen, ja uhranneet omat unelmansa, opiskelunsa ja työnsä.[/quote

Tutkitusti miehet katuvat kuolinvuoteellaan sitä, etteivät olleet enemmän lastensa kanssa.

Tuo kertoo siitä että naiset ovat syntyjään itsekkäitä opportunisteja joita kiinnostaa oma mukavuus. Miehiä kiinnostaa toisten etu.

Ei, vaan juurikin päinvastoin. Miehet ovat itsekkäitä ja itsekeskeisiä, omaa etuaan ajattelevia.

Mies voi jättää vaimonsa ja lapsensa ilman pienintäkään tunnontuskaa, ja olemaan tapaamatta heitä enää koskaan. Niin itsekkäitä ja itsekeskeisiä miehet ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä