Miksi joissain perheissä ei syödä vihanneksia?
Olen usein sukuloidessa tai muutoin tuttujen luona vieraillessa huomannut ettei monissa ns. tavisperheissä syödä juuri lainkaan kasviksia. Pöydässä on vain se makaronilaatikko, ehkä leipää ja voita ja that's it. Ainoa kasvis on ruuassa mahdollisesti oleva sipuli. Tuntuu kovin tunkkaiselta kun ruuassa tai lisukkeena ei ole rehuja, en itse jaksaisi syödä niin vaan käytän paljon kasviksia ruuanlaitossa ja yleensä pöydässä on myös salaattia.
Kommentit (52)
Tutussa perheessä näin ja syynä a)syövät koulussa b)eivät syö kuitenkaan.
Aika ristiriitaista. No, joillain ei ole ongelmia, heillä on. Lapselle kolesterolit koholla, kaikilla ylipainoa yms.
Muakin kiinnostaa miksei joillain laiteta kasviksia tarjolle aterioiden kanssa! Vastatkaa joku, jos tunnistatte toimintatavan!
Jotkut ilmeisesti päättävät etukäteen että lapset eivät pidä kasviksista.
Lihapiirakat on halpoja ja lapset tykkää niitä syödä tomaattiketsupin ja kurkkusalaatin kanssa. Siinäkin jo kolme vihannesta tomaatti, kurkku ja salaatti
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:15"]Lihapiirakat on halpoja ja lapset tykkää niitä syödä tomaattiketsupin ja kurkkusalaatin kanssa. Siinäkin jo kolme vihannesta tomaatti, kurkku ja salaatti
[/quote]
Tomaatti ei oo vihannes vaan hedelmä. Takaisin kouluun hopi hop
Oon minäkin ihmetellyt! Kerran olen todistanut juhlapöytää (joulu) jossa ei ollut salaattia eikä mitään kasviksiin viittaavaa!
Oli kyllä juhlatunnelma kaukana. Itselleni juhlaan kuuluu joku upea salaatti tai useampikin. Hävetti kyllä kun lapset alkoi mankua et äiti me halutaan salaattia, eikö oo ees porkkanaa :D minä yritin hyssytellä....
Voisiko joku oikeasti vastata miten ruoan saa alas ilman mitään vihreää? Ankea ajatus syödä väritöntä mössöä päivästä toiseen, hyi puistatus!
Jotkut ei varmaan pidä mausta tai tekevät niitä väärin tai kuvittelevat että kasvisten valmistus on jotenkin vaikeaa.
Meillä on ollut aina kasviksia ja salaattia ruokapöydässä mutta hyväkarppauksen ja matkoilta saatujen vinkkien myötä ruokavalioon tuli kasvisruokia kymmenittäin lisää. Mies on erityisen taitava kokeilemaan aina uutta:) Töissä mun lautasella on 80% kasviksia ja salaattia ja loput lihaa/kalaa/kanaa
Jotkut ei varmaan pidä mausta tai tekevät niitä väärin tai kuvittelevat että kasvisten valmistus on jotenkin vaikeaa.
Meillä on ollut aina kasviksia ja salaattia ruokapöydässä mutta hyväkarppauksen ja matkoilta saatujen vinkkien myötä ruokavalioon tuli kasvisruokia kymmenittäin lisää. Mies on erityisen taitava kokeilemaan aina uutta:) Töissä mun lautasella on 80% kasviksia ja salaattia ja loput lihaa/kalaa/kanaa
No mun lapsuudenperheessä ei koskaan syöty vihanneksia, ei kai niistä vaan tykätty. Jotain kurkkua joskus äiti laittoi leivän päälle, minä en syönyt mitään vihannesta, muutamaa hedelmää joskus jos valmiiksi kuorittuna sain. Hoikka ja terve lapsi olin kyllä kuitenkin.
Meillä syödään tosi paljon vihanneksia, mutta silti kolmesta lapsesta yksi ei niihin koske lainkaan ja kahta muutakin saa patistella ja joskus kiristää ja lahjoa että söisivät edes vähän.
Siitepölyallergikkolasten äitinä joutuu käyttämään kaiken mielikuvituksensa vihannesten taikomiseksi. Ne vihannekset eivät ole välttämättä samoja tai samassa muodossa kuin muissa perheissä. Ristireaktioiden vuoksi meillä porkkanaraasteet kiertävät pakastimen kautta ja päivällisen lämpimänä lisukkeena oli tänään kevyesti ilman rasvaa paistettua kesäkurpitsasienisekoitusta.
Meillä kyllä on vihanneksia ruokapöydässä, mutta uusia vihannes/kasvislisuke-ideoita kaipaisin? Nyt käytössä siis porkkana, lanttu, kukkakaali (nämä kypsänä tai raakana), kypsennetty parsakaali, tomaatti, kurkku, salaatti.... Mitäs vielä - no wokit tietysti. Mutta vaihtelua kaivattaisiin....
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:46"]
Meillä kyllä on vihanneksia ruokapöydässä, mutta uusia vihannes/kasvislisuke-ideoita kaipaisin? Nyt käytössä siis porkkana, lanttu, kukkakaali (nämä kypsänä tai raakana), kypsennetty parsakaali, tomaatti, kurkku, salaatti.... Mitäs vielä - no wokit tietysti. Mutta vaihtelua kaivattaisiin....
[/quote]
Minä paistan usein kesäkurpitsaa, sipulia ja paprikaa. Lopussa sekaan hiukan ketjap manisia jos tykkää.
Mä oon vegaani, mut en silti jaksa juuri ikinä tehdä lisäkesalaattia tai keitettyä perunaa kummempia kssvislisukkeita.
Nyt raskausaikana oon yrittänyt vähän skarpata, lapsella haluaisin pitää terveellistä ruokavaliota, ei vaan soijarouhe-makaronimössöjä.
Porkkanatikkuja ja al denteksi kypsytettyä kukkakaalia dipattuna hummukseen, kelpaa kyllä suurimmalle osalle lapsista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:00"]
Mä oon vegaani, mut en silti jaksa juuri ikinä tehdä lisäkesalaattia tai keitettyä perunaa kummempia kssvislisukkeita.
Nyt raskausaikana oon yrittänyt vähän skarpata, lapsella haluaisin pitää terveellistä ruokavaliota, ei vaan soijarouhe-makaronimössöjä.
[/quote]
Kasvissyöjä joka ei syö kasviksia?
Meillä ei syödä siksi, kun ei ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:00"]
[/quote]
Kasvissyöjä joka ei syö kasviksia?
[/quote]
Laitan mä ruokaan jotain sipulia, tomaattimurskaa ja ehkä porkkanaakin usein, mutta salaattia teen itse tosi harvoin. Saati että lisukkeeksi jaksaisin paistella jitain kesäkuroitsaa tai höyrytellä parsakaalia.
Suurin osa ruoasta koostuu kyllä viljatuotteista ja palkokasveista etenkin tähän aikaan vuodesta, kun oikein mitkään tuoreet vihannekset eivät ole hyviä. Tuntuu turhalta syödä niitä, kun ei niissä ole paljoa vitamiineja enää tässä vaiheessa kevättä eikä ne vie nälkääkään, mutta ovat hinnoissaan.
Minä ja siskoni olimme lapsina niin nirsoja, ettei kasvikset maistuneet. Mitä siinä äidin olisi pitänyt tehdä? Ostaa vähäisillä rahoilla pöytään porkkanoita ihan vain näön vuoksi?
Noh, jaksetaan tehdä vain se "oikea" ruoka eikä enää niitä lisäkkeitä. Joskus harvoin meilläkin noin, mutta yleensä siiloinkin lapset pyytävät edes kurkkusiivuja lautaselleen, ovat näköjään niin tottuneet.
Voi kuule, onhan sitä mammojen pöydässä nyt tomaattiketsuppia sen makaronilaatikon kanssa! Ja yhteen kiloon ketsuppia on käytetty kaksi kiloa tomaatteja! Ja ehkä sitä punajuurisalaattiakin, siinähän on kuitenkin sitä terveellistä punajuurtakin sen majoneesin seassa.