Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monirakkulaiset munasarjat ja vauvahaave

Vierailija
27.11.2020 |

Onko sinulla monirakkulaiset munasarjat? Saitko lapsen? Luomusti, hoidoilla?

Itsellä on tämä juuri diagnosoitu, 2 vuotta yritystä takana ja aika lapsettomuusklinikalle.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karppaa! Tuttu sai kaksi lasta alle vuoden sisään karppaamalla vaikka oli jo "tuomittu" lapsettomaksi (tosin oli jo yksi parikymppinen lapsi)

Syön terveellisesti ja kasvispainotteisesti. En syö sokeria enkä eineksiä. Mutta tämä on diagnosoitu syndrooma, eikä ruokavaliosta johtuva juttu, joten tällaiset neuvot tuntuu jotenkin masentavilta.

Syö vaan monipuolisesti kaikkea. Mä olen pitkä ja pulska ja ystäväni on lyhyt ja pulska ja yhteensä meillä on 7 lasta. Sairastetaan pcos.

Vierailija
22/31 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karppaa! Tuttu sai kaksi lasta alle vuoden sisään karppaamalla vaikka oli jo "tuomittu" lapsettomaksi (tosin oli jo yksi parikymppinen lapsi)

Syön terveellisesti ja kasvispainotteisesti. En syö sokeria enkä eineksiä. Mutta tämä on diagnosoitu syndrooma, eikä ruokavaliosta johtuva juttu, joten tällaiset neuvot tuntuu jotenkin masentavilta.

Siis vhh-ruokavalion on sanottu auttavan tähän vaivaan, olevan siis yksi apukeino. Ei varmaankaan tarkoitettu että pco johtuu ruokavaliostasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en puhunut mitään painostasi tai ruokavaliosi terveellisyydestä, vaan siitä että karppaus todellakin auttaa pcos:sta kärsiviä tulemaan raskaaksi. Ala syömään lihaa jne. mitä siihen kuuluu. Itsellä karpatessa muuttui heti hormonitoiminta, menkat alkoivat puolesta kierrosta uudelleen

Vierailija
24/31 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain lapset hoidoilla. Ei ollut apuja inseminaatioista eikä tuoresiirroista, vaan molemmat lapset ovat IVF:llä blastokystiksi viljeltyjä pakastealkioita.

Lisätietoja kysyjille eli 1.pakastealkionsiirto tuotti tuon toivotun tuloksen (esikoinen). 2.pakastealkionsiirto päättyi keskenmenoon ja 3. pas taas tuotti toivotun tuloksen, josta tämä rv30 on nyt menossa. 

Ja se joka neuvoi laihduttamaan, niin tiedoksi, että kaikki PCOS sairastavat eivät ole ylipainoisia. Oma painonikin (ennen raskauksia) aina 50 kg (nyt 57kg rv30), joten jos laihtuisin yhtään, niin menkat katoaisivat kokonaan.

Ruokavalioitakin (myös tuota karppausta) tuli aikoinaan inseminaatioiden aikaan testattua, mutta ei ollut minulle apua. Osalle kuulemma on.

Ja joku kysyi, että miksi jaksetaan käydä näissä rankoissa hoidoissa niin olisikohan syynä se ihan perus, että toivotaan lasta ja mahdollisesti useampaa. Lisäksi en ole kokenut itse hoitoja rankaksi, vaan lähinnä ne negatiiviset raskaustestit ovat aiheuttaneet surua/ pettymystä, mutta sitä se on kai ilman hoitojakin raskaaksi yrittäville.

Vierailija
25/31 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pcos, normaalipainoinen. Lääkäri sanomut, ettei ruokavaliomuutokset auta kuin heillä, jotka ovat ylipainoisia ja joilla on sokereissa häikkää. Minulla ei ole.

Yritystä 3v takana, josta puolet hoitoja. Vuosi sitten tehtiin IVF, jonka jälkeen tehty PAS:eja ja olen saanut kahesti keskenmenon rv 9-10. Nyt kolmannen kerran raskaana. Jännittää helvetisti, meneekö taas kesken.

Vierailija
26/31 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta, enempää ei haluttu. Ensimmäisen lähti alkuun Clomifenillä, toinen Terolutilla. Ei ehditty mennä inseminaatioon, kun tärppäsi.

Vierailija
27/31 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta, joista yksi hoidoilla. Toki eivät ole heti tulleet ja yrittää on saanut pitkään.

Vierailija
28/31 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysit neuvoja ja sait. Vaikutti vähän siltä, että loukkaannuit tästä neuvosta.

Minulla on myös PCO ja ihan gynekologin neuvosta jätin sokerin pois. Lääkäri selitti asian minulle perusteellisesti, PCO:lla ja insuliinilla aineenvaihdunassa on selkeä yhteys. Minulla tämä auttoi, olin puolen vuoden sisällä raskaana.

Vierailija
29/31 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapsi sai alkunsa pistoksilla ja toinen raskaus lähti käyntiin luomusti heti kun huomasin ovulaation. Ovulaatio tuli yllättäen hyvin epäsäännöllisen tiputteluvuodon päätteeksi.

Olen hoikka, mutta ruokavalio vaati viilaamista heittelevien sokeriarvojen vuoksi. Minulla oli myös raskausdiabetes ensimmäisessä raskaudessa. Eli suosittelisin sitä ruokavalion tsekkaamista. Kasvisruokavaliokin voi olla huonolaatuista, jos syö paljon eineksiä ja nopeita hiilihydraatteja.

Vierailija
30/31 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta, terolut + toinen lääke, jonka nimeä en muista (auttaa munasolua kypsymään, vastaava kuin clomifem mutta kuulemma vahvempi). Ensimmäinen sai alkunsa 3. lääkkeellisestä kierrosta ja toinen ensimmäisestä. Normaalia kk kiertoa ei ole ollut koskaan, lievä ylipaino. Ensimmäinen Graviditaksessa, toinen sen ostaneessa Felicitaksessa. Sama lääkäri, Kari Ratsula molemmilla kerroilla. Lämpimät suositukset :)

Vierailija
31/31 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitisen vuotta parisuhteessa, josta lähes koko aktiivinen petielämä ilman ehkäisyä. Tulin - 19 lopulla raskaaksi luomuna, erittäin yllättäen (takana 140pv kierto ja yleensä 3-4 kuukautiset vuodessa). Ovulaatio on siis tutkitusti tullut ainakin kerran vuodessa....

Päädyin raskaan päätöksen vuoksi kuitenkin keskeytykseen, kun parisuhde kariutui.

Nyt uudessa parisuhteessa ja lapsi haaveena. Kierto yhtä epäsäännöllinen ja ovulaatio sen mukaan varmasti olematon. Pcos todettiin -17 ja amh arvo 13 paikkeilla.. Ylipainoa ei ole, joten laihdutus/ruokavalioasiat ei varmasti ovulaatioon auta. Lugesteronia (vaihdettiin terolut tähän) syön silloin tällöin, jos kierto venyy yli 3kk pituiseksi, gynen ohjeen mukaan. Oon täältä lukenut, että osa on käyttänyt terolutia kiertojen tasaamiseksi ja tullut niin raskaaksi. Itse vähän epäilen/ihmettelen tätä, kun gyne juuri sanonut, että terot/lugesteron ei auta ovulaation tuloon.. Saman tyyppisiä kokemuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä