Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä: gradu-ohjaajani ei pidä minusta.

Vierailija
04.04.2014 |

Aluksi kuvittelin, että luulen omiani ja olen tulkinnut jotenkin väärin häntä. Useamman sattumuksen ja toisen ryhmässäolijan kommenttien perusteella olen kuitenkin nyt tullut siihen johtopäätökseen, että ohjaaja ei jostain syystä pidä minusta ja jättää minut ihan omilleni ja lyttää jokaisen kommentin, jonka lausun.

En tiedä, mitä kannattaisi tehdä. Pitäisikö vain antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vääntää gradu ihan omien fiilisten pohjalta, vai pitäisikö asia ottaa puheeksi? Ohjaajan vaihtaminenkaan ei varmaan tule kyseeseen, kun gradun valmistumisella on kiire.

Mitä sinä teksit?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihtaisin ohjaajaa, jos nykyiseltä ei kerran apua saa, eikä yhteistä aaltopituutta löydy. Edistyykö työsi nytkään, joten onko kiire gradun valmistumiseen tarpeeksi pätevä syy?

Vierailija
22/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:32"]

Miten gradua kirjoittava kirjoittaa graduohjaajan väliviivalla...?

[/quote]

Ehkäpä siksi, että suomi ei ole äidinkieleni ja minulla on vahva lukihäiriö. Olen oppinut, että tässä maailmassa on tärkeintä tulla ymmärretyksi, ei pilkun viilaus. Mutta arvonsa kullakin ja kaikille suotakoon oma arvojärjestys.

-ap

[/quote]

Sitten ihmettelet ikävää palautetta koskien akateemista tekstiäsi? 

Minunkin yhtä kirjallista työtä kuvaili ko. proffa ala-arvoiseksi akateemisesti, enkä kyllä ottanut itseeni koska tein sen ihan juosten kustuna. Naiset varmaan tekisivät ilmoituksen kiusaamisesta tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on gradusta kyse, tärkeää nimenomaan on pilkun viilaus ja sääntöjen mukaan kirjoittaminen. Tyylillä, persoonallisuudella, tms. vain alennetaan arvosanaa. 

Gradun ainoa tarkoitus on osoittaa, että opiskelija kykenee itsenäisesti tuottamaan oman alansa tutkimustekstiä. Mitään omaperäistä ei hyvässä gradussa tarvitse olla. Gradu on siis oikeastaan tylsyyden huipentuma. 

Minultakin ohjaajana palaisi hermo opiskelijan kanssa, joka ei tajua, että työ on itsenäinen työ, jonka on tarkoitus täyttää tietyt kriteerit, mukaanlukien se oikeakielisyys. Kieliasu on hyvä tarkistuttaa ennen työn jättämistä, erityisesti jos sitä ei tee omalla äidinkielellään.

Opiskelijan henkilöllä ei tämän turhautumisen kanssa ole mitään tekemistä, vaan sillä asenteella työhön. Jos opiskelija odottaa valmista ideaa ja kädestä kiinni pitämistä, niin se vaan on raivostuttavaa ja vie todella paljon aikaa. 

T. toinen graduja ohjaava

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:32"]

Miten gradua kirjoittava kirjoittaa graduohjaajan väliviivalla...?

[/quote]

Ehkäpä siksi, että suomi ei ole äidinkieleni ja minulla on vahva lukihäiriö. Olen oppinut, että tässä maailmassa on tärkeintä tulla ymmärretyksi, ei pilkun viilaus. Mutta arvonsa kullakin ja kaikille suotakoon oma arvojärjestys.

-ap

[/quote]

Sitten ihmettelet ikävää palautetta koskien akateemista tekstiäsi? 

Minunkin yhtä kirjallista työtä kuvaili ko. proffa ala-arvoiseksi akateemisesti, enkä kyllä ottanut itseeni koska tein sen ihan juosten kustuna. Naiset varmaan tekisivät ilmoituksen kiusaamisesta tms.

[/quote]

Vierailija
24/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:19"]

minkin kirjoittaisin gradu-ohjaajan väliviivalla, koska yhdyssanan toinen osa on ei-suomenkielinen.

[/quote]

No, kirjoittaisit väärin. Gradu on täysin vakiintunut sana suomen kielessä, eikä ole mitään syytä laittaa siihen viivaa. Eipä tällä väliä, tämä ei tainnut olla ap:n varsinainen ongelma.

[/quote]

Eihän sellaista sanaa edes ole kuin "gradu", oikea nimitys on pro gradu -työ.

Vierailija
25/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:11"]

minkin kirjoittaisin gradu-ohjaajan väliviivalla, koska yhdyssanan toinen osa on ei-suomenkielinen.

[/quote]

No, kirjoittaisit väärin. Gradu on täysin vakiintunut sana suomen kielessä, eikä ole mitään syytä laittaa siihen viivaa. Eipä tällä väliä, tämä ei tainnut olla ap:n varsinainen ongelma.

[/quote]

[/quote]

Tai oikeastaan vielä virallisemmin pro gradu -tutkielma. "Gradu" on puhekieltä.

Vierailija
26/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:11"]

Eikö gradulla ole kuitenkin 2 tarkastajaa, joten tuon yhden henkilön harteilla ei kuitenkaan arvosanasi tule olemaan?

[/quote]

Graduohjaaja ei ole gradun tarkastaja. Eli ohjaaja ohjaa opiskelijan gradun tekemistä ja sen lisäksi gradun tarkastaa kaksi muuta henkilöä. Itselläni oli kaksi graduohjaajaa. Etenkin toisesta oli paljon apua. Mutta graduahan voi tehdä hyvin itsenäisesti, jolloin ohjaajan tykkäämisellä ei ole juuri väliä.

Vierailija
27/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pro gradu -ohjaaja, eikä mikään graduohjaaja.

Vierailija
28/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:11"]

Eikö gradulla ole kuitenkin 2 tarkastajaa, joten tuon yhden henkilön harteilla ei kuitenkaan arvosanasi tule olemaan?

[/quote]

Graduohjaaja ei ole gradun tarkastaja. Eli ohjaaja ohjaa opiskelijan gradun tekemistä ja sen lisäksi gradun tarkastaa kaksi muuta henkilöä. Itselläni oli kaksi graduohjaajaa. Etenkin toisesta oli paljon apua. Mutta graduahan voi tehdä hyvin itsenäisesti, jolloin ohjaajan tykkäämisellä ei ole juuri väliä.

[/quote]

Meidän laitoksella ohjaaja on aina toinen tarkastaja.

Vierailija
29/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oikeassa olet. Puhekielessä käytetään kuitenkin yleisesti nimitystä gradu, joten kelpaa kyllä av-palstalla varsin hyvin :-D Graduohjaaja on aivan tavallista yleiskieltä. Osaltani tämä riittää tästä pilkunviilauksesta.

Vierailija
30/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vatrsinainen välkky, yrittää oikaista mutta neuvoo ihan väärin. Et taida itse olla akateeminen, vai lukeeko sulla kansilehdellä pelkkä "gradu" :D

Vierailija
31/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oikeassa olet. Puhekielessä käytetään kuitenkin yleisesti nimitystä gradu, joten kelpaa kyllä av-palstalla varsin hyvin :-D Graduohjaaja on aivan tavallista yleiskieltä. Osaltani tämä riittää tästä pilkunviilauksesta.

[/quote]

Ei yleiskieltä vaan nimenomaan puhekieltä. Gradu-ohjaaja on siis oikeampi muoto kuin graduohjaaja.

Vierailija
32/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehethän saavat parempaa ohjausta ja arvosanoja ihan sukupuolensa vuoksi. Ei selity heidän lahjakkuudellaan, tutkimus tuli pari vuotta sitten. Eli ihan tavallista, että ryhmän miehet saavat parempaa ohjausta.

Jos sulla on noi lukiongelmat ja muut, niin kannattaisi varmaan mennä opintopsykologille.

Vierailija
33/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliviiva tarvitaan, jos yhdyssanan määriteosa on vierasperäinen ja harvinaisempi, eli väliviiva helpottaa luettavuutta, jos kyse ei ole niin yleisestä sanasta. Esimerkiksi franchising-yhtiö, curling-äiti. Kuitenkin jotkut sanat ovat niin tuttuja, että vaikka ne ovatkin vierasperäistä alkuperää, ei väliviivaa tarvitse, koska sanat ovat tuttuja ja väliviivattomuus ei haittaa luettavuutta: internetyhteys, iskiasvaivainen. Väliviivan laittaminen sanaan graduohjaaja kertonee siitä, että kirjoittajalle gradu on vieras ja vähän käytetty termi. Yliopisto-opiskelijana taas sana on niin tuttu, ettei tulisi mieleen käyttää väliviivaa tuossa yhteydessä, koska käyttö on niin vakiintunutta.

Vierailija
34/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kans jotenkaan synkkaa valvojan kanssa, hän on todella teoreettinen ja mä en niinkään ja ajatukset työstäni eivät kohtaa. Kuitenkin teen sen niin, että se häntäkin osittain miellyttää koska hän sen arvostelee, ihan sama itselle mitä sontaa sinne vääntää. ;D 

Vierailija
35/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämäkin kokemukseni voi auttaa ap:ta.

Minulla oli kandiohjaajana mies. Koin hänet tosi kannustavana, joskin hän oli myös hövelimpi kuin jotkut meidän laitoksen tyypit. Olen siis myöhemmin joutunut miettimään tuota, että oli tosi hyvä, että sain energiaa työlleni, mutta olen joutunut asennoitumaan sen jälkeen olemaan paljon tarkempi.

Yhdellä kurssilla oli eräs nainen vetäjänä, jonka kanssa käsittelin samantyyppisiä aiheita kuin tuossa kandiaiheessakin oli ollut. Minä tietysti intoa puhkuen ja olin vähän pettynyt, kun tuntui, että naisen kanssa ei synkannut samalla tavoin ja häneltä sai kurssitehtävistä tiukkaa palautetta. Mutta käänsinkin tuon sitten voitokseni miettimällä sitä, että nainen ei todella päästänyt helpolla vaan häneltä sai oikeasti hyvää palautetta ja tavallaan mahdollisuuden kehittyä. Hänkin sitten jossain vaiheessa kyllä huomasi, että olen innostunut ja tuli myös minua vastaan.

Mutta tavallaan kun ensimmäiseltä ohjaajalta sain tuota motivaatiota, pystyin paremmin asennoitumaan siihen, että joku antaa aika kipakkaakin palautetta, jonka avulla voi kehittyä.

Vierailija
36/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:36"]

Väliviiva tarvitaan, jos yhdyssanan määriteosa on vierasperäinen ja harvinaisempi, eli väliviiva helpottaa luettavuutta, jos kyse ei ole niin yleisestä sanasta. Esimerkiksi franchising-yhtiö, curling-äiti. Kuitenkin jotkut sanat ovat niin tuttuja, että vaikka ne ovatkin vierasperäistä alkuperää, ei väliviivaa tarvitse, koska sanat ovat tuttuja ja väliviivattomuus ei haittaa luettavuutta: internetyhteys, iskiasvaivainen. Väliviivan laittaminen sanaan graduohjaaja kertonee siitä, että kirjoittajalle gradu on vieras ja vähän käytetty termi. Yliopisto-opiskelijana taas sana on niin tuttu, ettei tulisi mieleen käyttää väliviivaa tuossa yhteydessä, koska käyttö on niin vakiintunutta.

[/quote] Kiitos!

Vierailija
37/37 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ny saatana

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:19"]

[/quote]

Ei yleiskieltä vaan nimenomaan puhekieltä. Gradu-ohjaaja on siis oikeampi muoto kuin graduohjaaja.

[/quote]