Löysin liinavaatekaapista konjakkipullon ja viinipullon.
Mies käy naukkailemassa. Juo julkisesti vähän viikonloppuisin, mutta lisäksi on sitten tuollaista.
Todella tympeää mielestäni, en ymmärrä ollenkaan.
miten suhtautuisitte?
Kommentit (53)
Alkoholisti mikä alkoholisti. Et oikeastaan voi tehdä mitään, sillä alkoholisti ei lopeta juomista vaikka pyytäisit. Kun olin pieni, isä aina lupasi että loppui juominen. Pulloja löytyi vaatekaapista ja kellarista. Surullista.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 23:49"]
Alkoholisti mikä alkoholisti. Et oikeastaan voi tehdä mitään, sillä alkoholisti ei lopeta juomista vaikka pyytäisit. Kun olin pieni, isä aina lupasi että loppui juominen. Pulloja löytyi vaatekaapista ja kellarista. Surullista.
[/quote]
Eli mitään ei ole enää tehtävissä, peli on menetetty. Sitäkö yrität sanoa vai.
21, mies juo siis näkyvästikin, mutta piilossa lisää, ja tänään löytämieni kätköjään perusteella määrät ovat suuria. Kaljatölkkejä yksistään kertyi 2 kassia, ne on juotu noin kuukaudessa. Ja päälle muutamat viinipullot ja konjakki. Huom. julkisesti juodut päälle, 5-6 annosta/ viikonloppu vähintään. 22, en usko että pipon löysääminen pelastaa tilanteen. kunnioituksen tunnetta toista kohtaan ei voi käskeä. Kun se menee, niin se ei tule helpolla takaisin, ja miten avioliitto voi olla hyvä, jos siitä puuttuu keskinäinen kunnioitus? Luulen, että olisin pirullinen vaimo, jos en pystyisi kunnioittamaan miestäni. :( ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 23:49"]
[/quote]
Eli mitään ei ole enää tehtävissä, peli on menetetty. Sitäkö yrität sanoa vai.
[/quote] en! Koska isäni lopetti juomisen 12 vuotta sitten, ja kun alkoholi lopetti hallitsemasta elämää hänestä tuli maailman paras isä! Sitä tarkoitin , että siinä vaiheessa kun alkaa salailemaan puolisolta juomista on jotain vialla. Muutenhan aikuinen ihminen voi juoda saunakaljan vaikka päivittäin, mutta kun siitä tulee ongelma on sitä vaikea lähteä korjaamaan..ja sinulla on epäkiitettävä asema, sillä kuulostat nalkuttavalta ämmältä, vaikka olet oikeassa..
Kyllä ne lapset huomaavat tuon juomisen vaikket sinä huomaisikaan.
24 ei ollut ap... Joo, saatan kuulostaa tosi veemäiseltä ämmältä, kun avaudun täällä. Mutta en uskalla puhua kenellekään muulle. Ystävillekin puhuminen oudoksuttaa, tämä tuntuu niin pahalta. Tällaisesta asiasta en jaksa nalkuttaa. Olen vain surullinen ja olo on tyhjä. ap
27, tuotakin olen ajatellut ja sekin tuntuu kurjalta. ap
No, vain miehesi voi lopettaa tissuttelunsa. Hänen pitää se selvittää ja etsiä ratkaisu, sinä voit tukea mukana. Onko perheessä ollut alkoholismia? Millainen lapsuus? Millainen elämäntilanne on nyt? Päihdelinkki-sivusto, AA:n ja al-anonin sivuja suosittelen lukemaan yhdessä tai erikseen.
Sitä voi olla vaikea uskoa, että määrällä ei ole väliä. Miksi tasan yksi mieto olut päivittäin sitten pitäisi salata, 19? Terve normaali ihminen tosiaan nauraa ajatukselle, että se tarkoittaisi ongelmaa. Alkoholisti nauraa, mutta miettii samalla miten ei jäisi kiinni ja ettävarmasti ottaa vain yhden. Tällainen toipuva läheinen yrittää unohtaa asian. Tulen sen verran vastaan, että tarvittiin kyllä vuosien tissuttelua ja lopulta reipasta juomista siihen, että pelkään esimerkiksi tölkin ääntä, viinan hajua ja humalaisia ihmisiä.
Voimia ja kärsivällisyyttä asian selvittämiseen. Toivottavasti hän ja sinä saatte asian ruotuun, ettekä mene samaan ansaan kuin minä ja eksä. Jos hälytyskellot soivat, kuunnelkaa niitä, sillä alkoholismi on pirullinen riesa eikä ympäristö välttämättä ymmärrä, mitä vikaa parissa naukussa on. Pysy vahvana, pidä rajasi eli älä hyväksy sellaista käytöstä nytkään mitä et muutenkaan hyväksy, ja vaikein neuvo että älä ala kytätä toisen juomista vaan elä elämääsi. Lämpimin terveisin 18.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 23:55"]
21, mies juo siis näkyvästikin, mutta piilossa lisää, ja tänään löytämieni kätköjään perusteella määrät ovat suuria. Kaljatölkkejä yksistään kertyi 2 kassia, ne on juotu noin kuukaudessa. Ja päälle muutamat viinipullot ja konjakki. Huom. julkisesti juodut päälle, 5-6 annosta/ viikonloppu vähintään. 22, en usko että pipon löysääminen pelastaa tilanteen. kunnioituksen tunnetta toista kohtaan ei voi käskeä. Kun se menee, niin se ei tule helpolla takaisin, ja miten avioliitto voi olla hyvä, jos siitä puuttuu keskinäinen kunnioitus? Luulen, että olisin pirullinen vaimo, jos en pystyisi kunnioittamaan miestäni. :( ap
[/quote]
Okei. Silti suosittelisin avoimuutta omalta puoleltasi. Eli kertoisin miehellesi löydöksistäsi, kerrot miten koet tilanteen, kysyt miehen mielipidettä ja mahdollista ratkaisua ongelmaan. Tuossa kaappijuoppous konkretisoituu, kun juodaan vapaapäivinä, mutta samalla juodaan salaa. Se ei ole minustakaan mitenkään hyväksyttävää.
Älä siis heti lähde vanhempiesi luokse lasten kanssa. Sanot miehelle, että tiedät hänen salaisuuden ja se on täysin hänen päätettävissään, miten haluaa tilanteen ratkaista. Jos puolen (tms. pitkän ajan päästä) aikana ei tilanne normalisoidu, suosittelen varautumaan yksinhuoltajuuteen. Tarkoitan siis sitä, että ongelmat eivät koskaan ratkea nopeasti, mutta jos mies ei tee oikeasti, konkreettisesti mitään yritystä parempaan, niin turha jäädä nyhväämään.
Samalla tietty tarkastat siivoamisen avulla, ettei piilot ole muuttunu toisiin.
Päihdelinkiltä suosittelen tutustumaan kotikanava-osioon, et ole yksin surusi kanssa. Ja on vain avattava suu ja puhuttava miehen ja (luotettavien) ystävien kanssa, muuten teet tissuttelua mahdolliseksi salaamalla sitä itsekin. Ennen kaikkea opit häpeämään sellaista, mitä sinun ei tarvitse hävetä. 18 ja 30.
Kiitos 18 ja 30, että kirjoitat noin fiksusti. annoit ajattelemisen aihetta. Tiedän, että on monia, jotka ovat joutuneet kärsimään samasta ongelmasta perheessä - mutta en ikinä olisi uskonut, että lukeudun heihin yksi kaunis päivä. Onhan tuolla miehellä ongelmia taustalla: jääkylmä äitisuhde, isättömyys; kun tapasi isän aikuisena, tämä osoittautui viinaan meneväksi ja kuoli muutaman vuoden päästä haimasyöpään... Ja nyt on kovat yt:t ja iso ja kallis taloremontti päällä. Ei vaan ole vaikuttanut lainkaan stressaantuneelta ja puhuu huolistaan minun mielestäni sopivasti. luulin, että asiat ovat meillä kunnossa ja nuo "murheet" vain pieniä ja maallisia, ja elämä kyllä sujuu mukavaa latuaan. ap
Oi -ap- kun joskus pääsisi pipoasi pitelemään..! =D
-C-
Minulla on ehkä vääristynyt näkökulma, mutta suomalainen kulttuuri on minusta todella alkoholisoitunut ja meitä pullon varjossa (juovia tai läheisiä) on käytännössä joka torpassa. Kohtalotovereita löytyy, ikävä kyllä, ja varmaan jokainen joutuu kohtaamaan samat ongelmat. On kynnys puhua asiasta ja kohtaa helposti vähättelyä, että mitäs tuollainen haittaa.
Miehelläsi on ilmeisesti ihan reippaasti murheita ja myös perimää, onhan tuossa aineksia. Silti hän voi valita itse, millaista elämää elää ja menettääkö esimerkiksi kumppanin luottamuksen ja mahdollisesti jatkaa sukupolvien ketjua juomisessa, vaikka isätön olikin. Lapsenne voivat myös mukautua huomaamatta tilanteeseen, olla tosi kilttejä ja hiljaa asiasta vaikka tajuavat, että kaikki ei ole nyt kunnossa. Tai sitten se toinen ääripää.
Toivon, että miehesi uskaltaa olla heikko ja epävarma ilman naukkailun mukavaa turrutusta. Puhukaa, puhukaa ja puhukaa. 18&30
Mä en ole miehenä koskaan ymmärtänyt näitä salapullo miehiä, ovat kyllä kohtuullisen säälittävää porukkaa. Jos he kerran naukkailevat sen verran vähän, että puoliso ei sitä nää päälleppäin, niin miksi he eivät voi tehdä sitä julkisesti? Jos he taas tinttaavat niin paljon, että se näkyy, niin miksi he eivät sitä voi yhtälailla tehdä julkisesti, kun se kerran muutenkin on vaimon tiedossa, että hän tissuttelee? Jos kerran juo, niin pitää olla kanttia juoda ihan reilusti edessäpäin, eikä nurkan takana. Itse en juurikaan juo, mutta jos minä harvoin muutaman juon, niin en totisesti mene mihinkään jemmaan tissuttelemaan.
18 jne, itsekintajusin kun luin oman kuvaukseni miehen tilanteesta, että onhan hänellä paljon käsittelemättömiä asioita. mutta kun ne eivät hänen mielestään ole ongelma, niin en ole minäkään alkanut kaivella mitään. No, jokin häntä painaa, muuten hän joisi "rehdisti" niin kuin 35 kuvailee... Kai nuo salatissuttelijat yrittävät huijata itseäänkin. Se, mitä teen salaa, ei tapahdu oikeasti? ap
*siis 36:n kuvailemalla tavalla...
Jotkut syövät salaa herkkuja, jotkut kaivelevat nenäänsä kun kukaan ei näe, osa oksentaa salaa. Joillakin oman salaisen ilon tai häpeän kohteena on alkoholi. Se ei vain ole niin yksinkertaista, että tuo asian päivänvaloon vaikka kaikki tietäisivät asiasta.
Pitää muistaa myös, että naisetkin juovat ihmeen paljon vaikka viiniä/sidukkaa vähän sillä lailla meteliä pitämättä. Vaikeaa ymmärtää sitäkään. 18&30
Viestiin nro 37, itsensä huijaaminen on juu se juttu. Viimeiseen asti kielletään kaikki. Kuka nyt haluaisi myöntää, että tekee jotain mitä ei itsekään hallitse tai mitä häpeää. Itselleni ainakin edelleen tekee tiukkaa myöntää, että olen epäonnistunut tietyissä asioissa. Nöyrtyminen on eräs askel parempaan.
Eihän ne menneet välttämättä ongelma ole eikä kaikkien tarvitse itkeä terapeutin vastaanotolla (hehe, kuten minä teen), mutta jokainen on vastuussa tunteistaan ja valinnoistaan nyt. 18&30 jne
Ap, kertomasi perusteella olet alkoholin suhteen tiukkapipoinen. Miten voit käydä lasten kanssa Euroopassa, jossa juodaan pari kaljaa tai viinilasillista joka päivä?
Epäilen, että itsekin tuollaisen naisen puolisona alkaisin piilotella niitä pulloja.
Jos jatkat kieltolinjallasi, niin seuraava vaihe on sitten se, että hän siirtyy sinne baariin, kuten sanot toivovasi. Oletko varma toiveestasi? Niin kauan kuin hän tissuttelee kotona, tiedät paljonko hän juo ja missä hän aikaansa viettää. Teillä on nyt keskustelun paikka, mutta muista, ettei se toimi sillä tavalla, että sinä sanelet paljonko toinen saa juoda. Myös sinun pitää pystyä antamaan periksi, koska kyseessä ei selkeästi ole mikään ongelma, kun et kerran ole asiaa edes huomannut hänen käytöksestään!
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 23:42"]
Miten tuon saa loppumaan, ennen kuin avioliitto alkaa rakoilla? Sormien läpi en voi katsoa, en pysty kunnioittamaan salatissuttelijaa. :( minusta se on niin epämiehekästä ja epäaikuismaista kuin olla voi.
[/quote]
Löysäät pipoa ja otat saman rennon asenteen kun 8 kommentin kirjoittaja.