Kroppa ei kestä aamuherätyksiä
Ihan kamalaa, jos joudun heräämään aamulla aikaisin. Minulle iskee ihan hirveät fyysiset oireet jostain klo 12 eteenpäin tai viimeistään iltapäivällä, jos olen herännyt aikaisin. Päätä särkee, sydän hakkaa, hirveä nälkä koko ajan, ärtynyt mieli, en voi keskittyä mihinkään jne. Ei auta olenko nukkunut yön aikana 5 vai 12 tuntia, jos joudun heräämään ennen klo 9 aamulla (esim. tänään jouduin heräämään 7).
Mikähän tähän auttaisi?
Kommentit (22)
Kovempi itsekuri ja ankaruus. Lopeta itselepertely ja ajattele ennemmin:"minuahan ei paska fiilis pysäytä!"
Vierailija kirjoitti:
5 tuntia on liian vähän, 12 liikaa. Kokeile 8h.
Arvasinkin jo, että joku vitsiniekka tarttuu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kovempi itsekuri ja ankaruus. Lopeta itselepertely ja ajattele ennemmin:"minuahan ei paska fiilis pysäytä!"
Höpöhöpö.
Vasta nyt, reilu kuukausi kellojen siirtelyn jälkeen, alan pikkuhiljaa tottua tähän (kirottuun!) talviaikaan. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että illastani on varastettu tunti ja sehän suututtaa.
Harrasta enemmän liikuntaa ja herää joka päivä samalla kellonlyömällä, esim. 7.00. Kun herätys on rutiini ainaniin se ei ole kehollemikään shokki.
Käy lääkärissä. Kortisolitasoissa voi olla häikkää.
Opettele menemään aikaisemmin nukkumaan.
Ihmisen ei ole tarkoitus herätä kellon soittoon. Kelan henkilö voisi tarjoilla aamukahvit siinä kymmenen aikaan. Jotain muuta siinä samalla että jaksaa/kestää taas uuden päivän.
Pitää totutella siihen rytmiin. Aluksi itsellenikin teki vaikeaa ja puhti oli aivan poissa. Nyt itselleni on paljon helpompaa. Tähän aikaan vuodesta tämä kaamoskin ottaa päälle, joten D vitamiiniakin kannattaa ottaa. Siitä se sitten pikkuhiljaa helpottaa.
Nyt kun on taas vaihteeksi töissä niin huomaa kuinka vähän jaksaa. Ei jaksa ees ryypätä tänään. Elämää on oikeastaan vain lauantai kun sunnuntain pilaa maanantai. Mä niin odotan kesäkuuta. Silloin pitäisi loppua työt.
On oikeasti aika rankkaa jos joutuu elämään itselleen vastaisen rytmin mukaan, ei siihen välttämättä sopeudu. "Normaaleille" ihmisille on rankkaa herätä vaikka kolmelta eikä siihen sopeudu ikinä. Meille myöhäisemmän rytmin omaaville yhtä rankkoja on ne perusseiskan herätykset. Toki jotain voi tehdä, ettei nyt ihan mene kärsimykseksi mut ei se välttämättä helppoa ole.
Nuku paljon ja syö jukurttia niin on parempi olo
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti aika rankkaa jos joutuu elämään itselleen vastaisen rytmin mukaan, ei siihen välttämättä sopeudu. "Normaaleille" ihmisille on rankkaa herätä vaikka kolmelta eikä siihen sopeudu ikinä. Meille myöhäisemmän rytmin omaaville yhtä rankkoja on ne perusseiskan herätykset. Toki jotain voi tehdä, ettei nyt ihan mene kärsimykseksi mut ei se välttämättä helppoa ole.
Itse olen ilta virkku ja arki-aamuisin pitää mun nousta klo. 6.30.
Asenteesta kiinni jaksaminen. Tietysti se aluksi on rankkaa, mutta tahdon voimalla toisenlaiseen rytmiinkin sopeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilta virkku ja arki-aamuisin pitää mun nousta klo. 6.30.
Asenteesta kiinni jaksaminen. Tietysti se aluksi on rankkaa, mutta tahdon voimalla toisenlaiseen rytmiinkin sopeutuu.
Sopeutuu varmaan, mutta ei se silti välttämättä ikinä tunnu luonnolliselta. Luin kerran jostain aamuteeveen/aamuradion juontajasta, joka jäi pois tehtyään vuosia ko. hommaa. Sanoi, että vaikka vuosien varrella tottuikin niihin aamuyön herätyksiin, niin ei se koskaan alkanut varsinaisesti hyvältä tai "oikealta" tuntumaan. Mutta ehkä tässäkin on eroja ihmisissä.
Kroppa kestää kyllä mutta pää näköjään ei.
Hankkiudu työttömäksi. Ei tarvitse herätä
Aikaiset aamut on kyllä niin tympeitä. Vuorotyössä yövuoro ei ole mikään ongelma vaikka uni päivällä jää 5-6 tuntiin. Aamuvuoroon herätys on yhtä h*lvettiä vaikka nukun vähintään 8 tuntia ennen sitä.
Hanki iltatyö. Niitä on kyllä olemassa. Tai kouluttaudu sellaiselle alalle, jossa pystyy tekemään iltapainotteisesti töitä.
5 tuntia on liian vähän, 12 liikaa. Kokeile 8h.