Löysin liinavaatekaapista konjakkipullon ja viinipullon.
Mies käy naukkailemassa. Juo julkisesti vähän viikonloppuisin, mutta lisäksi on sitten tuollaista.
Todella tympeää mielestäni, en ymmärrä ollenkaan.
miten suhtautuisitte?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 02:44"]
Ap, kertomasi perusteella olet alkoholin suhteen tiukkapipoinen. Miten voit käydä lasten kanssa Euroopassa, jossa juodaan pari kaljaa tai viinilasillista joka päivä?
Epäilen, että itsekin tuollaisen naisen puolisona alkaisin piilotella niitä pulloja.
Jos jatkat kieltolinjallasi, niin seuraava vaihe on sitten se, että hän siirtyy sinne baariin, kuten sanot toivovasi. Oletko varma toiveestasi? Niin kauan kuin hän tissuttelee kotona, tiedät paljonko hän juo ja missä hän aikaansa viettää. Teillä on nyt keskustelun paikka, mutta muista, ettei se toimi sillä tavalla, että sinä sanelet paljonko toinen saa juoda. Myös sinun pitää pystyä antamaan periksi, koska kyseessä ei selkeästi ole mikään ongelma, kun et kerran ole asiaa edes huomannut hänen käytöksestään!
[/quote]
tässä oli nyt paljon oiottavaa... niin kuin olen sanonut monta kertaa, en kiellä juomista kokonaan, mutta en hyväksy, että juodaan viikolla monta annosta tai viikonloppuisin molempina iltoina reilusti (on oltava muitakin rentoutumistapoja kuin viina) tai vedetään kännit kotona lasten nähden. Kun nyt olen puhunut miehen kanssa, niin ilmeni, että hän on kokenut paineita noista yt- ja remonttiasioista ja lähtenyt purkamaan niitä juomisella. Tajusin juuri, että mies ei ole käynyt hetkeen juoksulenkillä tai salilla, mitä ennen harrasti. Tämä salatissuttelu on tullut sen tilalle.
kun asia tuli nyt päivänvaloon, mies sanoi, että se on karannut käsistä ja on oikeasti ongelma, joka täytyy pistää poikki. Kai nuo isältä perityt alkoholistigeenit ovat nyt aktivoituneet. :( mutta kai tästä päästään eteenpäin. Mies ei sanonut sanaakaan tyyliin "ku sä et anna mun juoda". Ei puolustellut tissuttelua mitenkään, määriä hieman vähätteli mutta ei sitten enää, kun keräsin kaikki jemmapullot ja -tölkit yhteen. Niitä oli tosiaan kassitolkulla, jopa sulakekaapista löytyi.
Kyllä alkaa olla aikamoiset ongelmat käsillä jos on pakko juoda joka päivä ja salaa pulloja piilotellen. Kuulostaa aivan alkoholistilta mitä sitä kaunistelemaan.
Valitettavasti tilanne on jo paha. Oma isäni oli juuri tuollainen, että muutaman otti julkisesti ja sitten loput piilossa. Tilanne meni siihen, että julkisesti ei enää otettu, vaan piilopulloja oli joka puolella. Kaksi työtä meni alta ja muutama turha lopetus yritys. Nyt antabukset ja masennus. Tämä alkoi pikkuhiljaa ja riistäytyi sitten käsistä. Itse en suvaitse kotona viikkojuomista ja ei edes joka viikonloppuna. Omille lapsille en halua samoja tuntoja kuin itselläni isästäni on. T. Ajoissa hoitoon
Lueskelin noita ap:n saamia vastauksia ja mietin, että kuinka moni noista "löysää pipoa" -vastaajista harrastaa itse samaa ja se on heidän mielestään ihan jees puuhaa?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 08:33"]
Lueskelin noita ap:n saamia vastauksia ja mietin, että kuinka moni noista "löysää pipoa" -vastaajista harrastaa itse samaa ja se on heidän mielestään ihan jees puuhaa?
[/quote]
Sehän oli vain vertaus siihen mitä kommenttien 8, 12 kirjoittaja teki.
Aikanaan kun lipitin kaljaa (en enää) niin vaimo sanoi, juoda saat niin paljon kun haluat, mutta kännissä et saa olla. Eli suomeksi häntä ei haitannut pätkääkään se alkoholin litkiminen, mutta kännisössöttäminen kyllä. No join aina sen 6 kaljaa niin silloin minusta ei kukaan vielä huomaa, että olen ottanut. Meillä ei ollut lapsia joten se nyt tietysti vaikuttaa eri tavalla kun monella, enkä juonnut salaa, enkä myöskään päivittäin vaan 2-3krt. viikossa.
49, miksi lopetit kaljan lipittämisen?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 08:55"]
49, miksi lopetit kaljan lipittämisen?
[/quote]
Totesin sen vain täysin turhaksi hommaksi. Eli en juonut sitö alkoholin himoisssa vaan tykkään kaljasta ja oli kiva saunan jälkeen lipitellä se sixpack siinä telkkaria katsellessa. Kerran vaan kaupassa kaljahyllyn sijaan hain litran omenamehua ja sen jälkeen olen juonut sitä saunan jälkeen. Alkoholin käyttöä en ole lopettanut, vaan sen 1-2krt. kuukaudessa käyn kyllä baarissa ihan kunnolla dokaamassa, mutta se tyhjänpäiväinen kaljan lipittely kotona on loppu.
Olen tosi iloinen siitä, että miehesi suhtautuu noin. Määrä yllättää, kun kerää kaiken esille. Suosittelen edelleen niitä päihdelinkin sivuja, sieltä löydätte tietoa ja apua eteenpäin. Kirjallisuutta löytyy myös yllin kyllin.
Puhukaa, liikkukaa ja tehkää asioita yhdessä koko perheenä, se voi olla kannustavampaa kuin yksin tissuttelu. Juomapäiväkirja voi auttaa huomaamaan määrät ja etenkin ne hetket, jolloin tekisi mieli ottaa.
Muista että nalkutus ja kyttääminen ei auta. Kun siis puhut asiasta, puhu vain siitä miten itse koet ja mikä huolestuttaa. Älä ajattele toisen puolesta, että miksi hän ottaa. Hänen on se mietittävä, niin hän löytää myös syyt olla ottamatta. On myös pakko luottaa toiseen, jos tämä sanoo ettei ole ottanut, älä ala pullopiilosille. Se on loputon leikki. Osoita arvostusta ja kiitosta esimerkiksi siitä, että toinen lähtee lenkille eikä naukkaile.
Korjausliike vaatii myös aikaa. Oma motivaatio on tärkein, sinä voit vain kannustaa hyvään. Vaikka ne remontit ja työt pusertavat, niin tärkeintä elämässä on säilyttää oma itsensä, terveys ja läheiset. Oikein valoisaa kevättä. 18
Mitenkä on jatko mennyt AP? itse elin aiemmassa liitossa naisen kanssa joka joi salaa, lupasi aina ettei juo ja aina vaan jostain kummasti oli löytynyt piiloja kun humaltui ja alkoi minua syyttelemään kaikesta ja ajamaan pois. No sitten kun löysin uuden raittiin elämän niin olinkin taas maailman paras ja takaisin olisi pitänyt saada mutta ei sitä pirukaan jaksa katsoa kun toinen väittää olevansa selvinpäin ja kokoajan kuitenkin humaltuu, ja tämä oli aikalailla päivittäistä. Nykyään onnellisesti naimisissa
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä on jatko mennyt AP? itse elin aiemmassa liitossa naisen kanssa joka joi salaa, lupasi aina ettei juo ja aina vaan jostain kummasti oli löytynyt piiloja kun humaltui ja alkoi minua syyttelemään kaikesta ja ajamaan pois. No sitten kun löysin uuden raittiin elämän niin olinkin taas maailman paras ja takaisin olisi pitänyt saada mutta ei sitä pirukaan jaksa katsoa kun toinen väittää olevansa selvinpäin ja kokoajan kuitenkin humaltuu, ja tämä oli aikalailla päivittäistä. Nykyään onnellisesti naimisissa
Ketju vuodelta 2014 eli tuskin ap. on täällä vastaamassa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 02:44"]
Ap, kertomasi perusteella olet alkoholin suhteen tiukkapipoinen. Miten voit käydä lasten kanssa Euroopassa, jossa juodaan pari kaljaa tai viinilasillista joka päivä?
Epäilen, että itsekin tuollaisen naisen puolisona alkaisin piilotella niitä pulloja.
Jos jatkat kieltolinjallasi, niin seuraava vaihe on sitten se, että hän siirtyy sinne baariin, kuten sanot toivovasi. Oletko varma toiveestasi? Niin kauan kuin hän tissuttelee kotona, tiedät paljonko hän juo ja missä hän aikaansa viettää. Teillä on nyt keskustelun paikka, mutta muista, ettei se toimi sillä tavalla, että sinä sanelet paljonko toinen saa juoda. Myös sinun pitää pystyä antamaan periksi, koska kyseessä ei selkeästi ole mikään ongelma, kun et kerran ole asiaa edes huomannut hänen käytöksestään!
[/quote]. No jaa. Eurooppalaista juomakulttuuria ei voi verrata suomalaiseen. Esimerkkinä mieheni, joka juo kotimaassamme melkein joka päivä alkoholia. Ehkä jopa lounaalla. Aperitiivillä käymme kolmesti viikossa, siinäkin tulee jo alkoholiannoksia. Mutta. Alkoholin piilottaminen? Kotona yksin juominen? Nämä ovat oikeasti huolestuttavia asioita, joihin en voisi kuvitella mieheni syyllistyvän.
Ap:n kannattaa pitää tiukka linja, ja varoa etteivät asiat pahene. Vietin lapsuuteni alkoholisti perheessä, ja voin sanoa että en tule ikinä olemaan niin eheä ihminen kuin mitä olisin ilman alkoholismia. En vieläkään ymmärrä miksi äitini antoi tilanteen jatkua niin pitkään. Lapsi kokee alkoholismin niin erilailla kuin aikuinen.