Miten selvitä: gradu-ohjaajani ei pidä minusta.
Aluksi kuvittelin, että luulen omiani ja olen tulkinnut jotenkin väärin häntä. Useamman sattumuksen ja toisen ryhmässäolijan kommenttien perusteella olen kuitenkin nyt tullut siihen johtopäätökseen, että ohjaaja ei jostain syystä pidä minusta ja jättää minut ihan omilleni ja lyttää jokaisen kommentin, jonka lausun.
En tiedä, mitä kannattaisi tehdä. Pitäisikö vain antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vääntää gradu ihan omien fiilisten pohjalta, vai pitäisikö asia ottaa puheeksi? Ohjaajan vaihtaminenkaan ei varmaan tule kyseeseen, kun gradun valmistumisella on kiire.
Mitä sinä teksit?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 07:39"]
Hmm, anna pesää jos auttais
[/quote]
Olemme molemmat naisia. Tosin ohjaaja pitää selvästi miespuolisista opiskelijoista ja suhtautuu heihin erilailla. Ehdotus toimisi varmaan, jos olisin mies ja tarjoaisin palvelujani.
Kaikilla nyt vaan ei ne 'kemiat' kohtaa. Ohjaajan kanssa ei tarvitse olla kaveria, eikä hänen kanssaan tarvitse olla kivaa ja hauskaa.
Mutta aikuiset ihmiset hoitavat asialliset hommat siitä huolimatta kohteliaasti ja ammattimaisesti. Teet siis graduasi, otat ohjaajan kommentit tekstistäsi huomioon ja valmistut.
Mikäli epäilet, että saat epäasiallista kommentointia teksteihisi, tai sinua ohjataan tahallisesti väärille raiteille, otat yhteyttä oman laitoksesi opntoasioista vastaavaan tahoon.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 07:52"]
Kaikilla nyt vaan ei ne 'kemiat' kohtaa. Ohjaajan kanssa ei tarvitse olla kaveria, eikä hänen kanssaan tarvitse olla kivaa ja hauskaa.
Mutta aikuiset ihmiset hoitavat asialliset hommat siitä huolimatta kohteliaasti ja ammattimaisesti. Teet siis graduasi, otat ohjaajan kommentit tekstistäsi huomioon ja valmistut.
Mikäli epäilet, että saat epäasiallista kommentointia teksteihisi, tai sinua ohjataan tahallisesti väärille raiteille, otat yhteyttä oman laitoksesi opntoasioista vastaavaan tahoon.
[/quote]
Ymmärrän kyllä, että ei tarvitse olla paras kaveri, enkä oleta sitä. En kuitenkaan ole saanut samanlaista ja tasoista ohjausta kuin muut ryhmässä. Gradun ideointivaiheessa joitakin kommentteja, jotka otin huomioon tutkimussuunnitelmaa tehdessä. Tutkimussunnitelmasta en saanut yhtään kommenttia.
Graduja ohjanneena voin kertoa, etta harvvasta opiskelijasta jaksaa pitaa tai ola pitamatta. Sellaiselle ei yksinkrtaisesti ole aikaa. Jos kuitenki sinusta tuntuu etta kommentteihisi suhtaudutaan nuivasti, tai sinut jatetaan omillesi enemman kuin muut (graduntekijoiden on tarkoitus olla paljon omillaan), mieti, oletko voinut saada sen aikaan itse: oletko jattanyt ottamatta huomioon sinulle annettuja neuvoja tai kommentteja, oletko lukenut sen, mita sinua on pyydetty lukemaan, oletko oikeasti yrittanyt soveltaa sita tyohosi? koska meilla on aikaa vain rajallinen maara, me mielellamme kaytamme sen niihin opiskelijoihin, jotka hyodyntavat sita. Jos taas kaikki vaivannako valuu kuin vesi hanhen selasta, opiskelija on kuin teflonia eika mikaan opetus tartu, alkaa opettaja helposti ajatella, ettei ol vaivan vaarti tuhlata tahan aikaansa enaa, kun opinhaluisiakin opiskelijoita olisi.
Eikö gradulla ole kuitenkin 2 tarkastajaa, joten tuon yhden henkilön harteilla ei kuitenkaan arvosanasi tule olemaan?
Minulla on aivan sama kokemus, mutta koska olen viittä vaille valmis, olen lähtenyt asenteella, että minun täytyy kestää häntä enää neljä viikkoa ja sitten se on ohi. Olen myös harkinnut yhteydenottoa laitoksen johtajaan mutta mitä se toisaalta auttaa. En halua keskelle pyöritystä, enkä kaipaa sympatiaa. Opiskelen kieliainetta ja olen saanut osakseni mm. aivan järkyttävää haukkumista tekemistäni kielivirheistä ja epäasiallista palautetta muutenkin. Olen tähän saakka kuitenkin antanut kommenttien valua läpi pään. Olen yliopistossa oppimassa ja opin tietysti virheistäni koko ajan.
Yliopistoissa on tyypillisesti paljon väkeä, joilla ei oikein ole normaaleja sosiaalisia taitoja. Monella on jopa ihan diagnoosi, asperger tms.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:09"]
Graduja ohjanneena voin kertoa, etta harvvasta opiskelijasta jaksaa pitaa tai ola pitamatta. Sellaiselle ei yksinkrtaisesti ole aikaa. Jos kuitenki sinusta tuntuu etta kommentteihisi suhtaudutaan nuivasti, tai sinut jatetaan omillesi enemman kuin muut (graduntekijoiden on tarkoitus olla paljon omillaan), mieti, oletko voinut saada sen aikaan itse: oletko jattanyt ottamatta huomioon sinulle annettuja neuvoja tai kommentteja, oletko lukenut sen, mita sinua on pyydetty lukemaan, oletko oikeasti yrittanyt soveltaa sita tyohosi? koska meilla on aikaa vain rajallinen maara, me mielellamme kaytamme sen niihin opiskelijoihin, jotka hyodyntavat sita. Jos taas kaikki vaivannako valuu kuin vesi hanhen selasta, opiskelija on kuin teflonia eika mikaan opetus tartu, alkaa opettaja helposti ajatella, ettei ol vaivan vaarti tuhlata tahan aikaansa enaa, kun opinhaluisiakin opiskelijoita olisi.
[/quote]
Minulla gradun tekeminen kesti monta vuotta (olin töissä samalla, eikä gradulla oikeastaan enää ollut merkitystä). En millään meinannut päästä alkuun, menin ohjaajan luokse parin vuoden ajan käytännössä ilman ideoita, toivoin, että olisin saanut ohjaajalta vinkkiä... Tuntui, ettei ohjaaja pitänyt minusta, ei jaksanut keskittyä minuun, jokainen käynti tuntui turhalta. Kunnes sitten sain hyvän vinkin ihan muualta tutkimukseni lähtökohdaksi, ja gradu alkoi oikeasti edistyä. Ohjaajan suhtautuminen muuttui ihan täysin. Hän tuntui oikeasti kiinnostuvan työstäni, antoi kommenttia ja palautetta. Päättelin tästä, ettei ohjajalla ollut kiinnostusta alkutekijöissään olevaan gradun, joka vain junnasi paikallaan vuodesta toiseen enkä tuntunut varmasti olevani tosissani.
Ehkä ap:llä ei ole tästä kyse, mutta toin esimerkin ilmi. Opiskelijoiden joukossa varmasti pyörii kaltaisiani, joilla motivaatiota ei ole, ja ohjaajasta saattaa tuntua, että sinne mennään valmiiden ideoiden toivossa.
Jälkeenkin päin olen kyllä ajatellut, että olisin tarvinnut enemmän apua tuossa alkuvaiheessa. Ratkaisu oli kyllä silmieni edessä, mutta en vain nähnyt sitä. Pieni vinkki tai jotain, että olisin saanut langan päästä kiinni. Toisaalta ymmärrän täysin, ettei ohjaaja tosiaan voi niitä vastauksia antaa, ja tosiaan ei varmaan miettinyt työtäni sen enempää kun minullakaán mikään ei edistynyt.
Graduni on pian valmis, ja tuntuu hyvältä nähdä, että myös ohjaajan mielestä se on mielenkiintoinen ja saan häneltä vinkkejä ja ehdotuksia koko ajan.
Tsempit ap:lle, muista että voit käsitellä gradua myös melkeinpä kenen tahansa muun kanssa (graduringit, opiskelukaverit) ja saada uusia näkökulmia myös sieltä!
ei muuta kun esim kännykkä nauhottamaan kusipäävirkamiehen juttuja. kun olette keränneet vähän aineistoa, niin sitten teillä onkin jo useampia vaihtoehtoja miten hoitaa se tapaus. valitus/puhdas kiristys tms.
ja te kun olette naisia suurimmaksi osaksi, niin yksi helppo tapa hoitaa tuommoinen on vain tölppästä puskista päin näköä, että tää on sen takia, kun mä en antanut sulle sillon viime syksynä siellä ja siellä kun sä vonkasit, vai mitä? mä voin taata, että etenkin miesvirkamiehet näkevät uransa ottavan tuossa vaiheessa melkosen töyssyn.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:32"]
Miten gradua kirjoittava kirjoittaa graduohjaajan väliviivalla...?
[/quote]
Ehkäpä siksi, että suomi ei ole äidinkieleni ja minulla on vahva lukihäiriö. Olen oppinut, että tässä maailmassa on tärkeintä tulla ymmärretyksi, ei pilkun viilaus. Mutta arvonsa kullakin ja kaikille suotakoon oma arvojärjestys.
-ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:32"]
Miten gradua kirjoittava kirjoittaa graduohjaajan väliviivalla...?
[/quote]
Ehkäpä siksi, että suomi ei ole äidinkieleni ja minulla on vahva lukihäiriö. Olen oppinut, että tässä maailmassa on tärkeintä tulla ymmärretyksi, ei pilkun viilaus. Mutta arvonsa kullakin ja kaikille suotakoon oma arvojärjestys.
-ap
[/quote]
Kummallista, että kaikilla trolleilla on joku muu äidinkieli kuin suomi.
Jonkun köyhän ja kurjan piti päästä haukkumaan yliopiston väkeä ja on vastaillut tässä itselleen...
Samalla tavalla kuin tilanteissa joissa esimies tai joku muu sidosryhmä ei pidä sinusta: Deal with it. Gradu-ohjaaja nyt on ihan irrelevantti kun häntä et valmistumisen jälkeen tapaa.
Ja kritiikki ei aina tarkoita että vihaa sinua. LOL.
t. gradun tehnyt
Ideana on, että se gradu pitää tehdä itse ilman ohjausta.
Se on sen ainoa tarkoitus. Osoittaa, että opiskelijalla on kyky ja taidot ja tahtotila tehdä itsenäinen tutkimus jonka tulokset on kirjoitettu 'kirjaksi'.
Tätä vaan tosi harva tuntuu ymmärtävän.
Ei sillä gradun tutkimuksella ole mitään merkitystä, ei niitä tuloksia ja tutkimuksia kukaan koskaan tule katsomaan. Mutta tulevassa työnhaussa gradun tekeminen kertoo siitä että hakija on valmis tekemään myös työtään itsenäisesti ja kykenee saattamaan vaikeankin projektin loppuun asti omatoimisesti ilman jatkuvaa tukemista.
Mitä ihmeen järkeä on auttaa gradun tekemisessä, ei siellä töissäkään voi omia töitään sysätä toisten harteille. Toki, kysyä saa ja pitää, mutta itsen pitää olla se joka sen työn saa valmiiksi. Ja sillä tavalla osoitta, että on valmis siirtymään opiskelijasta ammatti-ihmiseksi ja työelämään.
-Luetuta graduasi muillakin kuin ohjaajalla -opiskelututuilla, sukulaisilla (jos ovat akateemisesti koulutettuja) ihan kenellä tahansa oman alasi henkilöllä.Pyydä kommentteja.
-Kerro ohjaajallesi mikä on tavoitearvosanasi ja pyydä yksiselitteisesti kertomaan millä tavoin voit nostaa gradusi arvosanaa jos tarpeen (esim kieliasu, tekstin jäsentely, pitääkö mentelmä-osiota viilata). Ohjaajasi ei ryhdy kertomaan jokaisen lauseen kohdalla pitääkö sitä muuttaa, mutta jos esim kieliasu kaipaa hänen milestään korjausta niin paneudu siihen itsenäisesti.
Oman gradun kohdalla ekat versiot tuli takaisin täynnä punakynää. Jossain vaiheessa ohjaaja ehdotti C:tä tai jopa A:ta arvosanaksi. Kerroin tavoitteeni olevan magnan ja ohjaaja joutui silloin kertomaan mitä sen eteen pitää tehdä. Tein tarvittavat korjaukset ja sain magnan. Kaikki asiat on lopulta neuvottelukysymyksiä. Älä mieti mitä ohjaaja sinusta ajattelee, vaan ajattele sitä gradua.
minkin kirjoittaisin gradu-ohjaajan väliviivalla, koska yhdyssanan toinen osa on ei-suomenkielinen.
Olen töissä yliopistolla ja voin todeta, että ohjaaja helposti innostuu töistä, jotka liittyvät omaan tutkimusprojektiin tai osaamisalueeseen. On säälittävää, jos joku ohjaajaa arvottaa ihmisiä heidän henkilökohtaisten ominaisuuksien Perusteella. Ohjaajatkin ovat vain ihmisiä, ja se on aivan totta, että yliopistolla työskentelee esimerkiksi ujoja ihmisiä tai muuten vaan vähän erikoisia tyyppejä. Joten no stress!
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:19"]
minkin kirjoittaisin gradu-ohjaajan väliviivalla, koska yhdyssanan toinen osa on ei-suomenkielinen.
[/quote]
No, kirjoittaisit väärin. Gradu on täysin vakiintunut sana suomen kielessä, eikä ole mitään syytä laittaa siihen viivaa. Eipä tällä väliä, tämä ei tainnut olla ap:n varsinainen ongelma.
Hmm, anna pesää jos auttais