Kuinka paljon käytät rahaa uusiin vaatteisiin kuukausittain?
Tulipas mieleen kun olen lueskellut palstoja, uutisten kommentteja, ja uutisia jne niin aina joku valittaa etteivät kuukausitulot riitä vaatteisiin.
Täytyykö niitä vaatteita ostaa joka kuukausi vaikka edes halvimmat rääsyt eivät hajoa tuossa ajassa! Vai onko suomessa tapana polttaa vaatteet käytön jälkeen ja sitten ostaa uudet tilalle? En ymmärrä tuota että aina manataan sitä ettei rahat riitä vaatteisiin.
Kommentit (186)
Ostan lapselle uusia vaatteita, mutta itselle hyvin harvoin.
Käyttövaatteisiin menee ehkä keskimäärin 100-200 e vuodessa. Tuo ei sisällä takkeja tai juhlavaatteita/muuten parempia "edustusvaatteita", niitä kun ei tarvitse ostaa vuosittain.
500-1000 e ennen :( nyt onneksi n. 50-100 e
Joskus pidin kirjaa, ja muistaakseni meni noin 1600 euroa vuodessa. Eli reilu satanen kuussa. Ostan paljon kirpparilta, mutta kaupasta ostaessani ostan laatua.
200-300EUR + lasten vaatteisiin saman verran. En tykkää kulkea ryysyissä kun ei ole pakko :)
En edes muista koska olen viimeksi ostanut vaatteita. Vanhat vaatteet menevät vielä mainiosti, ovat ehjät ja puhtaat.
Olen muutenkin aina inhonnut vaatteiden ostamista, rasittavaa puuhaa (vaikka olen nainen, kun usein kai mielletään, että kaikki naiset rakastavat shoppailla vaatteita).
Mä inhoan kaikenlaista shoppailua, niin en juurikaan ostele vaatteita ellen välttämättä tarvitse. Nuorempana kiertelin kirpputoreja ympäristö- ja rahasyistä. Nykyään en jaksa hukata aikaa sellaiseen.
Eniten rahaa menee varmaan kenkiin. Mulla on leveät jalankärjet, joten en voi ostaa mitä vain kenkiä. Yksi pari maksaa yleensä 80-120 euroa. Joskus voi tuurilla löytää kolmellakympillä sopivat ja hyvät kengät. Ostan noin kahdet kengät vuodessa, eli siihen menee jo 200 euroa.
Toinen vaateryhmä on alusvaatteet. Sukkahousut nukkaantuvat ja niihin tulee reikiä. Alushousut eivät ohivuotojen jäljiltä kestä käytössä vuotta tai paria pidempään. Eli alusvaatteisiin menee ehkä noin 150 euroa vuodessa. Pienirintaisena minun ei sentään tarvitse tuhlata rintaliiveihin rahaa.
Ja varsinaisten vaatteiden rahamäärää on vaikea arvioida, koska käyn ostoksilla harvoin. Noin puolet vaatteistani ovat kavereiden tai äidin vanhoja, jotka eivät heille enää sovi. Veikkaan, että vaatteisiin menee noin 250 euroa vuodessa.
Eli yhteensä 600 euroa, joka on 50 euroa kuukaudessa.
Mä olen menossa maanantaina turkuun. katotaan mitä tulee ostettuu.
Lääkäriin ensin.
Saattaa mennä useitakin satasia, mutta saattaa olla moneen kuukauteen menemättä yhtään rahaa.
Ostan vain käytettynä tai tuotannoltaan eettisesti valmistettuja (vegaanisuus lisäksi vaatimuksena) tuotteita paria poikkeusta lukuunottamatta (esim. sopivia ja hyvännäköisiä rintaliivejä en ole löytänyt muista kuin ketjuliikkeistä), eli hintaa saattaa yhdelle vaatekappaleelle kertyä paljonkin.
Hyödynnän alet ja Black Fridayt ym. mahdollisuuksien mukaan, ettei tarvitsisi täyttä hintaa maksaa. Viimeksi ostin neuletakin, jolle jäi alennuksen jälkeen hintaa n. 90 €. Ja hiljattain ostin myös mekon, joka alennuksen jälkeen kustansi n. 75 €.
Pyrin pärjäämään aika vähällä. Talvikenkiä omistan vain yhden parin, joka on nyt ollut käytössä pari vuotta. Lisäksi mulla on kolmet tennarit. Takkeja omistan yhteensä kolme kappaletta.
Laskin vaatteisiin käytetyt rahat tänä vuonna ja tässä tulos: 1569 euroa. Mitä ihmettä!! Edelleen käytössä noista vaatteista on n. 1200 eur edestä, eli n. 350 eur edestä olen ostanut vaatteita jotka ovat nyt jossain kirppiskasassa. Aika hiljaiseksi vetää. Tässä on hyvä varmasti katsoa omia kulutustottumuksia aika tarkkaan, tämä tsekkaus oli kyllä hyvä herätys.
Tässä kuussa meni tonni mutta ostinkin kallista laatua. En osta helposti nukkaantuvia ja rikkoontuvia vaatteita.
0-10e, ostan vaatteeni kirppikseltä. Alusvaatteet ja sukat toki ostan kaupasta uusina mutta ei niitäkään tarvitse ostaa kun kerran tai kaksi vuodessa.
Kerran vuodessa, näin se on laskettava käytännönkin syistä. Jolla rahaa liikaa, hänenkin luulisi ajoittavan kevääseen ja syksyyn?
Joskus meni 1000 e vuodessa, nykyään muutama satanen.
Tänä vuonna on mennyt aika paljon, en omistanut mitää ulkoiluvaatteita ja niitä suomen oloissa tarttee moneen säähän. Yhden lenkkarit lenkkeilin sileiksi, joten niihinkin menny 2x160e, lisäksi piti hankkia toppahousut+takki ( omistin vain villakangas+ untuvatakkeja). Lisäksi ihan tavallisia paitoja mitä voi käyttää lenkillä. Kesällä ilahdutin kesämekoilla, ja nyt syksyllä muutamilla cashmir- paidoilla. Olisko mennyt joku 2000eur tähän mennessä, aika paljonhan se on mutta rahaa jää joka kk säästöön 1000e ja asuntokin on pian maksettu, joten eipä siitä rahaa niin kovasti tarvitse enempääkään säästää. Lapsille on ostettu ehkä joku 600-700e tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 300-400e? Tähän toki sisältyy takit, kengät, alusvaatteet ynnä muut ahkerassa käytössä olevat vaatekappaleet
Täh
Mulla menee saman verran vaikka olen käyhyysrajan alapuolella. Tietty jos olisi aikaa ravata kirpputoreilla ja tehdä itse niin säästäisi. Köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Nuorempana tuli osteltua useammin, kuussa meni ehkä 50-150€, mutta yleensä juuri jotain suhteellisen edullista merkkiä
Sittemmin jo vuosikaudet parempi tarkasteluajanjakso on ollut että paljonko menee vuodessa, kun voi helposti mennä kuukausia ilman mitään isompia hankintoja, joku kuukausi pyöreä nolla kun taas toisaalta voi mennä se 500€ yhtenä päivänä. Sukkia/alusvaatteita ostan tarpeen mukaan, enkä varsinaisesti laske näitä shoppailuksi. Urheiluvaatekulut lasken pikemminkin harrastusvälinekuluiksi, ne kun on hankittu sitä varten siinä missä esimerkiksi monotkin.
Kirppareita on tullut kierrettyä jo teini-ikäisestä ja nykyäänkin jos iskee ”shoppailuhimo” niin suuntaan kirpparille, tarve kun lähinnä on vain korvien välissä. Vuodessa menee ehkä 50€
Jos olisin työssä jossa tarvitaan edustusvaatekertaa (ja palkka sen mukainen) menisi vaatteisiin todennäköisesti joku 500-5000 vuoteen
Nuorena käytin tosi paljon, oli mulberrya, stellan urheiluvaatetta plaa plaa. Enää ei merkitse mulle mitään. Ostan kirppaireilta muutamalla eurolla jotain kuussa ja yhdistelen noihin aiemmin hankkimiini, niistäkin suuren osan olen kyllä myynyt. Muut asia kiinnostaa nykyään.
Tänä vuonna olen ostanut lenkkarit, vanhoihin tuli ihan rehellinen 3 cm reikä. Maksoivat n 50 e.
Ajankohtaan sopivaa, olen ostanut maskeja , n 10 e ja 5 legginssit Lidlistä.
Vaatekustannut on n 100 e vuodessa, tänä vuonna.
Uskon ensi vuoden lonautus jatkuu, eli tähtään 0 euroon
Aika paljon, varmaan joku 200-300 e. En osta kertakäyttöstä kamaa ja vanhoja luovutan säännöllisesti kavereille. Rakastan vaatteita ja täytän varmaan myös jotain sisäistä tyhjiötä niiden ostamisella...