suupielet auki-vitamiininpuutos?
Kommentit (33)
[quote author="melba" time="04.04.2014 klo 19:36"]http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00500
Hae apteekista Pimafucort ja jos ei viikossa parane, niin sitten lääkäriin.
[/quote]
Kiitos tiedosta. Ap.
B-vitamiinien, C-vitamiinin tai raudanpuute (alhainen hemoglobiini), sinkki auttaa kaikenlaisiin haavaumiin vaikkei puutosta olisikaan. Nuo nyt ekana tuli mieleen.
No mä kärsin pari vuotta samasta. Kokeilin kaikki sienivoiteet ja vitamiinit yms. Lopulta taisi lähteä kun söin äidiltäni saaman sisäisen sienilääkityksen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 18:41"]
Ei ole. Sinulla on hiivasieni suupielissä. Talttuu samalla voiteella kuin alapäänkin hiiva.
[/quote]
Pitää muuten paikkansa. kuolaatko nukkuessa? kuivaa illalla suupielet hyvin, pistä hiivavoidetta päälle, toimii suht nopeasti.
[/quote]
mä muuten kuolaan kun purenta päin peppua ja usein suupielet haljenneet :(
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 18:41"]
Ei ole. Sinulla on hiivasieni suupielissä. Talttuu samalla voiteella kuin alapäänkin hiiva.
[/quote] Meidän äiti söi tuorehiivaa, kun suupielet meni rikki. Auttoi.
Voi se olla myös Hivistä johtuvaa
Listerine tappaa suun hyödyllisetkin bakteerit ja suun pielet aukeaa.
Suupielten halkeilu voi johtua myös esim. hammastahnasta. Kannattaa kokeilla vaihtaa, jos on pidemmän aikaa halkeilua. Vitamiinit auttaa toki rikkoutunutta kudosta uusiutumaan - etenkin jos niistä on puutostiloja. Usein suupielen haavaumiin tulee hiiva, joten hiivalääkkeestäkin on usein apua.
Minulla oli usen haavaumia suupielissä kun asuin nuorena vielä lapsuuden kodissani, mutta en muista että niitä olisi ollut sen jälkeen. En tiedä mikä ne aiheutti, tai miksi pääsin niistä eroon.
Minul oli suupielet puoli vuotta auki. Samaan aikaan oli hemoglobiini melkeen aneeminen koko ajan... B vitamiinien puutosta ei todettu samaan aikaan. Kävin verokokeissa noista useaan otteeseen. Kun hemoglobiininvihdoin nousi, ei ole suupieletkään rakoilleet.
Rasvaa huulet ennen kuin otat yön timolta poskeen
Hammastahna voi olla myös syynä. Itse kun käytin esim pepsodenttiä, golgateia yms niin oli auki suupielet. Sitten siirryin Elmexiin niin ei enää aukea. Aukea taas jos pesen muutaman päivän jollakin muulla.
Mun suupielet avaa raa´an tomaatin syöminen, enkä ole mitenkään erityisen allerginen ihminen.