Avaruus on ahdistavaa
Siis, että linnunrata tulee törmäämään joskus andromeidan galaksiin.
Ja avaruus on niin suuri ja käsittämätön, että ihan ahdistaa :D
Ahdistaa se kuinka mitätön tämä koko elämä on.
Kommentit (69)
Mun järki ei riitä tajuamaan että avaruus lippuu johonkin kohtaan. Mitä sen kohdan takana on? Tai jos ei lopu, niin miten joku voi olla loputon.
Vierailija kirjoitti:
Mun järki ei riitä tajuamaan että avaruus lippuu johonkin kohtaan. Mitä sen kohdan takana on? Tai jos ei lopu, niin miten joku voi olla loputon.
Ei se varsinaisesti lopu missään kohtaa. Mikäli avaruus on äärellinen, se on luultavasti kuin pallo jossa voit periaatteessa matkustaa eteenpäin ikuisesti, mutta jossain vaiheessa vain palaat takaisin lähtökohtaasi. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin todennäköisemmältä, että avaruus on ääretön, sillä emme ole havainneet avaruudessa mitään merkkiä sen kaareutumisesta. Totta kyllä, ihmisen on mahdotonta kuvitella ääretöntä ja mitä se oikeastaan tarkoittaa. Sellaisessa universumissa kaikki mitä voi tapahtua tulee myös ennen pitkään tapahtumaan, se on ajatuksena vaikea käsittää.
Universumi on jees 👍 kaikenmaailman viherhipit kyllä nöyrtyvät äärettömyyden edessä
On kertakaikkiaan helvetin outoa että jotain on olemassa ja me olemme täällä vieläpä pohtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Universumi on jees 👍 kaikenmaailman viherhipit kyllä nöyrtyvät äärettömyyden edessä
Mikä sai sinut traumatisoitumaan?
Avaruus on varmasti ollut aina, tulee olemaan ikuisesti.
Se on rajaton, ääretön, eikä seinää tule koskaan vastaan.
Se tarkoittaa sitä, ihmisen kartoittama avaruus ja galaksit ovat kuin atomi suhteessa suurempaan.
Olemme tosi pieniä
Onko muilla elinkelpoisilla planeetoilla aihe vapaa?
Mua hämmentää kauheasti se, että valo on nopein asia maailmassa. Mutta kuitenkin avaruus laajenee valoa nopeammin ja kiihtyvällä tahdilla. Eli me ei saada koskaan tietää (valoa ei voi saapua perille) tietyistä maailmankaikkeuden kolkista vaikka olisi miten hyvät "vastaanottimet"?
Ihana ketju! Olen lapsesta asti ollut tosi kiinnostunut tällaisista jutuista. Valitettavasti mun enkku ei taivu lukemaan kaikkea mitä netissä aiheesta olisi.
Omat murheet on helpompi käsitellä kun tajuaa kuinka pieni ihminen ja koko meidän pallo on tämän kaiken pienessä kolkassa. Sadan vuoden päästäkään kukaan ei tiedä enää mitään millaisia toiveita tai murheita mulla nyt on. Saati tuhannen. Kaunista ja niin surullista ja silti kiehtovaa
Vierailija kirjoitti:
Mua hämmentää kauheasti se, että valo on nopein asia maailmassa. Mutta kuitenkin avaruus laajenee valoa nopeammin ja kiihtyvällä tahdilla. Eli me ei saada koskaan tietää (valoa ei voi saapua perille) tietyistä maailmankaikkeuden kolkista vaikka olisi miten hyvät "vastaanottimet"?
Itselläni on tunne että noita suhteellisuusteorioita joudutaan tulevaisuudessa muuttamaan ymmärryksen ja havaintojen kasvaessa. Päästään eroon niistä paradokseista. Tuntuu että emme ymmärrä mitä painovoimakenttä on.
Ja jos jotkut fysiikan lait olisivat pikkiriikkisenkin erilaiset, niin mitään en olisi, siis ainakaan tällaista universumia kuin missä me voimme elää.
Mikä on mustan aukon tiheys, enemmän kuin neutronitähden mutta tuskin se ääretön voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmentää enemmän se ettei suomalainen ja japanilainen voi kunnolla pelata netissä striit faitteria, koska valonnopeudellakin verkkoviive on useamman framen mittainen. Eli kosmisessa mittakaavassa todella hidas vauhti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pystymme näkemään vain niin sanotun 'havaittavan maailmankaikkeuden', eli sen pienen osan avaruudesta, mistä valo on kerennyt saapua meille asti. Se mitä tämän meidän näkemämme universumin ulkopuolella on, on mysteeri. Luultavasti universumi kuitenkin vain jatkuu loputtomasti samanlaisena.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mustan aukon tiheys, enemmän kuin neutronitähden mutta tuskin se ääretön voi olla.
Mustassa aukossa on vallitsevan teorian mukaan singulariteetti, eli aika-avaruuden vääristymä, jossa jokin suure on äärettömän suuri, joten se ei käyttäydy tunnettujen fysiikan lakien mukaan. Tosin tämä näkemys on vielä kiistanalainen. Voi olla että singulariteetti on pikemminkin jokin suhteellisuusteorian puutteellisuuden seuraus, kuin todellinen luonnonilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se mitättömyys on jotenkin lohdullista.
sama
Pysyykö univerumin materian määrä siis samana laajetessa? Alkuräjähdyksessa syntyi se mitä syntyi ja nyt se laimenee?
Universumi on ääretön, minkä lisäksi universumeitakin on ääretön määrä. Kopioita meistä on äärettömästi sekä omassa universumissa, mutta myös ympäri multiversumia.
Tästä videosta näkee hyvin, kuinka olemattoman kokoisia olemme maailmankaikkeudessamme.