Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joissain perheissä ei syödä vihanneksia?

Vierailija
02.04.2014 |

Olen usein sukuloidessa tai muutoin tuttujen luona vieraillessa huomannut ettei monissa ns. tavisperheissä syödä juuri lainkaan kasviksia. Pöydässä on vain se makaronilaatikko, ehkä leipää ja voita ja that's it. Ainoa kasvis on ruuassa mahdollisesti oleva sipuli. Tuntuu kovin tunkkaiselta kun ruuassa tai lisukkeena ei ole rehuja, en itse jaksaisi syödä niin vaan käytän paljon kasviksia ruuanlaitossa ja yleensä pöydässä on myös salaattia.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihannekset on paholaisen keksintöä. Itse en syö vihanneksia kuin siksi että elimistö tarvitsee niitä - jos pelkällä lihalla kroppa toimisi niin en koskisi rehuihin. Yök niille.

Vierailija
22/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä välillä syödään joku lämmin kasvislisuke mutta salaattia en vaan jaksa tehdä. Syynä tähän on se, että toinen lapsi on todella allerginen ja joudun tekemään joka ruoalle ainakin kaksi erilaista lämmintä ruokaa. Mä en vaan yksinkertaisesti enää jaksa enkä ehdi tehdä sitä salaattia. Toinen lapsista ei edes koske mihinkään vihanneksiin mutta toinen syö hyvällä ruokahalulla. Hänelle yleensä kiehautan pikkuporkkanoita tai maissia yms. lisukkeeksi, jos ei muuta kasvista ole tarjolla. Itse syön lounaalla pelkkiä wokkivihanneksia, joten luulen, että kasviskiintiö täyttyy minulla ja toisella lapsella kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakto-ovo-vanhemmat täällä. Kyllä syödään kasviksia ja RUNSAASTI! Teini-ikäiset pojat oppineet pitämään eri kasviksista, vieraammistakin. Lapset pitää totuttaa niihin ja valmistaa ne sellaisessa muodossa, että maistuu.

Vierailija
24/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en itsekkään haluu syödä sitä kuraa

Vierailija
25/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:36"]

Meillä välillä syödään joku lämmin kasvislisuke mutta salaattia en vaan jaksa tehdä. Syynä tähän on se, että toinen lapsi on todella allerginen ja joudun tekemään joka ruoalle ainakin kaksi erilaista lämmintä ruokaa. Mä en vaan yksinkertaisesti enää jaksa enkä ehdi tehdä sitä salaattia. Toinen lapsista ei edes koske mihinkään vihanneksiin mutta toinen syö hyvällä ruokahalulla. Hänelle yleensä kiehautan pikkuporkkanoita tai maissia yms. lisukkeeksi, jos ei muuta kasvista ole tarjolla. Itse syön lounaalla pelkkiä wokkivihanneksia, joten luulen, että kasviskiintiö täyttyy minulla ja toisella lapsella kuitenkin.

[/quote]

Ihan ohi aiheen mutta kerron silti. Söin eilen 2xmarjasmoothien, salaattilounaan, päivällisen kanssa sekä kypsennettyjä vihanneksia että salaattia ja iltapalalla caesarsalaatin. Sain päivän kasviskiintiön täyteen juuri ja juuri. Eli yli 500g päivässä.

Vierailija
26/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei koskekaan vihanneksiin, joten en yleensä laita niitä. Syön salaattia tms. Töissä ja teen ruokasalaattia aikuisille kotonakin.

Vierailija
27/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää niiltä. Voi stana, turhaan täältä kyselette. Miten vtun tyhmiä te olette?

Vierailija
28/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheissä, joissa tiedän ettei kasviksia syödä, ajatellaan ettei ne täytä tarpeeksi ja niitä pidetään pahan makuisina.

Meillä pidän huolen siitä, että lautasesta puolet on salaattia, raastetta, kasviksia eri tavoin valmistettuna, ja puolet sitten muuta ruokaa. Tuntuu, ettei saisi tarpeeksi vitamiineja, jos ei söisi kasviksia ja vihanneksia.

Vierailija
29/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:43"]

[/quote]

Ihan ohi aiheen mutta kerron silti. Söin eilen 2xmarjasmoothien, salaattilounaan, päivällisen kanssa sekä kypsennettyjä vihanneksia että salaattia ja iltapalalla caesarsalaatin. Sain päivän kasviskiintiön täyteen juuri ja juuri. Eli yli 500g päivässä.

[/quote]

Mutta mä syön niitä wokkivihanneksia silloin lounaalla jotain 400 grammaa ja aamulla syön marjoja ja hedelmiä. Eiköhän siinä ylity puoli kiloa. Toinen lapsi syö yhteensä keitettyjä kasviksia (pikkuporkkanoita tms.) yhteensä 400 g vuorokaudessa ja lisäksi välipalalla jonkun hedelmän. Se riittänee alle 2-vuotiaalle :)

Vierailija
30/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makaroonilaatikon kanssa syödä kuin ketsuppia. Se on pyhä yhdistelmä, eikä sitä sovi sotkea rehuilla.

Meillä syödään kaikenlaisia kasviksia ja salaatteja, kun on niiden vuoro, mutta en mä niitä väkisin yhdistele ruokiin, joihin ne ei vaan sovi!

Vierailija
31/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:50"]

niitä pidetään pahan makuisina.

[/quote]

Miten niin pidetään, nehän ON pahan makuisia.

Vierailija
32/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on jotenkin outoa, etteivät lapset tykkää kasviksista. Esim. Raaka tuore porkkanahan on supermakeaa, samoin tomaatit kesällä. Meillä on lapset "totutettu" heti pienenä kasviksiin ja herkkuhetkinä on syöty hedelmiä ja marjoja.

Hyvin nuo kasviksia syövät. Ekan kerran maustoivat karkkia/limua 4v. ja pullaakin eka kerran maistisessa taisivat olla 2v ja 2,5v. Mikään sokerimössö ei noille oikein maistu tai siis maistuu, mutta eivät kinua. Suurempi kinuaminen tulee kun näkevät tuoreen ananaksen :D

Mun mies ei kyllä yksin ollessaan salaattia tee "ku se on niin hankalaa", lisukkeena hän kyllä syö keitettyjä/paistettuja kasviksia.

Vierailija
33/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:43"]

[/quote]

[/quote]

Mutta mä syön niitä wokkivihanneksia silloin lounaalla jotain 400 grammaa ja aamulla syön marjoja ja hedelmiä. Eiköhän siinä ylity puoli kiloa. Toinen lapsi syö yhteensä keitettyjä kasviksia (pikkuporkkanoita tms.) yhteensä 400 g vuorokaudessa ja lisäksi välipalalla jonkun hedelmän. Se riittänee alle 2-vuotiaalle :)

[/quote]

Keitettyinä ton puoli kiloa saa kyllä helpommin täyteen. Hyvä että maistuu. Mulla menee kausittain, kuten tässä on taas salaatinpuputtajana saanut huomata, että kyllä joutuu joka ruualla syömään, jos salaateilla meinaa tuon täyttää. Toki mäkin monipuolisuuteen tähtään, mutta aina ei vain itsellekään kaikki maistu.

Vierailija
34/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:15"]Lihapiirakat on halpoja ja lapset tykkää niitä syödä tomaattiketsupin ja kurkkusalaatin kanssa. Siinäkin jo kolme vihannesta tomaatti, kurkku ja salaatti

[/quote]

Tomaatti ei oo vihannes vaan hedelmä. Takaisin kouluun hopi hop

[/quote]

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vihannes

Vierailija
35/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:15"]Lihapiirakat on halpoja ja lapset tykkää niitä syödä tomaattiketsupin ja kurkkusalaatin kanssa. Siinäkin jo kolme vihannesta tomaatti, kurkku ja salaatti

[/quote]

Tomaatti ei oo vihannes vaan hedelmä. Takaisin kouluun hopi hop

[/quote]

Tomaatti on vihannes, johon luetaan myös kasvikset (tomaatti)

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tomaatti

Vierailija
36/52 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi yleistetään asia "lapset ei pidä kasviksista". En tiedä millaisista oloista tuo sitten lähtee. Meillä ainakin esikoinen eläisi lähes pelkästään porkkanalla, parsakaalilla, herneillä, tomaatilla ja kurkulla, houkutella saa syömään muutakin ruokaa. Ja kuopus myös pitää kasvikset olennaisempana osana ruokaansa, meillä ei tarjota ruokaa ilman lämmintä sekä kylmää kasvislisuketta ja ne häviää lautaselta aina ekana. Olen pph ja myös hoitolapsilta häviää ekana suuhun varsinkin porkkanat ja herneet ja kurkut.

Itse salaatti - mikä vain laji - on se haastellisin, siitä eivät kovin pidä.

Mun lapsuuden perheessä ei syöty juurikaan kasviksia, juuri ikinä. Aina vaan harmaata ruokaa...perunaa ja lihaa..perunaa ja kalaa.. Olin varmaan aika vanha ennenkuin edes maistoin parsakaalia! Ehkä nuo kasvikset siksi onkin meillä niin parasta, kun vihdoinkin osaa käyttää niitä. Paitsi tuo salaatti vielä kun alkais upota.. Hienonnettuna menee ananaksen kanssa (koska on makeaa), mutta niitä isompia lehdyköitä eivät ole oppineet syömään vaikka on pienestä asti tarjottu ja jopa itse kasvatettu..kasvimaalta kyllä pieniä maistias-haukkuja salaatinlehdestä menee ihan ilolla, eli ehkä on toivoa.. :)

Vierailija
37/52 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun lapset eivät tykkää kasviksista, vaikka miten siihen ollaan pienestä totuteltu. Kurkkua ja paprikaa syövät tuputtamalla. Eilen oli pöydässä tarjolla kurkku-paprika-tomaattisalaattia, höyrytettyä parsa- ja kukkakaalia, parsaa, vihreitä papuja. 2 lasta otti vähän kurkkua, kolmas ei sitäkään. No porkkanaa syövät kyllä mielellään.

Vierailija
38/52 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:49"]

Olen usein sukuloidessa tai muutoin tuttujen luona vieraillessa huomannut ettei monissa ns. tavisperheissä syödä juuri lainkaan kasviksia. Pöydässä on vain se makaronilaatikko, ehkä leipää ja voita ja that's it. Ainoa kasvis on ruuassa mahdollisesti oleva sipuli. Tuntuu kovin tunkkaiselta kun ruuassa tai lisukkeena ei ole rehuja, en itse jaksaisi syödä niin vaan käytän paljon kasviksia ruuanlaitossa ja yleensä pöydässä on myös salaattia.

[/quote]

Suurin osa ihmistähän on niitä, jotka eivät syö mitenkään terveellisesti. He ovat myös niitä tulevia keski-ikäisiä diabeetikoita. Kyse on myös kotikasvatuksesta ja vanhempien sosiaaliluokasta.

Vierailija
39/52 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ei syö lämpimiä kasviksia, vaikka niitä on aina tarjolla. Laitan usein ruuan kanssa uunikasviksia tai vaan keitän pakastevihanneksia.

Lapsille pätkäisen kurkunpalan tai kuorin porkkanan. Syövät raakana myös lanttua ja kaalia, toinen syö kukkakaalia toinen parsakaalia.

Yksi tuttavaperhe on, jossa lapsille ei tarjota kuin perusruoka. Lapset syö ensin (ainakin kyläillessämme) ja vasta kun aikuiset menee pöytään, laitetaan esille leikkeleet, juustot ja kasvikset. Tiedän että perheen äiti on hyvin tarkka rahoista (rahasta ei ole pulaa), olisiko säästäväisyys tässäkin motiivina.

Minä taas olen huolissani saavatko lapsemme varmasti riittävästi kasviksia, proteiinia ja terveellistä ruokaa. En pihistele niissä asioissa, kaikessa muussa kylläkin.

Vierailija
40/52 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa ajatella että kasvisten syönti tarkoittaa jotain kurkkusiivuja lautasella. Lämpimän ruoan valmistukseen kannattaa käyttää kasviksia. Minä laitan lihakeittoon lihan ja perunan lisäksi sipulia, porkkanaa ja lanttua. Eli keitossa on suurin osa aineksista kasviksia. Broileripataan laitan vaikka tomaattimurskaa, sipulia, porkkanaa, fenkolia ja ananasta. Kasvispitoista ruokaa siis sekin. Kaalilaatikkoon panen paljon jauhelihaa, mutta enemmän kaalia - ja sipulia ja porkkanaa, eli taas on enimmäkseen kasviksia lautasella, vaikka syödäänkin "liharuokaa".