Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alankomaissa tai Belgiassa asuvia suomalaisia??

Vierailija
04.04.2014 |

Innostuin tuosta Saksa-ketjusta miettimään, että onko kellään kokemusta Alankomaissa tai Belgiassa asumisesta? Meidän perhettä on aina kiinnostanut kyseiset maat. Osaako joku kertoa vähän paikallisesta elämästä? Esim. Millainen on peruselämisen hintataso? Millainen paikka lapsiperheelle? Pärjääkö englannilla? Millaisia töitä on tarjolla ulkomaalaisille?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgiassa, etenkin Brysselissä, on tosi paljon ulkomaalaisia, eli paikalliset ovat tottuneet kuulemaan "huonoa" ranskaa ja myös kommunikoimaan englanniksi. Työskentelin suomalais-ruotsalaiselle perheelle au pairina reilu vuosi sitten, joten en osaa enempään sanoa muista asioista, sillä perheen vanhemmat työskentelivät EU:lle ja siten mun on mahdoton kommentoida esim. työmahdollisuuksia. Ruokakaupoissa hinnat olivat aika lailla Suomen tasoa. Vähän edullisempaa, mut ei mitenkään merkittävästi.

Vierailija
2/7 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pitkään Belgiassa. Asuminen on hieman halvempaa kuin Suomessa, paitsi Brysselin asunnot ovat aika hintavia. Esim. terveydenhoitojärjestelmä on hyvä, mutta verotus on kovempi kuin Suomessa. Jokapäiväisessä elämässä pärjää kohtuullisesti englannillakin, mutta suurimpaan osaan työpaikoista vaaditaan ranskan- ja/tai hollanninkielen taitoa. Lapsille on tarjolla kansainvälisiä kouluja, ovat tosin paljon hintavampia kuin tavalliset paikalliset koulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Alankomaissa. Ruoka on Suomea halvempaa, mutta vuokrat ja eläminen ehkäpä pääkaupunkiseudun tasoa. Tietysti riippuu siitä missä asuu, me asutaan n. Turun kokoisessa kaupungissa. Verot ovat korkeammat ja lisäksi joutuu erikseen maksamaan pakollisen sairausvakuutuksen. Meidän 4-henkisellä perheellä se on n. 250 euroa kuussa. Pienten lasten hoito on erittäin kallista, mutta 4-vuotiaasta lähtien lapset voivat mennä ilmaiseen kouluun (jossa opiskellaan hollanniksi). Kansainväliset koulut yleensä maksavat. Englannilla pärjää ostoksilla ja asioilla ja joissakin työpaikoissakin, mutta suuressa osassa pitäisi kylläkin osata hollannin kieltä. Kaunis maa asua, täältä on helppo matkustella muualle Eurooppaan. Hollantilaiset ovat kyllä ystävällisiä, mutta hieman sisäänpäin lämpiäviä ja kärkkäitä kommentoimaan, jos teet heidän mielestään väärin. Palvelu on asiallista, mutta he ovat mielestään aina oikeassa.

Vierailija
4/7 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau kiitos vastauksista! Itse Latviassa asuneena mulle tuli yllätyksenä millainen manjana-maa se olikin, ihmiset olivat saamattomia ja välinpitämättömiä, posti ym viralliset asiat ei toiminut ikinä tehokkaasti ja ajallaan jne... Onko Alankomaissa tai Belgiassa tällaista? Miten asiat yleisesti TOIMII?

Ap

Vierailija
5/7 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amsterdamissa olen asunut pari vuotta ja siellä asuu todella paljon ulkomaalaisia, paikalliset osaa englantia tosi hyvin. Ilmapiiri on rento, jengi on ystävällisä (niin kauan ku ei kävele pyöräteillä :D). Hintataso ihan jees, ei maailman halvin mutta ei saanut päätä särkemään. Asuin yksin mutta maineestaan huolimatta ihan kiva lapsiperheillekin, tai näin olen ainakin kuullut.

Vierailija
6/7 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Belgian hollanninkielisellä puolella jo kauan.. Kyllä täällä minun mielestäni asiat toimii ihan hyvin, tosin byrokratiaa jotkut manailevat. Minua elämää se ei oo koskaan hankaloittanut! Belgialaiset on kanssa aika sisäänpäinlämpiäviä, mutta kohteliaita ja auttavaisia yms. Mielestäni täällä on ns. sivistynyttä porukkaa, ei mitään ryyppyjengiä ja siitä tykkkään tässä kulttuurissa. Vähän semmosia elämästä nautiskelijoita, joille hyvä ruoka ja viini on tärkeää. Mutta myös aika työelämäsuuntautuneita, naiset jättää jopa 3kk vanhat vauvat hoitoon.. Että äitiyslomat tms edut on täällä ja ilmeisesti Hollannissa myös todella huonot. Maana Belgia on ihan kiva, tosin tiukkaan asuttu ja ruuhkainen.. Töitä on suomalaisena suht helppo löytää, etenkin jos puhuu ruotsia. Olen ollut kahdessa työpaikassa, molemmissa sain vakinaisuuden 6kkn koeajan jälkeen. Ruoka edullista, ja ns. lähiruokaa.. Luomuruokaa saa halvalla. Brysselin alueesta en itse välitä, mutta täällä ns. maalla on mukavaa :) Mietimme kauan aikaa, jos muuttaisimme Suomeen jossain vaiheessa. Nyt on tultu siihen tulokseen että ei.. Täällä ilmainen päivähoito, talo, miehen suku jne pitää aloillaan, ja myös positiivinen ilmapiiri miellyttää minua. Meinaan vähän masentua Suomessa, en tiedä miksi. Kannattaa kokeilla ulkomailla asumista jos vaan tulee tilaisuus! :)

Vierailija
7/7 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaista on Belgiassakin ja monien asioiden hoito tuntuu raivostuttavan hankalalta Suomeen verrattuna. Erilaisissa virastoissa saa varautua jonottamaan kauan. Toisaalta ilmapiiri on tosi kansainvälinen ja monessa suhteessa elämä on rennompaa kuin Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä