Muiden somekäytöksessä ihmetyttävät asiat -peukutusketju
Ihmetteletkö jotain tiettyä asiaa toisten somekäytöksessä? Hämmästyttääkö joku tietty tapa, johon somessa säännöllisesti törmäät? Mitä ilmiötä somessa et voi käsittää? Peukku ylös = ihmetyttää minuakin, peukku alas = ei ihmetytä minua. Yksi asia per viesti.
Somessa ihmetyttää, kun ihmiset kyselevät toisilta ihan yksinkertaisia asioita. Jos Matti kertoo facessa käyneensä kahvilassa X, niin Maija kirjoittaa somessa kommentin ”missäs tuo kahvila on”? Tuossa ajassa ehtisi jo googlata kyseisen paikan ja saada tiedon ihan itse selville. Ihmetyttää nämä, jotka odottavat muiden vastaavan kaikkiin kysymyksiin, eikä itse viitsitä nähdä vaivaa.
Ap
Kommentit (478)
Mun on vaikein ymmärtää täyspäisiä, aikuisia (usein vieläpä parisuhteessa olevia) sarjasomettajia, jotka toistavat lähes päivittäin samoja juttujaan. Ulkoilut, lapset, mahdolliset kulttuurikäynnit.... Illan päätteeksi saatetaan toivottaa hyvää yötä. Oikeesti - kiinnostaako nää joitakuita? Mihin noilla postauksilla pyritään? Mulle tulee mieleen, että nää on kuin aikuisia lapsia hakemassa huomiota, "kato mua, kato MUA!" Yhä vähemmän itseäni ja onneks on helppo ratkaisukin.
Ihmettelen eniten sitä että niin moni haluaa olla jonkun random hepun yleisönä. Ymmärrän että seurataan vaikka jonkun alan asiantuntijaa ja niin edelleen, mutta en ymmärrä että tuijotetaan tyyppejä jotka tekevät ei mitään ja markkinoivat kamaa ja hölöttävät typeriä. En vaan tajua.
Lähes ihan kaikki ihmetyttää. Koko ilmiö ihmetyttää.
Instassa ihmettelen postauksia joissa on koko perhe tai lapset ja sitten naamat on isosti peitetty. Miksi ihmeessä se kuva sitten on siinä jos naamat ei saa näkyä??? Mä jätän kokonaan pois tai otan esim. lapsista kuvan niin että on selkäpuolelta tai sivusta niin ettei kasvot näy jos on pakko se kuva laittaa.
Ja nää aikuisten naisten kivaa työviikkoa-postaukset maanantaisin ja perjantaisin hyvää viikonloppua tai kaunista aamua arkeesi ja kaikki muut vastaavat.
Herutuskuvien / (puoli)alastonkuvien laittaminen jotka verhoillaan johonkin maailmanparannus tai terveys-teemaan, tyyliin
"olethan nainen muistanut käydä papa-kokeessa" tai "liity sinäkin kiusaamisen vastustajien joukkoon", jaettuna jollain stringi persekuvalla.
Instassa se kaiken kalliin materiaalin esittely. Niin kuin, minkä takia? Mitä teen sillä tiedolla että jollain on uusi Chanelin laukku? Tai Hermeksen rannekoru? Tai Vuittonin kengät? Eikös tuo ole pelkkää lesoilua ja oman paremmuutensa muille hypettämistä.
Joo kaikkein pahimpia on naamioidut erinomaisuuspäivitykset tyyliin "Kun vain sataa, sataa, sataa..." #rain #märkää #näillämennään. Ja muutaman sekunnin klippi omista jaloista lenkkipolulla. Statement: Olen reipas. Juoksen sateessa. (Yep, aika moni muukin, ilman puhelinta, joka ju...ta vain KASTUU sateessa.)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää eräs tuttu jonka kaikki postaukset liittyy kumppaniin. Lisäksi lässyttää ärsyttäviä onnellisuus ja rakastan sua juttuja melkein joka postauksessa. Olet maailman paras mies jne. Mitä jos sanois sen suoraan sille miehelleen eikä somen kautta kaikille?
Itse epäilen että tuollaisissa tapauksissa mies on sairaalloisen mustasukkainen, ehkä jopa väkivaltainen.
Naisparka koettaa noin pitää hyypiön tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää eräs tuttu jonka kaikki postaukset liittyy kumppaniin. Lisäksi lässyttää ärsyttäviä onnellisuus ja rakastan sua juttuja melkein joka postauksessa. Olet maailman paras mies jne. Mitä jos sanois sen suoraan sille miehelleen eikä somen kautta kaikille?
Samaa sarjaa oma tuttu jonka somesivulla ei juuri ole kuin niitä itseääntoistavia pariskuntakuvia joissa ollaan olevinaan niin hemmetin onnellisia. Lisäksi liittyvät faceryhmiin nähtävästi vaan sen vuoksi että ihmiset näkisivät heidän julkista somelääppimistään, alkavat siellä sitten kommentoimaan toistensa kommentteja tyyliin "uuh sexy" yms. Näiden parisihde ei varmaankaan eläisi hetkeäkään jos somea ei olisi.
Minä ihmettelen niitä, jotka julistaa että minä en mitään somea käytä, aivan lapsellista puuhaa semmoinen! Ja sitten kirjoitellaan sormet syyhyten vauvapalstalle tms. Juu, on aivan vapaavalintaista käyttää tai olla käyttämättä facea, instaa tms, mutta kun ne keskustelufoorumitkin on somea 😃
Vierailija kirjoitti:
Instassa ihmettelen postauksia joissa on koko perhe tai lapset ja sitten naamat on isosti peitetty. Miksi ihmeessä se kuva sitten on siinä jos naamat ei saa näkyä??? Mä jätän kokonaan pois tai otan esim. lapsista kuvan niin että on selkäpuolelta tai sivusta niin ettei kasvot näy jos on pakko se kuva laittaa.
Ja nää aikuisten naisten kivaa työviikkoa-postaukset maanantaisin ja perjantaisin hyvää viikonloppua tai kaunista aamua arkeesi ja kaikki muut vastaavat.
Parhaimmillaan se lapsi on kuvan kohteena, yksi tuttu sai vauvan ja julkaisi siitä kuvia, tyyliin tässä vauva ekalla hotellilomallaan. Joka kuvassa vauvan kasvojen kohdalla jättimäinen hymynaama-emoji. Mitä järkeä tuommoisissa kuvissa on??
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tykännyt postata matkakuvia mutta matkan jälkeen. Siis voi valita parhaat silloin, ja tehdä päivitykset silleen ettei mene matkalla aikaa somettamiseen.
Se on ihan viisasta siksikin, ettei joku epärehellinen saa tietää talosi olevan tyhjillään. Erityisesti jos seuraajia on paljon.
Ihmettelen wannabe-bloggaajia, joilla on about 350 seuraajaa :D Lisäksi kirjoitetaan kuvatekstit kielellä, jota ei osata ja kone kääntää ne täysin väärin. Säälittävää ja naurettavaa.
Aikuiset naiset, jotka postaavat selfieitä puolipukeisena. Ja kun saavat kritiikkiä, raivoavat julkisesti.
Lihavat, jotka tunkevat itsensä liian pieniin uikkareihin ja huutavat kehopositiivisuutta, vaikka kyse on lähinnä siitä, etteivät ole itsekään sinut lihavuutensa kanssa. Ei, ja en halua ihastella lihavien postauksia, koska lihavuus on vaarallista terveyden kannalta.
AP:n kuvailemassa tilanteessa on ihan ok, jos alkuperäisessä viestissä ei ole mainittu kahvilasta oikeastaan mitään. Mutta kun alkuperäinen postaus on muotoiltu että "Käytiin syömässä munkit Cafe Esimerkissä Eiranrannassa!" ja joku urpo tulee kyselemään "Mistäs tuollaisia herkkuja saa??!??!!?!?" niin pistää kyllä ärsyttämään toistaa asia joka olisi selvinnyt tuon yhden lauseen lukemalla.
Erään tuttavani ylionnelliset ja yli-imelät lähes päivittäiset päivitykset, vaikka tiedän, että henkilö ei ole oikeasti sellainen kuin antaa suuren yleisönsä ymmärtävän. Hän on useimmiten hyvin ilkeä muille. Päivityksessä vilisevät myös erilaiset ravintolaruuat ja kakunpalat monta kertaa viikossa, vaikka hän tuomitsee jatkuvasti muiden syömiset, kun itse syö niin "terveellisesti". Jokaisessa päivityksessä on myös, että tuntee tunnetta X. Kaikki on niin suurta ja mahtavaa:
"Henkilö X tuntee tunnetta rakastunut.
Ihana päivä rakkaiden ystävien seurassa ihanassa miljöössä. <3 <3 <3 Kiitoksia paljon, paljon kiitoksia. Nämä tyypit! <3 <3 <3 Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa. <3 <3 <3"
"Henkilö X tuntee tunnetta hupsu.
Lähdettiin herkuttelemaan näiden ihanien kanssa. Kertakaikkisen ihana päivä ihanien rakkaiden seurassa. <3 <3 <3 Kerrankos sitä sortuu näin ihanaan kakkuun. Nam! Maailman ihanin kakkupala! <3 <3 <3 Tänne tullaan toistekin näiden ihanien tyyppien kanssa. <3 <3 <3
Säälin kerääminen sillä että raportoi läheisten ja lemmikkien kuolemat Faceen. Joillekin tämäkään ei riitä, vaan tehdään jatkopäivitykset haudalta vainajan tulevien vuosien merkkipäivinä. Joo edelleen on kuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen uuvahtanut somekuvien tulvaan. Lenkkipolut, terveelliset ja hienot ruoka-annokset, kauniit peltomaisemat, mökkiterassit, lapset (joiden yksityisyyttä rikotaan räikeästi), selfiet, pilvet... toistuvat toistumistaan. Kiinnostaako ketään oikeasti? En moralisoi. Ihmettelen. Ja olen vähin äänin yhä enemmän pois somesta.
Kiinnostaa, nimenomaan se arki ja tavallinen elämä mitä koetaan kiinnostaa somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen auringonlaskukuvia ja muita kummallisia luontokuvia Joo, on varmasti ollut kivan näköistä, mutta niin ne on kaikki muutkin nähneet hienoja pilviä, aaltoja, metsiä ja mitä tahansa.
Samoin kesäiset kukkakuvat, huoh! Ja syksyn tullen kuvat sienistä, wtf??Miksi ihmiset hankkii kotiinsa maljakkoon kukkia? Siksi että ne ovat kauniita. Samasta syystä myös someen postataan kuvia kukista; koska ne ovat kauniita.
Eikö se riitä että itse näet kauniin kuvan, mikä lisäarvo sen jakamisesta tulee? Jos jaat sen etkä näkisi tykkäyksiä, haluaisitko silti jakaa kuvan? Mitä sä oikeastaan haluat kun jaat kauniita kuvia?
Kauniita kuvia on mukavampi katsoa kuin rumia. Some on nykyajan naistenlehti.
Vierailija kirjoitti:
Oma pieni inhokkini selfie-kuvissa on väärin kohdistettu katse. Hyvät ihmiset; kun otatte selfietä niin älkää katsoko sitä omaa kuvaanne siinä ruudussa. Silloin kuvassa katseenne näyttää juuri siltä, että katsotte omaa kuvaanne. Ettekä katsojaa silmiin, mikä on viehättävää! Kannattaa harjoitella kännykällä tätä, että oppii kohdistamaan katseensa oikein. Ei saa katsoa keskelle ruutua, vaan hieman ylemmäs, mutta ei välttämättä liian ylös.
Myös kaikki liian ylhäältä otetut kuvat ja huulten muikistukset, kulmien kohotukset ja aina kasvot sivulta ovat niin kliseitä. Mieli tekee huutaa. Jokaisella on ne omat "inhotukset" omissa kasvoissa, joita niin haluaisi peittää, mutta usko tai älä, näytät todennäköisesti kivemmalta ihan normaalilla ilmeellä ja suoralla katseella. Oma juttuni oli joskus rajata jättimäinen otsani kuvasta pois, mutta nykyisin annan sen loistaa koko komeudessaan potreteissa :)
On muuten pirun vaikea löytää oikea piste mihin katsoa ettei katso kieroon tai liian alas tai ylös, tai sitten siihen kuvaan.
Se miten huomionhaku yritetään piilottaa sellaisen "hyvä lisääntyy jakamalla" -ajattelun taakse.